Racerdäck med lägre höjdprofil?

steen

Aktiv medlem
Har testat att ha 28 mm däck på racern, men det är ett litet problem. Däcken, Conti Grandsport Race, är på det berömda f-håret att det passar i bakgaffeln. Bredden är inga problem, men pumpar jag det lite för mycket eller att cykeln stått i solen så chippar däcket emot upptill i bakgaffeln. Visst, man kan ju gå ner till 26 mm, men det känns inte lika ballt....
Någon som vet om det finns racerdäck från någon fabrikant som har lite lägre höjdprofil?

/steen

Finns det inte en relation mellan fälgens bredd och hur högt det monterade däcket blir?
Smalare fälg => högre däckhöjd?

Finns det inte en relation mellan fälgens bredd och hur högt det monterade däcket blir?
Smalare fälg => högre däckhöjd?
Det finns en relation ja. Dock så har jag inte lyckats hitta ett tvärsäkert mattematiskt samband. Orsaken till detta är såklart att ekvationen inte tar med alla påverkande faktorer. Enklast är tyvärr att montera ett lite smalare däck. Tråkigt svar, men det är betydligt mycket säkrare än att chansa på en bredare fälg.

Det finns en relation ja. Dock så har jag inte lyckats hitta ett tvärsäkert mattematiskt samband. Orsaken till detta är såklart att ekvationen inte tar med alla påverkande faktorer. Enklast är tyvärr att montera ett lite smalare däck. Tråkigt svar, men det är betydligt mycket säkrare än att chansa på en bredare fälg.
Fast en bredare fälg kan i kombination med ett smalare däck ge samma däcksbredd monterat, med lägre höjd. Eventuellt.
Såklart mycket billigare att testa olika däck tills något är precis lagom högt...
Matematiken går dessutom åt helvete i praktiken då däck med samma nominella bredd oftast inte är det...

du kan slipa till spacers så inte bakaxeln åker in fullt i sin gaffel. se till att hjulet inte kan halka ur sitt fäste...
Två små remsor med Gorillatejp i gaffelkronan gjorde den sista halva millimetern så däcket går helt fritt så länge tills man klurat ut någon annan lösning...
/steen

Har testat att ha 28 mm däck på racern, men det är ett litet problem. Däcken, Conti Grandsport Race, är på det berömda f-håret att det passar i bakgaffeln. Bredden är inga problem, men pumpar jag det lite för mycket eller att cykeln stått i solen så chippar däcket emot upptill i bakgaffeln. Visst, man kan ju gå ner till 26 mm, men det känns inte lika ballt....
Någon som vet om det finns racerdäck från någon fabrikant som har lite lägre höjdprofil?

/steen
Kolla på bicyclerollingresistance.com, han listar uppmätt höjd.på alla däck som testats, om ditt däck har punkteringsskydd är det nog inte omöjligt att det finns de som är något lägre i höjd.

Tillbaka
Topp