Tipsa mig om MTB-fälgar

• Trådstartare Trådstartare PH.
  • Start datum Start datum

PH.

Aktiv medlem
Tipsa mig om MTB-fälgar
God kväll!

Är i halvakut behov av en ny fälg till hojen.
Kör idag med Newmen Evolution SL XA 25 och varit grymt nöjd med dem.

Nu har bakfälgen fått en skada och jag behöver en ny. Skulle allra helst vilja få tag på en likadan, men verkar tyvärr inte så lätt längre.

Om jag måste köpa nåt annat, liknande, vad bör jag då kika på?

Spec:
• 29"
• Gärna lätta (nuvarande väger in på 400 g)
• 28 hål
• ERD 602 mm (något osäker på detta), gamla ekarna behöver passa.
•Gärna prisvärda. Såklart.

Tacksam för tips!

Tipsa mig om MTB-fälgar
Svårt att vara så specifik med ERD-måttet tror jag.

400 gram för 25 mm innerbredd (väl?) är väldigt lätt (och nu trasigt, ju). Jag letade gravelfälgar där 25 mm ib räckte och då köpte jag DT XR391. På mtb tycker jag det är för smalt, men ska man ha bredare blir det garanterat tyngre också. Fälgarna känns kalasbra, men de är inte testade på mtb öht av mig. Vet att det fanns någon lättare fälg men minns inte vilken tillverkare det var, och den du haft är en av de få alternativen som finns i den viktklassen tror jag.

Tipsa mig om MTB-fälgar
Svårt att vara så specifik med ERD-måttet tror jag.

400 gram för 25 mm innerbredd (väl?) är väldigt lätt (och nu trasigt, ju). Jag letade gravelfälgar där 25 mm ib räckte och då köpte jag DT XR391. På mtb tycker jag det är för smalt, men ska man ha bredare blir det garanterat tyngre också. Fälgarna känns kalasbra, men de är inte testade på mtb öht av mig. Vet att det fanns någon lättare fälg men minns inte vilken tillverkare det var, och den du haft är en av de få alternativen som finns i den viktklassen tror jag.
Japp, väldigt lätt och och rätt smal och ändå har den funkat jättebra med 2,4or och dessutom överlevt rätt mycket. Gick sönder av en annan anledning... 😕

Får kolla upp DT XR391! 👍

Tipsa mig om MTB-fälgar
Crest-fälgen hade jag missat, eller kanske valt bort pga att de alltid gick sönder på mtb förr i tiden. Förutom att de är dyrare än DT 391-fälgen så är de 40 gram lättare och dessutom asymmetriska vilket jag hade velat ha. Perfekta gravelfälgar kanske!

Tillbaka
Topp