[Artikel] SRAM lanserar en billigare Transmission med vajer och fasar ut giftiga DOT 5.1 vätskan

Redaktionen

Medlem
[Artikel] SRAM lanserar en billigare Transmission med vajer och fasar ut giftiga DOT 5.1 vätskan
08_sm_mechanicaltransmission_e90t_rebuildable_mechanical_unstoppable-no_text.jpg-2000x1337.webp

SRAM ligger inte på latsidan och efter att ha fokuserat på sin trådlösa och elektroniska växelteknik de senaste åren, ger de oss nu en lite billigare mekanisk lösning men med samma stabila växlning och hållbarhet. Samtidigt som de fasar ut två bromslinjer för XC och stigcyklisten och adderar mer bromsverkan samt tar bort den giftiga DOT 5.1 bromsvätskan.

Läs hela artikeln:

Hoppas dom satt dit en riktig clutch på bakväxeln. Då kanske det blir stabila växlingar utan kedjerapp även när det är stökigt. För det har ju inte axs-transmission.

Ser ut som dom behållit luftningsnipplarna så att man slipper shimano-kladd. Bra isf.

Trevligt med kortare vevarmar. Jäkligt synd med vikten dock. Känns mer som ett bättre alternativ till Linkglide än något istället för XT/SLX

Hörde ett rykte att SRAM kommer att dumpa wire-växlar helt o hållet från GX o uppåt. Bara trådlöst i framtiden m a o.

Hoppas dom satt dit en riktig clutch på bakväxeln. Då kanske det blir stabila växlingar utan kedjerapp även när det är stökigt. För det har ju inte axs-transmission.

Ser ut som dom behållit luftningsnipplarna så att man slipper shimano-kladd. Bra isf.

Tjena!

Olika clutch på 90 och 70. Den på 90 ser bättre ut

Trevligt med kortare vevarmar. Jäkligt synd med vikten dock. Känns mer som ett bättre alternativ till Linkglide än något istället för XT/SLX
Ja speciellt 70 serien ser ut att vara något som är tungt och gjort för att hålla länge. Jämfört med GX Transmission väger 90 serien 1 kg mer.

3 bultar räckte inte?

Frågan är vad fanskapet väger utan klinga?
1743176224630.webp

Kan man hoppas att det är klingan som väger bly jämfört med GX?
1743176326852.webp

Frågan är varför GX gått upp120g? Och varför de tänker att kunden inte vill ha 155mm på GX?
(Allt är skit)

3 bultar räckte inte?

Frågan är vad fanskapet väger utan klinga?
Visa bilaga 759553
Kan man hoppas att det är klingan som väger bly jämfört med GX?
Visa bilaga 759554

Frågan är varför GX gått upp120g? Och varför de tänker att kunden inte vill ha 155mm på GX?
(Allt är skit)

Stålklinga på Eagle 90 ger mer än 40 gram extra. Sen väger bash också mycket. Jag skulle tänka att själva armarna+axel har ungefär samma vikt som gamla GX.

Stålklinga på Eagle 90 ger mer än 40 gram extra. Sen väger bash också mycket. Jag skulle tänka att själva armarna+axel har ungefär samma vikt som gamla GX.
125 mot 84. Kan bash väga 100g och kan man plocka bort det? Annars är det ett ordentlgt nedköp.

NX vägde samma som GX och det kunde så klart inte få fortsätta. Hur som helst mycket märkligt att GX inte finns som 155.
1743177015494.webp

125 mot 84. Kan bash väga 100g och kan man plocka bort det? Annars är det ett ordentlgt nedköp.

NX vägde samma som GX och det kunde så klart inte få fortsätta. Hur som helst mycket märkligt att GX inte finns som 155.
Visa bilaga 759565

75 gram för två bash säger R2. Skillnaden mellan klingorna är lite större den alu är 34t.

Men NX är mycket tyngre än GX, den kommer med stålklinga. Med samma klinga är vikterna nästan identiska.

75 gram för två bash säger R2. Skillnaden mellan klingorna är lite större den alu är 34t.

Men NX är mycket tyngre än GX, den kommer med stålklinga. Med samma klinga är vikterna nästan identiska.
Ja, jag menade utan klinga.
Mina GX väger 538g

Nya GX 748-84-75 = 589

50g extra för nöjet. Men jag hade gärna sett dem på en våg.
Nåja, Kinavev för 400 spänn väger 555 gram.

Pinkbike skriver 2085 gram för Eagle 90 men skriver inte om de har vägt själva.

Smaken är som baken såklart men detta är ju fulare än Cues. Den där 90-triggern alltså.

Mm, då är nåt off i ovan kalkyl. 90 väger då nästan exakt det jag fick fram för GX.
Ska vi gissa att GX väger typ som innan och 50g mindre än 90?

Gammal, ebike och ny? I så fall nya och annars vet jag inte. Bike24 och r2 har båda lagt upp samma mtb transmission gx vev

Tjena!

Tänkte på GX mekanisk, GX AXS och GX Transmission.

Men du menar alltså Transmission och då ska det ju skilja 67 gram jämfört med 90 om man tittar på tabellen jag hittade

Tjena!

Tänkte på GX mekanisk, GX AXS och GX Transmission.

Men du menar alltså Transmission och då ska det ju skilja 67 gram jämfört med 90 om man tittar på tabellen jag hittade
Vi försökte räkna ut vad de vägde utan klinga och jämfört med gamla nx/gx.

Edit. Klingorna väger olika och gamla nx väger samma-ish som gx utan klinga. Det var nog lite för bra.

Att plocka bort växelörat på Transmission skulle ju inte vara något problem eftersom servomotorerna i växeln skulle bli ”slappa” och låta växeln tryckas ihop och sen gå ut igen när växeln får en hård smäll.

Men nu blir det ju alltså en växel utan växelöra som offras vid en kollision och utan servos som blir slappa vid kollision. Så istället för att förstöra ett växelöra för 150 spänn förstörs antingen delar av växeln (som visserligen kan tas isär och byggas om) eller skadas ens ram. Intressant att se vad det kostar med reservdelar till växeln men känns lite konstigt, växelörat fyller ju ändå en viktig funktion på mekaniska bakväxlar.

Att plocka bort växelörat på Transmission skulle ju inte vara något problem eftersom servomotorerna i växeln skulle bli ”slappa” och låta växeln tryckas ihop och sen gå ut igen när växeln får en hård smäll.

Men nu blir det ju alltså en växel utan växelöra som offras vid en kollision och utan servos som blir slappa vid kollision. Så istället för att förstöra ett växelöra för 150 spänn förstörs antingen delar av växeln (som visserligen kan tas isär och byggas om) eller skadas ens ram. Intressant att se vad det kostar med reservdelar till växeln men känns lite konstigt, växelörat fyller ju ändå en viktig funktion på mekaniska bakväxlar.
Fast vad händer om du trycker på en växel utan servomotor? Den behöver ju inte frikopplas för den är ju "frikopplad" hela tiden.

Växelörats funktion är ju inte primärt att det ska böja sig, det är för att växeln ska hamna i korrekt position i förhållande till kassetten eftersom alla ramar såg annorlunda ut. Men nu finns det en UDH standard som tillverkarna kan förhålla sig till, då är behovet av 1000 olika varianter av växelöron borta.

Senast ändrad:

Det är mycket som är kass med transmission, men inte detta. Infästningen och växeln är väldigt stabil och tål betydligt mycket mer stryk än en gammal växel på öra. Dessutom behövs en stabil infästning för precisionen som krävs vid 12s och 13s. Traditionella växelöron blir för flimsigt.
Annars finns ju 11s, både shimano och sram som funkar väldigt bra.

Fast vad händer om du trycker på en växel utan servomotor? Den behöver ju inte frikopplas för den är ju "frikopplad" hela tiden.

Bra poäng! Gäller bara inte Shimano Rapid Rise, men den har inte varit på marknaden länge.

Växelörats funktion är ju inte primärt att det ska böja sig, det är för att växeln ska hamna i korrekt position i förhållande till kassetten eftersom alla ramar såg annorlunda ut. Men nu finns det en UDH standard som tillverkarna kan förhålla sig till, då är behovet av 1000 olika varianter av växelöron borta.

Det är inte vad jag har läst. På stålram var bakväxeln ofta monterad direkt på ramen, men på alu eller karbonfiber går ramen sönder när man kraschar. Dessutom är alla växelöron annorlunda och hamnar bakväxeln på en lite annorlunda ställe. Örat är klart där för att skydda ramen.

Det är mycket som är kass med transmission, men inte detta. Infästningen och växeln är väldigt stabil och tål betydligt mycket mer stryk än en gammal växel på öra. Dessutom behövs en stabil infästning för precisionen som krävs vid 12s och 13s. Traditionella växelöron blir för flimsigt.
Annars finns ju 11s, både shimano och sram som funkar väldigt bra.
det kan inte vara något svårt problem konstruera ett växelöra som är tillräckligt stabilt för optimal användning, men offrar sig och går av vid krasch eller liknande påfrestning.

det här att ta bort växelörat har det framkommit förenklar produktion och grundinställningar påtagligt. att det låser in tillverkare och kunder i sram-världen ses av dem säkert som en ytterligare bonus.

som du säger har det nya systemet visat sig tåla mycket stryk, men som berk skriver riskeras snarare skador på ramen. sedan i praktiken kan man säga det kedjespännaren i det här fallet som är det nya växelörat. det har aviserats att det kommer finnas som reservdel. hur det är med den saken och dess pris vet jag inte.

Det är inte vad jag har läst. På stålram var bakväxeln ofta monterad direkt på ramen, men på alu eller karbonfiber går ramen sönder när man kraschar. Dessutom är alla växelöron annorlunda och hamnar bakväxeln på en lite annorlunda ställe. Örat är klart där för att skydda ramen.
Ja du har helt rätt, fel av mig!

Min förståelse är att stor del växelörats funktion är att vara den svaga länken som brister före något annat, till skillnad från gamla stålramar med integrerat växelöra. Många gånger man bytt växelöra på en cykel där bakväxeln räddats tack vare växelörat.

En mekanisk växel är inte ”frikopplad” hela tiden, den hålls ju i sitt läge från vajerspänningen till skillnad från transmission som ska ”släppa vajerspänningen” och låta sig tryckas in vid en hård smäll.

Tycker UDH är en bra förändring, många gånger jag varit totalt less på alla hundratals olika växelöron när jag jobbade som cykelmekaniker.

Min förståelse är att stor del växelörats funktion är att vara den svaga länken som brister före något annat, till skillnad från gamla stålramar med integrerat växelöra. Många gånger man bytt växelöra på en cykel där bakväxeln räddats tack vare växelörat.

En mekanisk växel är inte ”frikopplad” hela tiden, den hålls ju i sitt läge från vajerspänningen till skillnad från transmission som ska ”släppa vajerspänningen” och låta sig tryckas in vid en hård smäll.

Tycker UDH är en bra förändring, många gånger jag varit totalt less på alla hundratals olika växelöron när jag jobbade som cykelmekaniker.
Helt rätt, jag fick rätta mig själv angående örats funktion.

Vajern hindrar ju bara växeln från att röra sig utåt, inte inåt.

Min första MTB, en Scott SuperLite från förra århundradet hade faktiskt aluminiumram med ett stabilt fast växelöra i typ 5mm alu.
Var faktiskt aldrig nåt problem med det örat. Överlevde ett par bakväxlar i alla fall. 😄
Klena växelöron orsakar ibland mer problem än dom löser. Är helt säker på att jag dödat ett par bakväxlar pga att ett öra gett sig för lätt.

Ok, ändå bra att de erkänner att dot var fel och sram var svårjusterat.

Klena växelöron orsakar ibland mer problem än dom löser. Är helt säker på att jag dödat ett par bakväxlar pga att ett öra gett sig för lätt.

Förstod först inte, men det måste vara för att bakväxeln hamnar mellan ekrarna. Ja, växelöron måste vara lagom mjuk. Mina har varit bra. Sonen har haft en eller två riktigt mjuka (flera riktningar varje tur).

Tillbaka
Topp