Träningspass för motionären (MTB)

Dragkroken

Aktiv medlem
Har cyklat ett par år rätt så planlöst som kul komplement till gymmet men känner att jag vill lyfta cykelmotorn ytterligare ett snäpp.
Har kört Zwift två år nu ännu mer planlöst och det fungerar sjukt smidigt när familjelivet sätter stopp för längre uteturer i dagsljus.
Man känner att när man kliver av så har man ändå gjort nytta trots att jag inte har en aning om vad dom passen jag kör ger för nytta.

Utomhus körs det mesta av cyklingen i den klassiska rådjursenduroterräng. Alltså upp/vila/ner/vila, varvat med stigrundor.
Ute cyklar jag för att det är kul, inomhus kan jag träna.

Jag skulle behöva ett par simpla och vettiga zwiftpass som man kan köra året runt som ger mest bang for the buck. (antingen sånna som finns eller så gör jag dom själv)
Har varken tid eller lust att kanske köra ett tradionellt upplägg med 60hr Z2 i ett halvår som sedan smalnar av då jag vill lägga fokuset på gymmet det halvåret misär råder.

Frid!

Är väl bara att googla eller be chatgpt om hjälp med några intervallpass. Kör du inte intervaller idag så blir det ju bättre oavsett. 4x4 eller 4x8min är ju klassiker. Jag kör ibland 5x5min+5x1min och ibland ett pass jag som friskis körde på sina spinningpass: 3x3+2+1+4x1min.

Jag kör Dirt Destroyer WorkOut på Zwift vilket jag tycker funkar fint när jag vill köra mer strukturerad.träning

Ha en värdemätare kanske? Samma sträcka på +30 minuter och se hur du kan få ut snabbare tid. Funkar ju ute också om du hittar ngt som du kan köra obehindrat.

Är väl bara att googla eller be chatgpt om hjälp med några intervallpass. Kör du inte intervaller idag så blir det ju bättre oavsett. 4x4 eller 4x8min är ju klassiker. Jag kör ibland 5x5min+5x1min och ibland ett pass jag som friskis körde på sina spinningpass: 3x3+2+1+4x
Istället för Google/ChatGpt så ställde jag frågan här istället.
Visst körs det intervaller, men det är random pass valda ifrån Zwift. Så spannet är rätt stort.

Grunden är att jag inte har någon direkt koll på vad som ger vad, utan vill ha ett pass man kan köra året runt (inomhus) som är effektiv träningskomplement till min utomhuscykling.

Men tack för din input, jag ska kika på det.

Istället för Google/ChatGpt så ställde jag frågan här istället.
Visst körs det intervaller, men det är random pass valda ifrån Zwift. Så spannet är rätt stort.

Grunden är att jag inte har någon direkt koll på vad som ger vad, utan vill ha ett pass man kan köra året runt (inomhus) som är effektiv träningskomplement till min utomhuscykling.

Men tack för din input, jag ska kika på det.
Grejen är väl att om man kör samma pass hela tiden blir man väldigt bra på just det passet. Så för att bli bättre i allmänhet så kan det vara toppen att variera lite olika typer av intervaller i perioder.

En populär som jag har hört många endurocyklister köra är 30/30. Utgå från en existerande workout t ex https://whatsonzwift.com/workouts/zwift-fitness-ftp-challenge/vo2-max-odzwifters-3030s och redigera själv i Zwift hur många reps och set du vill ha. Om det är första gången brukar 5 reps på två set vara lagom.

Ett pass som är väldigt bra är 10x4/1 på stressad tröskel. 10 rep a 4 min med 1 min aktiv vila. Inte obekvämt men väldigt effektivt.

Ett pass som är väldigt bra är 10x4/1 på stressad tröskel. 10 rep a 4 min med 1 min aktiv vila. Inte obekvämt men väldigt effektivt.
"Stressad tröskel", dvs lite över tröskel? 10x4min av det skulle vara väldigt obekvämt för mig.

Men bra tips med något slags benchmark-pass, bra att ha något pass att komma tillbaka till för att se hur man utvecklas.

"Stressad tröskel", dvs lite över tröskel? 10x4min av det skulle vara väldigt obekvämt för mig.

Men bra tips med något slags benchmark-pass, bra att ha något pass att komma tillbaka till för att se hur man utvecklas.
Läs:Uthärdlig tröskel. Dvs det skall kännas men bara uthärdligt. Det blir en del över och lite under.

Grejen är väl att om man kör samma pass hela tiden blir man väldigt bra på just det passet. Så för att bli bättre i allmänhet så kan det vara toppen att variera lite olika typer av intervaller i perioder.

En populär som jag har hört många endurocyklister köra är 30/30. Utgå från en existerande workout t ex https://whatsonzwift.com/workouts/zwift-fitness-ftp-challenge/vo2-max-odzwifters-3030s och redigera själv i Zwift hur många reps och set du vill ha. Om det är första gången brukar 5 reps på två set vara lagom.
Helt klart, snubblade nog lite när jag skrev. Menar att man kanske har ett par olika pass som man rullar dels för adaption men även sinnesfrid. Det ska ju va någorlunda kul.

@DanielS Väldigt bra tips, idag har jag bara stirrat mig blind på FTP'n i Zwift som för min egen del är rätt ointressant. Har ju puls att jämföra med, men även nån form av RPE då dagsformen är otroligt ojämn.

Ett alternativ till rena intervaller som verkar ge minst lika bra resultat för mig är backträning i Zwift. Två Oh Hill No är betydligt roligare än 2x20 min tröskel t.ex. Bara att variera backarnas längd och jaga bra tider.

Kör en traning plan så slipper du fundera så mycket. tex build me up.
Det kan man göra. Men de flesta plans följer väl nån form av progression beroende vilken man väljer. Om det finns plans som man kan köra lite random över året så är det ju absolut smidigt. Tanken är ju att det ska funka över hela året närsomhelst/hursomhelst och ge den träningsstimuli jag önskar. Men ska kolla på den 👍

Du har har rätt, plans är inget för någon som vill köra lite random. Om du inte har tänkt progression kan du ju köra vilka intervall du vill egentligen. (Själv hade jag nog kört rejs isf )
Men då tycker jag du ska köra McCharty special. Det är bang for the buck och en ganska skojig workout.
Kör ett ramptest först, glöm inte ta i som 17, då får du mest bang.

Du har har rätt, plans är inget för någon som vill köra lite random. Om du inte har tänkt progression kan du ju köra vilka intervall du vill egentligen. (Själv hade jag nog kört rejs isf )
Men då tycker jag du ska köra McCharty special. Det är bang for the buck och en ganska skojig workout.
Kör ett ramptest först, glöm inte ta i som 17, då får du mest bang.
Grymt, ska kolla in den!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp