Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Här trodde jag att quilt mest var för komforten och att ha det lite mer som hemma med ett täcke.

Det är iaf därför jag bytte till quilt :)

Bikepacking
Cyklade Skånes syd- och ostkust i em, blev en del fina foton, skulle kunna sätta ihop en liten RR om det finns intresse?

54344495400_43106dafa1_o_d.jpg

Bikepacking
Jag har ju min Kona Unit X på ingång och tänkte kitta den med lite olika väskmöjligheter, mest för att slippa ryggsäck. Jag har sedan tidigare ett typ "pizza rack" som Specialized gjort. Finns det någon smidig väsklösning för såna rack utan att för den sakens skull använda massa packsnören? Vanlig styrväska känns lite sisådär, som att det kan guppa och hänga osv. För mitt inre ser jag en typ väska som är toppmatad, som jag kan fylla med diverse. :D

Bikepacking
Jag har ju min Kona Unit X på ingång och tänkte kitta den med lite olika väskmöjligheter, mest för att slippa ryggsäck. Jag har sedan tidigare ett typ "pizza rack" som Specialized gjort. Finns det någon smidig väsklösning för såna rack utan att för den sakens skull använda massa packsnören? Vanlig styrväska känns lite sisådär, som att det kan guppa och hänga osv. För mitt inre ser jag en typ väska som är toppmatad, som jag kan fylla med diverse. :D
Specialized har/hade en dedikerad väska till pizza racket: https://www.bikehacks.com/review-specialized-pizza-rack-and-bag/

Bikepacking
Restrap och Surly har ju också liknande väskor, har inte provat någon av dom dock.

sen kommer en av skaparna av Jack the Rack kickstarta en väska snart, men det är ju en bit bort

Bikepacking
Restrap och Surly har ju också liknande väskor, har inte provat någon av dom dock.

sen kommer en av skaparna av Jack the Rack kickstarta en väska snart, men det är ju en bit bort
Kul med Jack-väskan! Ser fram emot den. Älskar mitt rack så har höga förväntningar på väskan. Ser ut som en perfekt väska för mina behov :) tack för tips!

Bikepacking

Jag slår ett slag för TimTasRek, jag har två väskor från honom och är mycket nöjd. Ser ju också billigare ut än Restrap, samt att man att man få till customgrejer. Han svetsar numera också egna rack.

Bikepacking
Ursäkta om det låter som en salespitch men själv skramlar jag till handgjorda väskor från 7-Road i Ukraina. Tycker deras grejer är klart prisvärda med praktiska detaljer och möjlighet att välja färg, material och design! De har styrväskor i olika storlekar och väskhållare från en annan liten Ukrainsk firma. Har följt dom på Facebook ett tag och minns jag rätt startades firman av ett ungt bikepacking par från Kiev som flyttade till nordvästra delen av landet några år före Putlers fullskaliga invasion. Allt eftersom tillverkningen ökar anställer de mer personal lokalt så kul att förena nytta med nöje!

Bilagor

• 7Roads Front Monster rack by @ridegood_rack.webp
    7Roads Front Monster rack by @ridegood_rack.webp
    111 KB · Besök: 75
  • 7Roads Gravel Suitcase w-d-h 24x23x22cm 17L ca 820g with Front Monster rack by @ridegood_rack 1.webp
    7Roads Gravel Suitcase w-d-h 24x23x22cm 17L ca 820g with Front Monster rack by @ridegood_rack 1.webp
    486.9 KB · Besök: 58
  • 7Roads Gravel Suitcase w-d-h 24x23x22cm 17L ca 820g with Front Monster rack by @ridegood_rack 3.webp
    7Roads Gravel Suitcase w-d-h 24x23x22cm 17L ca 820g with Front Monster rack by @ridegood_rack 3.webp
    458.1 KB · Besök: 58
Bikepacking
Ursäkta om det låter som en salespitch men själv skramlar jag till handgjorda väskor från 7-Road i Ukraina. Tycker deras grejer är klart prisvärda med praktiska detaljer och möjlighet att välja färg, material och design! De har styrväskor i olika storlekar och väskhållare från en annan liten Ukrainsk firma. Har följt dom på Facebook ett tag och minns jag rätt startades firman av ett ungt bikepacking par från Kiev som flyttade till nordvästra delen av landet några år före Putlers fullskaliga invasion. Allt eftersom tillverkningen ökar anställer de mer personal lokalt så kul att förena nytta med nöje!
Jag har frampakethållaren och är väldigt nöjd med den

Bikepacking
Jag har frampakethållaren och är väldigt nöjd med den
Fick svar, tydligen har de problem och ska byta serverlösning. Gick att beställa per mail så länge.
Även jag har deras front rack och är väldigt nöjd. Jag uppskattar de extra små detaljerna som de bemödat sig med, exempelvis möjligheten att montera lampa och extra flaskställ på racket på ett enkelt sätt.
Beställningen var lite krångligare än att bara klicka på hemsidan, med banköverföring osv, men jag tyckte de vägde upp för det med sitt trevliga bemötande. Framförallt så var det helt legit och grejerna kom fram som de skulle.

Ja, nu blev det lite av en sales pitch från mig också, men det kan de väl vara värda med tanke på omständigheterna.

Bikepacking
Finns det någon här inne från Skåne som råkar sitta på en enkel gravel tur, runt Malmö regionen? (en övernattning)
Personen jag kollar åt är komplett nybörjare, och mina sökningar hittar inget utav värde vare sig via komoot eller ridewithgps

Bikepacking
Finns det någon här inne från Skåne som råkar sitta på en enkel gravel tur, runt Malmö regionen? (en övernattning)
Personen jag kollar åt är komplett nybörjare, och mina sökningar hittar inget utav värde vare sig via komoot eller ridewithgps
Det behövs lite mera info för att kunna ge tips. Är det en tvådagarstur, vilken distans? Tält eller vindskydd?

Finns flera trevliga områden med många fina grusvägar någon/några mil öster om Malmö: Fjällfotasjön - Häckeberga - Romelåsen -Snogeholm - Vombsjön - Fyledalen och min absoluta favorit Revingehed (militärt övningsfält, kan vara avlyst).

Edit. Insåg att du nog efterfrågar en "färdig" runda, har ingen sådan tyvärr.

Bikepacking
Det behövs lite mera info för att kunna ge tips. Är det en tvådagarstur, vilken distans? Tält eller vindskydd?

Finns flera trevliga områden med många fina grusvägar någon/några mil öster om Malmö: Fjällfotasjön - Häckeberga - Romelåsen -Snogeholm - Vombsjön - Fyledalen och min absoluta favorit Revingehed (militärt övningsfält, kan vara avlyst).

Edit. Insåg att du nog efterfrågar en "färdig" runda, har ingen sådan tyvärr.

Som jag har förstått det, så finnes tält, sovsäck och en gammal damcykel och eftersom personen är helt grön på det hela, så tänkte jag en övernattning och max 4-5mil per dag. (Max 10mil på 2dagar)
Skall försöka luska ut mer vad personen kan tänkas ha för grejor, och vad som gillas i naturväg.
Men områdena som du har nämnt, är i alla fall något att utgå ifrån så tack. :)

Bikepacking
Som jag har förstått det, så finnes tält, sovsäck och en gammal damcykel och eftersom personen är helt grön på det hela, så tänkte jag en övernattning och max 4-5mil per dag. (Max 10mil på 2dagar)
Skall försöka luska ut mer vad personen kan tänkas ha för grejor, och vad som gillas i naturväg.
Men områdena som du har nämnt, är i alla fall något att utgå ifrån så tack. :)

Att ta en gammal damcykel och bege sig ut i två dagar och cykla in och ut ur naturen låter som ett recept för en tur man kommer ångra.

Varför inte bara cykla till, säg, Båstad? Finns helt ok cykelleder där emellan och man kan ta Öresundståget tillbaka med cykeln.

Bikepacking
Fick svar, tydligen har de problem och ska byta serverlösning. Gick att beställa per mail så länge.
Och nu är den monterad. Kan starkt rekommenderas, bra med lamphållare och kul med flasköppnare. Bra pris, bra grej och känns fint att kunna stötta ekonomin utöver donationer. Fick med lite Ukraina-swag med tryzubar vilket gjorde mig glad.

edit: nu verkar sajten funka utan strul igen om nån annan är pepp på att beställa.

IMG_3558.webp

Senast ändrad:
Bikepacking
Och nu är den monterad. Kan starkt rekommenderas, bra med lamphållare och kul med flasköppnare. Bra pris, bra grej och känns fint att kunna stötta ekonomin utöver donationer. Fick med lite Ukraina-swag med tryzubar vilket gjorde mig glad.

edit: nu verkar sajten funka utan strul igen om nån annan är pepp på att beställa.

Visa bilaga 759403
Både snygg och praktisk! Hade lätt beställt en om jag inte förköpt mig på andra modeller.

Bikepacking
Första två veckorna i Japan avklarade. Råkade snubbla över Shimanami Kaido, tydligen en av världens populäraste cykelrutter, med dess sju broar. Vi brände förbi sportcyklisterna i våra tofflor.
Lyckades igår med att smältvaxa kedjan i gaskök, har googlat runt och inte sett någon annan göra det så tänkte att jag skulle dokumentera det. Var inte så mekigt som jag trodde det skulle vara.
20250327_073752.webp

20250328_065243.webp

20250320_100955.webp

Bikepacking
Första två veckorna i Japan avklarade. Råkade snubbla över Shimanami Kaido, tydligen en av världens populäraste cykelrutter, med dess sju broar. Vi brände förbi sportcyklisterna i våra tofflor.
Lyckades igår med att smältvaxa kedjan i gaskök, har googlat runt och inte sett någon annan göra det så tänkte att jag skulle dokumentera det. Var inte så mekigt som jag trodde det skulle vara.
Visa bilaga 759456
Visa bilaga 759457
Visa bilaga 759458
Går det att se mer av din resa?

Bikepacking
Vad har folk för tips om "civila" kläder som är lätta och packbara till liten storlek?

Brukar ha med ett par Houdini Wadi pants (eller nån föregångare till dom) som är väldigt lätta och packbara och en tunn skjorta. Har några från bl a TNF, Marmot och Royal Robbins jag brukar välja mellan. Lätta, packbara och snabbtorkande.

Bikepacking
Vad har folk för tips om "civila" kläder som är lätta och packbara till liten storlek?
Jag har köpt två par väldigt prisvärda långbyxor i funktionsmtrl på Stadium Outlet. Hyfsat tunna och lätta. Torkar snabbt. Stretchiga över alla ytor (inte enbart paneler). Ser ganska "civila" ut. Blixtlås på de diskreta benfickorna. Har en liten engelsk flagga fastsydd på sidan. Har mörkgröna och svarta. Funkar bra att cykla i.

Bikepacking
Styre med ordentlig backsweep tycker jag ger mera positiv effekt än barends. Handledsvinkeln man får på ett nästintill rakt styret är ju rena tortyren. Men man kan ju försöka få till båda delarna.

Edit - felpost!

Tillbaka
Topp