Köpråd, första MTB hard trail

Jimmy_

Medlem
Tjenare,
Hoppas det är okej med en till tråd.
Vill införskaffa mig en MTB hard trail, kollat runt lite, men är inte alls insatt på ämnet.
Har kollat på följande modell:
Cannondale Habit HT3
Ska finnas en Habit HT2 som jag uppfattat det också, skillnaden jag har uppfattat verkar vara att HT2 har luft gaffel, vilket verkar vara något många rekommenderar (såklart en prisfråga också). Den cykeln är slut i XL till kampanjpriset 11.990:- (ordinarie 14.990:) , vilket jag tror mig behöva, är ca 190cm lång. Så min fråga är, är Cannondale Habit HT3 något att ha? Känns osannolikt att XL HT2 an kommer in igen för 11.990:-? Eller finns det bättre i den prisklassen? Vill gärna att cykeln finns i en fysisk butik så att jag kan pröva den.

Allt gott

Tjenare,
Hoppas det är okej med en till tråd.
Vill införskaffa mig en MTB hard trail, kollat runt lite, men är inte alls insatt på ämnet.
Har kollat på följande modell:
Cannondale Habit HT3
Ska finnas en Habit HT2 som jag uppfattat det också, skillnaden jag har uppfattat verkar vara att HT2 har luft gaffel, vilket verkar vara något många rekommenderar (såklart en prisfråga också). Den cykeln är slut i XL till kampanjpriset 11.990:- (ordinarie 14.990:) , vilket jag tror mig behöva, är ca 190cm lång. Så min fråga är, är Cannondale Habit HT3 något att ha? Känns osannolikt att XL HT2 an kommer in igen för 11.990:-? Eller finns det bättre i den prisklassen? Vill gärna att cykeln finns i en fysisk butik så att jag kan pröva den.

Allt gott

Där är bra cyklar för denna rabatterade priser. Bra modern geometri, som är viktigast. Suntour XCR verkar vara en OK gaffel. Stålfjäder är bra i sig, men problemet är att man inte kan justera den mycket på din vikt; de brukar vara för hårda. Kanske ok om de väger mycket. HT2 har bredare fälgar och bättre däck, som kanske är tubeless ready.

Hur lång är du? Habit HT i XL är en riktigt stor cykel. Tyvärr är steget mellan L och XL stor.

Det här är et bättre köp. Luftgaffel, breda fälger och troligtvisst bättre däck för samma pris som HT3, dock utan frakt. Och geometri av både L och XL faller emellan L och XL av Habit HT.

EDIT: jag ser nu att Stoic 2 in har en dropper post. För att har det måste man går upp till Stoic 3.

Senast ändrad:
Tycker det är klokt att satsa på fysisk butik.

Om det inte varit så diskuterades ibksport.eu här för några dagar sedan som hade bra priser på Cannondale.

Vet ej om det är en bra butik men de har t.ex. Cannondale Habit 4 fullgungare i XL för €1254,95 plus frakt €95, så totalt ca 15.000.

Eller Habit HT 1 i L för €1099 + frakt. Båda 2024:or.

Den här känns rimlig hos TCM för 9790:- annars:

Du kan uppdatera med dropper när du börjar vilja cykla lite tuffare. De kostar ju nästan ingenting längre om man köper från t.ex. bike-discount.de

Den här känns rimlig hos TCM för 9790:- annars:

Du kan uppdatera med dropper när du börjar vilja cykla lite tuffare. De kostar ju nästan ingenting längre om man köper från t.ex. bike-discount.de
Tjenare, tack för ditt svar. Så du skulle säga att den cykeln har bättre komponenter och är enklare att byta framgaffel på? (Antar att det är de som är ”dropper”?) än Cannondale HT 3?

Dropper = sänkbar sadelstolpe. Vissa anser att det inte går att cykla utan. Jag har cyklat hardtail 30 år utan så visst går det, och man slipper att det utvecklas glapp och man slipper en till del med underhåll.

Raidon är en mycket bra framgaffel, tror inte du behöver byta den i första taget! Bättre och lättare än XCR32 och definitivt bättre än RockShox billiga Judy/Recon/35.

Jag tycker Orbea Alma H30 Raidon ser väldigt prisvärd ut!

Bra drivlina, bra framgaffel, snabba däck.

Så småningom kanske du lägger en beställning från tyskland på lite uppgraderingar.

Man skulle då kunna tänka sig:
- Dropper-post om du vill testa det.
- Kralligare och greppigare däck fram, eller både fram och bak, det kan vara en bra uppgradering för höst och vinter.
- Fetare frambroms och finare bromsskivor om du vill ha ännu mer modulation och bett. Men de bromsar som är på original kommer funka fint, googla bara ”mtb brake bed-in” och följ råden.

Men jag tycker den är bra specad som den är så det går fint att cykla på några år precis som den är och sen sälja vidare också.

Jag tycker Orbea Alma H30 Raidon ser väldigt prisvärd ut!

Bra drivlina, bra framgaffel, snabba däck.

Så småningom kanske du lägger en beställning från tyskland på lite uppgraderingar.

Man skulle då kunna tänka sig:
- Dropper-post om du vill testa det.
- Kralligare och greppigare däck fram, eller både fram och bak, det kan vara en bra uppgradering för höst och vinter.
- Fetare frambroms och finare bromsskivor om du vill ha ännu mer modulation och bett. Men de bromsar som är på original kommer funka fint, googla bara ”mtb brake bed-in” och följ råden.

Men jag tycker den är bra specad som den är så det går fint att cykla på några år precis som den är och sen sälja vidare också.
Verkligen tacksam för dina råd och tips! :)
Såg nu att den endast finns i XL, o verkar svår att hitta att pröva någonstans. Måttguiden dem har ligger ju L på 178-190 cm, sen XL 185-198, är ju själv 190, men antar att flera parametrar spelar in, dvs längd på armar, överkropp, ben osv?

Verkligen tacksam för dina råd och tips! :)
Såg nu att den endast finns i XL, o verkar svår att hitta att pröva någonstans. Måttguiden dem har ligger ju L på 178-190 cm, sen XL 185-198, är ju själv 190, men antar att flera parametrar spelar in, dvs längd på armar, överkropp, ben osv?

Den jag länkade till verkar vara 2023 års modell som de kan ta in från externt lager. Men 2024 års modell verkar finnas i både L och XL. (Skulle lätt ta 2023 och spara pengarna, verkar ju inte vara något skillnad!)

Låt TCM hjälpa dig! Du borde kunna testa 2024’an och passar den i XL kan de säker ta in 2023’an åt dig.

Kanske märker du när du är där att det är en helt annan cykel som känns mer rätt! Det är ju fördelen med att köpa i butik.

Jo låter som att det får bli en tur dit o kolla lite, men håller med dig, känns onödigt att betala mer för något för att det ska stå 2024. Bara hoppas dem kan beställa in en L i 2023 årsmodell om så skulle vara fallet att den känns bäst. Tack för alla tips o råd :)

Jag beställde en Cannondale Habit 4 Ice Green Från IBKsport för 14700kr i tisdags, den är redan i Sverige och får leverans på måndag. Fick även till mig en vattenflaska och hållare till det priset värdet 400kr så totalt 14300kr för bara cykeln om man fin räknar lite.

Letade efter samma som du till en början, en HT men med tiden så började jag mer inse att man kommer nog landa i en hel dämpad med bättre dämpare osv ändå i slutändan så lika bra slå till direkt, vi är lika långa och verkar söka samma sak men valet föll på denna hel dämpade då det var mest för pengarna plus heldämpat. Fick även testa en polares Cannondale Habit HT 2 och kände att jag kommer nog vilja ha heldämpat och ångra att jag köpt en utan dämpare bak, för den var jäklari så stötig baktill. Nu när han såg till vilket pris jag köpte Habit 4 så ångrar han sitt köp av en HT.

Samma Habit 4 båge finns på TCM för 19490 under kampanj och nypris 30.000kr, så kände att 14700 ink flaska och hållare var en sjukt bra deal med tanke på vad det är man får i komponent väg där den bla har bättre komponenter än HT modellerna! Plus att Habit 4 ramen har grym geometri där du med tiden kan uppgradera komponenterna till värre och få en sjuk båge och bra andrahandsvärde om du får för dig sälja med tanke på inköp priset.

Är mega nöjd med IBKsport.se Snabb kundtjänst och bra bemötande. Dom löste även färg byte på cykeln eftersom jag ångrade mig angående färgvalet. Så vill du få mycket båge för pengarna rekommenderar jag dig samma. Jag tog en XL och är 190, 94 pannor.

Hoppas du finner rätt båge, där är en uppsjö av dem. Jag sökte länge innan jag landade i denna, mycket samtal och olika tester av cyklar av olika märken men känner mig helt klart nöjd med mitt val och vad jag fått för pengarna.

Senast ändrad:
Alma har 27.2 sadelrörsdiameter vilket kraftigt begränsar möjligheten att montera en dropper. Ska du cykla något annat än grusväg och plattstig blir det begränsande.

Så om man inte har dropper är sadeln helt fast?
Dropper är något man villhöver och kommer vilja ha oavsett vad. Och då blir utbudet mer snävt eftersom varken canyon eller Alma har det. Ska man köpa till det är man uppe på en Habit 4 från IBK helt plötsligt prismässigt. Jag har vänt och vridit på alla scenarier mer än vad som är friskt för en människa. Hehe

Lite update! Köpte en Orbea Alma H30 i XL, kan tycka att styrstammen är något lång, försökt leta som en tok hur lång den är, vet inte riktigt hur man ska mäta den för att det ska bli korrekt. Tänkte jag vill slänga på något kortare, men vill inte de ska bli överdrivet kort.

kan tycka att styrstammen är något lång, försökt leta som en tok hur lång den är, vet inte riktigt hur man ska mäta den för att det ska bli korrekt.
Styrstammen mäts från center av styrröret till center av styret, så från top cap-skruven till glipan i klämman. Jag tror Alma kommer med 75 eller 90 mm beroende på storlek.

Lite update! Köpte en Orbea Alma H30 i XL, kan tycka att styrstammen är något lång, försökt leta som en tok hur lång den är, vet inte riktigt hur man ska mäta den för att det ska bli korrekt. Tänkte jag vill slänga på något kortare, men vill inte de ska bli överdrivet kort.
Enligt https://99spokes.com/en-EU/bikes/orbea/2023/alma-h30 så är styrstammen till och med 100 mm på XL.

Jag skulle testa en styrstam på ca 50 mm, tror inte det kommer bli för kort. Du behöver kunna vara avslappnad och inte för utsträckt så att det finns tillräckligt med möjligheter att förflytta kroppen på cykeln för att få bra flow över terrängen.

Senast ändrad:
Jo provade mäta, fick den också till 100mm, blev att jag beställde en 45mm. Antar att det är rätt enkelt att byta sånt själv, krävs väl bara en momentnyckel för att få till rätt vridmoment, annars ska det väl inte vara några konstigheter?

Jo provade mäta, fick den också till 100mm, blev att jag beställde en 45mm. Antar att det är rätt enkelt att byta sånt själv, krävs väl bara en momentnyckel för att få till rätt vridmoment, annars ska det väl inte vara några konstigheter?
Ja, precis så, det är inga konstigheter och finns massor med instruktioner och videos etc.

De saker man kan hålla koll på:
- Du kommer ju lossa top-cap och skruven där som används för preload, det är väldigt lite kraft som behövs när den ska dit igen innan nya stammen skruvas fast till angivet moment i styrröret. Det är just bara preload för headset, och det är lätt att det blir för tight även med en kort nyckel.
- Nya stammen kanske inte är lika hög som den gamla. Eventuellt behöver du då ta bort eller lägga till spacers över eller under stammen för att du fortfarande ska ha några millimeters marginal mellan stammens överkant och där framgaffelns styrrör är kapat.
- När du tar loss top-cap och styrstammen så sitter gaffeln inte längre fast i cykeln så dumt att göra bytet i mekställ med resultatet att gaffeln ev kraschar ner i golvet. Även med cykeln stående på golvet kan det hela bli ett rätt ostabilt ekipage där ett par extra händer är välkomna.

Lycka till med bytet av styrstam!

Senast ändrad:
ja, det finns helt klart men inte samma utbud + att det ska vara känsligare ju smalare det är.

kan så klart vara kul med dropper på en Alma men gör det inte till en Laufey eller Cragger

ja, det finns helt klart men inte samma utbud + att det ska vara känsligare ju smalare det är.

kan så klart vara kul med dropper på en Alma men gör det inte till en Laufey eller Cragger
Nej det blir det ju inte men jag är positivt överraskad över Alman och frugan fick ett massivt självförtroende i alla former av utförskörning med droppern på plats.

Tillbaka
Topp