[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

jag har subbar från SVS redan.
Kände att steget upp att få 6.5 tums element inte var rikgit värt prisskillnaden men jag skall provspela och se om det räcker till i stora vardagsrummet innan jag bestämmer mig.
Hoppas att du blir nöjd med dem.
Jag vet inget om SVS-subbar, men om du har (minst) två borde du väl kunna dela (lite) högre än vanliga ~80Hz och då borde väl både ljudtryck öka och distorsion minska.

Neil Young släppte väl ett album med enbart feedback och dist i samband med det lysande livealbumet Weld.
Redan för 50 år sedan släppte ju Lou Reed "Metal Machine Music"

Hoppas att du blir nöjd med dem.
Jag vet inget om SVS-subbar, men om du har (minst) två borde du väl kunna dela (lite) högre än vanliga ~80Hz och då borde väl både ljudtryck öka och distorsion minska.

Redan för 50 år sedan släppte ju Lou Reed "Metal Machine Music"

Jag har tre. Rummet har bara tre riktiga hörn tyvärr. Men det är ett jäkla meck att mäta in dem så att alla är i fas och justera DSP så att alla gör någon nytta. Tyckte 90Hz kändes rätt lagom och kunde spela högre än nödvändigt med de pluttiga Genelecarna.

Höjningen som är i många schlagers måste väl räknas som dynamiskt. Frågan är om det är tillräckligt för att få en förstärkare att gå i protect mode.

Inte riktigt hifi kanske, men var skulle man kunna få tag i en sån här?
20250402_190552~2.webp

Inte riktigt hifi kanske, men var skulle man kunna få tag i en sån här?
Visa bilaga 760681
Är elementet trasigt? Borde väl gå att hitta ett ersättnings om du söker på modellen. Men det låter mycket troligare att kabeln är glapp. Jag har lustigt nog elementen till ett par gamla Porta pro liggande på skrivbordet. De är 45mm i diameter och skänkes om du kan hämta i Onsala eller Göteborg =D

Jag antar att det är linjär/rak frekvensgång som avses. Hur dynamiskt musiken återges bör inte påverkas högtalarens/systemets frekvensgång, vad jag vet.

Är elementet trasigt? Borde väl gå att hitta ett ersättnings om du söker på modellen. Men det låter mycket troligare att kabeln är glapp. Jag har lustigt nog elementen till ett par gamla Porta pro liggande på skrivbordet. De är 45mm i diameter och skänkes om du kan hämta i Onsala eller Göteborg =D

Har mätt upp kablaget och det är helt. Vet inte hur jag ska felsöka elementet riktigt.

Med dagens standard på musik kan den nog räknas som rätt dynamisk..

Det som jag kallar för dynamik i det här fallet är förmågan att kunna urskilja skillnaden mellan starka och svaga toner, vilket just början av I'm the supervisor fungerar väldigt bra till
Dagens standard på musik är ett resultat av the loudness war, vilket vi har diskuterat tidigare i tråden (någon/några sidor bak)

Tillbaka
Topp