[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Jag tror ändå det totala intresset för traditionell åkning är rätt mycket större. Ebba, Frida, Jonna t.ex tror jag är bra mycket större stjärnor än några långloppsåkare. Och på samma sätt tror jag det är i Norge
Ja, det är ju till 99% de som inte riktigt räckte till i junioråldern eller senare i senioråldern som söker sig till långlopp. Alvar försöker ju kombinera, men även han vill ju lyckas i trad och satsar mot det.

För min del täker jag inte på det på samma sätt där. Jag tycker de olika lagen gör det mer intressant på ett sätt och att det spelar mindre roll om det är norrmän eller svenskar.
Frågan är om TV-tittare i länder utanför Sverige och Norge tycker det är så intressant att titta på det när det är så kraftig svensk-norsk dominans? Visst, det finns säkert de som är tillräckligt nördigt skidintresserade, ungefär som det finns några svenskar som tittar på herr-lvg-cykel trots rätt begränsat svenskt deltagande. Jag tror dock att det är en faktor som begränsar.

Edit: Och Ski Classics har väl något i poängsystemet som gynnar åkare från andra nationer än Norge och Sverige så de förefaller tycka att det inte är idealiskt med så kraftig dominans från de två nationerna.

Men helt klart har trad ett jobb att göra, de MÅSTE få upp statusen på världscupen så att de bästa VILL åka alla lopp, annars går det bara utför.

Frågan är om TV-tittare i länder utanför Sverige och Norge tycker det är så intressant att titta på det när det är så kraftig svensk-norsk dominans? Visst, det finns säkert de som är tillräckligt nördigt skidintresserade, ungefär som det finns några svenskar som tittar på herr-lvg-cykel trots rätt begränsat svenskt deltagande. Jag tror dock att det är en faktor som begränsar.

Nej det tror jag knappast.

När jag kollar på traditionell åkning finns det ju inte på kartan att jag skulle ens till en promille hålla på en norrman, i när jag kollar Ski Classics känns det helt annorlunda.

Nej det tror jag knappast.

När jag kollar på traditionell åkning finns det ju inte på kartan att jag skulle ens till en promille hålla på en norrman, i när jag kollar Ski Classics känns det helt annorlunda.
Du menar att du håller på nåt team? Själv ser jag hellre att Stina vinner än ex.vis Fleten eller Alnes, trots att Stina kör norskt och de senare i svenska team.

Du menar att du håller på nåt team? Själv ser jag hellre att Stina vinner än ex.vis Fleten eller Alnes, trots att Stina kör norskt och de senare i svenska team.
Jag tycker att det är en av de stora behållningarna med ski classics att man slipper den där nationalistvinklingen på allt.

Sen har inte riktigt de svenska kommentatorerna fattat det..

Ja men lite. Jag håller lite mer på Lager157 än de andra. Och mest på svenska åkare i Lager157. Sen gillar jag inte Novak t.ex så då tror jag fan nästan jag håller mer på Runar Skaug Mathisen än Novak. Låter konstigt nu när jag säger det.

Jag tycker att det är en av de stora behållningarna med ski classics att man slipper den där nationalistvinklingen på allt.

Tror den nationalistiska vinklingen är rätt vanlig. Tänk t.ex. när det är någon svensk i ett cykellopp som Vacchi kommenterar. Nog tusan är det "oproportionerligt" mycket fokus på svensken. Och gör hen något bra så höjs röstläget typiskt betydligt mer än det skulle göras om det vore, t.ex., en belgare.

Tror den nationalistiska vinklingen är rätt vanlig. Tänk t.ex. när det är någon svensk i ett cykellopp som Vacchi kommenterar. Nog tusan är det "oproportionerligt" mycket fokus på svensken. Och gör hen något bra så höjs röstläget typiskt betydligt mer än det skulle göras om det vore, t.ex., en belgare.
Visst är det så. Kom över någon nrk-kommentering för något skidlopp för några år sedan. Där var det helt annat.

Lite som att de var intresserade av längdåkning snarare än landskamp.

Jag tycker ändå de pratar mycket om de olika lagen nu. Och att de fattar att vissa kör för vissa sprintar osv.

Visst är det så. Kom över någon nrk-kommentering för något skidlopp för några år sedan. Där var det helt annat.

Lite som att de var intresserade av längdåkning snarare än landskamp.
Fast nog är de lite nationalistiska också?! Har inte sett så mkt av internationella lopp med norsk kommentering men kollade någon gång på youtube tremilen i Holmenkollen där Frida kommer ikapp Johaug på slutet. Som mitt minne är så tror jag inte kommenteringen hade varit riktigt likadan om rollerna varit omvända.

Fast nog är de lite nationalistiska också?! Har inte sett så mkt av internationella lopp med norsk kommentering men kollade någon gång på youtube tremilen i Holmenkollen där Frida kommer ikapp Johaug på slutet. Som mitt minne är så tror jag inte kommenteringen hade varit riktigt likadan om rollerna varit omvända.
Ja det lär ju se annorlunda ut under en vm-spurt. Men det var väldigt tydligt att de pratade om åkare från fler nationer än Norge och på ett mycket djupare sätt.

Ja det lär ju se annorlunda ut under en vm-spurt. Men det var väldigt tydligt att de pratade om åkare från fler nationer än Norge och på ett mycket djupare sätt.
Jo, det är mkt möjligt att de generellt är mer insatta i vad åkare utanför det egna landets gränser gör. Sen är det ju inget som i sig vare sig gör dem mer eller mindre "nationalistiska".

Fast den norske intervjuaren (Morten?) får jag säga att jag har lite svårt för.

Jag menar inte att trad längdskidåkning ÄR död eller att Ski classics HAR tagit över. I det senare fallet har de ju en modell med internationella proffsstall som har diskuterats även inom traditionella skidåkningen. På så sätt skapar Ski classics visst tryck.

Själv uppskattar jag de spårdragningar bland alpbyar och kulturlandskap som präglar sändningarna från Ski classics.

Får säga att om jag skulle ha gissat skulle jag inte ha sagt att det där var någon direkt allvarlig vurpa. Visar väl lite på hur lätt saker kan gå snett och hur ömtåliga människor är.

Hade det lite på känn. Har denna säsong inte känts lika vass som tidigare och hade sannolikt krävts en höjning för att ha fått åka OS. Inte helt enkelt vid 34/35 års ålder.

Får säga att om jag skulle ha gissat skulle jag inte ha sagt att det där var någon direkt allvarlig vurpa. Visar väl lite på hur lätt saker kan gå snett och hur ömtåliga människor är.
Hur många mästerskapsguld hade Linn haft utan sina två vurpor, och hur många hade Jonna saknat?

Har inte sett Ebbas åkning på den delen hon diskades.
Någon som sett och kan jämföra med övriga åkare på samma ställe? Skulle det varit en hel drös med åkare som skulle diskats för samma teknik?

Har inte sett Ebbas åkning på den delen hon diskades.
Någon som sett och kan jämföra med övriga åkare på samma ställe? Skulle det varit en hel drös med åkare som skulle diskats för samma teknik?
Det finns en film, men juryn vägrar släppa den.

Har för mig att jag läste att Lamplot hävdade att det är standard att den typen av videoupptagningar inte "offentliggörs".

Har för mig att jag läste att Lamplot hävdade att det är standard att den typen av videoupptagningar inte "offentliggörs".
Nä, hur skulle det se ut om vem som helst kunde bedöma juryns arbete. Då kunde de inte ta godtyckliga beslut. Transparens är så klart dåligt.

Jag ser det som problematiskt när det ska detaljregleras hur folk åker skidor. När de får staka/måste diagpnala/får-/får inte åka bredvid spåren/inte får ens antyda ett skateskär. Börjar likna gång.

Lite intressant det Lamplot sagt ändå. Juryn ställer sig tydligen två frågor:
Är det ett regelbrott?
Tjänade åkaren nåt på det?

I Ebbas fall var svaren ”ja” på den första och ”nej” på den andra. Ändå varnas och diskas hon. Varför ställer man sig då den andra frågan öht?

Är det ett regelbrott?

I Ebbas fall var svaren ”ja” på den första och ”nej” på den andra. Ändå varnas och diskas hon. Varför ställer man sig då den andra frågan öht?
Var det en ren diskning eller hade hon en varning sedan tidigare och fick en till nu?

Nä, hur skulle det se ut om vem som helst kunde bedöma juryns arbete. Då kunde de inte ta godtyckliga beslut. Transparens är så klart dåligt.

Det hade blivit ett oerhört tjafs om dom släppt videon, jag antar dock att Ebba och någon i Sveriges landslagsledning fått se videon.

Dom måste dra gränsen någonstans. Det går inte att ha millimeterrättvisa, så det blir säkert några fall som ser ut att åka likadant, men där den ena frias, den andra inte.

Angående det här att "svenska åkare diskas i Norge", juryn består väl av olika nationaliteter, skulle vara konstigt om juryn sätts ihop för varje tävling av lokala förmågor.

Det hade blivit ett oerhört tjafs om dom släppt videon, jag antar dock att Ebba och någon i Sveriges landslagsledning fått se videon.

Fick Ebba och Ida även se andra åkare på samma parti för att kunna avgöra om Ebba åkte annorlunda?
Är det fler domslut där man skall undanhålla bevisen för att slippa tjafs?

Angående det här att "svenska åkare diskas i Norge", juryn består väl av olika nationaliteter, skulle vara konstigt om juryn sätts ihop för varje tävling av lokala förmågor.

1.2 Jury Members
A Technical Delegate (TD) and an Assistant TD (TDA) from another nation than the hosting nation is appointed by FIS for every World Cup competition. An additional National TD is to be appointed by the National Ski Association (NSA) of the hosting nation.

En av tre är alltså från arrangörslandet.

Är det ett regelbrott?

Tyckte de muttrade något om i sändningen (innan loppet i söndags?) att det spelar roll hur regelbrottet skett och att det vid just stående och stakande utanför spåret finns är väldigt låg acceptans för "snedskär". Ingen aning om det stämmer.

Blir oavsett intressant att se vad överklagan leder till. Min uppfattning är att det är väldigt sällan Sverige går vidare och överklagar efter att man fått den första protesten avslagen. Det tyder på att juryn nog är ute på svag is här.
Om det gått till som beskrivs så borde även Nyenget ha varnats.

Är det fler domslut där man skall undanhålla bevisen för att slippa tjafs?

Som jag skrev, antar att Ebba och någon annan från Svenska ledningen har fått se videon, så "undanhålla bevis" tycker jag är lite dålig beskrivning isf.

Klart att pöbeln på Internet vill se bevisen och göra en opartisk bedömning.

Då kan det ju mycket möjligt ha varit skillnaden mellan varning och diskning.

I övrigt så kan det visserligen vara ett dåligt domslut. Men. Man behöver inte bete sig som en fotbollsspelare så fort man får en reprimand.

Skejt i kurvor och vid spårbyten kommer man inte ifrån med det. Det kommer alltid finnas en gränsdragningsproblematik där som jag ser det.
Visst är det så. Men problemet nu är ju att de försöker tävla i trav - en bunte hästar/människor som springer inte-så-fort-de-kan. De är en klart knepigare konstruktion än att man kan skejta i kurvorna (vilket redan är tillåtet) eller vid spårbyten (vilket redan är tillåtet om man gör det lagom mycket).

Som jag skrev, antar att Ebba och någon annan från Svenska ledningen har fått se videon, så "undanhålla bevis" tycker jag är lite dålig beskrivning isf.

Klart att pöbeln på Internet vill se bevisen och göra en opartisk bedömning.
Det är ju vanligt iallafall i vårt land att man inte hemligstämplar mer än nödvändigt, för att slippa att pöbeln skall spekulera och misstänkliggöra i onödan. Jag tycker iallafall att öppenhet är att föredra.

Handlar ju också om att den som blir diskad och därmed utpekad som ”fuskare” kan vilja att allmänheten får se vad ”fusket” var för nåt.

Om det är "olagligt" att ta för ett skär för att hålla balansen (det Ebba hävdar) ska man alltså enligt reglerna stupa (!) för att slippa få ett gult kort. Känns inte riktigt som att regeln når det man vill komma åt (fusk i en gråzon). Men, med hemliga filmer blir ju allt spekulation.

3:plats ger väl lite mer prispengar, annars hade man accepterat och gått vidare tänker jag?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp