Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Tycker den känns bra, mest förvånad att man ändå hänger på sina vänner som kör heldämpat och växlar 😊

Ja, med SS behöver man hålla fart för att klara hinder och klättringar. Om terrängen (och cyklisten) är tillräckligt teknisk så kan man hålla med vännerna.

Vilken utväxling kör du? Det ser ut att vara riktigt lätt.

Visa din singlespeed mtb
Ja, med SS behöver man hålla fart för att klara hinder och klättringar. Om terrängen (och cyklisten) är tillräckligt teknisk så kan man hålla med vännerna.

Vilken utväxling kör du? Det ser ut att vara riktigt lätt.
Kör med 30/20, vilket har fungerat bra de rundor jag har kört i törnskogen.
Får se hur den fungerar i resten av Stockholm sen 😊

Visa din singlespeed mtb
Vad är det för kedjespännare? Skulle det gå att sätta drevet "under" kedjan för att trycka uppåt också?
Det är en modifierad e13 LG1. Det skulle gå om inte kedjelängden med denna utväxling var antingen för lång eller på håret för kort.
Med kedja utan half link så tog kedjan i kedjestaget med trissan ”under” kedjan. Med half link så var den på gränsen, så det var en bättre lösning med att trissan trycker ner kedjan istället.

Visa din singlespeed mtb
Svängde ihop den här i höstas efter ett svårsläckt grubblande kombinerat med en tillfällighet. Känns oväntat bra att köra SSFS även om kedjespännare såklart gör att mycket av poängen med det går förlorat. Men det blir ju enkelt och lätt.
IMG_6131.webp

IMG_6132.webp

Visa din singlespeed mtb
Tycker den känns bra, mest förvånad att man ändå hänger på sina vänner som kör heldämpat och växlar 😊
Är lite allmänt hardtail-nyfiken för tillfället, och hade av någon anledning glömt bort Paradoxen lite. Nu känns den helt plötsligt som ett helt självklart komplement till min Prime. Vad har du för storlek, hur lång är du och hur tycker du den känns storleksmässigt? Geometrin är ju lite ovanlig med den höga stacken.

Visa din singlespeed mtb
Är lite allmänt hardtail-nyfiken för tillfället, och hade av någon anledning glömt bort Paradoxen lite. Nu känns den helt plötsligt som ett helt självklart komplement till min Prime. Vad har du för storlek, hur lång är du och hur tycker du den känns storleksmässigt? Geometrin är ju lite ovanlig med den höga stacken.
Jag är 188cm lång och ramen är en Large. Då jag hade en Titan innan som var i storlek Large så kändes detta inte så annorlunda rent reach/stack mässigt. Den stora skillnaden är såklart det korta kedjestaget på Paradoxen.
Storleksmässigt så skulle jag kunna gå upp till en XL, men jag gillar när ramarna är lite mindre och en XL har lite för lång reach och sadelrör för min smak.

Visa din singlespeed mtb
Jag är 188cm lång och ramen är en Large. Då jag hade en Titan innan som var i storlek Large så kändes detta inte så annorlunda rent reach/stack mässigt. Den stora skillnaden är såklart det korta kedjestaget på Paradoxen.
Storleksmässigt så skulle jag kunna gå upp till en XL, men jag gillar när ramarna är lite mindre och en XL har lite för lång reach och sadelrör för min smak.
Tack! Grymt med någon som också har en FS-Banshee som referens.
Jag är 180 cm och har en Prime i storlek large som jag tycker är kanon efter lite tillvänjning och justering, men hade inte velat ha ett dugg större. Om jag skaffar en Paradox lutar det nog åt en medium, tror det blir roligare på den sortens cykel. Man får väl tänka att en del av den vrålhöga stacken blir reach när gaffeln komprimeras.

Visa din singlespeed mtb
Tack! Grymt med någon som också har en FS-Banshee som referens.
Jag är 180 cm och har en Prime i storlek large som jag tycker är kanon efter lite tillvänjning och justering, men hade inte velat ha ett dugg större. Om jag skaffar en Paradox lutar det nog åt en medium, tror det blir roligare på den sortens cykel. Man får väl tänka att en del av den vrålhöga stacken blir reach när gaffeln komprimeras.

Ja, man tappar dock också lite stack vid sag, så sammanlagd är effekten nästan noll när man jämför med styret på samma höjd.

Min SS är riktigt lång med nästan 500 mm reach till mina 179 cm. Men då kör jag helstel och ståcyklar 100% av tiden på stig och vid ståcykling känns det bra med lång reach.

Visa din singlespeed mtb
Ja, man tappar dock också lite stack vid sag, så sammanlagd är effekten nästan noll när man jämför med styret på samma höjd.

Min SS är riktigt lång med nästan 500 mm reach till mina 179 cm. Men då kör jag helstel och ståcyklar 100% av tiden på stig och vid ståcykling känns det bra med lång reach.
Mjo, det är lite så jag tänker kring stacken, men jag lyckades kanske inte riktigt beskriva det.

Vet att många gillar långa cyklar och en Paradox i storlek large hade säkert funkat för mig, 474 mm reach är ju inte direkt att anse som superlångt idag. Jag kanske rentav hade varit snabbare på en large än på en medium. Men jag tror att jag kommer ha roligare på en lite mindre cykel.

Visa din singlespeed mtb
Mjo, det är lite så jag tänker kring stacken, men jag lyckades kanske inte riktigt beskriva det.

Vet att många gillar långa cyklar och en Paradox i storlek large hade säkert funkat för mig, 474 mm reach är ju inte direkt att anse som superlångt idag. Jag kanske rentav hade varit snabbare på en large än på en medium. Men jag tror att jag kommer ha roligare på en lite mindre cykel.

Paradox i L är stor jämfört med andra L.

Jag kör nu en Nordest Bardino i M/L som stigcykel ock den är lagom stor. Jag har just köpt en FS igen som är lång i L: 494 mm. Kanske lite för lång till typiskt Stockholmsterräng, men M-L var lite små med 474 mm reach kombinerat med låga 620 mm stack. Jag får ser hur det känns, jag hoppas inte för stor ...

Visa din singlespeed mtb
Snart får man posta dagsljusbild här. Men nu står hon iaf på hjul. Helstelt.

Hade ett silvrigt Ritchey Koyote styre hemma och ska testa med det till att börja med. Kanske blir den för lång med 60mm stam tillsammans med det styret, men, silver!

Har ett 18t drev hemma och tänkte köra 30t fram. Blir det bra mån tro för en ganska stark cyklist i Nacka? Detta med 29x2.6.

Nu saknas bara vevparti och bromsar sen blir det tuta och köra. Dyrt och skralt på K&S. Hojta om ni har något på hyllan!

IMG_2633.webp

Visa din singlespeed mtb
Har ett 18t drev hemma och tänkte köra 30t fram. Blir det bra mån tro för en ganska stark cyklist i Nacka? Detta med 29x2.6.

Det blir bra! Jag, som har blivit starkare efter mycket helstel SS körning i Hellas, kör 34/21 med 29x2,4, som är ett snäppet lättare. Jag kommer just uppför alla backar.

Visa din singlespeed mtb
Ja vad är det för gaffel? Jag är på jakt efter något lätt och fint, ca 490 mm AC, rakt styrrör och 15x100 mm (dvs ej boost)-axel. Kanske kan kompromissa med styrröret då cykeln har 44mm styrrör men det vore fint att slippa byta styrlager.

Visa din singlespeed mtb
Ja vad är det för gaffel? Jag är på jakt efter något lätt och fint, ca 490 mm AC, rakt styrrör och 15x100 mm (dvs ej boost)-axel. Kanske kan kompromissa med styrröret då cykeln har 44mm styrrör men det vore fint att slippa byta styrlager.
Du kan inte tänka dig en boostadapter på framnavet? Kommer öppna upp valmöjligheter a jätttttemycket

Visa din singlespeed mtb
Du kan inte tänka dig en boostadapter på framnavet? Kommer öppna upp valmöjligheter a jätttttemycket

Det är ett gammalt CK ISO-nav som jag har adapter för 20mm och 15mm axel, men såvitt jag vet finns inget vettigt till Boost. De generiska adaptrarna är väl sådär.

Idag har jag ett Hope-nav som är gjort för 15x100 men med original boost-adaptrar.

Har avvecklat min gamla växlade Canfield-hardtail och då blir ett par gamla hjul med King-nav och breda fina fälgar över, det vore synd och skam att inte kunna använda dem.

MRP har iofs en adapter som är gjord för kingnaven ser jag: https://www.bike24.com/p2323545.html det kanske bara är att slå till. Sen skulle jag ju gärna ha en lättare gaffel än Krampusgaffeln med, men utan att den blir kortare. Borde ju gå att kapa ett kilo.

Visa din singlespeed mtb
Riktigt fint cykel. Jag gillar den.

Har du lite mer info ramn, gaffel, ...

Hur spänna du kedjan? Excentrisk BB eller perfekta storlek på drevet?
Bygget ör en Allebike Rescue storlek XL som jag köpte komplett här på Happy. Köpte senare en FS ram och flyttade över alla komponenter. (vad är oddsen att alla dimensioner/standarder är identiska!) sen skulle ramen säljas men fick inga bud så då blev det såhär istället.

Aerlite gaffel Boost, billiga Shimano komponenter i drivlina och bromsar, Ritchey cockpit och stolpe (Silver!), beggade lite skeva hjul från K&S som får rulla en sväng nu innan jag försöker rikta upp bakhjulet eller byta fälgen.

Monterade först en kedjespännare men insåg sen att 18:30 är magic gear på den här ramen som tur var. Får rulla så ett tag. Kanske vill jag ha aningens lättare utväxling men ska ta några fler turer först.

Sen behöver jag montera en stolpklämma med snabbkoppling. Eventuellt byter jag ut cockpiten också men det får också ge sig längre fram. Också sugen på att måla gaffeln i silver.

Kul att underbika och göra det svårare för sig än det egentligen behöver vara. Har köpt telisutrustning till vintern med så det ligger i tiden. Min fösta MTB var en helstel Kona Unit, SS såklart.

Visa din singlespeed mtb
Det är en Aerlite. Finns några olika på Bikeshop. Jag har boostvarianten. Denna är icke boost.

Visa din singlespeed mtb
Det är ett gammalt CK ISO-nav som jag har adapter för 20mm och 15mm axel, men såvitt jag vet finns inget vettigt till Boost. De generiska adaptrarna är väl sådär.

Idag har jag ett Hope-nav som är gjort för 15x100 men med original boost-adaptrar.

Har avvecklat min gamla växlade Canfield-hardtail och då blir ett par gamla hjul med King-nav och breda fina fälgar över, det vore synd och skam att inte kunna använda dem.

MRP har iofs en adapter som är gjord för kingnaven ser jag: https://www.bike24.com/p2323545.html det kanske bara är att slå till. Sen skulle jag ju gärna ha en lättare gaffel än Krampusgaffeln med, men utan att den blir kortare. Borde ju gå att kapa ett kilo.

Jag kör gamla 142/100 bak/fram i boost-ram/gaffel med adaptrar av den här typen, eftersom Hope inte gör egna end caps för det. Fungerar toppen, förutom två saker:
* Jättejobbigt att ta av/på hjulen eftersom distanserna ska pillas in mellan nav och axel - hemskt varje gång och då har jag inte ens tappat bort en vid punkalagning i skogen än men det kommer ju att hända, så jag borde skaffa extra att alltid ha med...
* Kassetten/bakväxeln kommer ju några mm off så man ska/kan nog inte använda innersta 1-2 dreven, om man kör växlar då dvs.

1762120153978.webp

Visa din singlespeed mtb
Ja, det där ser ju ut exakt som MRPs kit för CK-nav, det kostar mycket men ändå överkomligt med slantar.

Det verkar nästan svårare att hitta en gaffel med rakt styrrör än en för 15x100-nav numera. Enklast kanske är att bara köpa adaptrar och leva vidare med den gaffel jag har. Det bär emot lite att ta bort CK-styrlagret och ersätta med ett för koniskt styrrör.

Visa din singlespeed mtb
Ja, det där ser ju ut exakt som MRPs kit för CK-nav, det kostar mycket men ändå överkomligt med slantar.

Det verkar nästan svårare att hitta en gaffel med rakt styrrör än en för 15x100-nav numera. Enklast kanske är att bara köpa adaptrar och leva vidare med den gaffel jag har. Det bär emot lite att ta bort CK-styrlagret och ersätta med ett för koniskt styrrör.
Har du 100/15 idag och 6-bults bromsskiva så tror jag inte du behöver något specifikt dyrt kit, om du står ut med de lösa distanserna. Tror det var det här jag köpte, 14 EUR: https://www.bike-discount.de/en/reverse-components-boost-adapter-front-wheel

Men jag skulle gärna betala en större peng för navspecifika end caps istället. Finns till Hope men dumt nog lägger de hela spacingen på ena sidan (så bromsen kommer rätt) vilket kräver att man centrerar om fälgen. Och "varje operation är en risk" som kirurgerna säger.

Visa din singlespeed mtb
Bygget ör en Allebike Rescue storlek XL som jag köpte komplett här på Happy. Köpte senare en FS ram och flyttade över alla komponenter. (vad är oddsen att alla dimensioner/standarder är identiska!) sen skulle ramen säljas men fick inga bud så då blev det såhär istället.

Aerlite gaffel Boost, billiga Shimano komponenter i drivlina och bromsar, Ritchey cockpit och stolpe (Silver!), beggade lite skeva hjul från K&S som får rulla en sväng nu innan jag försöker rikta upp bakhjulet eller byta fälgen.

Monterade först en kedjespännare men insåg sen att 18:30 är magic gear på den här ramen som tur var. Får rulla så ett tag. Kanske vill jag ha aningens lättare utväxling men ska ta några fler turer först.

Sen behöver jag montera en stolpklämma med snabbkoppling. Eventuellt byter jag ut cockpiten också men det får också ge sig längre fram. Också sugen på att måla gaffeln i silver.

Kul att underbika och göra det svårare för sig än det egentligen behöver vara. Har köpt telisutrustning till vintern med så det ligger i tiden. Min fösta MTB var en helstel Kona Unit, SS såklart.
Underbart att du kunde använda gamla och enkla delar. Det blev väldigt snyggt.

Underbiked kan blir väldigt skoj. När min dotter var på en 16" mtb så följande henne med min 16" Brompton. det blir väldigt skoj. Nu ska hon snart upp till 26" då har jag min 26" 4x cykel som få duga. :-)

Visa din singlespeed mtb
Det var faktiskt en av anledningarna för mig också. Det känns fånigt att cykla med min son (6år) i skogen. Jag på FS med stora hjul och han på helstel 20”. Vet inte hur många ggr han har frågat när han också ska få dämpare.
Idag blev det en lunchtur ner till varvet med lillebror på Shogunsätet.

IMG_2779.webp

Tillbaka
Topp