Komma tillbaka efter ljumskbråck

Opererades för ljumskbråck för 5 år sedan. Hade precis börjat en liten renovering av köket. Varje natt så hade det krupit in igen, men räckte med liten ansträngning för att det skulle ploppa ut, inte mycket. Gjorde inte så ont men när jag typ böjde mig ner på knä och jobbade lite i köket så kändes det.

Om jag bar något tungt fick jag gå med handen i fickan och trycka mot för att det inte skulle gå ut för långt, såg nog lite mysko ut.

Det blev med nät. Jag spelar trumpet, och hade en spelning nån vecka efter. När läkaren kom in så frågade jag när jag kan spela trumpet, man spänner ju magmusklerna rätt bra när man spelar. "Du kan spela direkt, inga problem" sa han. "Vad bra, för jag har aldrig spelat trumpet" sa jag, kunde inte låta ett sånt tillfälle passera.

Men som jag förstod det så "den inre lagningen" med nätet håller direkt, det yttre såret kanske man ska ta det lugnt med. Sen vet jag inte om det beror på hur lagningen ser ut, om det blir rekommendation utifrån det.

Ringde för säkerhets skull doktorn som skickade mig till operation, hon tyckte jag skulle vänta 2 (eller om det var 3) veckor innan jag spelade.

Första natten efter op var hemsk. Hade hört en del om att det skulle göra ont, men kändes inte så mycket. Men sedan började jag hicka, hickade hela natten genom, varje hickning kändes ordentligt. Samt så kändes det sådär med den ansträngningen som blev för varje hickning, men det höll ihop. Har aldrig hicka annars.

Förutom hickningen så kändes det inget speciellt, är nog väldigt individuellt hur snabbt man kan börja träna. Är väl bara kirurgen som tråcklar dit nätet som kan bedöma det. Det yttre såret ska man nog ta det lugnt med några dagar, antar jag.

Var 16 år när jag opererades för ljumskbråck. Det var en öppen operation och jag fick ett nät. Gjordes på Carlanderska, morsan hade någon sjukförsäkring via jobbet som även innefattade barnen. Minns inte rehabiliteringstiden på dagen, men vet i alla fall att jag försökte slippa att få sjunga på niornas kabaret veckan efter, men den gubben gick inte.

Har hållit bra i 27 år!
Skönt att funkat så bra.(y) Carlanderska har ju rätt gott rykte, tror jag. Jäklar vad ung du är. Rena ungdomen. Trodde du var äldre. Inte ens 50 bast alltså.

Det lät konstigt. Jag är på inget sätt någon expert på ljumskbråck, men kanske misstänktes att du hade någon allvarligare/ovanligare variant? Alla jag känner till som gjort operation har nog blivit bra/bättre, har aldrig hört något annat iaf.

Mitt fall var väl inte akut, men det var inte hållbart att gå med det längre. Jag drog nog ut på det över ett år sedan ”det poppade ut” första gången, men på slutet gick det inte att peta in helt längre. Och det gjorde ont. Och det kändes psykiskt som att något värre var på väg att hända, typ nysa ur sig hela tarmpaketet… :-) Jag fick nät och det har inte varit några problem öht, egentligen. Det skavde lite nåt år kanske i vissa lägen, men idag kan jag inte känna/palpera det alls.
Tack för rapport.(y) Låter betryggande.
Opererades för ljumskbråck för 5 år sedan. Hade precis börjat en liten renovering av köket. Varje natt så hade det krupit in igen, men räckte med liten ansträngning för att det skulle ploppa ut, inte mycket. Gjorde inte så ont men när jag typ böjde mig ner på knä och jobbade lite i köket så kändes det.

Om jag bar något tungt fick jag gå med handen i fickan och trycka mot för att det inte skulle gå ut för långt, såg nog lite mysko ut.

Det blev med nät. Jag spelar trumpet, och hade en spelning nån vecka efter. När läkaren kom in så frågade jag när jag kan spela trumpet, man spänner ju magmusklerna rätt bra när man spelar. "Du kan spela direkt, inga problem" sa han. "Vad bra, för jag har aldrig spelat trumpet" sa jag, kunde inte låta ett sånt tillfälle passera.

Men som jag förstod det så "den inre lagningen" med nätet håller direkt, det yttre såret kanske man ska ta det lugnt med. Sen vet jag inte om det beror på hur lagningen ser ut, om det blir rekommendation utifrån det.

Ringde för säkerhets skull doktorn som skickade mig till operation, hon tyckte jag skulle vänta 2 (eller om det var 3) veckor innan jag spelade.

Första natten efter op var hemsk. Hade hört en del om att det skulle göra ont, men kändes inte så mycket. Men sedan började jag hicka, hickade hela natten genom, varje hickning kändes ordentligt. Samt så kändes det sådär med den ansträngningen som blev för varje hickning, men det höll ihop. Har aldrig hicka annars.

Förutom hickningen så kändes det inget speciellt, är nog väldigt individuellt hur snabbt man kan börja träna. Är väl bara kirurgen som tråcklar dit nätet som kan bedöma det. Det yttre såret ska man nog ta det lugnt med några dagar, antar jag.
Intressant rapport! Tack för den. (y)

Jag mår generellt bra så här 6 dagar efter ingreppet för att fixa mitt dubbelsidiga ljumskbråck men ett fett stort blåmärke på halva k*ken. 🙃 Ingen fara med ömhet och kan promenera samt lyfta saker utan problem. Lite sporadiska lättare yrseltendenser ibland men kroppen skärper sig nog strax. Vet ej om yrseln kan bero lite på mina nya dåliga budget linser som jag inte riktigt vant mig med, fullt möjligt 🤔 (köp aldrig Coopervision Biomedics 1 day Extra). Något tröttare är normalt viket stör något (edit: tröttheten/segheten släppte efter ca 6-7 dagar). Titthålsoperation (3 st titthål). Jättenöjd med Capio Kirurgklinik vid Sophiahemmet trots att de smygrakade mig under narkosen men missade benen. (y) De bytte musik till Led Zeppelin under uppvaket för min skull. 🙂 En lätt drogad militär i operationssalen berättade bloddrypande historier för oss alla (kul att flera patienter verkar opereras samtidigt, rätt stor sal).

Typ så. Gissar jag kan börja träna om max 1 1/2 vecka

Edit/update: Första träningspasset (cykeltrainer - 90 min) gjorde jag 13 dagar efter operation, egentligen inget problem men tog det lugnare än normalt (snitt ca 200W enligt Zwift). Första löppass (enbart 6km) på dag 14 efter operation. Är mycket nöjd med läkningsprocessen och "Capio Kirurgkliniken Stockholm" ger jag högsta betyg. (y)

Tror att nu är en extra bra tid för mig att dejta, då kan jag hävda att mina tre "skotthål" i buken äntligen börjat läka. 🙂

Senast ändrad:
Jag mår generellt bra så här 6 dagar efter ingreppet för att fixa mitt dubbelsidiga ljumskbråck men en fett stort blåmärke på halva k*ken. 🙃 Ingen fara med ömhet och kan promenera samt lyfta saker utan problem. Lite sporadiska lättare ysreltendenser ibland men kroppen skärper sig nog strax. Vet ej om yrseln kan bero lite på mina nya dåliga budget linser. 🤔 (sämsta köp ever) Något tröttare är normalt viket stör något. Jättenöjd med Capio Kirurgklinik vid Sophiahemmet trots att de smygrakade mig under narkosen men missade benen. (y) De bytte musik till Led Zeppelin under uppvaket för min skull. 🙂 En lätt drogad militär i operationssalen berättade bloddrypande historier för oss alla.

Typ så. Gissar jag kan börja träna om max 1 1/2 vecka
Faan, jag som hade instruerat dom om benen😡

Mitt bråck har blivit besvärande nu. Detta på bara sex månader. Jag snurrar som en mask i sängen, innan jag slutligen somnar av utmattning. Sällan det blir mer än fyra timmars sömn. VC har remitterat mig t kirurgen, där jag fick tid om 22 veckor.
Åberopade då vårdgarantin och där har jag ännu inte fått nåt alternativ.

Känner att situationen är ohållbar och undrar därför om någon har ett privat alternativ att föreslå?

Mitt bråck har blivit besvärande nu. Detta på bara sex månader. Jag snurrar som en mask i sängen, innan jag slutligen somnar av utmattning. Sällan det blir mer än fyra timmars sömn. VC har remitterat mig t kirurgen, där jag fick tid om 22 veckor.

Känner att situationen är ohållbar och undrar därför om någon har ett privat alternativ att föreslå?

En op kan väl bedömas som mer eller mindre akut, 22 veckor låter som att det bedömdes som icke akut. Du kanske kan få en ny bedömning på VC?

Mitt ljumskbrock var inte akut men fick op hyfsat snabbt, känner en som åkte in med ambulans och som opererades akut, då hade han svullnat upp ner mot pungen (kommer dock inte ihåg detaljerna, kanske var någon blödning involverad).

Som jag minns det kan ett ljumskbrock förvärras och bedömas som mer akut - men kan ha fått helt fel för mig. Kolla med VC.

Vi (jobbet) har hälsoundersökningarna via Sophiahemmet (en del av kostnaden dras ändå från lönen dock) men när mitt ljumskbråck upptäcktes koordinerade läkaren en tid för mig inom cirka 2 månader hos "Capio Kirurgkliniken Stockholm" (ligger nära Sophiahemmet). Det var rätt stort bråck dock så möjligen jag fick lite prio, osäker.

Det har säkert förekommit flera olika bedömningar på vägen t remissbeslutet.
Jag struntar i vilken som bedömt vad och på vilka grunder eftersom bedömningarna inte passat min situation/ mitt tillstånd.

Det blir privat operation för lite drygt 30 papp. Förhoppningsvis kommer jag då också ur mitt zombietillstånd pga bristande sömn.

Tillbaka
Topp