Hör upp, cykel i media-tråden

Cykelställ har en tendens att bli skrotupplag, så en rensning då och då kan nog vara bra.
I vår förening var ett cykelställ fullt året runt, efter en rensning så är det numera på vintern endast en cykel där (har inte mina där).

EDIT:
Och det verkar ju ha skapat problem för dom som verkligen vill cykla.
Från artikeln:
Snarare för nån som ville parkera sin cykel…

Tjena!

Är ju bara att rycka bort tejpen som dom sätter dit och flytta den fem centimeter i sidled.
Är det någon annan som har behov av dom ställen förutom de som bor där och deras besökare? Löjligt av STHLMs stad, främjar ju inte direkt cyklingen att hålla på sådär.
Jag tänker snarare tvärtom, faktiskt.

Min uppfattning är att cykelställ i stan till största delen används som långtidsförvaring för cyklar som behöver ny luft i däcken varje gång de skall ut och rulla. Jag gissar att av de cyklar som rensades bort tillhör merparten personer som en gång i tiden bott i de intilliggande husen, och som numera bott någon helt annanstans. (Det är till exempel så det brukar ser ut när vi rensar cyklar i föreningen i stan.)

Det är trångt i stan och i det här fallet tänker jag att Eva får rikta sina klagomål i riktning mot den BRF eller hyresvärd som ansvarar för det där överfulla cykelförrådet som finns i huset där hon bor.

Jag håller dock med om att staden bör tydliggöra att parken är en park, med fritt tillträde för oss alla, och inte en privat innergård. Nu gissar jag igen, men jag gissar att det inte är något det boende basunerar ut i tid och otid. Nej upp med information om att den här gröna lilla plätten är öppen för alla som befinner sig i stan att hänga på och se till att cykelställen finns tillgängliga för de som vill ta hojen dit.

För den som använder sin cykel varje dag är det ju dessutom inget problem att använda ställen över natten, varje natt, om man önskar. Staden skulle möjligen behöva tillåta helg parkering, men i praktiken är det knappast ett problem tänker jag.

Generellt sett är outnyttjade cyklar, som snarast är att betrakta som skrot, en större inskränkning i möjligheten att cykla i stan än att staden rensar i sina cykelställ.

Livet är många gånger så mycket enklare här på landet. 😃

Jag tänker snarare tvärtom, faktiskt.

Min uppfattning är att cykelställ i stan till största delen används som långtidsförvaring för cyklar som behöver ny luft i däcken varje gång de skall ut och rulla. Jag gissar att av de cyklar som rensades bort tillhör merparten personer som en gång i tiden bott i de intilliggande husen, och som numera bott någon helt annanstans. (Det är till exempel så det brukar ser ut när vi rensar cyklar i föreningen i stan.)

Det är trångt i stan och i det här fallet tänker jag att Eva får rikta sina klagomål i riktning mot den BRF eller hyresvärd som ansvarar för det där överfulla cykelförrådet som finns i huset där hon bor.

Jag håller dock med om att staden bör tydliggöra att parken är en park, med fritt tillträde för oss alla, och inte en privat innergård. Nu gissar jag igen, men jag gissar att det inte är något det boende basunerar ut i tid och otid. Nej upp med information om att den här gröna lilla plätten är öppen för alla som befinner sig i stan att hänga på och se till att cykelställen finns tillgängliga för de som vill ta hojen dit.

För den som använder sin cykel varje dag är det ju dessutom inget problem att använda ställen över natten, varje natt, om man önskar. Staden skulle möjligen behöva tillåta helg parkering, men i praktiken är det knappast ett problem tänker jag.

Generellt sett är outnyttjade cyklar, som snarast är att betrakta som skrot, en större inskränkning i möjligheten att cykla i stan än att staden rensar i sina cykelställ.

Livet är många gånger så mycket enklare här på landet. 😃
Ja en lapp vid portarna om att ”Staden har fått synpunkter på att cykelställen i parken inuti ett kvarter behöver städas etc…” samt lite info om att det är en park hade nog inte skadat i ett sånt här fall om man aldrig eller sällan röjt cyklar där förut.

Jag tycker också i grunden att det är bra att det städas, och hellre lite oftare så det inte hinner bli så fullt med skrot. Ställen på allmän plats ska ju vara tillgängliga för den som faktiskt cyklar och behöver parkera.

Ja en lapp vid portarna om att ”Staden har fått synpunkter på att cykelställen i parken inuti ett kvarter behöver städas etc…” samt lite info om att det är en park hade nog inte skadat i ett sånt här fall om man aldrig eller sällan röjt cyklar där förut.

Jag tycker också i grunden att det är bra att det städas, och hellre lite oftare så det inte hinner bli så fullt med skrot. Ställen på allmän plats ska ju vara tillgängliga för den som faktiskt cyklar och behöver parkera.
24h-regeln gäller väl generellt i Stockholm har jag fått för mig. Men finns det skyltat vid alla cykelställ?
Vid bilparkering finns ju alltid (i princip) skyltning som informerar om sånt. Borde rimligtvis finnas för cykelparkering också.

24h-regeln gäller väl generellt i Stockholm har jag fått för mig. Men finns det skyltat vid alla cykelställ?
Vid bilparkering finns ju alltid (i princip) skyltning som informerar om sånt. Borde rimligtvis finnas för cykelparkering också.
Inte nödvändigtvis på t ex privata innergårdar, där sätter fastighetsägaren reglerna. Med reservation för att det är så det funkar på andra sidan landet. Så om staden börjar städa på något som kan uppfattas som privat hade det varit snyggt att sätta nån lapp extra.

Nån stockholmare får kommentera på om det faktiskt finns information om vad som gäller vid stadens cykelställ.

Inte nödvändigtvis på t ex privata innergårdar, där sätter fastighetsägaren reglerna. Med reservation för att det är så det funkar på andra sidan landet. Så om staden börjar städa på något som kan uppfattas som privat hade det varit snyggt att sätta nån lapp extra.

Nån stockholmare får kommentera på om det faktiskt finns information om vad som gäller vid stadens cykelställ.
Tänkte främst på stadens mark. Men kan hur som helst tycka att om det finns någon form av restriktioner/regler kring hur, när och hur länge man får parkera sin cykel så borde krävas tydlig skyltning.

Cykel schmykel det är inte så viktigt, mycket viktigare att tydligt informera bilisterna som inte kan begäras minnas vad de en gång visat sig kunna...

Det skyltas väl bara där avvikande regler (parkerings-, hastighets- eller annat) gäller?
Det står inte en 50-skylt efter varje korsning, eller P-instruktioner på alla gator. Saknas skylt gäller de allmänna reglerna, t ex max 24h parkering.

Man undrar ju lite över de långsiktiga effekterna av sopsaltning. Det får säkert en del att cykla första vintern men cyklarna rostar sönder och folk tänker "vad fan jävla skitcykel" och så blir den stående i ett ställ.

Cyklarna slits naturligtvis mindre om de står inne hela vintern. Stenkrossen som är alternativet innehåller mer salt för att den inte ska frysa till klumpar. Det fina stenmjölet fastnar överallt på cyklarna och blir ett fint slipmedel på alla rörliga delar. Men herregud, salt! Salt! SALT! Hela cykelparken kommer implodera på tre sekunder.

Cyklarna slits naturligtvis mindre om de står inne hela vintern. Stenkrossen som är alternativet innehåller mer salt för att den inte ska frysa till klumpar. Det fina stenmjölet fastnar överallt på cyklarna och blir ett fint slipmedel på alla rörliga delar. Men herregud, salt! Salt! SALT! Hela cykelparken kommer implodera på tre sekunder.
Fler kärnkraftreaktor så kan spillvärmen hålla vägar och cykelbanor frostfria.

Det blir så när man köper cyklar från bla Biltema, Jula och liknande.
Åtminstone förr om åren så var rostskyddet på deras cyklar obefintligt, så ramarna rostade sönder efter en säsong och samma med slitagedelarna...

Tips:
Cykla inte ett kort ärende med din 12-delade mtb på vintern, utan att tvätta/serva den (även om den inte verkar ha blivit smutsig) för att sedan ställa in den i varmförrådet och en månad senare ta den på ett nytt ärende, då finns det risk att kedjan går av (och ja, den var i princip ny).

Vet inte om det är 12-delade kedjor från sram som håller fruktansvärd kvalitét eller att designkraven på en kedja till en 12-delad växelgrupp är sådana att det är omöjligt att ha tillräckligt med gods för att den ska tåla någon form av korrosion/slitage och därmed är värdelös för att använda på vintern.

Man undrar ju lite över de långsiktiga effekterna av sopsaltning. Det får säkert en del att cykla första vintern men cyklarna rostar sönder och folk tänker "vad fan jävla skitcykel" och så blir den stående i ett ställ.
fast lite salt och ren asfalt blir mycket mindre klet på cykeln än dåligt plogat med massa salt ovanpå som brukar vara alternativet.

Jag byter hellre en kedja extra mot att det är bra före att cykla hela vintern. Då är cykeln mitt enda vardagstransportmedel och jag brukar kunna få ur 3-5 år ur en drivlina med något enstaka kedjebyte. 3-400 mil om året eller vad det nu blir sliter ju inte så vansinnigt.

Förutsatt att man kan ha cykeln inne så den torkar då så klart. Annars rasar det ju oavsett.

Apropå cyklar utan ägare

Närmare 300 övergivna cyklar har räddats från att slängas och får nu chans till ett längre liv. Det är resultatet av ett pilotprojekt i Göteborgs Stad i samarbete med flera kommunala bostadsbolag.

om man har vettigt stänkskydd tar det bort det mesta av den olägenheten. något rost-eller smutsproblem har iaf inte jag på mina vinterpendlare. möter hur mycket salt som helst.

och drar iofs fördel av sopsaltning på delar av min pendlingsväg, alltså det är ju rätt snabbt och bekvämt. nackdelen är där det misslyckas, och glansis uppstår. i solna som varit legendariska på just detta, har det denna vinter tidvis grusats på sopsaltade sträckor. hängsle och livrem:)

men föredrar egentligen traditionellt vinterunderhåll. har man fetare men men ändå eftergivliga däck rullar de fint även på dödsgrus.

Vad ÄR det här för gubbe.
jag såg bara allt affiliate-spam i about/kommentarsfältet och klickade bakåt.

Goda nyheten är att om ett par år kommer allt sånt här reblog-skräp vara borta från youtube
Dåliga nyheten är att det kommer vara ersatt av AI

Det jag läste verkade i alla fall handla om att Merida/Giant/Specialized har gjord nedskrivningar på osålt inventarie. Samma sak har redan stötts och blötts i ragnaröktråden där det verkar finnas folk med i alla fall lite koll

Sagan i lets dance från Instagram

Screenshot_20250321_230041_Instagram.webp

Kanske hör bättre hemma i cykla stiligt tråden men hittade denna intervju med Alex Moulton från 70-talet:
bland mina cykelmeriter finns en cykelutflykt sent åttiotal(?) till djurgården, vi var väl ett tjugotal - och alex moulton:)

edit; extreemt jönsig video, av en man som mest sannolikt rökt bort sina lungor?

Senast ändrad:
Om folk skaffade dubbdäck och skor med dubbar på så skulle det inte behöva sandas och vi skulle slippa eländet.
När det gäller tvåhjuliga fordon visar tester att sandning sänker friktionskoefficienten - dvs. gör det halare - så att den sandade ytan har en friktion motsvarande hårt packad snö. Man kan anta att det bara är på underlag som närmar sig blankis som sand faktiskt gör det mindre halt.

När det gäller tvåhjuliga fordon visar tester att sandning sänker friktionskoefficienten - dvs. gör det halare - så att den sandade ytan har en friktion motsvarande hårt packad snö. Man kan anta att det bara är på underlag som närmar sig blankis som sand faktiskt gör det mindre halt.
Sand ser man å andra sidan inte mycket av på gatorna, iaf inte där jag bor.

Tillbaka
Topp