OT vandringshelg norr om Milano eller annat

hanek082

Aktiv medlem
Jag sitter och klurar på en vandringshelg i september med sambon och tänkte att det finns en hel del bra kunskap här om trevliga alpbyar eller liknande.

Planen är flyg onsdag eftermiddag och sedan hem söndag kväll någonstans med direktflyg från Arlanda. Bo på ett trevligt hotell, gärna med lite spa/bubbelpool osv och riktigt god mat i närheten för att sedan göra dagsturer ut i skog/berg. Enkelt vore att flyga till Munchen och sedan köra söderut alternativt till Milano och norrut men vi är öppna för andra alternativ också, Slovenien, Schweiz mm?

Har ni bra tips på trevliga små byar där det finns mycket fin vandring i närheten, gärna inte med en massa liftar och skidbackar osv utan det ska kännas som man är ute i naturen. Perfekt är om turen går via en restaurang så man får en god lunch och då helst något litet hak med typ två olika mål mat och en kall öl på menyn..

Vandrade några olika dagsturer i trakten av Como för några år sedan, inte riktigt alperna men väldigt trevlig vandring, fina vyer och restauranger på berget av den typ du beskriver, typ polenta med ost eller kött på menyn. Kan inte minnas att jag såg några skidbackar.

Flög till Milano, sedan ca en timme till Como med bil.

Iom att Stockholm är en avkrok så är det ju minst sagt begränsat med direktflyg, åtminstone med någorlunda frekvens. Det är väl München och Milano, som sagt. Inte ens till Genève finns det ju vettiga direktflyg numer.
Kanske går det att nå nåt lämpligt fr Nice om ni är sugna på franska sidan?

Iom att Stockholm är en avkrok så är det ju minst sagt begränsat med direktflyg, åtminstone med någorlunda frekvens. Det är väl München och Milano, som sagt. Inte ens till Genève finns det ju vettiga direktflyg numer.
Kanske går det att nå nåt lämpligt fr Nice om ni är sugna på franska sidan?
Till Geneve finns det ju direktflyg med Easyjet och det kändes i a f vettigt när jag åkte i höstas.

Det finns säkert tusentals ställen i och kring Alperna som är fina. Ett ställe som jag tyckte var fint var trakten kring Trento i norra Italien. Dolomiterna. Jag bodde en vecka i lägenhet i Trento och gjorde dagsutflykter till olika ställen runt omkring. Som exempel upp till "Parco Naturale di Panaveggio" med mysiga vandringsleder och en och annan servicestation, ungefär som svenska fjällstationer. Även Gardasjön ligger i närheten. Inte fel att sitta med en glass på ett fik och spana ut över sjön.

1743943268283.webp

Det går direktflyg från Arlanda till Milano (MPX/LIN) och Bergamo, men det kanske är för näramålet?

Jag flög Sthlm till Treviso, som ligger strax ovanför Venedig. Sen hyrbil upp till Trento. Då kan man ju passa på att besöka turistfällan Venedig också, om man gillar sånt. Jag minns inte om jag flög från Arlanda eller Skavsta eller om det var någon mellanlandning i Tyskland eller så. Svårt att hålla isär resorna.

Spanade igenom flyget lite och det är Milano, Zurich och Munchen som man flyger smidigt till. Dock är det ju endast 3 timmar med bil till dolomiterna från Munchen så det är fortfarande en möjlighet. Ska spana lite på Tjeckien och Södra polen också.

Tack för alla tips!

Det finns säkert tusentals ställen i och kring Alperna som är fina. Ett ställe som jag tyckte var fint var trakten kring Trento i norra Italien. Dolomiterna. Jag bodde en vecka i lägenhet i Trento och gjorde dagsutflykter till olika ställen runt omkring. Som exempel upp till "Parco Naturale di Panaveggio" med mysiga vandringsleder och en och annan servicestation, ungefär som svenska fjällstationer. Även Gardasjön ligger i närheten. Inte fel att sitta med en glass på ett fik och spana ut över sjön.

Visa bilaga 761362
Har varit i molveno precis där vid sjön vid "ss421"skylten.
Där fanns visserligen både nån backe och lift men rätt trevligt och jag tror inte vi gick en meter i backen.

Tillbaka
Topp