[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Vad man skulle kunna fundera på är om det finns inte finns något sätt att inte alltid varva nere på stadion. Då skulle du inte få ett lika långt glidparti varje varv. Skulle kunna gå att vika direkt upp på blå/ röda efter sprintbanan.

Dock tror jag inte det är acceptabelt ur ett publikperspektiv.

Samma sak gäller ju om man struntar att vika ner på stadion och sprintbanan och försöker ansluta till röda högre upp.

Är ju inte skitenkelt att göra något. Terrängen ser ju ut som den gör, kommer alltid vara nedför mot stadion. Sen finns det väl en charm med att banorna ser olika ut beroende på plats.
Det finns flera olika sätt att göra avslutningen mer rättvis. Det är ganska enkelt att lägga in en liten extra S-kurva kurva och/eller en kort uppförs- och utförsbacke precis innan det extremt långa glidpartiet in mot hästskon. Man skulle också kunna lägga in en 180-sväng och ha upploppet åt andra hållet. Så gör man t.ex. på lilla skidspelen. Även små förbättringar av banan skulle öka underhållningsvärdet och kvaliteten på loppen.

Kul dock att Diggins lyckades vinna trots att hon låg först i sprintbacken. Stop/start-taktiken funkade!

Det finns flera olika sätt att göra avslutningen mer rättvis. Det är ganska enkelt att lägga in en liten extra S-kurva kurva och/eller en kort uppförs- och utförsbacke precis innan det extremt långa glidpartiet in mot hästskon. Man skulle också kunna lägga in en 180-sväng och ha upploppet åt andra hållet. Så gör man t.ex. på lilla skidspelen. Även små förbättringar av banan skulle öka underhållningsvärdet och kvaliteten på loppen.

Kul dock att Diggins lyckades vinna trots att hon låg först i sprintbacken. Stop/start-taktiken funkad

Kul dock att Diggins lyckades vinna trots att hon låg först i sprintbacken. Stop/start-taktiken funkade!
Anledningen till att upploppet ligger så är väl för att det ska vara närmast läktare samt vipläktare, det är ju inte riktigt samma på lilla skidspelen. Finns ju massa logistisk som ska funka kring målområdet också. Så min bild är att det är rätt ont om plats.

Funderar på om man kunde vika upp vänster publikområdet på något sätt. Men då behöver man nog göra om sprintbanan också. Och det borse drabba xcobanan också som går där på sommaren.

Hon var ändå sist, av de som var med till slutet.
Utan att ha kollat statistiken så är min känsla att hon är mindre efter än normalt. Eller i alla fall mindre än vad jag hade väntat mig med 0,8 s efter Diggins och bara tiondelen efter Weng. Och hon är i alla fall klart bättre utför än Sanness som ju är med i toppen på backen inför långa glidpartiet mot hästskon men försvinner ut diskussionen pga ganska svag utförskörning.

S-kurvebiten eller extra uppförsbacke är svårt att riktigt bedöma innan man ser det.

Inte helt säker på hur 180-graderskurvan skulle funka. Om den inte är ganska vid riskerar dock en 180-graderskurva som ingång till upploppet att bli en "kalabalikzon" där åkare chansar och stavar ryker. Har ju t.ex. varit en och annan incident genom åren i 180-graderskurvan in till upploppet i Drammen och då är det ändå ett långt uppförsupplopp efter det.

Som det är nu går väl upploppet emot sista biten. Skulle det inte bli mer utför på upploppet om man vänder på det? Det finns ju en skaplig skillnad i kapacitet mellan åkarna i VC och lilla skidspelen så det är ju inte säkert att det som funkar bra i ena fallet gör det i det andra.

S-kurvebiten eller extra uppförsbacke är svårt att riktigt bedöma innan man ser det.

Inte helt säker på hur 180-graderskurvan skulle funka. Om den inte är ganska vid riskerar dock en 180-graderskurva som ingång till upploppet att bli en "kalabalikzon" där åkare chansar och stavar ryker. Har ju t.ex. varit en och annan incident genom åren i 180-graderskurvan in till upploppet i Drammen och då är det ändå ett långt uppförsupplopp efter det.

Som det är nu går väl upploppet emot sista biten. Skulle det inte bli mer utför på upploppet om man vänder på det? Det finns ju en skaplig skillnad i kapacitet mellan åkarna i VC och lilla skidspelen så det är ju inte säkert att det som funkar bra i ena fallet gör det i det andra.
Jag har sett både Stina Nilsson ta VM-medalj i Falun och min då tioåriga dotter staka sig i mål i lilla skidspelen. Förstår inte vad du menar med skillnad i kapacitet …

Jag har sett både Stina Nilsson ta VM-medalj i Falun och min då tioåriga dotter staka sig i mål i lilla skidspelen. Förstår inte vad du menar med skillnad i kapacitet …
Menar du att din tioåriga dotter inte höll åtminstone dubbla Stinas fart? Nu blir jag orolig för svensk skidåknings framtid.

Utan att ha kollat statistiken så är min känsla att hon är mindre efter än normalt. Eller i alla fall mindre än vad jag hade väntat mig med 0,8 s efter Diggins och bara tiondelen efter Weng. Och hon är i alla fall klart bättre utför än Sanness som ju är med i toppen på backen inför långa glidpartiet mot hästskon men försvinner ut diskussionen pga ganska svag utförskörning.
Ja, men det krävs bättre teknik/träff och explosivitet för att vinna skate- eller stakspurter. Speciellt på för all del backiga men lättåkta banor där det är svårt att kroka av starkare spurtare. Samma mönster i herrloppet. I praktiken avgjordes damloppet på sista krönet.

Ja, men det krävs bättre teknik/träff och explosivitet för att vinna skate- eller stakspurter. Speciellt på för all del backiga men lättåkta banor där det är svårt att kroka av starkare spurtare. Samma mönster i herrloppet. I praktiken avgjordes damloppet på sista krönet.
Ja, för att ta Diggins krävs något som Ebba inte har. Och jag tror att hon rent genetiskt är ganska "handikappad" i det sammanhanget. Att ta Weng kan dock gå. Kanske, som du säger, med lite bättre teknik. Jag är förvisso ingen tekniktränare, men det känns som Ebba inte åker tekniskt perfekt i spurter.

Jag säger absolut inte att Ebba är någon superspurtare. Och jag tror det är kört för henne att bli våldsamt mkt bättre. Jag tyckte bara att det kändes som en rätt skaplig spurt för att vara henne.

Ebba är, liksom Johaug, ganska kort i rörelsen. Toppfarten blir lägre. Tror hon skulle kunna få ut mer med lite mer rörlighet. Men, det är ju lättare sagt än gjort. Man har den kropp man har (och Ebba och Johaug är ju rätt duktiga som de är). Sen hänger hon ju inte här och kan ta del av alla proffstips. :)

Ja, men säg 50 % snabbare då.
Jag tar på mig det misslyckandet. Helt klart kunde jag ha pushat hårdare, skrikit mer och ställt högre krav. Jag har helt enkelt varit för slapp. I helgen så blev det till exempel enbart 3,5 timmars skidåkning. En mer engagerad förälder hade sett till att barnen lagt det dubbla, minst. Och i år så fyller de 12 och 14, det är så dags att börja satsa nu liksom.

Ifall Sverige, på damsidan kommer att släppa Norge förbi sig, och på herrsidan hamna än längre efter, så vet ni nu vems felet är, och för det ber jag hela skidsverige och Happy allra ödmjukast om ursäkt.

Och dessutom känns detta (dina barn tävlar ju inte i vare sig VM eller VC) som off topic, @Peth . Dubbelt skämmes!

För en arrangör som Falun är det klart det är dåligt att merparten av de svenska stjärnorna verkar komma att nobba tävlingen. Hemmapojken Alvar M har tidigare sagt ”Det är ju katastrof” om sina kollegors beslut att inte vara med.
Merparten var att ta i när det kom till kritan. Men såhär blev facit:
”Förra året gästades skidspelen av 18 000 besökare. I år var det en bit kvar till den nivån.

Publiksiffran, för hela helgen, landade på 14 040 besökande. Flest kom på lördagen, 6 210, medan fredagen och söndagen hade 3920, respektive 3910 besökare.”

”Förra året gästades skidspelen av 18 000 besökare. I år var det en bit kvar till den nivån.

Publiksiffran, för hela helgen, landade på 14 040 besökande. Flest kom på lördagen, 6 210, medan fredagen och söndagen hade 3920, respektive 3910 besökare.”
Kan vädret vara en faktor? I fjol gick tävlingarna en månad senare. Har för mig att det var varmare då vilket väl kan påverka publiktillströmning.

Jag tar på mig det misslyckandet. Helt klart kunde jag ha pushat hårdare, skrikit mer och ställt högre krav. Jag har helt enkelt varit för slapp. I helgen så blev det till exempel enbart 3,5 timmars skidåkning. En mer engagerad förälder hade sett till att barnen lagt det dubbla, minst. Och i år så fyller de 12 och 14, det är så dags att börja satsa nu liksom.

Ifall Sverige, på damsidan kommer att släppa Norge förbi sig, och på herrsidan hamna än längre efter, så vet ni nu vems felet är, och för det ber jag hela skidsverige och Happy allra ödmjukast om ursäkt.
Jag tycker i alla fall att det hedrar dig att du står upp och rakryggat tar på dig det hela utan försök att skylla ifrån dig. 👍😉

Kan vädret vara en faktor? I fjol gick tävlingarna en månad senare. Har för mig att det var varmare då vilket väl kan påverka publiktillströmning.
Nja, isf borde väl lördagen ha haft minst publik, riktigt kasst väder (snö, kallt, blåst) då jämfört med söndagen (sol som värmer, mindre blåst).
Dock var det väl iofs konkurrens med Ski Classics i Grönklitt och ev också att en hel del skidintresserat folk är mitt uppe i träning för Vasaloppet.

SM i Borås uppger närmare 15 000 i publiken under tre dagar.

SM i Borås uppger närmare 15 000 i publiken under tre dagar.
Fanns väl inte så mycket annat att göra där nere för en skidintresserad? Ja, harva varv efter varv i nån kort konstsnöslinga, men det går ju lika bra att göra kvällstid.

Funderar på om man kunde vika upp vänster publikområdet på något sätt. Men då behöver man nog göra om sprintbanan också. Och det borse drabba xcobanan också som går där på sommaren.
Jag tänker att det långa glidpartiet kunde vika upp vänster och sen ner igen. För att lägga in lite mer teknisk skidåkning och någonting som bromsar upp lite inför hästskon.

Hur brukar publikfördelningen se ut mellan fredag, lördag och söndag när det är tävlingar i Falun?

Var som sagt där i går söndag och tyckte det var mindre folk än tidigare år. Var uppe i mördarbacken och satt även på läktaren nere på start/mål. Mördarbacken var inte direkt mycket folk och på läktaren tror jag det var typ 10 personer som mest...

Folk borde verkligne inte kolla på de skidtävlingar som finns utan istället muttra om 25 kms varv som förr fanns i Holmenkollen.

Folk borde verkligne inte kolla på de skidtävlingar som finns utan istället muttra om 25 kms varv som förr fanns i Holmenkollen.
TV-produktionen filmar en gran i 2 min i väntan på att Wassberg ska komma genom skogen med ett par norrmänn i hälarna. Egna mellantider i kollegieblock. Det var tider det.

Jo, 4 km är ju bättre än 2,5 km. Dock är det fortfarande väldigt mkt "arenakänsla" över det. I det avseendet tycker jag Ski Classics är mkt trevligare att titta på.

Jo, 4 km är ju bättre än 2,5 km. Dock är det fortfarande väldigt mkt "arenakänsla" över det. I det avseendet tycker jag Ski Classics är mkt trevligare att titta på.
Jag förstår din poäng, men hur kul blir det för live-publiken? Åka bil långt och pulsa i snö till ett bra ställe i skogen för att se totalt 20 sekunder skidåkning.

Jag åker själv bara till Falun när det är individuell start. Att se en klunga under några sekunder 5 gånger är ganska trist. Endast 1 gång hade varit helt värdelöst

Jag förstår din poäng, men hur kul blir det för live-publiken? Åka bil långt och pulsa i snö till ett bra ställe i skogen för att se totalt 20 sekunder skidåkning.

Jag åker själv bara till Falun när det är individuell start. Att se en klunga under några sekunder 5 gånger är ganska trist. Endast 1 gång hade varit helt värdelöst
Jag är absolut ingen förespråkare av masstarter! Att de närmast tvingar fram varvlopp för att inte göra att publiken ska få tråkslag är för mig snarast ett bevis på att intervallstarter är överlägset.

Klippet i inlägg #9890, 2x25 km intervallstart. Gott om publik ute i skogen. Tävling som jag såg på TV med långt mycket större behållning än helgens 5x4 km masstart.

Heder till Falun som ändå körde 4km-varv och inga töntiga 2,5or som nere i Europa
Jag framförde en åsikt att det inte spelar så stor roll om varven är 2,5 km eller 4 eller 3,75. Det blir liksom en herrans massa varv ändå. Jag försökte också försvara Borås som värd för SM. Jag fick inte så mycket medhåll. Kände mig ungefär som Makten haha. Lyckades iaf ena alla andra om att jag hade fel.

Ski Classics är bra mycket trevligare att se på. Ofta fina vyer och spårdragning i kulturbyggd.

Lite märkligt att kolla på söndagens sändningar från Falun. Vid målgång med Ebba på pallplats stod det ett trettiotal tappra på läktaren. Den låg förvisso i skugga men ändå. På radion rapporteras de om Angers klack i Mördarbacken. Där stod 5-6 tappra. Det känns som en sport i döende.

VM lär bli något annat men det krävs kanske VM i Norge för det ska bli ordentligt med publik?

Om många av dom största Svenska stjärnorna och dragplåstren väljer att avstå har det såklart stor påverkan. Själv så skulle jag inte åka dit och vara på plats då. Det är ju inte bara Falun, utan även ett flertal andra tävlingar under sesongen. Klart det blir ett rejält avbräck för sporten. Och världens bästa junior får inte tävla i JVM ----

Dom där pappskallarna på skidförbundet borde få sparken allehopa för tjänstefel....

Senast ändrad:
Jag framförde en åsikt att det inte spelar så stor roll om varven är 2,5 km eller 4 eller 3,75. Det blir liksom en herrans massa varv ändå. Jag försökte också försvara Borås som värd för SM. Jag fick inte så mycket medhåll. Kände mig ungefär som Makten haha. Lyckades iaf ena alla andra om att jag hade fel.
Hm, jag skulle nog säga att det finns vissa skillnader mellan dig och honom i hur ni skriver.

Sen beror det ju på vilken aspekt man betraktar det ur om det är påtaglig eller obetydlig skillnad att köra a) 8x2,5 km, b) 5x4 km eller c) ?x3,75 km + ngt annat så att s.a. det blir 20 km.

Personligen tror jag absolut att det finns en poäng i att försöka ha SM även på platser längre söderut. Att det finns en problematik i form av att det är ökad risk för avkortade varv eller kanske t.o.m. inställda/flyttade tävlingar är dock svårt att förneka. Jag skulle säga att det är en balansgång som det mesta. Naturligtvis undantaget att Holmenkollens femmil ska köras 2x25 km. Allt annat är objektivt fel. 😉

Tillbaka
Topp