Uppgradera Shimano Altus 1x8

Sonen har en White XC240 från XXL med Shimano Altus 1x8.
Problemet för honom är att det är väldigt långa steg mellan växlarna, dvs han måste flytta tummen på växelreglaget för långt för att få i nästa växel när han växlar ned. Det är också lite för tungt för honom att få i lägsta växeln.

Jag kan tänka mig att byta både reglage, växel, kedja och kassett för att det ska bli så bra som möjligt för honom men vad byter jag till för att det bli enklare för honom?

Någon som har erfarenhet av växlar med korta steg och lätta reglage för barn?

Problemet för honom är att det är väldigt långa steg mellan växlarna, dvs han måste flytta tummen på växelreglaget för långt för att få i nästa växel när han växlar ned. Det är också lite för tungt för honom att få i lägsta växeln.

Jag kan tänka mig att byta både reglage, växel, kedja och kassett för att det ska bli så bra som möjligt för honom men vad byter jag till för att det bli enklare för honom?

Hej,

jag satt på en tioväxlad kassett. Det var 11-36t. Det passar väldigt bra på 24" White240. Pojken hade exakt en sån förut till mtb-träningar och vardagscykel. T o m för att köra mycket i cykelpark m.m.

Kanske (kanske) en 11-40t kassett kan komma till pass om man tränar mycket mtb och cyklar upp för väääldigt branta backar ofta (som teknikträning)
Men jag säger att 11-36t kassett täcker in 95% av all cykling. Säkert mer.
Sen får du ju den absolut bästa bonusen om du uppgraderar växlar/drivlina, att få en bakväxel med kedjespännare (aka "Clutch").
Det var ett återkommande problem med alla dessa kedje-tapp.

Absolut, uppgradera drivlinan 👍👍👍

P.s. Vi hade Shimano Zee reglage och en shimano bakväxel och kedja. Kassett= Sram pg1030.
Smörj ibland under vevlagret där växelvajern glider på plastbiten för att göra växlingarna lättare.

fast om det är lättare att växla än altus vet jag inte. Altus brukar funka bra
ja, 34 eller 36 funkar på 24'' på 26'' kan 42T vara bra.

Det funkar inte att vrida reglaget framåt då, så spaken kommer längre bak från början?

Men med kortare slag så blir det ju tyngre också...
Antagandet att den kortare hävarmen gör att kraften som appliceras på reglaget behöver vara större baserar sig på att pull ration samt kraften i vajern behöver vara den samma. Det är inte givet. Acolyte har annan pull ratio än Shimano och kraften i vajern som behövs för att växla är mycket möjligt att den är lägre då även bakväxeln är designad för att den skall funka för barn.
Om det är för tungt så kan man ju stänga av clutchen, då krävs det lite mindre kraft.

BIKERUMOR AASQ #104: MicroSHIFT explain the pros and cons of clutch derailleur mechanisms

Are there any disadvantages to running a clutch derailleur?

MicroSHIFT: Since the clutch resists movement in the tension pulley, it does increase the shifting force needed to change to a larger cog / easier gear. This can be minimized through derailleur geometry, but every derailleur will have an easier shifting action with the clutch off vs. having it engaged. Still, this difference won’t be noticeable to most people and the clutch is so useful for 1x drivetrains that the benefits vastly outweigh this minor negative.

Senast ändrad:
Stort tack för alla inputs!

Hade ingen koll på MicroShift och deras produkter så det öppnade helr klart en ny möjlighet.
Ska också se om jag kan vrida upp vinkeln på hans reglage som han har nu och se om det hjälper honom att få lite mer trycki med tummen.

Misstänker att han kommer att behöva all hjälp han kan få när säsongen drar igång för vår del med Kolmårdsbiken.

Har haft en likadan till två barn och de har aldrig upplevt att det gått trögt med växlingen, är det fräsch vajer/hölje och den är rätt justerad i övrigt? Kanske dum fråga men något att börja titta på om det inte är gjort..
Inget under av växel kanske men generellt har den varit väldigt driftsäker.

Tillbaka
Topp