Graveldäck - vilket är er favorit?

Kanske. Men RH hävdar att de använder en tunnare stomme. Vikten mellan GK och RH är den samma. Detta pga att slitytan på RH är 3mm tjock istället för två. Håller dubbelt så länge.

Jag har absolut druckit Jannes Kool Ejd och har investera 10 papp i hans däck genom åren.

Men en sak är säkert, inget annat däck sjunger så fint som dessa. Jo på riktigt, mina 48mm extra light sjunger när det rullar över asfalt. Det är inte bara fint för öronen utan tror jag är ett bevis på att däcken är så foljsamma och snabba som det hävdas.

Panaracer tillverkare både GK, Soma, Ultradynamico, Pasela, Pacenti, Rene Herse med fler men tror inte man kan likna tillverkaren med en korvfabrik som säljer samma innehåll i tjocka och smala korvar.

Mina Rene Herse var rätt jobbiga att poppa, de är väldigt stora i diametern men det löser sig med några extra varv tejp. Jag har hellre däck som är lite stora än t.ex Conti där de snarare är för små.

Om jag vill ha ett lättrullat allrounddäck som funkar på allsköns gravel och asfalt med prio på rull och kul cykelkänsla snarare än absolut grepp - och som inte punkar hejvilt hela tiden - då verkar ju Thundero vara grejen?

Kan minst tre personer säga Ja nu på raken ;-) Renédäcken är säkert bäst i världen men jag är för snål :)

Om jag vill ha ett lättrullat allrounddäck som funkar på allsköns gravel och asfalt med prio på rull och kul cykelkänsla snarare än absolut grepp - och som inte punkar hejvilt hela tiden - då verkar ju Thundero vara grejen?

Kan minst tre personer säga Ja nu på raken ;-) Renédäcken är säkert bäst i världen men jag är för snål :)
Ja!
Speedero tänkte jag först, men thundero verkar enligt alla tester rulla lika bra och fungerar till "ännu mer" pga mönstret. Jag har nog inte cyklat mer än 100-150 men det är sällan däck inget premiumkänsla för de pengarna. Tillverkare i Europa också :)

Tufo är alltså helt okej numera? Jag har i det närmaste inte sett dem sen tub var inne och då gällde "friends dont let friends run Tufo" typ.

Mina positiva erfarenheter av Continental Terra Speed är att de kommer att uppfyller dina önskemål. Lätta, snabbrullade (enligt test och av mig) på både asfalt och grus. Glest mellan punkteringar. Inte svindyra.

Mina positiva erfarenheter av Continental Terra Speed är att de kommer att uppfyller dina önskemål. Lätta, snabbrullade (enligt test och av mig) på både asfalt och grus. Glest mellan punkteringar. Inte svindyra.

Terra Speed 45 finns med som alternativ men jag har hört mer negativt om dem gällande snabbt slitage och punkteringar samt att Thundero är billigare och har lite högre dobbar vilket dels torde ge mer grepp respektive längre livslängd och de brukar vara billigare. Men Terra Speed är tänkbara också.

Terra Speed 45 finns med som alternativ men jag har hört mer negativt om dem gällande snabbt slitage och punkteringar samt att Thundero är billigare och har lite högre dobbar vilket dels torde ge mer grepp respektive längre livslängd och de brukar vara billigare. Men Terra Speed är tänkbara också.

+1 på Terra Speed, men ja. Snabbt slitage kan jag nog hålla med om..

Ja!!!!! Har kört Thundero i två år nu, bara bytt ut framdäcket efter att kört på en vass sten som fick in en fullträff i sidan på däcket. Fick en liten reva men det går att köra med slang. Dimisionen är 40 men mäter på fälg 42. Inga punkor annars.

Stämmer. Bakdäcket verkar slitas lite snabbare än önskat. Runt 2500 km verkar jag få ut på mitt. Framdäcket har klarat sig mycket bättre. Kanske det dubbla. Det snabba slitaget kanske är priset man får betala för att de är snabba, följsamma och inte svindyra...

Någon som kör Tufo Gravel Thundero på hookless?

Edit:
Skärmavbild 2024-11-05 kl. 10.36.07.png

Senast ändrad:
Instämmer på Terra Speed, testat dom flesta däck från Pirelli och upplever dessa mer följsamma, lättrullade och mer förutsägbara när däcket ligger på gränsen för släppa.

Enda nackdelen är att dom slits relativt snabbt mot tidigare däck men kan även ha med vikten på kusken samt prismässigt så går det ändå hem kontra Pirellis premium och inte dom nyare lite billigare som dom kommit med.

Hmm, nytt år, lite sugen på något annat däck än Conti Terra Speed.. Varför? ingen aning då jag varit väldigt nöjd :D

På min sambos hoj har jag krängt på Challange Getaway PRO.. Tycker dem känns härliga och följsamma, men är dem mycket mer långsamma än typ Terra Speed?

Hmm, nytt år, lite sugen på något annat däck än Conti Terra Speed.. Varför? ingen aning då jag varit väldigt nöjd :D

På min sambos hoj har jag krängt på Challange Getaway PRO.. Tycker dem känns härliga och följsamma, men är dem mycket mer långsamma än typ Terra Speed?
Är det något speciell typ av underlag du ofta cyklar på eller vill gardera dig mot?
Jag använder själv Conti Terra Speed 45mm och är nöjd med hur snabba och följsamma dessa är. Är nyfiken på Rene Herse (stavning?) men priset avskräcker och tror att det finns väldigt liten vinst att göra mot de däck jag har.

Jag gillar GK 43 mm. Bra kompromiss fäste/fart men något veka sidoväggar vid låga tryck.

Tyvärr blev 43 mm väl brett i gamla cruxen så 38 är väl vägen att gå då?

Jag gillar GK 43 mm. Bra kompromiss fäste/fart men något veka sidoväggar vid låga tryck.

Tyvärr blev 43 mm väl brett i gamla cruxen så 38 är väl vägen att gå då?
Vill minnas att du inte är fjäderlätt. Hur tycker du att det funkar med 38mm däck? Själv tyckte jag att det var ett lyft när jag gick upp till 45mm och körde på mjukt/löst underlag. Men tappar kanske lite, lite på snabbt grus och asfalt.

Vill minnas att du inte är fjäderlätt. Hur tycker du att det funkar med 38mm däck? Själv tyckte jag att det var ett lyft när jag gick upp till 45mm och körde på mjukt/löst underlag. Men tappar kanske lite, lite på snabbt grus och asfalt.
Har kört massor med gravel och vilda grusrace på 35 mm och slang i. Det funkar utmärkt och diffen mot 43 mm slanglöst var mycket mindre än vad ja trodde den skulle vara. Har även kört en del 40 mm TL. Då GK är lite veka och jag är tung trycker jag i 1,8 bar fram och ca 2,4 bak. Under det vobblar däcken i hög fart och skarpa kurvor.

Finns utförliga tester på BRR, beror på vilket variant av däcken du kör. Terra speed ser ut att vara obetydligt snabbare, nån tiondels watt lägre rullmotstånd, men getaway pro har betydligt bättre punkaskydd. Kör terra speed själv på crossen just nu och har funderat på byta just pga att dom ska vara så ömtåliga. Ingen jobbig punka än fem mil hemifrån men det kommer väl.

Har kört massor med gravel och vilda grusrace på 35 mm och slang i. Det funkar utmärkt och diffen mot 43 mm slanglöst var mycket mindre än vad ja trodde den skulle vara. Har även kört en del 40 mm TL. Då GK är lite veka och jag är tung trycker jag i 1,8 bar fram och ca 2,4 bak. Under det vobblar däcken i hög fart och skarpa kurvor.
Oj vilket lågt tryck!

Jag funderar på vad vikten på grusdäck har för betydelse. Den är ju roterande och tyngre (600g) däck väger ju iaf 50% mer än lättare (400g) däck.

Det var i alla händelser en fråga när jag valde däck.

Har testat Terra speed som tickar många boxar men slits lite väl snabbt kanske,
Gravelking SS 43mm har jag varit supernöjd med, både vad gäller punkatålighet, lättrullat och förvånansvärt bra grepp trots det släta mönstret, även slitstarkt - framdäcket ser fortfarande som nytt ut efter tre säsonger.
Går att få tag i snorbilligt på bikeshop ibland - 270-350kr har jag gett.
Nu kör jag en kombo med Gravelking SK fram och SS bak.

Det finns många som kör med ännu lägre tryck. Inte minst de som kör 50 mm och körvar i.

Har testat Terra speed som tickar många boxar men slits lite väl snabbt kanske,
Gravelking SS 43mm har jag varit supernöjd med, både vad gäller punkatålighet, lättrullat och förvånansvärt bra grepp trots det släta mönstret, även slitstarkt - framdäcket ser fortfarande som nytt ut efter tre säsonger.
Går att få tag i snorbilligt på bikeshop ibland - 270-350kr har jag gett.
Nu kör jag en kombo med Gravelking SK fram och SS bak.
Gillar tanken med olika typer däck fram och bak. Har dock inte testat ännu. Finns på min att-göra-lista.

Jag kommer testa Thundero eller Hutchinson Caracal om det går att få tag på hyfsat smidigt nästa gång. Caracal har ju fått oväntat fina omdömen.

Och jag som slutade betala och lyssna när James försvann, tyckte dom tappade så mycket nördighet med nya personerna.

Det här lät dock intressant 🥲
Kvalitén är mycket bra igen. Saknar också James men de andra håller fanan högt och producerar mycket intressant läsning och lyssning. Framförallt Ronan, han är dubbelt så nördig som James.

Det här avsnittet av Performance process var riktigt bra. Han intervjuar en person som gjort en hel del fält tester utefter Chungmetoden. Lite mer tyngd än att fråga vilket däck som är "favorit" IMHO.

Senast ändrad:
Ja (traditionellt) kör på WTB. Nu på VULPINE 45mm. Har också liggande 40mm.
När ska cykla DONAU (Tyskland och Österrike) planerar testa VULPINE S 40, eller 36 mm (bild 2). Där blir det mest asfalterade cykelbanor (tyvärr), och vill cykla minst 20 mil om dan.

Bilagor

• wtb-vulpine-tcs-light-fast-rolling-sg2-tubeless-700-x-45-graveldack.webp
    wtb-vulpine-tcs-light-fast-rolling-sg2-tubeless-700-x-45-graveldack.webp
    37 KB · Besök: 40
  • wtb-vulpine-s-tcs-light-fast-rolling-sg2-tubeless-700-x-40-graveldack.webp
    wtb-vulpine-s-tcs-light-fast-rolling-sg2-tubeless-700-x-40-graveldack.webp
    40.3 KB · Besök: 44
Senast ändrad:
Ja (traditionellt) kör på WTB. Nu på VULPINE 45mm. Har också liggande 40mm.
När ska cykla DONAU (Tyskland och Österrike) planerar testa VULPINE S 40, eller 36 mm (bild 2). Där blir det mest asfalterade cykelbanor (tyvärr), och vill cykla minst 20 mil om dan.
Minst 20 mil om dagen på asfalt varför då inte köra ett däck för just asfalt? GP5000 AS 35mm

Kvalitén är mycket bra igen. Saknar också James men de andra håller fanan högt och producerar mycket intressant läsning och lyssning. Framförallt Ronan, han är dubbelt så nördig som James.

Det här avsnittet av Performance process var riktigt bra. Han intervjuar en person som gjort en hel del fält tester utefter Chungmetoden. Lite mer tyngd än att fråga vilket däck som är "favorit" IMHO.
Jo, jag lyssnade fram till för två veckor sen innan jag gav upp. Men då är jag mer intresserad av ingenjörandet och prylar än träning, och det är väl snarast där Ronan skiner.

Men har medlemskap månaden ut, och det här avsnittet var iaf riktigt värd lyssning. Hög kvalitet.
Kul med omnämnandet om att BRR var en fantastisk resurs för asfalt iaf. Göra testerna med chung metoden är såklart mer korrekt, men i princip omöjligt att göra i samma skala som BRR

Cinturato Gravel M på crossen. Grymma. Haft Gravel H tidigare. Också grymma. Hade önskat att de fanns smalare än 35 mm, vilket är i bredaste laget för mig, men det är ändå okej!

Tillbaka
Topp