Köpråd fatbike

rotkiv

Medlem
Köpråd fatbike
Hej!

Jag funderar allt mer på att köpa en fatbike efter att ha cyklat vanlig mtb ett par år nu. Egentligen hade jag ju hellre köpt en begagnad men där jag bor är utbudet väldigt skralt.

Två cyklar som jag kollat in lite är dessa två:

Spontant verkar ju den gröna och något dyrare fatbiken ha lite bättre komponenter och lite annan mer utvecklad (?) ram, men jag vet inte hur stor skillnad detta gör?

Jag tar väldigt gärna emot era synpunkter och tankar kring dessa två cyklar och vilken ni tror är det bättre valet i längden.

Köpråd fatbike
Såg till min besvikelse att dom slutat tillverka Canyon dude. Jag som hade tänkte införskaffa mig en.

Vad finns det annars för liknande alternativ?
Tar mer än gärna emot lite tips! 🙂

Köpråd fatbike
Klart du ska ha en Rocky Mountain Blizzard! 💸
Tyvärr lite svår att få tag på. Tror nåt ställe i Finland säljer, annars får du importera från andra sidan Atlanten.

Köpråd fatbike
Trek Farley 5 säljs till riktigt bra priser hos många nätbutiker. Jag har 2 Farley och är skitnöjd.

Har fått erbjudande från jobbet att skaffa förmånscykel. Finns två fatbikes där som jag är intresserad av.

Första är en Trek Farley 5

Den andra är en BCF, inte hört mycket från det märket. Den är i kolfiber.

Lutar lite åt cykeln från BCF, men tar gärna emot lite för och nackdelar. 😃

Köpråd fatbike
Har fått erbjudande från jobbet att skaffa förmånscykel. Finns två fatbikes där som jag är intresserad av.

BCF har jag ingen koll på men konstigt att de inte talar om hur stora hjulen är. Farley har 27,5" vilket jag tycker är en fördel i terräng.

Nya Farley 5 som du länkar till har många fästen för pakethållare etc om man är lagd åt det hållet. Hade gärna haft det mina gamla också, 2019 resp 2023.

Köpråd fatbike

De har båda geometri lite från förra årtusendet, men av de två välj Farleyn då den andra bara finns i barnstorlekar om man kollar reach i geometritabellen.

Senast ändrad:
Köpråd fatbike
Lånar tråden lite, onödigt att starta en till.

Vad finns det för alternativ idag om man vill köpa en ny? Skulle ev kunna bygga egen om det finns vettiga ramar att köpa

Trek, white och Bcf?

Synd att duden är borta

Köpråd fatbike
Lånar tråden lite, onödigt att starta en till.

Vad finns det för alternativ idag om man vill köpa en ny? Skulle ev kunna bygga egen om det finns vettiga ramar att köpa

Trek, white och Bcf?

Synd att duden är borta

Salsa Heyday, el Beargrease
Surly Moonlander V2, Wednesday och Ice Cream Truck

Sen finns det väl några till som kan vara rejält knepiga att hitta i Europa...

Tillbaka
Topp