Gravel/Mountainbike för husbilsfolk

aerobat

Medlem
Hej!

Jag är ny här så ursäkta korkade frågor.
Vi (jag och min fru, ca 60 år, men rörliga) vill köpa nya cyklar för att ha med när vi är ut med husbilen.
Jag kommer troligtvis att använda den hemma också.
När vi är ute cyklar vi mest på asfalt, men grusväg och stigar är inte ovanligt.
Min fru vill iaf ha lite praktiskt med möjlighet att ha stänkskärmar och ev någon form av pakethållare.
De ska vara lätta eftersom de kommer att hänga på bakdörren när vi kör, helst runt 10kg.
Pris 5-15000kr köper gärna bättre beg, tacksam för tips på det också.
Men helst inte allt för stöldbegärliga prylar.
Vad köper man?

Hej! Också husbilsägare...
Spontant skulle jag säga MTB. Funkar till allt.

Det jag funderar på, är om du vill ha runt 10kg, så brukar det betyda dyrare cykel = stöldbegärlig.

XXL brukar ha bra deals när de har rea.

sådär tio år gamla "omoderna" hardtails, "HT", som säljs som perfekta för cykelvasan är nog utmärkta till det användningsområdet. men eftersom viktkravet på 10 kg förmodligen innebär kolfiberram kommer skärmar och pakethållare kräva lite uppfinningsrikedom. vill ni spara ett kilo på cyklarna kan ni byta ut fjädrade framgafflarna till stela.

sådär tio år gamla "omoderna" hardtails, "HT", som säljs som perfekta för cykelvasan är nog utmärkta till det användningsområdet. men eftersom viktkravet på 10 kg förmodligen innebär kolfiberram kommer skärmar och pakethållare kräva lite uppfinningsrikedom. vill ni spara ett kilo på cyklarna kan ni byta ut fjädrade framgafflarna till stela.
Kan du ge exempel eller länk så jag kan se exakt?

I den prisklassen, och för era användningsområden, är nog hardtail-MTB lämpligast. Det finns ett gäng aktuella trådar med tips på sådana.

Pakethållare och stänkskärmar finns i varianter som kan skruvas på vadsomhelst, så låt inte det begränsa. Hellre stor luftkammare och stort växelomfång än dedikerade skruvhål i ramen för ert bruk.

Fundera på om ni vid behov kan få in cyklarna i bilen genom att montera av hjulen. Det är inte en skön känsla att lämna halvdyra cyklar utanpå bil i större stad.

sök på vasan eller cykelvasan på köp och sälj eller blocket och sortera på pris. sökte nu fram dessa som jag tittar på i ungefär två sekunder, så vill inte rekommendera just de, men du fattar.

Tack, 10kg är kanske väl optimistiskt. Vi har minicyklar idag som väger ca 11kg.
Så därför borde cyklar med större ram och en tung dämpargsffel väga ett kilogram mindre???
Varför så strängt viktkrav överhuvudtaget? Cyklar som är så lätta är generellt i kolfiber, mycket stöldbegärliga och inte en bra idé att ha utanpå en husbil. De har inte heller fästpunkter för vare sig stänkskärmar eller pakethållare. Monteras stänkskärmar och pakethållare så är ändå vikten långt mycket högre än specad.

Här är lätta MTB HT & Trekking cyklar med fästpunkter

Canyon Pathlite 6 13.14 kg 14.499 SEK 10.999 SEK
Canyon Pathlite 7 mid-step 11.66 kg 17.999 SEK
14.499 SEK

Radon ZR TEAM 7.0 13,20 kg Slut i lager
Radon ZR TEAM 8.0 12,95 kg 734,24 € incl. 25% VAT + 69,99 € shipping
Rose Black Lava TR 1 MidStep 16,6 kg UTRUSTAD 11 123,32 kr
Rose Black Lava TR 2 MidStep 15,1 kg UTRUSTAD 13 350,21 kr
White XC COMP 24 14kg Utan fästpunkter 6999:- 5999:-
Yosemite Mountainbike 29″ 10 växlar 14 kg Utan fästpunkter 4999:-

Senast ändrad:
Så därför borde cyklar med större ram och en tung dämpargsffel väga ett kilogram mindre???
Varför så strängt viktkrav överhuvudtaget? Cyklar som är så lätta är generellt i kolfiber, mycket stöldbegärliga och inte en bra idé att ha utanpå en husbil. De har inte heller fästpunkter för vare sig stänkskärmar eller pakethållare. Monteras stänkskärmar och pakethållare så är ändå vikten långt mycket högre än specad.

Här är lätta MTB HT & Trekking cyklar med fästpunkter

Canyon Pathlite 6 13.14 kg 14.499 SEK 10.999 SEK
Canyon Pathlite 7 mid-step 11.66 kg 17.999 SEK
14.499 SEK
Radon ZR TEAM 7.0 13,20 kg Slut i lager
Radon ZR TEAM 8.0 12,95 kg 734,24 € incl. 25% VAT + 69,99 € shipping
Yosemite Mountainbike 29″ 10 växlar 14 kg 4999:-
Problemet är att cyklarna hänger på en cykelhållare fäst på ena bakdörren på en plåtis. Vikten frestar gångjärn etc ganska mycket och jag vill därför sikta på en så låg vikt som möjligt. Dessutom är det stor skillnad i enkelhet att lyfta upp och ner en cykel på 10kg jämfört med en på 14kg.

även de rejälaste skärmarna fästes enkelt med gummiklammer på kolfiberramar. tubus disco är ett exempel på en pakethållare som fäster i qr-axeln. sen finns billiga sadelstolpsklämmor med fäste för pakethållarens främre stag. det blir bombsäkert.

5-15 000 kr begagnat för 10 år gammal xc-cykel, särskilt om en byter till stel gaffel som bara blir bättre för användningsområdet, och 9-10 kg (inte inkl pakethållare och skärmar) är verkligen inte alls orimligt. och tveksamt om det är blir stöldbegärligt när det sitter skärmar och pakethållare.

även de rejälaste skärmarna fästes enkelt med gummiklammer på kolfiberramar. tubus disco är ett exempel på en pakethållare som fäster i qr-axeln. sen finns billiga sadelstolpsklämmor med fäste för pakethållarens främre stag. det blir bombsäkert.

5-15 000 kr begagnat för 10 år gammal xc-cykel, särskilt om en byter till stel gaffel som bara blir bättre för användningsområdet, och 9-10 kg (inte inkl pakethållare och skärmar) är verkligen inte alls orimligt. och tveksamt om det är blir stöldbegärligt när det sitter skärmar och pakethållare.
Intressant kommentar att skärmar och pakethållare gör det mindre stöldbegärligt, det har jag inte tänkt på .

Mina föräldrar har haft med typ 3 olika cyklar i flera olika husbilar. De har haft vanliga tunga och stabila tuntturi, de har haft mindre cykel (Skeppshult V) men de var inte nöjda med någon av dem. Numera har de var sin Nishiki Pro BLT med skärmar och pakethållare. De har varit noll underhåll på 3 år och men skillnaden mot de andra är att de är stabila och fina att cykla på (vilket de inte upplevde med Skeppshulten) och de är lätta nog för att enkelt plocka ur garaget på husbilen (vilket Tuntturin inte var).

Jag passade även på att byta till ett par graveldäck med lite mer luftvolym innan de fick sina cyklar. Samt att jag hällde i tätningsvätska i slangen för att minimera att de skulle få punktering när de är ute på äventyr.

Det finns flera versioner av Nishikin, men vi valde att gå på den med remdrift för att slippa behöva olja kedja och det underhållet. De rör sig mycket i miljöer nära havet med mycket salt.

De har just nu en Hymer 580, där cyklarna förvaras i garaget året om.

Länk till cykeln.

Mina föräldrar har haft med typ 3 olika cyklar i flera olika husbilar. De har haft vanliga tunga och stabila tuntturi, de har haft mindre cykel (Skeppshult V) men de var inte nöjda med någon av dem. Numera har de var sin Nishiki Pro BLT med skärmar och pakethållare. De har varit noll underhåll på 3 år och men skillnaden mot de andra är att de är stabila och fina att cykla på (vilket de inte upplevde med Skeppshulten) och de är lätta nog för att enkelt plocka ur garaget på husbilen (vilket Tuntturin inte var).

Jag passade även på att byta till ett par graveldäck med lite mer luftvolym innan de fick sina cyklar. Samt att jag hällde i tätningsvätska i slangen för att minimera att de skulle få punktering när de är ute på äventyr.

Det finns flera versioner av Nishikin, men vi valde att gå på den med remdrift för att slippa behöva olja kedja och det underhållet. De rör sig mycket i miljöer nära havet med mycket salt.

De har just nu en Hymer 580, där cyklarna förvaras i garaget året om.

Länk till cykeln.
Tack, intressant!
När du säger "byta däck" menar du enbart däck eller behöver du byta fälg också?

Har inte riktigt kommit till skott än, men nu börjar semestern närma sig...
Jag funderar på att köpa en lätt hybrid till min fru och en mtb till mig. Min fru är en ganska långsam cyklist. men hur är en mtb på lite stäckor? Blir det drygt? Vi pratar inte superlångt,kanske max 1-3 mil.

Typiskt är en MTB lägre framtill, man sitter s a s mer aggressivt och sportigt, vilket jag tänker är en nackdel för vad jag tänker är en "långsam" cyklist. Man kan göra anpassningar av styrstammen för att höja styret.

Lätta "racer"-hybrider är ju vad TS egentligen har efterlyst från början. Helt rätt val.
Välj en med plats för så breda däck som möjligt och byt till sådana.
En mtb är som en hybrid fast med dämpad framgaffel, alltid tyngre, alltid sämre tramp-svar om man inte låser den, men vad ska man med dämpad gaffel till då?
Däck byter man till nåt som passar användningsområdet, i TS fall 40-50 mm lättrullande grusdäck, på bägge valen av cykel.

👌

Bilagor

• Screenshot_20250511_115403_Chrome.webp
    Screenshot_20250511_115403_Chrome.webp
    102 KB · Besök: 47
Då har jag köpt. Blev 2st Cube hyde one som är beställda hos en handlare i Lübeck. Fanns på rabatt där och vi passerar på nästa utresa. Vikt ca 11,5kg frugans och 12kg för min. Ok tycker jag

Tillbaka
Topp