Extra växel fram på grx812?

alexander10

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i nuläget en Allebike mb31 Bramley. Den har endast 11 växlar, men jag skulle vilja ha litet mer växlar. Går det att sätta dit en till klinga fram eller måste jag byta alltihopa och köpa en 105?

Såhär står det om drivlinan på cykeln om det är till någon hjälp.
"Växelreglage Shimano GRX RX600, 11s Bakväxel Shimano GRX RX812, 11s"

Med vänliga hälsningar Alexander

Går gör det ju men jag antar att du har ett 1x växelreglage vilket innebär att du måste ersätta vänster handtag till ett 2x (inkl jobb för att eventuellt lufta om bromsen). Sen behöver du två nya klingor 46/30 eller 38/31 att ersätta din befintliga som väl är 40 eller 42, (vevarmen kan du behålla), en framväxel såklart, sen behöver du en ny kassett bak som är tätare stegad (mindre omfång). Egentligen behöver du byta bakväxel också till en med kortare cage. Så lite mer jobb än at bara sätta dit en klinga. :)

Edit: Sen är frågan kanske egentligen vad det är du saknar. Vill du ha FLER växlar (dvs i praktiken mer att välja på för att du aldrig hittar ett läge som känns lagom bra för din hastighet/kadens) eller är det så att du tycker nuvarande växlar är för tunga eller lätta. Det kan ju gå att lösa sådana problem genom att byta klinga och/eller kassett för att förbättra utväxlingen till det du behöver (utan att byta till 2x)

Senast ändrad:
Går gör det ju men jag antar att du har ett 1x växelreglage vilket innebär att du måste ersätta vänster handtag till ett 2x (inkl jobb för att eventuellt lufta om bromsen). Sen behöver du två nya klingor 46/30 eller 38/31 att ersätta din befintliga som väl är 40 eller 42, (vevarmen kan du behålla), en framväxel såklart, sen behöver du en ny kassett bak som är tätare stegad (mindre omfång). Egentligen behöver du byta bakväxel också till en med kortare cage. Så lite mer jobb än at bara sätta dit en klinga. :)
Aha! Okey, det låter rätt dyrt. Inte värt.det kanske 😀

Aha! Okey, det låter rätt dyrt. Inte värt.det kanske 😀
Ja det är ett rätt dyrt byte även om 11-delade GRX delar går att hitta till ett bra pris just nu, finns ju ofta en del begagnat att hitta också. Men nya delar skulle nog hamna någonstans kring 3000-3500 för materialet, sen tillkommer jobb om du inte kan meka själv. Sen kanske man kan sälja befintliga grejer om det är i bra skick och få in några hundringar.

Fundera som sagt över vad det är du vill förändra, utöver "fler växlar". Gjorde ett litet tillägg i mitt första svar
Ja, alltså är ju så att jag köpte wattpedaler precis och cyklar en del på zwift. När jag sitter på cykeln utomhus med pedalerna så upplever jag att det är ganska stora hopp emellan växlarna om man gämför med zwift som har typ 24 växlar där varje steg blir ganska bekvämt lixom. Blir svårt att matcha kadens och kraft typ.

Tack för svar! 😀

Ja, alltså är ju så att jag köpte wattpedaler precis och cyklar en del på zwift. När jag sitter på cykeln utomhus med pedalerna så upplever jag att det är ganska stora hopp emellan växlarna om man gämför med zwift som har typ 24 växlar där varje steg blir ganska bekvämt lixom. Blir svårt att matcha kadens och kraft typ.

Tack för svar! 😀
Du har just hittat begränsningen i 1X, grattis!
Ett budgetalternativ är att ta ställning till om du använder alla växlar bak. En kassett med tätare stigning kan då vara din väg. På vissa nya gravels går det att se kassetter med väldigt tätstegade smådrev och sedan rejäla kliv upp på de tre klättrarväxlarna. Kan kanske funka för dig.

Beroende på hur lätta växlar du behöver kan du byta kassett. Jag köpte en gruscykel med 1x11 och tytcke att 11-36 kassetten hade för stora steg. Jag bytte till 11-28 som har en tand steg upp till 17t, men 40/28 var för tung för branta backarna. Jag har nu 11-32 som är ideal för mig. Den har dock inte mindre steg än din (jag antar) 11-42 på tyngre växlar, förutom 11t-12t. 11-28 (om lättaste växeln skulle räcka) skulle ger mycket mindre steg, men då skulle du också behöva en ny bakväxel.

Du har just hittat begränsningen i 1X, grattis!
Ett budgetalternativ är att ta ställning till om du använder alla växlar bak. En kassett med tätare stigning kan då vara din väg. På vissa nya gravels går det att se kassetter med väldigt tätstegade smådrev och sedan rejäla kliv upp på de tre klättrarväxlarna. Kan kanske funka för dig.

Precis. Cyklar man inte jättemycket branta backar, eller med mycket packning så kan det också vara ett alternativ att täta ihop kassetten och öka storleken fram.

Finns verkligen ST-RX600-L som enbart bromshandtag? Eller kanske sitter det något annat på cykeln från början?

om man vill ha 2x fram utan att varken extra framklinga , kablar eller växelhandtag kan man köpa en schlumpf speed drive. en planetväxel i vevpartiet. direktväxel samt x1,65. manövreras med hälen, inget konstigt alls med det.

kört min i över tio år. lirar fint ihop med 12-27-kassett.

.
IMG_2486.webp

Tillbaka
Topp