Mekställ - budgetalternativ Vevor?

glitch

Aktiv medlem
Mitt gamla Biltemaställ har sett bättre dagar så en ersättare ska införskaffas.

Har fastnat för detta

som verkar vara samma som bike discount säljer lite dyrare

Finns snarlika ännu billigare men detta har en del saker som på pappret ser lite bättre ut som:
- större verktygsbricka
- spänne för styret följer med
- lite mer ergonomiska spakar

Någon har Vevor / motsvarande ställ?

Har fastnat för detta

Finns snarlika ännu billigare men detta har en del saker som på pappret ser lite bättre ut som:
- större verktygsbricka

Jag har det här:

Samma tillverkare men något kraftigare (och billigare). Jag är jättenöjd! Har under det senaste året ingenting att klaga på. 👍👍

Jag har det här:

Samma tillverkare men något kraftigare (och billigare). Jag är jättenöjd! Har under det senaste året ingenting att klaga på. 👍👍
Kikat på det också men har fått för mig att jag vill ha ett med benen ut på ena siden då det är rätt smidigt när man ska stuva in det i ett hörn utan att fälla ihop det mellan varven respektive man kan ställa det nära väggen och det tar inte plats åt alla håll.

Å andra sidan kanske smidigt med ett sånt med benen åt båda sidor så man kan jobba runt hela hojen smidigare?

Kikat på det också men har fått för mig att jag vill ha ett med benen ut på ena siden då det är rätt smidigt när man ska stuva in det i ett hörn utan att fälla ihop det mellan varven respektive man kan ställa det nära väggen och det tar inte plats åt alla håll.

Å andra sidan kanske smidigt med ett sånt med benen åt båda sidor så man kan jobba runt hela hojen smidigare?

Jag har ett från Lidl, 4 ben. Har tagit bort ett av benen och har det stående mot en vägg. Har det i garaget. Innan fällde jag alltid ihop det när det inte användes.

Har fastnat för detta

- större verktygsbricka

ser ut att kunna bli ett happykorrekt alternativ? det som kan vara ett potentiellt problemställe är själva gripklon, men syns ingen direkt orsak till oro på bilderna.

brett trepunktstöd och under själva cykeln är stabilt per definition.

fyrpunktsttöd bredvid cykelns tyngdpunkt som på en del andra prisvärda ställ är det inte. addera uppåtvinklade stödben att behöva runda, och man har trippelfel.

Rose Bikes har några olika modeller, jag bytte nyligen ut mitt gamla Biltema ställ mot detta och är väldigt nöjd, dock ganska stor skillnad i pris jämfört med det från Vevor.

Annars finns den här modellen för ungefär samma pris som Biltemas, detta som är billigare men saknar fällbara ben eller detta som en kompis använder och är nöjd med då det är väldigt stabilt och klarar tunga elcyklar men gripklon känns lite klumpig och pilligt att justera.

Har också ett från Lidl, tycker det funkar skit. Varför utsätta sig för dåliga mekställ om man inte är tvungen? Mitt andra ställ är ett Parktool 10.3

Har fastnat för detta

- större verktygsbricka

har ett likadant fast annat märke stabilt o använt mitt snudd på dagligen i flera år o har inget att klaga på annat än två detaljer.
de ena är hålen runt brickan e totalt värdelösa för hänga vektyg i så jag har slipat bort den kanten på mitt.
de andra är spaken till klämman den sitter rätt nära klämman så har man kort sadelstolpe så klämman precis får plats mellan sadel o ram så tar spaken i ram o sadel då man ska veva runt o spänna fast.

Har fastnat för detta

- större verktygsbricka

Jag har precis köpt Bike24s variant på denna. Har bara MTBs och ville ha ett ställ som till skillnad från Lidls har en klämma som inte vrider sig så cykeln alltid blir hängandes med framgaffeln ner mot golvet (det blir lätt att jag har slarvat och klämt över överröret då). På den punkten är jag försiktigt positiv till stället efter att ha bytt bromshandtag på min Spur som väger 12.7 kg, återstår att se hur den fungerar med min parksläde på +17,5 kg.

I jämförelse med Lidls ställ i övrigt så har jag en del anmärkningar som till stor del handlar om invänjning.
förvaring ihopfällt med brickan full i verktyg är krångligare än Lidls som fortfarande kan balansera på sina fyra ben om man inte fäller ihop dem helt.
Klämmans gap har gummibelägg istället för lidls plast. Gapet öppnar dock mindre med enbart spännet vilket kräver justering innan man spänner åt klämman.
Rotering av klämman justeras på spaken i dess bakre ände, den spaken har en säkerhetsspärr som är onödigt och störande besvärlig.
Ställets balans/stabilitet är helt beroende på att benen är utfällda till rätt läge.

Byggkvaliten är snäppet över lidl men det är fortfarande väldigt budget. Jag tror att jag skulle hitta saker att störa mig på även om jag gick upp i nivå och köpte Feedback sports Pro mechanic eller ParkTools 10.3 för närmare 5000 spänn, så då kan jag lika gärna förlika mig med mitt nya ställ från Bike24. Jag skulle dock hellre betala under 800 spänn om uppgifterna om fraktfritt mm stämmer på hemsidan.

Jag har det här:

Av bilderna att döma så är det där i princip samma ställ som Lidls/Harald Nyborg m.fl. så jag är tveksam till att det skulle vara kraftigare än den dyrare variant TS frågar om.

Jag har precis köpt Bike24s variant på denna. Har bara MTBs och ville ha ett ställ som till skillnad från Lidls har en klämma som inte vrider sig så cykeln alltid blir hängandes med framgaffeln ner mot golvet (det blir lätt att jag har slarvat och klämt över överröret då). På den punkten är jag försiktigt positiv till stället efter att ha bytt bromshandtag på min Spur som väger 12.7 kg, återstår att se hur den fungerar med min parksläde på +17,5 kg.

Rotering av klämman justeras på spaken i dess bakre ände, den spaken har en säkerhetsspärr som är onödigt och störande besvärlig.
haft +25kg elcykel-monster hängandes i mitt utan problem

låsningen kommer du upptäcka är trevlig med tyngre cykel i stället speciellt om cykeln e framtung den gör att cykeln omöjligt kan rotera ner som lidl stället gör även vid aptunga monster i klämman (slarvar du o inte låser ordentligt kan den om du har otur öppna o släpper greppet i "kuggkransen" varav cykeln roterar likt lidl)

haft +25kg elcykel-monster hängandes i mitt utan problem

låsningen kommer du upptäcka är trevlig med tyngre cykel i stället speciellt om cykeln e framtung den gör att cykeln omöjligt kan rotera ner som lidl stället gör även vid aptunga monster i klämman (slarvar du o inte låser ordentligt kan den om du har otur öppna o släpper greppet i "kuggkransen" varav cykeln roterar likt lidl)
Jag är helt med på detta. Låsningen av kuggkransen är bra att det finns en säkerhetsspärr till. Men säkerhetsspärren på mitt ställ är trögare än satan även utan att en cykel sitter på plats och ger belastning. Det kanske är en del av konceptet när kvaliteten är som den är.

Blev en order i alla fall - har aldrig handlat från Vevor tidigare så nu får vi se hur process och produkt levererar.
Återkommer med omdöme.

Har haft mitt parktool ställ i några år nu och har inte märkt av att det är dålig kvalite på det. Det fungera fortfarande perfekt. Kanske bara haft tur när jag köpt dyr skit?
Det är ju faktiskt inte vad @Frycke skriver utan påpekar samband mellan pris och kvalitet. Alltså att betala överpris för vad man får. Som som oftast när det gäller prylar från US&A. Tillverkade i PRC.

Mag-pro mekställ från yeoorder ca 600 kr från Finland med DHL och med posten så blir priset dubbelt lägger på frak nu mera.

Senast ändrad:
Blev en order i alla fall - har aldrig handlat från Vevor tidigare så nu får vi se hur process och produkt levererar.
Återkommer med omdöme.
Inväntar utlåtande.
Har haft mitt Harald Nyborg i 10 år, och det har gjort sitt jobb, även i lägenhet sen jag kapade bort 2 ben, men visste jag då vad jag visste nu hade jag köpt ett proffsställ med 100%a gripklor och vred som inte låter armarna vrida sig i dem, har aldrig kunnat montera cyklar i sadelstolpen.

Inte vet jag, men Vevor-vikten anges i "lbs". Betyder inte det England?
Klämmorna och annat verkar bra.
Kolla vad din cykel väger.

Har fastnat för detta

- större verktygsbricka

Har en annan variant av det här, köpt på wiggle innan brexit tror jag...betalade ca 750 kr inkl en matta när det begav sig. Gummiskyddet i själva gripklon har lossnat och jag tycker det är lite svårt att hitta en bra balanspunkt med lite tyngre cykel som en mtb. Men känns ändå prisvärt och har använt det mycket.

Har haft mitt parktool ställ i några år nu och har inte märkt av att det är dålig kvalite på det. Det fungera fortfarande perfekt. Kanske bara haft tur när jag köpt dyr skit?
gillar man verktyg i plast och bockad plåt ska man satsa på parktools.

om kvalitet är lika med hållbarhet kan det hända att vissa av dem är helt ok. men kvalitet är mycket mer än så.

deras mekställ med plastkäftar är som alla andra med liknande konstruktion behäftade med ostadighet och programmerad undergång.

de har för all del några modeller med metallstödda lkäftar. till ett pris. ungefär som att köpa lyxbil från fiat.

gillar man verktyg i plast och bockad plåt ska man satsa på parktools.

om kvalitet är lika med hållbarhet kan det hända att vissa av dem är helt ok. men kvalitet är mycket mer än så.

deras mekställ med plastkäftar är som alla andra med liknande konstruktion behäftade med ostadighet och programmerad undergång.

de har för all del några modeller med metallstödda lkäftar. till ett pris. ungefär som att köpa lyxbil från fiat.
Okej mina käftar är av det senare slaget med metall. Köpte först ett budgetställ för runt 1000kr som gick sönder. Ångrar inte mitt parktool

Liten kort rapport - tyvärr utan bilder.
Mekstället kom på några dagar. Blir faktiskt riktigt smidigt / litet ihopvikt och att montera är gjort i ett nafs med ett fåtal handgrepp. Mekade lite i helgen och stället fungerade klanderfritt.
Hyggligt känsla i reglage osv. och alla saker som ska kunna glida och justeras rör sig fint. Heller inga större glapp eller andra irritationsmoment.
Mjuka gummikäftar och spaken för att justera rotation av käftdelen som har en låsfunktion funkade fint utan att man klämmer några fingrar eller dylikt.

Hitintills helt enligt förväntningarna och på en nivå som är väl godkänt för priset.

Liten kort rapport - tyvärr utan bilder.
Mekstället kom på några dagar. Blir faktiskt riktigt smidigt / litet ihopvikt och att montera är gjort i ett nafs med ett fåtal handgrepp. Mekade lite i helgen och stället fungerade klanderfritt.
Hyggligt känsla i reglage osv. och alla saker som ska kunna glida och justeras rör sig fint. Heller inga större glapp eller andra irritationsmoment.
Mjuka gummikäftar och spaken för att justera rotation av käftdelen som har en låsfunktion funkade fint utan att man klämmer några fingrar eller dylikt.

Hitintills helt enligt förväntningarna och på en nivå som är väl godkänt för priset.
Kan du montera cykeln stadigt i sadel stolpen? Är ofta där billiga ställ brister. Dom blirnostadiga av den ojämnt fördelade vikten.

Feedback Sports har ett ställ där klämman kan stängas och vridas åt väldigt enkelt med en hand. Det kanske bara är i videor som det ser enkelt ut och att det krånglar och har sig i verkligheten, jag vet inte. Men jag tycker fler tillverkare borde ha försökt hitta nån liknande lösning.

Satt och slötittade när helt plötsligt ett bekant mekställ dök upp. Budget eller inte så verkar det duga för proffsens hemmabruk.
Screenshot 2025-04-11 21.59.39.webp

Nice! Det är ett rejält kliv upp från mitt gamla Biltema ställ, som ändå kostade snarlikt när det begav sig.

Tack för tipset!

Det billiga 4-bensstället (verkar vara snarlik variant som säljs hos Jula, LIDL, 24.se, Biltema, osv) finns nu för 408 kr med frakt (och aktiv rabattkupong) hos 24.se.

Med koden ”VVGG5” kostar Vevor-stället nu 789 kr med frakt, vilket känns som ett bättre köp. Beställde ett sådant.

Tack för tipset!

Det billiga 4-bensstället (verkar vara snarlik variant som säljs hos Jula, LIDL, 24.se, Biltema, osv) finns nu för 408 kr med frakt (och aktiv rabattkupong) hos 24.se.

Med koden ”VVGG5” kostar Vevor-stället nu 789 kr med frakt, vilket känns som ett bättre köp. Beställde ett sådant.
Vilket av Vevor-ställen är det som köps? Verkar ju finnas i minst 3 varianter för olika maxvikt. (för ganska liten prisskillnad)

Asch, klickade hem det för tyngsta cykeln (typ 50 kilo). - antar det är stabilare.
940 pix, alltså, med rabatt.
Harald-stället får gå i pension.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp