Hjälp mig med däckstorlek

Hej gänget.

Jag har en scott metrix 30 med 28 i fäljstorlek.
På mina nuvarande däck har jag däckstorlek 40-622 (28 x1,50)
Men jag sitter nu och skall köpa nya däck, jag hade önskar lite mer slimmade däck så går fortare.
Vilka dimetioner kan jag köpa då?
Måste alla siffror matcha dem nya däcken?
Har ni några däck ni kan rekomendera?

Mvh B

Slimmade däck går dock inte nödvändigtvis fortare. På bra landvägsdäck rullar nu 32 mm lättare än smalare däck vid samma bredde. Om underlaget inte är helt slätt rullar bredare däck ännu lättare. Viktigare för låg rullmotstand, och grepp och körglädje, är att köpa bra däck.

Något som inte är så dyrt och verkar vara riktigt bra är Contental Grand Prix Urban, som är 35 mm breda.

Senast ändrad:
Som jag har skrivit här tidigare
Siffrorna på rullmotstånd hos https://www.bicyclerollingresistance.com tyckar jag att man bör vara försiktig med att dra alltför långtgående slutsatser utifrån.
Underlaget skiljer sig alltför mkt från verkligheten.
Däremot är förstås sådant som bredd, vikt, slitbanans tjocklek och annat oberoende på underlaget intressant.

Hej! Hade också behövt hjälp med vilken däckstorlek jag kan köpa.. Står 700x28c, men även 28-622. Är det 700x28c som gäller då?

IMG_6052.webp

precis vad jag behövde, tusen tack
Kolla på hjulet, för där brukar finnas något inristat. Med hjälp av det kan du se hur smala däck fälgen funkar med. En duktig cykelmek kan säga det nästan direkt, i alla fall kunde min det.
Min s k trek- eller citybike jag har till vardags har nu 40 istället för 42, och det är bra. 38 kanske funkar för din? ...Reflex på däcksidan vill du också ha, hihi! Sen finns detaljer som hård gummiblandning och linjär mönstring.

Tillbaka
Topp