Downhill Örebro med omnejd

Cycloid

Aktiv medlem
Halloj!

Jag och dottern har blivit sugna på att prova på enklare downhill.

Kottaberget verkar ju trevligt, så det blir nog en utflykt dit.
Dock vore det kul att prova nåt ställe på cykelavstånd. Finns det fortfarande spår i Sörbybacken?

Kottaberget är jättefin med olika svårighetsgrader så finns nått för alla, dock så är det grävda leder så inte massa stenar och rötter om man vill ha det, är stängt men brukar öppna början på maj beroende på hur våren är. Du har ju kvarntorp också ( inte cykelavstånd kanske), ånnaboda är väll på G 🤔

Vet ni om Kvarntorpshögen? https://happyride.se/forum/threads/officiell-sida-kvarntorp-hogen-downhill.3679604/ Som
jag förstått insomnat men det kanske finns något kvar ändå. Har funnits en blå och flowig led som gått ner till vänster uppifrån. Fin utsikt och konstig konst på toppen gör det värt även om inte lederna är på topp. Finns (fanns?) även xc leder nedanför.
Som ny kan det vara bra att skilja på "flowtrail" som många anläggningar kallar leder som är relativt släta med doserade kurvor och ren Downhill som ofta är rätt så stökigt, de stora parkerna har ofta både maskingrävda slätare och stökigare med mer sten, rötter och natur.

(Edit:länk och stavning)

Vet ni om Kvarntorpshögen? https://happyride.se/forum/threads/officiell-sida-kvarntorp-hogen-downhill.3679604/ Som
jag förstått insomnat men det kanske finns något kvar ändå. Har funnits en blå och flowig led som gått ner till vänster uppifrån. Fin utsikt och konstig konst på toppen gör det värt även om inte lederna är på topp. Finns (fanns?) även xc leder nedanför.
Som ny kan det vara bra att skilja på "flowtrail" som många anläggningar kallar leder som är relativt släta med doserade kurvor och ren Downhill som ofta är rätt så stökigt, de stora parkerna har ofta både maskingrävda slätare och stökigare med mer sten, rötter och natur.

(Edit:länk och stavning)

allt på högen finns kvar även det grävda på baksidan . Det enda som är bortgrävt är svartenbrant.

Såg bilder från några som åkte där idag och det var kanon torrt och fint

Kvarntorp är också ett alternativ!

Ska bli kul och se vad som händer i Storstenshöjden (Ånnaboda). Undra om det är redo för cykling i sommar?

Jag får nog ta en sväng förbi Sörbybacken och spana lite. Vore ju kul att kombinera lite cykling med en pizza ;)

Kvarntorp är också ett alternativ!

Ska bli kul och se vad som händer i Storstenshöjden (Ånnaboda). Undra om det är redo för cykling i sommar?

Jag får nog ta en sväng förbi Sörbybacken och spana lite. Vore ju kul att kombinera lite cykling med en pizza ;)

Det kommer bli riktigt bra , har sett lite vad som byggts och det är inte grävda flowleder utan mera stök . Tror det kan bli svårt för dom att öppna tills i sommar då liften var i ganska dåligt skick .

Idag körde vi i Sörbybacken. På var sida om slalombacken fanns det ganska tekniska spår (iaf i mina rookie-ögon).
Sen fanns det ett rätt sjysst spår i slalombacken.
Tror att det roligaste skulle vara att köra det utmärkta MTB-spåret och varva med DH-spåret i slalombacken...

Nästa äventyr blir Lugnet i Falun i april 🙂🚴‍♂️

PS.
Pizzorna var goda 😉

Senast ändrad:
Idag provade vi Kottaberget och det var så jäkla kul!
Till och med uppförsåkningen var superkul 😉
Blev tvingad att lova att vi åker dit när teknikbanan öppnar 😄

Tillbaka
Topp