Motionscykling hjälp

Motionscykling hjälp
Halloj allesammans!
Jag behöver hjälp att komma igång med motionscykling.
Vad jag vill ha är något som får mig att träna på ett bra sätt så jag inte bara trampar runt i turisttempo. Jag har provat motionscykel på ett hotelgym, i den fanns massa bra program som så åt mig att hålla ett visst tempo och stå upp och trampa mm mm. Det kändes bra och därför tänker jag mig något liknande.. Är det Zwift etc, jag är inte behov att köra Zwift -rävlingar eller liknande, men som sagt en piska/morrot när jag sitter på cykeln. Klarar man sig med en master/Abilica elller liknande? Eller trainer jag ska ha?. (Jag har en Biltema MTB med trasigt baknav ) Jag tror att hojen på hotellet var en technogym, men den är utanför min budget.
Ni alla proffs därute, hur skulle ni gjort, motivera gärna.

Motionscykling hjälp
Halloj allesammans!
Jag behöver hjälp att komma igång med motionscykling.
Vad jag vill ha är något som får mig att träna på ett bra sätt så jag inte bara trampar runt i turisttempo. Jag har provat motionscykel på ett hotelgym, i den fanns massa bra program som så åt mig att hålla ett visst tempo och stå upp och trampa mm mm. Det kändes bra och därför tänker jag mig något liknande.. Är det Zwift etc, jag är inte behov att köra Zwift -rävlingar eller liknande, men som sagt en piska/morrot när jag sitter på cykeln. Klarar man sig med en master/Abilica elller liknande? Eller trainer jag ska ha?. (Jag har en Biltema MTB med trasigt baknav ) Jag tror att hojen på hotellet var en technogym, men den är utanför min budget.
Ni alla proffs därute, hur skulle ni gjort, motivera gärna.
Det finns zwift och andra program men du behöver cykel och trainer. Det är möjligt att biltema hojen funkar

Motionscykling hjälp
Först och främst - inspiration kommer inifrån och går sällan att köpa sig till. Det finns en massa olika sätt att lyckas med träningsdisciplinen, men jag tror sällan den infinner sig bara för att man köper en motionscykel. Det är inte att cykeln säger till dig att göra något som kommer få dig att göra det, utan det är när du bestämmer dig för att göra det som du kommer göra det. Det där med "träningsprogram" som en spinningcykel på ett gym är förprogrammerat med låter suboptimalt och framförallt extremt tråkigt efter tre gånger. Hade aldrig räckt för mig för att uppnå en långsiktighet, och det är det som spelar roll.

De flesta gissar jag kör Zwift som ett komplement till sin "riktiga" cykling. Vintercykling fast utan saltslask. Kan funka grymt bra tror jag, och jag själv har nör jag var som starkast förlitat mig ganska mycket på en vintersäsong där kvalitetspassen under vintern ägde rum inomhus (dock inte enbart). På Strava ser man massor av cyklister som aldrig cyklar utomhus under vintern utan enbart kör Zwift. Är det bara "tävling" på slentrian tror jag träningsvärdet är ganska långt från det optimala, men det är ju en parentes i detta ämne. Att bara glida runt och ta en cykeltur på Zwift är det nog nästan ingen som gör, utan det är tävling, intervallpass eller socialride som gäller.

När det kommer till utrustning kör de flesta på sin vanliga cykel sittandes på en trainer. Finns en massa olika. Vissa kör en dedikerad inomhuscykel från Tacx eller Wahoo eller dylikt. Nästan ingen på en sådan "spinningcykel" som du nämner - dom står mest på gym och på en sådan sitter man inte som på en riktig cykel allt som oftast, och det vill man.

Jag själv kör en gammal Monark 828 med effektmätarvev. Perfekt att köra intervaller på Zwift med, men inte för att tävla (går, men är inte optimalt). En sådan lösning kräver lite hemmafix, men är extremt robust, ganska billig och riktigt härlig om man löser sittställningen för att bli som en riktig cykel. Inget att rekommendera för en nybörjare.

Enklaste vägen in är att skaffa en duglig cykel (mtb eller landsväg/gravel) och en trainer, sen följa något godtyckligt träningsprogram på Zwift eller köra lite tävlingar. Sen när du får inspiration tar du ut cykeln i naturen där den hör hemma och hittar glädjen i att upptäcka nya platser eller ta i tills du får blodsmak i munnen i alla uppförsbackar, börjar cykla motionslopp, hänga med på gruppcykling, bikepacka eller cykelpendla genom dödsgruset.

Det finns tusen sätt att hitta inspiration på och att njuta av cykelhobbyn, så dyk in bara. En gammal trött spinningscykel däremot, det är till en sån som motionsglädjen kommer för att dö.

Motionscykling hjälp
Först och främst - inspiration kommer inifrån och går sällan att köpa sig till. Det finns en massa olika sätt att lyckas med träningsdisciplinen, men jag tror sällan den infinner sig bara för att man köper en motionscykel. Det är inte att cykeln säger till dig att göra något som kommer få dig att göra det, utan det är när du bestämmer dig för att göra det som du kommer göra det. Det där med "träningsprogram" som en spinningcykel på ett gym är förprogrammerat med låter suboptimalt och framförallt extremt tråkigt efter tre gånger. Hade aldrig räckt för mig för att uppnå en långsiktighet, och det är det som spelar roll.

De flesta gissar jag kör Zwift som ett komplement till sin "riktiga" cykling. Vintercykling fast utan saltslask. Kan funka grymt bra tror jag, och jag själv har nör jag var som starkast förlitat mig ganska mycket på en vintersäsong där kvalitetspassen under vintern ägde rum inomhus (dock inte enbart). På Strava ser man massor av cyklister som aldrig cyklar utomhus under vintern utan enbart kör Zwift. Är det bara "tävling" på slentrian tror jag träningsvärdet är ganska långt från det optimala, men det är ju en parentes i detta ämne. Att bara glida runt och ta en cykeltur på Zwift är det nog nästan ingen som gör, utan det är tävling, intervallpass eller socialride som gäller.

När det kommer till utrustning kör de flesta på sin vanliga cykel sittandes på en trainer. Finns en massa olika. Vissa kör en dedikerad inomhuscykel från Tacx eller Wahoo eller dylikt. Nästan ingen på en sådan "spinningcykel" som du nämner - dom står mest på gym och på en sådan sitter man inte som på en riktig cykel allt som oftast, och det vill man.

Jag själv kör en gammal Monark 828 med effektmätarvev. Perfekt att köra intervaller på Zwift med, men inte för att tävla (går, men är inte optimalt). En sådan lösning kräver lite hemmafix, men är extremt robust, ganska billig och riktigt härlig om man löser sittställningen för att bli som en riktig cykel. Inget att rekommendera för en nybörjare.

Enklaste vägen in är att skaffa en duglig cykel (mtb eller landsväg/gravel) och en trainer, sen följa något godtyckligt träningsprogram på Zwift eller köra lite tävlingar. Sen när du får inspiration tar du ut cykeln i naturen där den hör hemma och hittar glädjen i att upptäcka nya platser eller ta i tills du får blodsmak i munnen i alla uppförsbackar, börjar cykla motionslopp, hänga med på gruppcykling, bikepacka eller cykelpendla genom dödsgruset.

Det finns tusen sätt att hitta inspiration på och att njuta av cykelhobbyn, så dyk in bara. En gammal trött spinningscykel däremot, det är till en sån som motionsglädjen kommer för att dö.
Jag har inget problem med att hitta motivationen att träna. Jag springer gärna ett par ggr/vecka men denna vintern när det mest är is eller regn ute tappar jag sugen och tänkte prova nytt något nytt skoj. När jag sitter på hojen vill jag ha hjälp till en rolig träning.

Motionscykling hjälp
En fungerande cykel, en trainer och ett program som du tycker är roligt.

Cykel- Har du en trasig Biltema-hoj idag tycker jag du ska köpa något nytt. En begagnad instegsracer av enklare snitt är ett bra val. Budget typ 4-8k. Storlek är viktigare än komponenter och bling.

Trainer - En sk ”smart-trainer”. Köp begagnat. Billigast en variant där du lägger bakdäcket mot en rulle (tex Wahoo Kickr Snap), bättre en variant där du tar av hela bakhjulet (tex W Kickr Core). Behöver inte vara Wahoo, även tex Tacx mfl gör bra grejer. Budget typ 2,5-6k.

Program - Zwift är väldigt populärt, det ”gameifierar” träningen och blir lätt rätt socialt. Många gillar det, men de som inte gör det är högljudda. TrainerRoad är en annan variant av roligt med siffror och staplar, tilltalar folk som har tejpkryss på källarväggen. Det finns andra varianter också. Googla på ”Zwift vs…” så hittar du öppningar. Du behöver också något att titta på, telefon, padda eller tv och dator eller ÄppleTv. Budget, ja allt från gratis (egen telefon och gratisprogram) till dyrt (72” UHD, gamingdator och Zwift).

Har du läst så här långt har du säkert följdfrågor. Vilken cykel? Är Core värd merkostnaden över Snap? Så fråga på eller hellre kör lite sökningar här, det har skrivits massor av trådar om dessa saker redan.

Lycka till!
Ps. Du behöver minst en fläkt också.

Motionscykling hjälp
Att hitta ett roligt program, det är nog det som är problemet men det kanske vara är att prova sig fram. Jag vill köra korta men effektiva pass, typ 45-60 min. Mer tid än så har jag inte över. Ett gymkort kanske är smartast men det är enklare att gå ned i källaren och kötta ett stund.

Motionscykling hjälp
Jag kanske är tråkig, men min första fråga ställde jag för jag tycker det är för sent på året att köpa motionscykel. Spara slanten till en redi hoj, som sagts ovan, och vänta till nästa vinter med innecyklingen. 'Nu kan jag inte svära på det, men jag tycker jag ser skänkes-annonser rätt ofta för motionscyklar. - Men dom kanske ä inge å ha.

Motionscykling hjälp
Nää, ingen är tråkig! Det jag mest är ute efter är nog ett komplement till joggingturerna, framförallt vid dåligt väder. Köra cykel pågym och lära sig där kanske är en bra början. Träning är främst till för att orka i skidbacken som min största grej...

Motionscykling hjälp
Nu kommer våren. Då vill man cykla ute. Köp en begagnad landsvägscykel, gravelbike eller MTB, beroende på hur du vill cykla. Till hösten köper du en smarttrainer och utforskar vad som passar dig i app-väg.

Tillbaka
Topp