Garmin prenumeration.

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 74249

Guest
Garmin prenumeration.
Jag läste just en artikel från TechRadar angående Garmins nya premiumtjänst som verkar kosta sju dollar per månad eller ca 830 kronor per år. Många har uttryckt missnöje med att de köpt en klocka för tio tusen med ett batteri som inte går att byta ut och som nu dessutom inte kommer med tillgång till den senaste programvaran. GoPro bjöd ju på liknande sätt in konkurrenterna på marknaden genom att börja ta betalt för mjukvaran. Det visade sig vara ett dyrköpt misstag eftersom många då började köpa andra märken. Själv är jag mycket nöjd med min garminklocka men kommer nog fundera ett par varv extra innan jag köper nästa klocka om Garmin tänker börja mjölka oss på prenumerationer. Det börjar ju med en premiumprenumeration men slutar ju så ofta med att alla blir tvungna att betala någon form av månatlig avgift för att kunna använda sina egna apparater. Typ som jag och många andra gör på Strava. Vad tycker ni? Är det här OK eller är det skit?

Garmin prenumeration.
Jag läste just en artikel från TechRadar angående Garmins nya premiumtjänst som verkar kosta sju dollar per månad eller ca 830 kronor per år. Många har uttryckt missnöje med att de köpt en klocka för tio tusen med ett batteri som inte går att byta ut och som nu dessutom inte kommer med tillgång till den senaste programvaran. GoPro bjöd ju på liknande sätt in konkurrenterna på marknaden genom att börja ta betalt för mjukvaran. Det visade sig vara ett dyrköpt misstag eftersom många då började köpa andra märken. Själv är jag mycket nöjd med min garminklocka men kommer nog fundera ett par varv extra innan jag köper nästa klocka om Garmin tänker börja mjölka oss på prenumerationer. Det börjar ju med en premiumprenumeration men slutar ju så ofta med att alla blir tvungna att betala någon form av månatlig avgift för att kunna använda sina egna apparater. Typ som jag och många andra gör på Strava. Vad tycker ni? Är det här OK eller är det skit?
Om de är någorlunda smarta så rör de inte basutbudet. Det man kan betala för verkar mest vara mer grafer och "AI" coaching, men hur många följer klockans råd framför sin träningsplan. Problemet är väl att när för få köper tjänsten så flyttas basfunktioner in som betalfunktioner istället. Jag övergav Polar när de svek sina kunder med att släppa Vantage V2 och effektivt döda uppdateringarna på Vantage V. Frågan är vart man får börja blicka nu.

Garmin prenumeration.
Det är såklart det första steget ut på isen, det kommer sluta med att man behöver prenumerera för mycket av det som nu är gratis, som med Strava o trailforks.
Det som inte är lika dåligt med när de började ta betalt är att S o T började ta betalt för användar-skapat material, G börjar än så länge "bara" ta betalt för nya funktioner, fast märkligt nog tar de betalt för att användarna ska hjälpa till att utveckla Gs AI!?!
Men förr eller senare kommer såklart det innebära en urholkning av vad man får utan prenumeration.

Personligen så får jag tillräckligt ut av Strava o Trailforks utan att betala, men jag har redan betalat en avsevärd summa för min edge och kommer inte slentrianmässigt köpa en G igen.

Garmin prenumeration.
Det värsta är nog att man garanterat kommer få ett meddelande om att man borde uppgradera varje gång man använder appen. Själv tror jag att man kommer flytta in delar av det folk verkligen behöver i den betalda prenumerationen efter ett tag. Om det svenska priset är 950 kr per år blir det ju dyrare än klockan under dess livslängd.

Garmin prenumeration.
Garmin är bara en hub för mig, det värsta vore om synkandet av datan till andra tjänster blir ppv. Jag har börjat använda intervals.icu mer och mer, strava är mer som ett Facebooksflöde av mina idrottande vänner.

Garmin prenumeration.
Det här är ju en slippery slope som jag tycker man skall slippa när man betalar premium pengar för en enhet.
Det som jag är mest oroad över är att det påverkar utvecklingen av nya funktioner, fixar och support på "gratisplattformen". Har svårt att se hur man skall kunna fördela resurser internt och bibehålla utveckling och funktion av Garmin Connect samtidigt som man vill skall göra betalande prenumeranter av plustjänsten nöjda. Tycker också det är ett rätt saftigt pris och jag vet inte om de tänker att folk skall lägga pengarna på detta och skippa Strava, men det tror jag inte kommer hända.

Garmin prenumeration.
Det är en mycket dålig nyhet.

De börja med att bara ta betalt för några väldigt specifika funktioner, och lämnar basfunktioner gratis.

Men ge det bara ett par år, så kommer i princip alla nya funktioner bara att vändas mot betalande prenumeranter. Och säker kommer någon/några av dessa anses vara bra/"nödvändiga" funktioner. KANSKE ingår de i basutbud ytterligare ett par år senare, och plötsligt vill Garmin både ha mycket betalt för klockan, och en extra tusenlapp per år för vad som i framtiden klassas som basfunktioner.

Tror att det blir en svår balansgång för Garmin.

I praktiken blir allt runt klockan mer mjukvara än hårdvara. GPS, pulsmätare och de förbättras visserligen inkrementellt något, och får mindre formfaktor, men det är mjukvaran och support som avgör. Så det är i sig logiskt att skapa någon slags prenumeration för den utvecklingen. Men då kan de inte ligga kvar på samma prispunkter för "generisk" hårdvara.

Men det är Garmin. De är bra på att dra pengar ur sina kunder.

Garmin prenumeration.
Men det är Garmin. De är bra på att dra pengar ur sina kunder.
Håller med om det mesta. Men inte det. Bortsett från hårdvaran, vad är det dom drar pengar ur sina kunder för? Jag har använt Garmins produkter i 7-8 år. Har aldrig betalt något extra utöver hårdvaran. Har haft två klockor, två cykeldatorer och en Varia. Hade en Garmin bil-gps när det begav sig, där var man nog tvungen att betala för nya kartor efter ett antal år om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Garmin prenumeration.
Hade jag också nån gång i forntiden. Den såldes med "livstids kartuppdateringar" Som bara gällde i typ 3 år. Sen ville dom ha betalt.
Det var ju konstigt, jag hade en sådan "LMT" variant (där L stod för Lifetime just). Den hade jag i närmare 15 år med gratis kartuppdateringar.

Ska bli intressant att se om min nya fungerar likadant 😐

Senast ändrad:
Garmin prenumeration.
Håller med om det mesta. Men inte det. Bortsett från hårdvaran, vad är det dom drar pengar ur sina kunder för? Jag har använt Garmins produkter i 7-8 år. Har aldrig betalt något extra utöver hårdvaran. Har haft två klockor, två cykeldatorer och en Varia. Hade en Garmin bil-gps när det begav sig, där var man nog tvungen att betala för nya kartor efter ett antal år om jag minns rätt.
Några har nämnts ovan. Även Garmin Golf tar betalt för delar som känns som man redan betalat för. Så de har gjort små steg i vissa nischer. Och nu vågar de ta steget på sin största plattform.

Dyrt blir det. Men jag är tyvärr en för trogen och nöjd kund....

Men jag tror att innovationstakten går ner. De kommer att fokusera på saker de kan ta betalt för, och strunta i enkla lågt hängande frukter.

Garmin prenumeration.
Det är ändå förvånande, det har känts som att Garmins strategi har varit väldigt mycket "device" och att Connect mera varit ett nödvändigt ont. Dagliga förslagen t.ex genereras helt i klockan.

Jag har gillat det då det fortsätter att fungera även utan eventuella molntjänster och annat i bakgrunden. Sen har ju funktioner "ärvts" ner i enklare modeller eftersom och nu kanske det börjar bli svårt att krysta fram nya användbara grejer till de dyrare apparaterna.

Garmin prenumeration.
Garmin har ju sedan gammalt den fula vanan att mjukvarubegränsa sina produkter, t ex genom att endast tillåta Surfing som aktivitet på Instinct 2 eller att inte låta instegsenheter visa Recovery Time. Känns sannolikt att deras ambition är att passivt "tvinga" in folk i premium-fållan på ett liknande sätt.

Jag är 100% Garmin (klocka, gps, armband, våg) men nästa gång jag köper en device kommer det nog bli första steget mot ett annat ekosystem.

Garmin prenumeration.
Ibland är avser livstid enhetens förväntade livslängd, inte mänsklig livstid. Sann historia, jag har stött på det två gånger.

Det händer ofta med garantier, t.ex. på cykelram, och där kan jag förstår det. Men att behöva betala för uppdateringar av kartor för att din enhet "egentligen borda ha dött" känns absurt.

Garmin prenumeration.
Jag nyttjar i stort sett bara Garmin för att föra statistik över löpta/cyklade km. Rent krasst skulle jag kunna köra vilken klocka/cykeldator som helst och sen bara föra in i ett Excelark.
Block och penna skulle också funka =P

Garmin prenumeration.
Jag använder Garmin mest för att se var jag är och ibland navigera. Får tejpa fast en karta på styret 😄
Connect kan jag leva utan faktiskt så om det är där betaltjänster ligger så är det helt ok för min del.

Garmin prenumeration.
Det som är gratis idag kommer fortsätta vara det, iaf enligt Ray:
Om det som är gratis idag, fortsätter vara det, så ser jag inte problemet att de börjar ta betalt för fler funktioner. De vill väl också tjäna mer pengar?

Jag har iofs en ganska "billig" klocka från garmin, men jag är väldigt nöjd med den, och tycker att alla funktioner som jag använder och vill ha finns, så jag tycker egentligen inte är något fel att de tar betalt för fler (nya) funktioner, men om de skär ner på det som är gratis idag, då blir det inte Garmin nästa gång jag ska köpa en ny klocka eller cykeldator...

Garmin prenumeration.
Om det som är gratis idag, fortsätter vara det, så ser jag inte problemet att de börjar ta betalt för fler funktioner. De vill väl också tjäna mer pengar?

Jag har iofs en ganska "billig" klocka från garmin, men jag är väldigt nöjd med den, och tycker att alla funktioner som jag använder och vill ha finns, så jag tycker egentligen inte är något fel att de tar betalt för fler (nya) funktioner, men om de skär ner på det som är gratis idag, då blir det inte Garmin nästa gång jag ska köpa en ny klocka eller cykeldator...
Grejen är väl att det förr eller senare kommer funktioner som man inte visste att man ville ha, och det som tidigare verkade tillräckligt framstår så småningom som något som inte når upp till hygienfaktorn.

Säger inte att detta kommer hända dig eller mig, jag är t ex nöjd med min ganska gamla Vivoactive 4 och funktionerna den har, men längtar inte direkt tillbaks till garminupplevelsen jag hade med min Forerunner 305 anno 2012.

Garmin prenumeration.
Känns som att en del av dom hyfsat nya existerande funktionerna (gratis alltså) hade hamnat i premiumpren om dom infört prenumeration tidigare.

När det blir svårt att utveckla hårdvaran mycket mer så konkurrerar ju tillverkarna med lull-lull i mjukvaran. När väl någon/några tillverkare lägger nya coola funktioner bakom betalvägg så följer resten med, dom liksom "puh, nu behöver vi inte lägga till nya funktioner gratis längre".

Garmin prenumeration.
Man kan ju dock hoppas på som flera redan varit inne på redan att det här leder till mer rimliga hårdvarupriser och att funktionerna utökas med hjälp av mjukvara istället. Att köpa en billigare klocka hade varit fine för mig om jag kunde prenumerera för att låsa upp mer avancerade grejer, och köra gratis under perioder jag inte behöver det eller vill ha det.

Men allt beror ju på som sagt. Vilka funktioner i framtiden kommer vara låsta, och vilka skulle vara gratis? Hade tex kunnat prenumerera för att se HRV-data men inte kunnat leva utan pulsdata. Eller betala för att få mer ingående analyser på sömn med betygssättning och idéer för att förbättra den, men hade inte kunnat vara utan den mest basala sömnspårningen med olika faser och tid.

Garmin prenumeration.
En sak som jag blev lite fundersam över är deras Tread- och Explore-tjänster som är gratis just nu, det används för motorcykel, snöskoter o dyl, jag använder ibland det för MTB, för att göra rutter.

Ni som känner till Basecamp. Garmin Explore tillsammans med Tread verkar vara någon ny variant av det, fast detta är online då. Man har då en Explore och Tread-app i kompatibel enhet. T ex Garmin Zumo XT2 eller Tread 2.

Tread-appen hanterar rutter, i Explore skapar man dem. Ganska bra verktyg dessa två. Kommer det kosta i framtiden att kunna skapa/hantera rutter? Det vore tråkigt.

Här en bild på Edge 1030 plus, Drive 50, Zumo XT2. Hade en Nüvi och en klocka också men dessa tre återstår:

_DSC2709.webp

Tillbaka
Topp