Upphittad Downhill cykel i Göteborg

Om TS har tagit hem cykeln så kan vederbörande bli stöldanklagad. Man bör vara försiktig med upphittade saker, det kan slå tillbaka mot en själv. Har själv varit i en situation där jag hittade en övergiven och olåst cykel. Polisen tillät mig inte att cykla den till en polisstationen för att lämna in den, då hade jag blivit stöldanklagad.

Det är säkrast gå via polis numera. Samma sak med adress-angiverier och "lånade" facebook-djur/barn.
Det har blivit så osmidigt.

Om TS har tagit hem cykeln så kan vederbörande bli stöldanklagad. Man bör vara försiktig med upphittade saker, det kan slå tillbaka mot en själv. Har själv varit i en situation där jag hittade en övergiven och olåst cykel. Polisen tillät mig inte att cykla den till en polisstationen för att lämna in den, då hade jag blivit stöldanklagad.
Okej bra att veta 👍tänker att jag skulle göra det om jag inte får nåt svar här

Hade en diskussion med polis för några år sedan. Då fick jag veta att den stulna cykeln jag sett ej var ok att ta då den stod lutad mot en vägg. Trots att jag sett efterlysning på samma cykel på lokal Facebooksida.

Om den istället legat ner på gräset hade det varit ok att ta den för förvaring i tron att den är stulen och dumpad.

Oklart om det är 100% korrekt enligt lagboken dock.

Tillbaka
Topp