Cyklist, har du körkort? Jag behöver din hjälp för mitt exjobb – 5 minuter räcker!

Nikola_LTH

Medlem
Cyklist, har du körkort? Jag behöver din hjälp för mitt exjobb – 5 minuter räcker!
Hej! Jag heter Nikola och studerar till civilingenjör vid Lunds Tekniska Högskola. Som en del av mitt exjobb genomför jag en enkät för att förstå transportvanor och människors val av transportmedel. Det enda kravet för att delta är att du har körkort.

Som civilingenjör handlar det ofta om att utveckla tekniska lösningar för att lösa samhällsutmaningar. Men i arbetet med dessa lösningar glöms ofta människans perspektiv bort. För att skapa ett transportsystem som är pålitligt, bekvämt och hållbart, måste vi förstå vad som verkligen påverkar människors val. Målet med mitt exjobb är att få fler att använda kollektivtrafik, gå mer – och självklart CYKLA!

Har du 5 minuter att avsätta för att hjälpa till? Enkäten innehåller inga tuffa eller jobbiga frågor, och oavsett om du kör mycket eller lite, vore det uppskattat att höra vad du tycker

Tack för din tid!

Länk till enkät: https://survey.mailing.lu.se/nikola_examensarbete

Körde fast på sista frågan. Tycker inget av budskapen "förtjänar högsta betyg".

För min del är kostnad största problemet med bilkörning och jag har inget annat alternativ (7 mil enkel resa till jobbet och det tar dubbelt så lång tid kollektivt). Så det blir liksom helt irrelevanta frågor.

Ja, 9 av 10 av de enkäter jag sett här vill jag inte svara på eftersom ingen av svaren är nåt jag kan stå för.

Synd att den ramlar till vänster med orelevanta frågor.
Beklagar att vissa frågor kändes irrelevanta för dig :( Jag har utformat enkäten i samarbete med mina handledare för att få en bättre förståelse för varför människors resvanor ser ut som de gör – till exempel faktorer som tillgång till kollektivtrafik eller livssituation. Tack för att du tog dig tid att svara, och jag uppskattar verkligen din feedback – alltid värdefullt att få nya insikter! 😊

Körde fast på sista frågan. Tycker inget av budskapen "förtjänar högsta betyg".

För min del är kostnad största problemet med bilkörning och jag har inget annat alternativ (7 mil enkel resa till jobbet och det tar dubbelt så lång tid kollektivt). Så det blir liksom helt irrelevanta frågor.
Sista frågan kanske var lite väl optimistiskt formulerad – du har en bra poäng! I ditt fall, där bilen verkligen är nödvändig och alternativen saknas, blir det tydligt att minskad bilanvändning inte alltid är realistiskt. Samtidigt är det värdefull data att få in! Det visar att man inte kan närma sig frågan med alltför optimistiska glasögon – vissa har helt enkelt inget val, och det är lika viktigt att förstå vad människor värderar i sina transportval. Tack för att du deltog, det uppskattas enormt! :)

Håller med övriga, jag kan inte svara när påståendena är så uppenbart vinklade där en tydlig politisk agenda skiner igenom.
Det hade gått att formulera dem på ett neutralt sätt, men man har valt att inte göra det.

Jag lämnade enkäten. Jag var ju liksom tvungen att svara på de sista frågorna på sätt som inte stämmer med vad jag tycker.
Oj, vad synd! :( Jag förstår ändå din poäng. Jag behövde formulera påståenden som täcker majoriteten, men samtidigt hålla svarsalternativen nere – annars skulle svaren bli för utspridda och svåra att analysera. Tanken var att man skulle välja det påstående som känns mest träffande, men jag förstår att det kan vara svårt om inget riktigt stämmer in. Tack för att du gav enkäten en chans i alla fall, jag uppskattar det!

Största problemet var att enkäten blev tjatig. I princip var alla frågor på sida 2 och 3 samma fråga men på olika sätt att ställa den. Vilket fick mig att tröttna.

Jag skulle istället sett en uppdelning där man fick rangordna de fyra olika ekonomiska argumenten, miljöargumenten och hälsoargumenten ställda mot varandra och sedan en sista fråga där man fick rangordna om ekonomi, miljö eller hälsa väger tyngst.

Rangordna följande alternativ till hur motiverande de är:
1) Det är olagligt att slå sin fru
2) Det blir inte bättre av jag slår min fru
3) Det är skamligt att slå sin fru

Håller med övriga, jag kan inte svara när påståendena är så uppenbart vinklade där en tydlig politisk agenda skiner igenom.
Det hade gått att formulera dem på ett neutralt sätt, men man har valt att inte göra det.
Åh nej, det var verkligen inte min avsikt att blanda in politik i detta!
Om du syftar på segmenteringen, där man väljer vilket av tre påståenden som stämmer bäst in, var tanken att skapa tre breda grupper bland aktiva förare:
  1. De som ser bilen som helt nödvändig och inte anser att det är möjligt för dem att minska sin bilanvändning.
  2. De som tycker att bilen har en självklar plats, är öppna för att förändra sina resvanor, men är skeptiska.
  3. De som är realistiska och ser att bilen behövs, men också är positiva till förändring.
Jag behövde hålla alternativen så få som möjligt för att få tydliga data att analysera. Beklagar om det inte kändes helt rättvisande – jag tar med mig din feedback till framtida studier. Tack för din input! 😊

Kasst formulerad enkät. Tydligt tendensiösa och färgade svarsalternativ.
En bra enkät har neutrala formuleringar. Vill man ha mer slagkraftiga slogans och formuleringar så är det kvalitativa studier som gäller, inte kvantitativa.

TLDR: Lägg inte ord i munnen på mig.

Största problemet var att enkäten blev tjatig. I princip var alla frågor på sida 2 och 3 samma fråga men på olika sätt att ställa den. Vilket fick mig att tröttna.

Jag skulle istället sett en uppdelning där man fick rangordna de fyra olika ekonomiska argumenten, miljöargumenten och hälsoargumenten ställda mot varandra och sedan en sista fråga där man fick rangordna om ekonomi, miljö eller hälsa väger tyngst.
Hmm… riktigt bra förslag! Toppenkommentar, tack! 🙌 Ursäkta om det blev lite tjatigt – jag försökte bara hitta det mest effektiva sättet att utforma enkäten för att underlätta hanteringen av datan i Excel, och detta kändes som det smidigaste alternativet. Men jag tar verkligen med mig det du sa! En sak jag inte nämnde är att jag även undersökte om formuleringen av budskapen påverkade hur folk rangordnar och betygsätter dem, så det kan också ha spelat in. 🙂

En bra enkät har neutrala formuleringar. Vill man ha mer slagkraftiga slogans och formuleringar så är det kvalitativa studier som gäller, inte kvantitativa.

TLDR: Lägg inte ord i munnen på mig.
Tack för din ärliga feedback! Min intention var inte att göra enkäten tendentiös, men jag ser att formuleringarna kan ha uppfattats så. Jag ville balansera tydlighet med att hålla det engagerande, men kanske hade en mer neutral ton varit bättre – det tar jag med mig! Angående designen: programmets defaultinställningar var grå, vilket jag tyckte kändes tråkigt, så jag valde det inbyggda blå temat för att göra enkäten lite roligare att svara på. Kanske tappade jag lite trovärdighet där – tack för att du påpekade det! :D

Började fylla i men stängde ner på sid 2.
Väldigt konstigt att väga bil mot cykel ur ett fetma-perspektiv. Vad har det med varandra att göra?
Om jag skjutsar ungarna till träningen med bil så är ju risken för att ungarna skall bli feta mycket lägre jämfört med att inte ta bilen, missa träningen och stanna hemma.

Angående designen: programmets defaultinställningar var grå, vilket jag tyckte kändes tråkigt, så jag valde det inbyggda blå temat för att göra enkäten lite roligare att svara på. Kanske tappade jag lite trovärdighet där – tack för att du påpekade det! :D

Jag tänker gissa på att det inte var den blå bakgrunden som @DavidtheDoom hade i åtanke då han påpekade att det är "färgade svarsalternativ"

Tack för din ärliga feedback! Min intention var inte att göra enkäten tendentiös, men jag ser att formuleringarna kan ha uppfattats så. Jag ville balansera tydlighet med att hålla det engagerande, men kanske hade en mer neutral ton varit bättre – det tar jag med mig! Angående designen: programmets defaultinställningar var grå, vilket jag tyckte kändes tråkigt, så jag valde det inbyggda blå temat för att göra enkäten lite roligare att svara på. Kanske tappade jag lite trovärdighet där – tack för att du påpekade det! :D
Färgade svarsalternativ = vinklade svarsalternativ
Lycka till med exjobbet!

Började fylla i men stängde ner på sid 2.
Väldigt konstigt att väga bil mot cykel ur ett fetma-perspektiv. Vad har det med varandra att göra?
Om jag skjutsar ungarna till träningen med bil så är ju risken för att ungarna skall bli feta mycket lägre jämfört med att inte ta bilen, missa träningen och stanna hemma.
Tack så mycket för din feedback! Här var fokuset mest på aktiva förare, vuxna, som ibland kanske kan överväga andra transportalternativ än bilen. Genom de här budskapen försökte jag visa på fördelarna med att byta ibland, i relation till olika argument. Tack för att du tog dig tid att ge mig din synpunkt! :)

Färgade svarsalternativ = vinklade svarsalternativ
Lycka till med exjobbet!
Du menar att det var forced, att jag ville få ut specifika svar? Tror jag fattar nu, sorry för det :) Men jag kan lova dig att inget sådant ville jag göra, beklagar att du fick den uppfattning... Ska ha det i åtanke dock!

Rangordna följande alternativ till hur motiverande de är:
1) Det är olagligt att slå sin fru
2) Det blir inte bättre av jag slår min fru
3) Det är skamligt att slå sin fru
Du glömde bort det fjärde alternativet som nötkolan i Trelleborgs kommunfullmäktige kläckte ur sig 2022. Ungefär (fast 'kvinnan' i original) Vad har frun gjort, för att få stryk... Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt sådana, eller slå dem...

Senast ändrad:
Om du syftar på segmenteringen, där man väljer vilket av tre påståenden som stämmer bäst in, var tanken att skapa tre breda grupper bland aktiva förare:
  1. De som ser bilen som helt nödvändig och inte anser att det är möjligt för dem att minska sin bilanvändning.
  2. De som tycker att bilen har en självklar plats, är öppna för att förändra sina resvanor, men är skeptiska.
  3. De som är realistiska och ser att bilen behövs, men också är positiva till förändring.
Jag behövde hålla alternativen så få som möjligt för att få tydliga data att analysera. Beklagar om det inte kändes helt rättvisande – jag tar med mig din feedback till framtida studier. Tack för din input! 😊
Jag tyckte också att det var svårt att ge bra svar på de sista.
Men, om det är en uppdelning i de tre grupperna ovan du vill åstadkomma. Varför inte fråga vilken av 1, 2 eller 3 man identifierar sig starkast med?

Lycka till och återkom gärna med slutresultatet.

Du glömde bort det fjärde alternativet som nötkolan från SD kläckte ur sig. Ungefär (fast 'kvinnan' i original) Vad har frun gjort, för att få stryk... Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt sådana, eller slå dem...
Från forumreglerna:
1742390458674.webp

Jag tyckte också att det var svårt att ge bra svar på de sista.
Men, om det är en uppdelning i de tre grupperna ovan du vill åstadkomma. Varför inte fråga vilken av 1, 2 eller 3 man identifierar sig starkast med?

Lycka till och återkom gärna med slutresultatet.
Tack för din feedback och bra tanke! Jag valde att inte direkt peka ut de tre grupperna för att inte göra det för uppenbart, utan ville istället att folk skulle reagera på budskapen på egen hand och sedan relatera det till sina egna värderingar. Men jag förstår nu att det kanske hade varit tydligare att fråga direkt vilken grupp de identifierade sig mest med.
Jag uppskattar verkligen dina konstruktiva synpunkter. Det fanns säkert bättre sätt att göra detta på, och jag ska definitivt tänka på det till nästa gång! Tack för all hjälp och för att du delade med dig av dina åsikter. Jag kommer gärna att återkomma och dela de intressanta resultaten när jag har dem. Stort tack igen! 😊

Håller med andra, det går inte att svara och stå för svaren som de är uppsatta, och sista delen med stjärnmärkningen.... 1 stjärna får mig inte att reflektera över hur jag använder bilen.

Så grymt politiskt, är ju bara dom där wokepartierna till vänster som tycker det är bättre att cykla än köra bil. Usch!

Jag fyllde i enkäten. Håller med om att det var lite som att lägga "ord i min mun", och där man skulle rangordna var det ganska upprepande, samt inget egentligt som passade.

Jag för min del började för att få motion/gå ner i vikt genom träning på cykel, upptäckte då att det var mycket mer praktiskt att cykla än att ta bilen inom min lilla stad.

Tror enkäten egentligen riktar sig mer till "vanligt" folk som mest ser cykel som något nödvändigt ont om man inte kan köra bil. På detta forumet är det ju redan "frälsta" som till stor del tränar på cykel, vissa tränar mer eller mindre lika mycket som eliten. Att cykla vanligt, pendla/till affären, är egentligen underordnat och inte därför man började cykla (även om en del kanske började med det).

Min poäng var inte att det är partipolitiskt eller medvetet vinklat.
Det är mer upplägget "hur motiverad blir du att cykla om vi berättar att det är dyrt".
Jag vet hur dyrt det är och uppenbarligen kör jag ändå. 46% hit och dit, vet jag väl bättre själv än politiker och exjobbare?

Hemskt ledsen att det uppfattas som politiskt, det var verkligen inte min intention och jag ville absolut undvika det... Och du har helt rätt, enkäten är nog mer riktad mot "vanliga" folk som kanske inte ser cykling som en passion eller livsstil, vilket kanske inte var det mest passande forumet att dela den på. Jag uppskattar verkligen alla svar jag har fått, inklusive ditt! 😊

Min poäng var inte att det är partipolitiskt eller medvetet vinklat.
Det är mer upplägget "hur motiverad blir du att cykla om vi berättar att det är dyrt".
Jag vet hur dyrt det är och uppenbarligen kör jag ändå. 46% hit och dit, vet jag väl bättre själv än politiker och exjobbare?
Meningen med enkäten var verkligen inte att ändra åsikter eller påverka någon, utan snarare att förstå olika synsätt och perspektiv. Jag ville helt enkelt samla in data om hur folk tänker och känner, utan att försöka "övertyga" någon. Självklart vet du bättre än mig när det gäller dina egna val och vad som fungerar för dig, och jag har stor respekt för det. Jag är bara en student som försöker lära mig och förstå, och jag är otroligt tacksam för att du och andra tog er tid att svara. Jag ber om ursäkt om något kändes fel eller om det var frustrerande, det var aldrig min avsikt.

Meningen med enkäten var verkligen inte att ändra åsikter eller påverka någon, utan snarare att förstå olika synsätt och perspektiv. Jag ville helt enkelt samla in data om hur folk tänker och känner, utan att försöka "övertyga" någon. Självklart vet du bättre än mig när det gäller dina egna val och vad som fungerar för dig, och jag har stor respekt för det. Jag är bara en student som försöker lära mig och förstå, och jag är otroligt tacksam för att du och andra tog er tid att svara. Jag ber om ursäkt om något kändes fel eller om det var frustrerande, det var aldrig min avsikt.
Ta det inte för hårt! Justera eller inte det är upp till dig inte gubbar på internet

Hemskt ledsen att det uppfattas som politiskt, det var verkligen inte min intention och jag ville absolut undvika det... Och du har helt rätt, enkäten är nog mer riktad mot "vanliga" folk som kanske inte ser cykling som en passion eller livsstil, vilket kanske inte var det mest passande forumet att dela den på. Jag uppskattar verkligen alla svar jag har fått, inklusive ditt! 😊

Om det var riktat mot mitt inlägg så, första stycket var ironiskt, att åsikten att cykla är bättre än att köra bil skulle vara politisk känns väldigt märkligt. Att sen resonemanget, hur man uttrycker detta känns igen från ett visst politiskt håll är ju inget man kan göra något åt.

Har funderat ett varv till med det där att "lägga ord i min mun". Själv tycker jag att frågan borde delas upp i
a. varför började man cykla
b. varför fortsätter man cykla

Och där hade varit bra med förenklade alternativ
1. Så illa tvungen, har ingen bil (även om har har körkort), kass kollektivtrafik.
2. Ekonomiskt, billigare än köra bil.
3. Bra för miljön.
4. Hälsan.
5. Träning.

Anser att det är lite skillnad på att cykla för träning resp. för hälsan, även om det ena inte utesluter det andra.

Tycker de är bra med lite tillspetsade frågor. De får folk att tänka. Att dock ställa viktiga bilresor mot ett cykel/hälso/klimat-intresse man redan har och lever för blir uppenbarligen för svårt för vissa.

Fa## nu fick man klimatångest bäst att starta fården så man lugnar sig lite😁

Jag genomförde enkäten, men det kan ha blivit missvisande då det var svårt att avgöra vad som skulle få mig att ställa bilen. Jag äger redan ingen bil och hyr bara sporadiskt.
Med mina förutsättningar (bor hyfsat centralt och nära jobb/skola/aktiviteter) föredrar jag cykel, buss eller tåg ur ett klimat-, hälso- och ekonomiperspektiv.

Tycker de är bra med lite tillspetsade frågor. De får folk att tänka. Att dock ställa viktiga bilresor mot ett cykel/hälso/klimat-intresse man redan har och lever för blir uppenbarligen för svårt för vissa.
Har du gjort enkäten?
Jag tyckte inte det enda problemet var att frågorna var vinklade utan att det inte gick att svara på dem alls om jag ville svara ärligt. Eller så är jag för fyrkantig i mitt sätt att tänka (mycket möjligt skulle min fru säga).

Det är ett par saker som stoppade mig, dels så blir det för mig inte relevant när frågorna är pekpinniga. Skall man hårdra det så är frågor som "visste du att en timma cykel gör att du minskar risken för fetma med 40% medan en timma i bilen ökar risken med 52%" inte så relevanta om man vill transportera en verktygsuppsättning och 200 liter färg 20 mil.

För mig är det olika saker och nej jag tar inte bilen till affären som ligger 700m bort, så det kanske är därför jag fastnar i sånt här.

Tror också kanske att detta är fel ställe att posta den på :)

Har du gjort enkäten?
Jag tyckte inte det enda problemet var att frågorna var vinklade utan att det inte gick att svara på dem alls om jag ville svara ärligt. Eller så är jag för fyrkantig i mitt sätt att tänka (mycket möjligt skulle min fru säga).
Jag tycker att för oss som gärna cyklar oavsett för att vi vill och inte främst för pengar/miljö så fick man välja det "närmaste".
Jag som inte är så gubbstönig fyllde såklart i hela 😉

Jag tycker helt enkelt att du skall gå tillbaks till dina handledare och visa synpunkterna du fått här. När man får uppfattningen att det finns en politisk agenda har du fått felaktig hjälp.

Jag tycker helt enkelt att du skall gå tillbaks till dina handledare och visa synpunkterna du fått här. När man får uppfattningen att det finns en politisk agenda har du fått felaktig hjälp.
Det var väl de förväntade bilkramarna som hade de synpunkter på enkäten.
Men visst, kryssenkäter är pr definition rätt fyrkantiga då det finns oändligt med gråzoner.

Ja, så kan man utrycka det. Dock håller jag inte med om det var så jävla politiskt

Den andra delen känns totalt irrelevant för mig då jag är beroende av bil för pendling.
Finns inget som kan "motivera" mindre bilanvändning då det helt enkelt är en nödvändighet och inte ett medvetet val man bara kan sluta med eller trappa ner på.

Sen kan jag hålla med om svarsalternativen pushar lite väl hårt i vissa riktningar. För att få ut någon relevant och anvädningsbar data med basis i verkligheten bör man nog har lite mer öppen frågeställning eller i alla fall svarsalternativ som täcker en bredare grupp människors livssituationer och åsikter/inställningar till ämnet.

Det var väl de förväntade bilkramarna som hade de synpunkter på enkäten.
Men visst, kryssenkäter är pr definition rätt fyrkantiga då det finns oändligt med gråzoner.
Ok, de som tyckte det var svårt att svara ärligt på enkäten pga utformningen av svarsalternativen är bilkramare. Då vet jag.

Tillbaka
Topp