[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Kommer vara banvakt under morgondagens Smart energy och Bauhaus Cup. Ska bli kul. Kan vinka åt er!

Jo absolut men det gick snabbt när alla började staka. Brink vann ju Vasan med fäste och det var ju inte speciellt länge sen. Tänker att det var en period för 20-30 år sedan när det säkert var tillräckligt bra spår för att staka "allt" Men går man mycket längre tillbaka absolut då var det helt andra spår (eller framför allt stavfäste är det väl som avgör)

För 30 år sedan (1994) så stakade Staffan Larsson genom hela Vasaloppet, kom 5a, knappt 4 minuter efter vinnaren. Detta p.g.a. skadat knä.
Då, 1994, skrevs det om det som en bragd.

För dagens "stakåkare" förmodar jag att det krävts en period med dedikerad stakträning, men även för "vanliga" eliten så gissar jag att det tränas mer stakåkning nu än innan det slog genom.

Jag tror inte Staffan Larsson hade tränat så strukturerat stakåkning, han la säkert in träning så han inte skulle hamna för långt efter under skadeperioden vad gäller diagonalåkning. Som jag minns det var det mer som en "kul" grej även om han gjorde ett seriöst försök.

-98 kom han 2a och vann -99. Vem vet, -94 hade han kanske inte kommit bättre än 4a även om han kunnat åka som vanligt. Men ingen plockade upp det då, eller? När var första gången någon körde utan fästvalla i VL? (EDIT: Förutom Staffan Larsson -94)

Jörgen Aukland var först att vinna med ”blanke ski” 2013, men flera i eliten hade ju börjat staka innan det. Vill minnas att Brinken var närmast ensam om att ha lite fäste de år han vann (2010-2012). Men Aukland-bröderna var bland de första om jag minns rätt, kanske runt 2007-2008(?) de började med det.

Och spiken i kistan för fäste kom väl 2015 när det årets världscup-suverän Martin Jonsrud Sundby ställde upp i Birken. Han gick med fäste och långlopparna körde blankt. Han var väl loss med Petter Eliassen som då stakade ifrån Sundby uppför och sedan vann.

Senast ändrad:
Blä vilket väder i Tjejvasan. Och prognosen är ännu värre för imorrn och måndag. Glad att jag sålde min startplats till ÖSM.

IMG_5461.webp

Smart energy cup i morgon:
15 km i klassisk stil. Fem varv á tre kilometer. 110 höjdmeter per varv.

Ingen risk att någon kommer köra på blanka skidor, det är en bana modell tuff.

Smart energy cup i morgon:
15 km i klassisk stil. Fem varv á tre kilometer. 110 höjdmeter per varv.

Ingen risk att någon kommer köra på blanka skidor, det är en bana modell tuff.
Såvida det inte är någon superobstinat happyit i starfältet.

Verkar ha varit lite magra startfält i sprintarna i Isafjordur igår.

Kval:
1740230582865.webp

1740230714907.webp

Finaler:
1740230618105.webp

1740230678959.webp

Något bättre i dagens 10 km, klassiskt, intervallstart (low total climb)

1740230890635.webp

1740230864278.webp

Såvida det inte är någon superobstinat happyit i starfältet.
Är inte Happykonsensus att stakning är fult och således inget vi, som lite ängsligt kollektiv, ägnar oss åt? I alla fall inte i uppförsbackar, där är det den vackra diagonalåkningen som gäller.

Är inte Happykonsensus att stakning är fult och således inget vi, som lite ängsligt kollektiv, ägnar oss åt? I alla fall inte i uppförsbackar, där är det den vackra diagonalåkningen som gäller.
Låt eliten staka. Vi vet vad som egentligen är bäst. Vi är kanske inte i världstoppen, men vi vet ändå bättre/bäst. Och ffa, vi har god smak och känsla för stil (eller iaf åsikter).

Vet inte om happy utmärks av 100 %:ig konsensus. Brukar alltid vara ngn sur jävel som ska säga emot. 😉

Ja, genom att jag sa att vi alla hade fel så nöjer jag mig naturligtvis med att tala för mig själv. Jag vill ju inte ha mer än ett fel.
Amatör. Du är nöjd med ett fel (!). En riktig proffstyckare har aldrig fel. Oavsett (överbevisning)!

Amatör. Du är nöjd med ett fel (!). En riktig proffstyckare har aldrig fel. Oavsett (överbevisning)!
Fel! Jag har inte alls sagt att jag är nöjd med ett fel. 0 tillhör mängden av tal som inte större än 1.

För övrigt är jag inte proffstyckare utan sanningssägare. Sådana har inte fel över huvud taget. Förutom då de har fel och erkänner det då de är sanningssägare.

För att inte helt spåra ur tråden noterar jag att Ferrys favorit (för det är väl han?) vann 5 km F, intervallstart, i Metsovo.

1740237305124.webp

Fel! Jag har inte alls sagt att jag är nöjd med ett fel. 0 tillhör mängden av tal som inte större än 1.

För övrigt är jag inte proffstyckare utan sanningssägare. Sådana har inte fel över huvud taget. Förutom då de har fel och erkänner det då de är sanningssägare.
Du vill ju inte ha mer än ett fel. Ett fel är alltså okej. Lawyered!
Pluspoäng för att du (säger att du) är en sanningssägare (det säger ju alla proffstyckare).

Du vill ju inte ha mer än ett fel. Ett fel är alltså okej. Lawyered!
Pluspoäng för att du (säger att du) är en sanningssägare (det säger ju alla proffstyckare).
Vill du ha mer än ett fel?
Endast svaren ja eller nej godtas!

Noll var en matematisk revolution (som maya "uppfann"). När det gäller fel är ingen mängd (noll, 0) den enda rätta mängden.

Vänta nu, om man delar antalet grejjor i en oändlig mängd med antalet saker i en annan oändlig mängd, vad får man då ?

Noll var en matematisk revolution (som maya "uppfann"). När det gäller fel är ingen mängd (noll, 0) den enda rätta mängden.
Jag tror att det är svårt att med säkerhet säga vilka som började använda nollan först och det finns nog en del som talar för att den kan ha börjat användas på olika ställen helt oberoende av varandra.

Jag tror att det är svårt att med säkerhet säga vilka som började använda nollan först och det finns nog en del som talar för att den kan ha börjat användas på olika ställen helt oberoende av varandra.
Absolut uppkom behovet av en nolla på flera ställen (när matematiken behövde ett "värdelöst" värde). Oavsett vilka talsystem man använde. Vissa (tidsbestämda) kulturer är dock äldre än andra. Men, nu är vi kanske längre bort från topic än nånsin förut (troligtvis håller du inte med mig, vilket är helt normalt). :)

Absolut uppkom behovet av en nolla på flera ställen (när matematiken behövde ett "värdelöst" värde). Oavsett vilka talsystem man använde. Vissa (tidsbestämda) kulturer är dock äldre än andra. Men, nu är vi kanske längre bort från topic än nånsin förut (troligtvis håller du inte med mig, vilket är helt normalt). :)
Kulturer som det inte finns några, eller bara få, skriftliga lämningar från lär vara väldigt svåra att uttala sig om huruvida de hade någon nolla. Jag har f.ö. hört påstående om att nollan "uppfunnits" även i Indien och Mesopotamien.

Kulturer som det inte finns några, eller bara få, skriftliga lämningar från lär vara väldigt svåra att uttala sig om huruvida de hade någon nolla. Jag har f.ö. hört påstående om att nollan "uppfunnits" även i Indien och Mesopotamien.
Ja, nån från Indien hade väl den första "officiella" nollan (med "vårt" fingerbaserade siffersystem).

Svar från CoPilot:

Siffran noll har en fascinerande historia och har uppfunnits oberoende av varandra i flera olika kulturer. Här är en kort översikt:

Mesopotamien: De tidigaste kända användningarna av noll som en symbol för att representera en tom plats i ett talsystem kommer från Mesopotamien, omkring 300 f.Kr. De använde ett tecken bestående av två sneda kilar för att representera noll.

Maya: Maya-civilisationen i Centralamerika utvecklade också en symbol för noll, som användes i deras talsystem baserat på talbasen 20.

Indien: Den moderna siffran noll, som vi använder idag, introducerades av den indiske matematikern och astronomen Brahmagupta omkring år 628 e.Kr. I sitt verk "Brahmasphutasiddhanta" beskrev han regler för hur man räknar med noll och negativa tal.

Nollans koncept och användning spreds senare till Europa via den arabiska kulturen. Ordet "siffra" kommer faktiskt från det arabiska ordet "sifr", som betyder noll.

Jag anser att SC-banorna är närmast helt dragna för stakning. 90% slätåkning gör att fördelen med fästvalla går bort. Det skulle IMHO vara spännande med banor av mer varierad karaktär som del av cirkusen.

Beror förstås på vad man definierar som platt, men jag skulle nog säga att i alla fall Marcialonga, Jizerska, Birken, Reistad, Summit2Senja och 3 Zinnen är klart mindre än 90 % platt.

Tillbaka
Topp