Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske lite sent nu, men TV10. Samma med herrarnas lopp igår och sprintkvalet i fredags.Vart ser man damerna 20 km? Ej på 6:an?
Det finns flera olika sätt att göra avslutningen mer rättvis. Det är ganska enkelt att lägga in en liten extra S-kurva kurva och/eller en kort uppförs- och utförsbacke precis innan det extremt långa glidpartiet in mot hästskon. Man skulle också kunna lägga in en 180-sväng och ha upploppet åt andra hållet. Så gör man t.ex. på lilla skidspelen. Även små förbättringar av banan skulle öka underhållningsvärdet och kvaliteten på loppen.Är ju inte skitenkelt att göra något. Terrängen ser ju ut som den gör, kommer alltid vara nedför mot stadion. Sen finns det väl en charm med att banorna ser olika ut beroende på plats.
Hon var ändå sist, av de som var med till slutet.Tycker ändå Ebba spurtade rätt ok idag.
Det finns flera olika sätt att göra avslutningen mer rättvis. Det är ganska enkelt att lägga in en liten extra S-kurva kurva och/eller en kort uppförs- och utförsbacke precis innan det extremt långa glidpartiet in mot hästskon. Man skulle också kunna lägga in en 180-sväng och ha upploppet åt andra hållet. Så gör man t.ex. på lilla skidspelen. Även små förbättringar av banan skulle öka underhållningsvärdet och kvaliteten på loppen.
Kul dock att Diggins lyckades vinna trots att hon låg först i sprintbacken. Stop/start-taktiken funkad
Anledningen till att upploppet ligger så är väl för att det ska vara närmast läktare samt vipläktare, det är ju inte riktigt samma på lilla skidspelen. Finns ju massa logistisk som ska funka kring målområdet också. Så min bild är att det är rätt ont om plats.Det finns flera olika sätt att göra avslutningen mer rättvis. Det är ganska enkelt att lägga in en liten extra S-kurva kurva och/eller en kort uppförs- och utförsbacke precis innan det extremt långa glidpartiet in mot hästskon. Man skulle också kunna lägga in en 180-sväng och ha upploppet åt andra hållet. Så gör man t.ex. på lilla skidspelen. Även små förbättringar av banan skulle öka underhållningsvärdet och kvaliteten på loppen.
Kul dock att Diggins lyckades vinna trots att hon låg först i sprintbacken. Stop/start-taktiken funkade!
Utan att ha kollat statistiken så är min känsla att hon är mindre efter än normalt. Eller i alla fall mindre än vad jag hade väntat mig med 0,8 s efter Diggins och bara tiondelen efter Weng. Och hon är i alla fall klart bättre utför än Sanness som ju är med i toppen på backen inför långa glidpartiet mot hästskon men försvinner ut diskussionen pga ganska svag utförskörning.Hon var ändå sist, av de som var med till slutet.
S-kurvebiten eller extra uppförsbacke är svårt att riktigt bedöma innan man ser det.Det finns flera olika sätt att göra avslutningen mer rättvis. Det är ganska enkelt att lägga in en liten extra S-kurva kurva och/eller en kort uppförs- och utförsbacke precis innan det extremt långa glidpartiet in mot hästskon. Man skulle också kunna lägga in en 180-sväng och ha upploppet åt andra hållet. Så gör man t.ex. på lilla skidspelen. Även små förbättringar av banan skulle öka underhållningsvärdet och kvaliteten på loppen.
Kul dock att Diggins lyckades vinna trots att hon låg först i sprintbacken. Stop/start-taktiken funkade!
Jag har sett både Stina Nilsson ta VM-medalj i Falun och min då tioåriga dotter staka sig i mål i lilla skidspelen. Förstår inte vad du menar med skillnad i kapacitet …S-kurvebiten eller extra uppförsbacke är svårt att riktigt bedöma innan man ser det.
Inte helt säker på hur 180-graderskurvan skulle funka. Om den inte är ganska vid riskerar dock en 180-graderskurva som ingång till upploppet att bli en "kalabalikzon" där åkare chansar och stavar ryker. Har ju t.ex. varit en och annan incident genom åren i 180-graderskurvan in till upploppet i Drammen och då är det ändå ett långt uppförsupplopp efter det.
Som det är nu går väl upploppet emot sista biten. Skulle det inte bli mer utför på upploppet om man vänder på det? Det finns ju en skaplig skillnad i kapacitet mellan åkarna i VC och lilla skidspelen så det är ju inte säkert att det som funkar bra i ena fallet gör det i det andra.
Menar du att din tioåriga dotter inte höll åtminstone dubbla Stinas fart? Nu blir jag orolig för svensk skidåknings framtid.Jag har sett både Stina Nilsson ta VM-medalj i Falun och min då tioåriga dotter staka sig i mål i lilla skidspelen. Förstår inte vad du menar med skillnad i kapacitet …
Ja, men det krävs bättre teknik/träff och explosivitet för att vinna skate- eller stakspurter. Speciellt på för all del backiga men lättåkta banor där det är svårt att kroka av starkare spurtare. Samma mönster i herrloppet. I praktiken avgjordes damloppet på sista krönet.Utan att ha kollat statistiken så är min känsla att hon är mindre efter än normalt. Eller i alla fall mindre än vad jag hade väntat mig med 0,8 s efter Diggins och bara tiondelen efter Weng. Och hon är i alla fall klart bättre utför än Sanness som ju är med i toppen på backen inför långa glidpartiet mot hästskon men försvinner ut diskussionen pga ganska svag utförskörning.
Ja, för att ta Diggins krävs något som Ebba inte har. Och jag tror att hon rent genetiskt är ganska "handikappad" i det sammanhanget. Att ta Weng kan dock gå. Kanske, som du säger, med lite bättre teknik. Jag är förvisso ingen tekniktränare, men det känns som Ebba inte åker tekniskt perfekt i spurter.Ja, men det krävs bättre teknik/träff och explosivitet för att vinna skate- eller stakspurter. Speciellt på för all del backiga men lättåkta banor där det är svårt att kroka av starkare spurtare. Samma mönster i herrloppet. I praktiken avgjordes damloppet på sista krönet.
Glöm inte bort att när VM kördes i Falun så var det flour under skidorna som gällde …Menar du att din tioåriga dotter inte höll åtminstone dubbla Stinas fart? Nu blir jag orolig för svensk skidåknings framtid.
Ja, men säg 50 % snabbare då.Glöm inte bort att när VM kördes i Falun så var det flour under skidorna som gällde …
Jag tar på mig det misslyckandet. Helt klart kunde jag ha pushat hårdare, skrikit mer och ställt högre krav. Jag har helt enkelt varit för slapp. I helgen så blev det till exempel enbart 3,5 timmars skidåkning. En mer engagerad förälder hade sett till att barnen lagt det dubbla, minst. Och i år så fyller de 12 och 14, det är så dags att börja satsa nu liksom.Ja, men säg 50 % snabbare då.
Merparten var att ta i när det kom till kritan. Men såhär blev facit:För en arrangör som Falun är det klart det är dåligt att merparten av de svenska stjärnorna verkar komma att nobba tävlingen. Hemmapojken Alvar M har tidigare sagt ”Det är ju katastrof” om sina kollegors beslut att inte vara med.
Kan vädret vara en faktor? I fjol gick tävlingarna en månad senare. Har för mig att det var varmare då vilket väl kan påverka publiktillströmning.Merparten var att ta i när det kom till kritan. Men såhär blev facit:
”Förra året gästades skidspelen av 18 000 besökare. I år var det en bit kvar till den nivån.
Publiksiffran, för hela helgen, landade på 14 040 besökande. Flest kom på lördagen, 6 210, medan fredagen och söndagen hade 3920, respektive 3910 besökare.”
Jag tycker i alla fall att det hedrar dig att du står upp och rakryggat tar på dig det hela utan försök att skylla ifrån dig.Jag tar på mig det misslyckandet. Helt klart kunde jag ha pushat hårdare, skrikit mer och ställt högre krav. Jag har helt enkelt varit för slapp. I helgen så blev det till exempel enbart 3,5 timmars skidåkning. En mer engagerad förälder hade sett till att barnen lagt det dubbla, minst. Och i år så fyller de 12 och 14, det är så dags att börja satsa nu liksom.
Ifall Sverige, på damsidan kommer att släppa Norge förbi sig, och på herrsidan hamna än längre efter, så vet ni nu vems felet är, och för det ber jag hela skidsverige och Happy allra ödmjukast om ursäkt.
Nja, isf borde väl lördagen ha haft minst publik, riktigt kasst väder (snö, kallt, blåst) då jämfört med söndagen (sol som värmer, mindre blåst).Kan vädret vara en faktor? I fjol gick tävlingarna en månad senare. Har för mig att det var varmare då vilket väl kan påverka publiktillströmning.
SM i Borås uppger närmare 15 000 i publiken under tre dagar.Merparten var att ta i när det kom till kritan. Men såhär blev facit:
”Förra året gästades skidspelen av 18 000 besökare. I år var det en bit kvar till den nivån.
Publiksiffran, för hela helgen, landade på 14 040 besökande. Flest kom på lördagen, 6 210, medan fredagen och söndagen hade 3920, respektive 3910 besökare.”
Fanns väl inte så mycket annat att göra där nere för en skidintresserad? Ja, harva varv efter varv i nån kort konstsnöslinga, men det går ju lika bra att göra kvällstid.SM i Borås uppger närmare 15 000 i publiken under tre dagar.
Jag tänker att det långa glidpartiet kunde vika upp vänster och sen ner igen. För att lägga in lite mer teknisk skidåkning och någonting som bromsar upp lite inför hästskon.Funderar på om man kunde vika upp vänster publikområdet på något sätt. Men då behöver man nog göra om sprintbanan också. Och det borse drabba xcobanan också som går där på sommaren.
Gäller ju att jobba på sin image som gammal nostalgisk gringubbe!Folk borde verkligne inte kolla på de skidtävlingar som finns utan istället muttra om 25 kms varv som förr fanns i Holmenkollen.
Haha exakt!Gäller ju att jobba på sin image som gammal nostalgisk gringubbe!
TV-produktionen filmar en gran i 2 min i väntan på att Wassberg ska komma genom skogen med ett par norrmänn i hälarna. Egna mellantider i kollegieblock. Det var tider det.Folk borde verkligne inte kolla på de skidtävlingar som finns utan istället muttra om 25 kms varv som förr fanns i Holmenkollen.
Femmil ska det va' för böfvelen!När Oddvar Brå ”brack staven”, DET var tider![]()
Heder till Falun som ändå körde 4km-varv och inga töntiga 2,5or som nere i EuropaFolk borde verkligne inte kolla på de skidtävlingar som finns utan istället muttra om 25 kms varv som förr fanns i Holmenkollen.
Jag förstår din poäng, men hur kul blir det för live-publiken? Åka bil långt och pulsa i snö till ett bra ställe i skogen för att se totalt 20 sekunder skidåkning.Jo, 4 km är ju bättre än 2,5 km. Dock är det fortfarande väldigt mkt "arenakänsla" över det. I det avseendet tycker jag Ski Classics är mkt trevligare att titta på.
Jag är absolut ingen förespråkare av masstarter! Att de närmast tvingar fram varvlopp för att inte göra att publiken ska få tråkslag är för mig snarast ett bevis på att intervallstarter är överlägset.Jag förstår din poäng, men hur kul blir det för live-publiken? Åka bil långt och pulsa i snö till ett bra ställe i skogen för att se totalt 20 sekunder skidåkning.
Jag åker själv bara till Falun när det är individuell start. Att se en klunga under några sekunder 5 gånger är ganska trist. Endast 1 gång hade varit helt värdelöst
Jag framförde en åsikt att det inte spelar så stor roll om varven är 2,5 km eller 4 eller 3,75. Det blir liksom en herrans massa varv ändå. Jag försökte också försvara Borås som värd för SM. Jag fick inte så mycket medhåll. Kände mig ungefär som Makten haha. Lyckades iaf ena alla andra om att jag hade fel.Heder till Falun som ändå körde 4km-varv och inga töntiga 2,5or som nere i Europa
Hm, jag skulle nog säga att det finns vissa skillnader mellan dig och honom i hur ni skriver.Jag framförde en åsikt att det inte spelar så stor roll om varven är 2,5 km eller 4 eller 3,75. Det blir liksom en herrans massa varv ändå. Jag försökte också försvara Borås som värd för SM. Jag fick inte så mycket medhåll. Kände mig ungefär som Makten haha. Lyckades iaf ena alla andra om att jag hade fel.
VM lär bli något annat men det krävs kanske VM i Norge för det ska bli ordentligt med publik?