[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)
Linjärt låter skit tråkigt.Nu skall det bli mer linjärt här. Downsizing bokstavligen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Linjärt låter skit tråkigt.Nu skall det bli mer linjärt här. Downsizing bokstavligen.
Skit in = skit ut, och tvärt om. =)Linjärt låter skit tråkigt.
Beror på vad för skit man spelar men linjärt låter fortfarande platt och tråkigt.Skit in = skit ut, och tvärt om. =)
Beklagar din musiksmak. ;)Beror på vad för skit man spelar men linjärt låter fortfarande platt och tråkigt.
Jag gillar iden att ha hyfsad korrekt frekvensgång att utgå ifrån så kan man justera själv om man vill ha några avvikelser från det som artisten och ljudteknikern själva hörde när de spelade in musiken.Linjärt låter skit tråkigt.
Vilken modell blev det?Nu skall det bli mer linjärt här. Downsizing bokstavligen.
Tack för påminnelsen om varför jag slutat hänga på Hififorum =)Beror på vad för skit man spelar men linjärt låter fortfarande platt och tråkigt.
8030. Kände att steget upp att få 6.5 tums element inte var rikgit värt prisskillnaden men jag skall provspela och se om det räcker till i stora vardagsrummet innan jag bestämmer mig.Vilken modell blev det?
För om man kollar hos Thomann verkar det finnas 68 olika genelechögtalare
Nu skall det bli mer linjärt här. Downsizing bokstavligen.
Genelec 8030 låter svinbra! Linjärt och distorsionsfritt!![]()
RP280 har inget riktigt horn. Vanlig diskant med lite större waveguide. Har aldrig varit det minsta missnöjd med dem men nu åker de ut i biostugan.Och horn som han hade tidigare är ökända för sin låga distorsion ;)
Ja de låter grymt. Och helt galet vilken byggkvalitet. Känns som att knacka på en sten. De känns nästan billiga med tanke på att de är tillverkade i Finland och av gjuten aluminium och att förstärkare ingår.Genelec 8030 låter svinbra! Linjärt och distorsionsfritt!![]()
Hört talas om dynamisk musikBeklagar din musiksmak. ;)
Verkligen!Hört talas om dynamisk musik
42hz sinusvåg är ju rätt statiskt men jag har aldrig hört talas om odynamisk musik.Verkligen!
Förklara gärna hur dynamisk musik och platt återgivning hänger ihop?Hört talas om dynamisk musik
jag har subbar från SVS redan.
Hoppas att du blir nöjd med dem.Kände att steget upp att få 6.5 tums element inte var rikgit värt prisskillnaden men jag skall provspela och se om det räcker till i stora vardagsrummet innan jag bestämmer mig.
Redan för 50 år sedan släppte ju Lou Reed "Metal Machine Music"Neil Young släppte väl ett album med enbart feedback och dist i samband med det lysande livealbumet Weld.
Dynamisk musik börja lågt för att sen stegra till crecendio och där klipper en förstärkare och går i protekt mode .Förklara gärna hur dynamisk musik och platt återgivning hänger ihop?
Brukar vara så om man har resurser att spela rigtigt starkt.Ah. Så definitionen på dynamisk musik är att förstärkaren stänger av. Jag håller mig till ren sinusvåg då tror jag.
Ah. Så definitionen på dynamisk musik är att förstärkaren stänger av. Jag håller mig till ren sinusvåg då tror jag.
Du har nog inte ens lyssnat på hög dynamisk musik du kan börja med Tjakovski 1840 ett bra stycke att lyssna på.Om din förstärkare inte lägger av då och då har du noll koll på musik.
Kanske lika bra att du inte lyssnar på musik alls?
En äkta audiofil lyssnar ju ändå inte på musik, man lyssnar ju på sina nya kabellyftare eller USB-kabel av uran.Om din förstärkare inte lägger av då och då har du noll koll på musik.
Kanske lika bra att du inte lyssnar på musik alls?
Hoppas att du blir nöjd med dem.
Jag vet inget om SVS-subbar, men om du har (minst) två borde du väl kunna dela (lite) högre än vanliga ~80Hz och då borde väl både ljudtryck öka och distorsion minska.
Redan för 50 år sedan släppte ju Lou Reed "Metal Machine Music"
![]()
Metal Machine Music - Wikipedia
en.wikipedia.org
Du har nog inte ens lyssnat på hög dynamisk musik du kan börja med Tjakovski 1840 ett bra stycke att lyssna på.
Du har nog inte ens lyssnat på hög dynamisk musik du kan börja med Tjakovski 1840 ett bra stycke att lyssna på.
Avaratz är bättre 7.25 in i låtenFöredrar nog Infected Mushroom - Im the supervisor...
Höjningen som är i många schlagers måste väl räknas som dynamiskt. Frågan är om det är tillräckligt för att få en förstärkare att gå i protect mode.
Hur låt den finns det några speciella känne täcken i stycket.Det brukar bli lite melodifestivalen en gång om året, räknas det?
Tjakovski 1840? Har bara hört Tjajkovskij 1812.
Hur låt den finns det några speciella känne täcken i stycket.
Storlek på elementet i tumInte riktigt hifi kanske, men var skulle man kunna få tag i en sån här?
Visa bilaga 760681
Ja. Men jag gungade faktiskt med till "Scarlet - Sweet and psycho" måste jag bekänna.Iaf hjärnan gör det.
Storlek på elementet i tum
Kolla måtten och köp något ersättningselement. Lika bra att byta ut båda så att du har samma känslighet och ljudkaraktär i båda öronen (om det nu är stereo det ska vara).Inte riktigt hifi kanske, men var skulle man kunna få tag i en sån här?
Visa bilaga 760681
Är elementet trasigt? Borde väl gå att hitta ett ersättnings om du söker på modellen. Men det låter mycket troligare att kabeln är glapp. Jag har lustigt nog elementen till ett par gamla Porta pro liggande på skrivbordet. De är 45mm i diameter och skänkes om du kan hämta i Onsala eller Göteborg =DInte riktigt hifi kanske, men var skulle man kunna få tag i en sån här?
Visa bilaga 760681
Med dagens standard på musik kan den nog räknas som rätt dynamisk..Föredrar nog Infected Mushroom - Im the supervisor...
Fast nu var det inte linjär (söndermastrad) musik det skrevs om, utan linjär musikåtergivning.Dynamisk musik börja lågt för att sen stegra till crecendio och där klipper en förstärkare och går i protekt mode .
Medans linjär musik där klipper inte en förstärkare.
Och den tror du att du hittar när nästan allt är sönder komprimerat.Fast nu var det inte linjär (söndermastrad) musik det skrevs om, utan linjär musikåtergivning.
Är elementet trasigt? Borde väl gå att hitta ett ersättnings om du söker på modellen. Men det låter mycket troligare att kabeln är glapp. Jag har lustigt nog elementen till ett par gamla Porta pro liggande på skrivbordet. De är 45mm i diameter och skänkes om du kan hämta i Onsala eller Göteborg =D
Med dagens standard på musik kan den nog räknas som rätt dynamisk..