Bikepacking

sih

Aktiv medlem
Bikepacking
Hittade ingen officiell eller stor bikepacking-tråd (men säg till om jag missat någon), och tänkte det kunde vara trevligt med en tråd för allmänna diskussioner om utrustning, cyklar, turer etc.

Lite länkar för inspiration, fyll gärna på.

Happytrådar:
[Happyprofilen] - IV - Yeti- http://happymtb.org/forum/read.php/1/2632763
Apidura-väskor - http://happymtb.org/forum/read.php/1/2573275
Tänkte försöka ge mig på min första cyckel färd med tält. - http://happymtb.org/forum/read.php/1/2741834
Packning på heldämpad AM hoj? - http://happymtb.org/forum/read.php/1/2116894/2117053#msg-2117053

Bloggar
http://www.yetirides.com
http://www.whileoutriding.com
http://Bikelifeinswedishlapland.com

Väskor: https://hikinginfinland.com/2015/02/bikepacking-bag-manufacturers.html

sih

Aktiv medlem
Bikepacking
Första frågan. Jag behöver en ramväska och en sadelväska. Jag tycker Apidura (https://www.apidura.com happytråd, se ovan) verkar bra, men har inte kollat så noga på alternativ. Är det något annat som är värt att kolla närmare på? Samma prisklass eller billigare.

sih

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag funderar på en Possum large, då kan man ha kvar vattenflaska, och lite smidigare att ha på kortare turer. Hoppas bara det räcker för övernattningsturer.

mmmrrrr

Aktiv medlem
Bikepacking
sih skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på en Possum large, då kan man ha
> kvar vattenflaska, och lite smidigare att ha på
> kortare turer. Hoppas bara det räcker för
> övernattningsturer.

Jag kör med vätskeblåsa i ramväskan, har inte kört någon riktig långtur med det än men på lördag blir det 200k randonneé. Rapport efter den!

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har sadelväska och styrväska från Bikepacking.pl samt en egensydd ramväska. Ramväskan är månne lite överkurs på en 16"-ram men nån nytta gör det väl alltid.

sih

Aktiv medlem
Bikepacking
Funkade väskan bra?

mmmrrrr skrev:
> sih skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag funderar på en Possum large, då kan man
> ha
> > kvar vattenflaska, och lite smidigare att ha
> på
> > kortare turer. Hoppas bara det räcker för
> > övernattningsturer.
>
>
> Jag kör med vätskeblåsa i ramväskan, har inte
> kört någon riktig långtur med det än men på
> lördag blir det 200k randonneé. Rapport efter
> den!

mmmrrrr

Aktiv medlem
Bikepacking
Vi kan väl säga... sådär.

Ramväska som sådant är sjukt bra. Lasten är lågt och centralt placerad och påverkar inte cykelns egenskaper nämnvärt, det blir aningen mer sidvindskänsligt men annars borde det vara mycket bra ur aerohänsyn. Väskan går i hela triangeln och jag har tre fack, varav två är lättillgängliga under färd.

Men vätskeblåsa i ramväska med slang var, som sagt, sådär. Det finns ju triathloncyklar med integrerad vätskeblåsa, jag kan tänka mig att det funkar bra där i och med att man sitter i tempoställning med munnen precis där slangen kommer ut. Men att cykla brevet och hålla på och fippla med slangen, som åkte in i hjulet en gång, är rätt B. Resultatet av att ha ett krångligt vätskesystem blir ju att man inte dricker så mycket som man borde.

Lösningen borde bli att ha någon slags klämma typ på kragen eller hjälmens remmar så att slangen är mer tillgänglig utan att kunna åka in i hjulet. Men då blir jag tveksam till om man verkligen vill ha den typen av "lina" till cykeln om man kraschar eller så. Kanske inte är så farligt.

Sammanfattningsvis, väska bra, slang från väska inte bra. Kanske borde utforska det där med en klämma på kragen, men vätskeryggsäckslandet kanske är det mest realistiska om man vill ha kvar väskan (vilket jag tycker det finns ett klart argument för med tanke på den obefintliga påverkan på köregenskaper jämfört med styr- eller sadelväskor).

sih

Aktiv medlem
Bikepacking

Bilagor

• 9156757422110_1115666_black_1_jpg[1].jpg
    9156757422110_1115666_black_1_jpg[1].jpg
    63.8 KB · Besök: 226

Lulle

Ny medlem
Bikepacking
Är det förresten någon som kan uttala sig om hur jobbigt det är att ha saker framför styret när man kör MTB? Avlider man både psykiskt och mentalt om man får för sig att sova någon natt eller två utan liggunderlag?

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Lulle skrev:
> Är det förresten någon som kan uttala sig om
> hur jobbigt det är att ha saker framför styret
> när man kör MTB? Avlider man både psykiskt och
> mentalt om man får för sig att sova någon natt
> eller två utan liggunderlag?

Jag hade ogärna gjort det. Köp ett bra uppblåsbart liggunderlag istället. Jag köpte ett billigt Exped och det var en revolution för mig! Typ detta: http://www.exped.com/usa/en/product-category/mats/airmat-lite-5-m-skyblue
Som att sova på en luftmadrass. Packar ner till en storlek typ 750ml vattenflaska.

evirob

Medlem
Bikepacking
Jag har lite planer på bikepacking i Sverige framåt sommaren. Hade lite planer på att köpa en hammock men det kanske är dumt om en inte hittar två bra träd att spänna upp den i?

Tanken var ju att spara vikt, de väger ju typ 0,5 kg och jag slipper ta med en madrass.

Bikepacking
Kan varmt rekommendera en hammock! Använda en i sommars då jag cykla igenom tyskland och holland. Det var en natt då jag inte lyckades sätta upp min hammock. Jag bodde på camping varje natt och ibland var man tvungen att vara lite finurlig. Här i Sverige med allemansrätten kan jag inte tänka mig att man hittar två träd någonstans i närheten att sätta upp sin hammock.

Jag måste dock säg att trots att vikten för hammocken är låg är det inte säkert att det blir väldigt lätt. Du bör nog ha en pressening, eller tarp som dem kallar det för de dagar då det regnar. Eventuellt även myggnät om du inte har det inbyggd i sovsäcken. Med alla rep och tillbehör hamnar man på cirka 1,4-2kg.

Jag hade dock även med mig ett vanligt liggunderlag, kan bli kallt om ryggen i en hammock. Frös lite ibland även fast nattemperaturen inte understeg 12-13 grader när jag körde.

Personligen vill jag aldrig mer sova i tält. Tar lite tid att komma till rätta i hammocken, men när man har gjort det så sover man som en kung. Snabbt och smidigt att sätta upp, även med regnskydd. Och fantastiskt känsla att sova utan tak en klar natt. Men man ska inte haka upp sig på att det blir så mycket lättare i slutändan jämfört, inte med alla tillbehör.

DD hammocks är märket jag använder. Standard hammocken och deras superlight tarp. Ska nog lägga till ett myggnät till nästa säsong, då sovsäcken inte var tillräckligt varm.

eketjall

Ny medlem
Bikepacking
Jag har en 16-årig dotter som säger att hon vill bikepacka med mig i sommar. [sic]

Frågan är hur jag förvaltar detta på bästa sätt utan att det spräcker budget (som är låg)

En cykel behövs. Borde inte vara omöjligt att låna någon typ hybrid som man kan hänga väskor på pakethållaren.
Jag har cykel som funkar för ändamålet om jag plockar på typ lowriders och pakethållare.

Vad finns det för lågbudget, och då menar jag LÅG budget, alternativ på "tillräckligt" lätt utrustning?
Med utrustning menar jag då i första hand tält/sovsäck/liggunderlag och packväskor.
Tänk kostnad före funktion nästan, definitivt före form.

sih

Aktiv medlem
Bikepacking
Beror ju mycket på var det är. Det funkar ju med enklare saker i södra Sverige än i fjällen.

Annars brukar ju tipset vara att låna saker.

Om möjligt bo i stuga, vindskydd eller på vandrarhem.

edit:ord/stavning

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
eketjall skrev:
> Jag har en 16-årig dotter som säger att hon vill
> bikepacka med mig i sommar.
>
> Frågan är hur jag förvaltar detta på bästa
> sätt utan att det spräcker budget (som är
> låg)
>
> En cykel behövs. Borde inte vara omöjligt att
> låna någon typ hybrid som man kan hänga väskor
> på pakethållaren.
> Jag har cykel som funkar för ändamålet om jag
> plockar på typ lowriders och pakethållare.
>
> Vad finns det för lågbudget, och då menar jag
> LÅG budget, alternativ på "tillräckligt" lätt
> utrustning?
> Med utrustning menar jag då i första hand
> tält/sovsäck/liggunderlag och packväskor.
> Tänk kostnad före funktion nästan, definitivt
> före form.

Om du erbjuder Happy en RR i utyte kan du säkert låna ihop det mesta!

Annars är det väl XXL och liknande som har billigt. Även Jula/Rusta/ÖoB kan ha liggunderlag/tält etc. Men det är en balansgång, man måste ha tillräckligt bra grejer annars blir det bara en utflykt och aldrig igen.

Azog

Aktiv medlem
Bikepacking
eketjall skrev:
> Jag har en 16-årig dotter som säger att hon vill
> bikepacka med mig i sommar.
>
> Frågan är hur jag förvaltar detta på bästa
> sätt utan att det spräcker budget (som är
> låg)
>
> En cykel behövs. Borde inte vara omöjligt att
> låna någon typ hybrid som man kan hänga väskor
> på pakethållaren.
> Jag har cykel som funkar för ändamålet om jag
> plockar på typ lowriders och pakethållare.
>
> Vad finns det för lågbudget, och då menar jag
> LÅG budget, alternativ på "tillräckligt" lätt
> utrustning?
> Med utrustning menar jag då i första hand
> tält/sovsäck/liggunderlag och packväskor.
> Tänk kostnad före funktion nästan, definitivt
> före form.

Det mesta du söker finns billigt på t.ex. Biltema. Jag skulle rekommendera att gå upp en prisklass på tält om du inte kan låna. Det blir snabbt jobbigt att sova i en vattenpöl. Liggunderlag duger vilket billigt cellplast som helst. Sovsäck, hellre stor och varm än tunn och kall om ni inte är vana.

Det man betalar för är ofta minskad volym och vikt. Och funktion så klart, men för en sommarutflykt i Sverige behövs inga extrema grejer på något sätt.

Har ni tänkt laga eller köpa mat?

eketjall

Ny medlem
Bikepacking
Det är någon vecka i sommar med utgångspunkt Mälardalen som är aktuellt.
Laga mat på stormkök, men säkert någon köpemat också.
Vi körde en vecka i kanadensare för ett par år sedan. Hallstahammar->Smedjebacken så själva campandet i sig har vi väl hyfsad koll på.
Det är väl mest att man måste slimma utrustningen en del för att få med det på cykel.
Kanske är cykelkärra ett alternativ för att inte behöva uppgradera utrustning så mycket.
Det är ju frågan om att ta sig fram på vägar så ingen "skogskörning".

Lars.E

Aktiv medlem
Bikepacking
sih skrev:
> Vet inte om de haft den länge, men såg att XXL
> säljer en White-ramväska som passar till deras
> fatbikes. Borde väl gå att använda på andra
> cyklar också? Någon som har en eller har titta
> på en?
>
> https://www.xxl.se/white-frame-bag-3fat-rammonterad-cykelvaska/p/1115666_1_style

Jag har den väskan monterad på en Canyon Dude st M. Väskan sitter riktigt bra på Duden.
Jag gillar den och tycker att den var värd varje krona (349 - 20% när jag köpte i mitten av december).
Det man ska tänka på om man vill ha den på en vanlig cykel är att den ganska snabbt sväller till 10cm bred om man stoppar lite grejer i den (säkert mer om man packar mycket i den) = Inte så bra om man har för smalt vevparti.

theoutsidemud

Ny medlem
Bikepacking
Hejsan Alla

Har framebagen från XXL...grymt bra för 350kr...sitter som en smäck på min MTB.

Dock har jag bytt till en Apidura Framebag small....lite för stor, men med lite våld så;)

Någon här inne från GBG som rullar runt i skogen med en bikepacking rigg?

Bilagor

• 9860_10153530237882758_8170076805482720186_n.jpg
    9860_10153530237882758_8170076805482720186_n.jpg
    72.2 KB · Besök: 250

evirob

Medlem
Bikepacking
Jag ska också ut på cykelsemester när värmen kommer! Tänkte uppleva Sverige lite mer än jag brukar. Hade tänkt skaffa eller sy en egen hammock med myggnät och vattentätt tak som spänns i en lina över hammocken. Lite som ett traditionellt tält liksom, fast allting hänger i luften.

Jag kommer laga min egen mat större delen av tiden, då jag vet att det brukar vara svårt att hitta vegetarisk mat på vägkrogar och liknande. Förmodligen blir det en hel del gröt, nudlar, bönor och annat som går snabbt och enkelt att laga.

Utgår från Stockholm, mellanlandar i Osby för att sedan ta mig ned till Malmö. Tänkte cykla längs med västkusten ned till Kalmar för att sedan cykla inåt.

sih

Aktiv medlem
Bikepacking
theoutsidemud sa:
Hejsan Alla

Har framebagen från XXL...grymt bra för 350kr...sitter som en smäck på min MTB.

Dock har jag bytt till en Apidura Framebag small....lite för stor, men med lite våld så;)

Kul med bilder. Hur mycket får du med dig med väskorna på bilderna? Tält? Hur mycket mat?

Kellogg's

Ny medlem
Bikepacking
evirob sa:
Jag ska också ut på cykelsemester när värmen kommer! Tänkte uppleva Sverige lite mer än jag brukar. Hade tänkt skaffa eller sy en egen hammock med myggnät och vattentätt tak som spänns i en lina över hammocken. Lite som ett traditionellt tält liksom, fast allting hänger i luften.

Jag kommer laga min egen mat större delen av tiden, då jag vet att det brukar vara svårt att hitta vegetarisk mat på vägkrogar och liknande. Förmodligen blir det en hel del gröt, nudlar, bönor och annat som går snabbt och enkelt att laga.

Utgår från Stockholm, mellanlandar i Osby för att sedan ta mig ned till Malmö. Tänkte cykla längs med västkusten ned till Kalmar för att sedan cykla inåt.
Härligt!
Är lite förvånad över att hängmattscamping inte verkar ha varit uppe så mycket på det här forumet. Det är ju en hel ''lära'' med massor att fördjupa sig i om man vill.
Kan rekommendera tttm:s double och deras myggnät. Inget särskilt/extra men skön och bra material. (Simpelhet är A och O för mig, mycket bättre än invecklade system med inbyggda myggnät, material som inte andas och sömmar/dragkedjor kors och tvärs). Tips: syr du en egen, så testa ''whipped end''-metoden istället för att sy fast ändorna och trä ett snöre genom.
Och se till att testa din tänkta utrustning tillräckligt före semestern! Det låter som en självklarhet men det går faktiskt att råka ut för riktig misär annars..

Lejon

Aktiv medlem
Bikepacking
Kellogg's sa:
evirob sa:

Härligt!
Är lite förvånad över att hängmattscamping inte verkar ha varit uppe så mycket på det här forumet. Det är ju en hel ''lära'' med massor att fördjupa sig i om man vill.
Kan rekommendera tttm:s double och deras myggnät. Inget särskilt/extra men skön och bra material. (Simpelhet är A och O för mig, mycket bättre än invecklade system med inbyggda myggnät, material som inte andas och sömmar/dragkedjor kors och tvärs). Tips: syr du en egen, så testa ''whipped end''-metoden istället för att sy fast ändorna och trä ett snöre genom.
Och se till att testa din tänkta utrustning tillräckligt före semestern! Det låter som en självklarhet men det går faktiskt att råka ut för riktig misär annars..
Jag intygar: min första natt i hängmatta var vintertid ensam på fjället. Inte så kallt iofs. Jag välte två gånger när jag skulle i hängmattan och knuten släppte en gång under natten.
Därefter har jag förberett mig bättre... Bland annat har jag två fästpunkter i varje ände som ger viss stabilitet samt tränat knutar....

theoutsidemud

Ny medlem
Bikepacking
Jag får med mig allt jag behöver;)
Tänkte slänga ihop en packlista...men har bara kommit hit sålänge rent layoutmässigt:

Allt annat är tomt, och kan fyllas med mat och kläder...sedan har jag en liten ryggsäck vid behov.

Det funkar av erfarenhet;)....precis som att slänga på sig ryggan och gå ut i skogen under en övernattning/helg....men ryggan byter man ut mot MTB....vilket är mycket roligare :)

edvin_m

Aktiv medlem
Bikepacking
Turtips! Passade på att använda påsklovet till att dra ut på tur, tog tåget från Göteborg upp till Laxå och cyklade hem igen via lederna Bergslagsleden, Västra Vätternleden, Sjuhäradsleden och Vildmarksleden. Total sträcka ca 45 mil och med några mils undantag hyffsat lättcyklat. Uppskattar det till ca 50% stig, 20% skogsbilväg, 25% grusväg och >5% asfalt.

Observera att sträckningen går genom ett par naturreservat med cykelförbud, på skyltarna stod det dock förbud mot "cykling eller att framföra motorfordon", jag tolkade det bokstavligt och puttade cykeln eller där det gick, körde runt.

Jag kan verkligen rekommendera den här sträckan, bra variation och inte alltför mycket stök förutom några bitar. Fanns bra med vindskydd(alla är inte på open cyclemap, ska försöka lägga till dem). Länkar till karta och gpx spår, har modifierat det lite efter min cykling, biten genom Tivedens nationalpark t.ex. gick bara att cykla ca 10%, resten var för stenigt och med mycket stormfällda träd. http://www.bikemap.net/en/route/3386929-laxa-goteborg/

IMG_20160330_122826.jpg

Seeegt tåg med flera byten upp till Laxå

IMG_6027.JPG

Men starten livade upp, nån som hängt upp Vargen längs med elljusspåret strax utanför Laxå

DSC_0004.JPG

Munkastigen och Bergslagsleden. Trodde först att det var nån som målat dit Döden på skylten innan jag fattade att det var en munk. Nått för dödsbranterna kanske?

IMG_6030.JPG

Fin fin stig stora bitar av vägen

IMG_6033.JPG

Och vindskydden gick inte av för hackor de heller

IMG_6046.JPG

Forsviks, ett av flera gamla bruk som passerades

IMG_6048.JPG

Gamla bunkrar utanför Karlsborg

IMG_6051.JPG

Blir iunte mycket bättre än så här

IMG_6054.JPG

On-One Inbred i bikepacking skrud. Funkar helt ok men hade gärna haft nån grad slackare gaffelvinkell. Brookssadeln flexar rätt så bra och tar bort en hel del av små skaket.

IMG_6057.JPG

Lite kalhyggesmisär emellan åt men kreativt brofäste i alla fall

IMG_6063.JPG

Branta jävla isälvsraviner uppe på en grusås öster om Tidaholm

IMG_6065.JPG

Brutalt jobbigt att putta cykeln uppför de här

IMG_6066.JPG

Kallt och klart gav lite nysnö en av nätterna, blev att fixa kaffe och gröt fortfarande under quilten den morgonen

IMG_6073.JPG

IMG_6080.JPG

DSC_0014.JPG

IMG_6093.JPG

IMG_6096.JPG

Lederna var i stort sätt i ganska så bra skick men en och annan bro såg lite suspekt ut

IMG_6098.JPG

IMG_6111.JPG

IMG_6119.JPG

Tranor!

IMG_6122.JPG

ledbyggarna i Borås får höga betyg, grymma spänger utan risk att köra fast hjulen

IMG_6128.JPG

I Borås så kom min flickvän och mötte upp så jag fick sällskap den sista natten i alla fall.

IMG_6149.JPG

IMG_6150.JPG

Aron

Moderator
Bikepacking
Lulle sa:
Är det förresten någon som kan uttala sig om hur jobbigt det är att ha saker framför styret när man kör MTB?

De gånger jag testat tyckte jag att det var rätt irriterande att inte kunna se framhjulet över luriga spänger och på andra ställen där jag behövde precision. Sen gjorde den ökade vikten att det tog ett tag att ställa om då framhjulet skulle upp över lite högre hinder. För andra verkar det dock funka.

edvin_m

Aktiv medlem
Bikepacking
micro553 sa:
Såg riktigt trevligt ut. Blev sjukt sugen.

Hur många dagar tog det? Hur långa dagar körde du?

Fin RR:
Var ute i fyra och en halv dag. De första två och en halv dagarna blev det lite väl hårt, 11-12 mil om dagen för att hinna till Borås och möte upp min flickvän där. Hon skulle egentligen med på hela turen och vi skulle ha kört lite lugnare tempo men hon fick förhinder i sista stund så då löste vi det så här istället. Från Borås och hem tog vi det åh andra sidan betydligt lugnare, mest för att hon inte har så mycket mtb vana utan bara långfärdscyklat innan. Vana mtb cyklister kan nog köra hela turen på 6 dagar om man kör i lite mer "socialt" tempo :)

Topp