[OT] Djurplågeri!

[OT] Djurplågeri!
Har nu blivit kallad djurrättsaktivist, klimataktivist och allmänt dum i huvudet på den här tråden!

Tanken med den tråden var inte att trampa på ömma tår! Utan att sprida information. Har inte påstått något som inte är sant! Dock har ingen svarat på hur vi hanterar våra "Kycklingar" och därför måste man anta ett tyst godkännande.
Måste vi för den sakens skull, inte bara plåga och utsätta andra varelser för tortyr, utan också omsätta allt i pengar. Detta helt i onödan.
Människan är "bara" en ras på jorden. Visst dominerar vi planeten, (än så länge).

[OT] Djurplågeri!
Har inte ätit kyckling på 10 år och sparsamt även då, den kyckling som finns vanliga frysdiskarna är urusel så det är ingen större uppoffring. Insåg det när jag åt riktigt bra kycling. Men sen slutade jag äta kött.

Äter "tyvärr" en del lax men försöker köpa ASC eller MSC-märkt i alla fall (det är dock tveksamt även då).

[OT] Djurplågeri!
Ja, som väntat, väljer många att ta på sig skygglapparna med index. Jag är ju snäll! jag är ju djurvän! Vi har ju hund. Jag är jättesnäll mot hunden!

Ja det fanns ju en trend på 1930:talet.

[OT] Djurplågeri!
alla har rätt att välja sin väg i livet men vad jag funderar över e om alla människor på planeten skulle sluta äta och sluta använda animaliska produkter
vad skulle då hända med bönder jordbruk transporter o stora delar av världsindustrin?
om ingen äter animaliska produkter så behövs ingen bonde till uppfödning ingen tillverkning ingen transport av dessa varor varav miljarder världen över skulle bli arbetslösa
och tar man bort hela kedjan i animaliska produkter borde de inte ge en extrem fattigdom då handeln teoretiskt sett skulle lamslås för ingen jobbar och därav inte har en lön att handla för?

menar de handlar inte bara om att inte äta kött är ju även en hel del restprodukter så att säga från djur som används i många andra sammanhang?

[OT] Djurplågeri!
alla har rätt att välja sin väg i livet men vad jag funderar över e om alla människor på planeten skulle sluta äta och sluta använda animaliska produkter
vad skulle då hända med bönder jordbruk transporter o stora delar av världsindustrin?
om ingen äter animaliska produkter så behövs ingen bonde till uppfödning ingen tillverkning ingen transport av dessa varor varav miljarder världen över skulle bli arbetslösa
och tar man bort hela kedjan i animaliska produkter borde de inte ge en extrem fattigdom då handeln teoretiskt sett skulle lamslås för ingen jobbar och därav inte har en lön att handla för?

menar de handlar inte bara om att inte äta kött är ju även en hel del restprodukter så att säga från djur som används i många andra sammanhang?
Om inget äter kött längre så behövs inga jobb.
Det hela är egentligen väldigt enkelt, maten skulle inte räcka till alla människor om inte djuruppfödningen var så ”effektiv”. Lösningen på problemet är hur enkel som helst men ingen, absolut ingen vill själv ta sitt ansvar i frågan, allra minst aktivisterna.

[OT] Djurplågeri!
Hm... Kan inte se att någon har kommenterat koncentrationslägren, kycklingarna lever i. Vem för deras talan?
Mao ger man då sitt tysta godkännande! Helst genom att angripa trådskaparen!
Jepp. Kallar du djuruppfödning för koncentrationsläger så är du en historielös ignorant person. Judar, herero, nana, romer mfl är värda ett otroligt bättre eftermäle än att bli jämställda med höns.

[OT] Djurplågeri!
1000010189.webp

[OT] Djurplågeri!
Viltkött räcker absolut inte till alla i landet men just vildsvin är en stor resurs som bör tas tillvara. Som det är nu är det tyvärr en del jägare som inte tar tillvara alla vildsvin utan bara gräver ner dom. Så de som faktiskt bryr sig borde äta mer vildsvin.
Har hittills aldrig stött på någon som gräver ner. Och medias bild att vildsvin är en outtömlig resurs stämmer inte. I och med nya reglerna om försäljning tror jag tyvärr vi riskerar att se stammen rasa.

[OT] Djurplågeri!
Har hittills aldrig stött på någon som gräver ner. Och medias bild att vildsvin är en outtömlig resurs stämmer inte. I och med nya reglerna om försäljning tror jag tyvärr vi riskerar att se stammen rasa.
Jag vet om några som skjuter och inte tar vara på alla vildsvin. Såklart är det inte en outtömlig resurs. Kan ju aldrig ersätta djuruppfödningen. Men jämfört med tex dovhjort där dels hjorten behöver bli äldre innan den får kalv och sedan dessutom bara en kalv varje år så förökar sig vildsvinen enormt mycket fortare med sina 5-10 kultingar varje år. Det finns en siffra på hur stor andel av stammen man kan skjuta varje höst utan att stammen minskar nästkommande år och det är 80% av individerna så vist är det en riktig stor resurs jämfört med annat vilt ändå.

[OT] Djurplågeri!
Hm... Kan inte se att någon har kommenterat koncentrationslägren, kycklingarna lever i. Vem för deras talan?
Mao ger man då sitt tysta godkännande! Helst genom att angripa trådskaparen!

I grund och botten håller jag med dig, kring detta ämne. Men det här citerade inlägget andas lite hack i skivan och fatalism.

Om du sållar bort de värsta, rent provokativa, svaren i tråden hade det ju trots allt börjar trilla in en del svar med substans, och i trådens riktning. Ehuru inte exakt den, ganska smala, frågeställning du tänker dig.

Det är ju lite så ett diskussionsforum fungerar, att trådarna lever sina egna liv. Jag trycker ämnet är viktigt och relevant. Jag tycker vidare att tråden har potential, givet att man bidrar från de där givna "hö hö hö"-kommentarerna eller inkorrekta påståenden om att "bönor är minsann lika skadliga för miljön som kossor" och istället fokuserar på de seriösa svar som trillat in.

Senast ändrad:
[OT] Djurplågeri!
Om inget äter kött längre så behövs inga jobb.
Det hela är egentligen väldigt enkelt, maten skulle inte räcka till alla människor om inte djuruppfödningen var så ”effektiv”.
Fast det här är ju inte sant. Inte på långa vägar.

Att omvandla mat till foder åt mat är inte effektivt. Nuvarande matproduktion är inte hållbar; vi skulle behöva ställa om den radikalt för att nå "effektivitet" och hållbarhet.

Diskussionen kommer ovillkorligen hamna på fel sida politiksträcket om jag fortsätter den. Men direkt felaktiga påståenden vill jag ändå poängtera (om än inte bemöta).

[OT] Djurplågeri!
Fast det här är ju inte sant. Inte på långa vägar.

Att omvandla mat till foder åt mat är inte effektivt. Nuvarande matproduktion är inte hållbar; vi skulle behöva ställa om den radikalt för att nå "effektivitet" och hållbarhet.

Diskussionen kommer ovillkorligen hamna på fel sida politiksträcket om jag fortsätter den. Men direkt felaktiga påståenden vill jag ändå poängtera (om än inte bemöta).
Dock finns det mycket betesmark som inte är lämplig för odling. Typ majoriteten. Detta är en sak som sällan kommer fram.

[OT] Djurplågeri!
Dock finns det mycket betesmark som inte är lämplig för odling. Typ majoriteten. Detta är en sak som sällan kommer fram.
Något få har koll på. Våra får betar enbart mark där det inte går att odla människoföda. Men så är det generellt inom "vettigt" jordbruk - man producerar det marken är lämpad till. Inom många områden har det däremot ballat ur, typ som när man omvandlar fisk till ägg och dylikt... Eller allra värst - bygger köpcentrum och industrier på världens mest produktiva jordbruksmark.

[OT] Djurplågeri!

Vilket är, om än inte inkorrekt, så en kraftig förenkling av verkligheten. Det handlar som så ofta om omställning; vi behöver bara lära oss äta sådant som går att producera även på "icke odlingsbar" mark. Men det kräver bland annat, och kanske först och främst, om att vi behöver omvärdera vilken plats ekonomisk vinning har i matproduktion.

[OT] Djurplågeri!
Vilket är, om än inte inkorrekt, så en kraftig förenkling av verkligheten. Det handlar som så ofta om omställning; vi behöver bara lära oss äta sådant som går att producera även på "icke odlingsbar" mark. Men det kräver bland annat, och kanske först och främst, om att vi behöver omvärdera vilken plats ekonomisk vinning har i matproduktion.
Island, kalfjäll, hedmark osv. Blåsiga öppna näringsfattiga ställen som används för bete över hela världen. Det mesta av dessa är hopplösa att odla på.

[OT] Djurplågeri!
Det enkla svaret är ju att vi är för många människor. Vi har blivit så duktiga på industriell produktion på bekostnad av jorden att vi klarar att försörja fler människor. Men att inteckna framtiden har hittills kommit med väldigt låg ränta. När räntan nu börjar märkas allt tydligare kanske jordens befolkning blir mindre lånevilliga. Åas kommer en stor del av världens befolkning antagligen få en relativt bättre tillvaro genom fortsatt förbrukning trots framtida miljöförluster.

[OT] Djurplågeri!
Island, kalfjäll, hedmark osv. Blåsiga öppna näringsfattiga ställen som används för bete över hela världen. Det mesta av dessa är hopplösa att odla på.
Absolut. Jag har inte sagt att det inte finns väl som är högst tveksam, minst sagt, att nyttja till (traditionell) odling. Eller att ingen mark skall nyttjas som betesmark.

Vad jag säger är att vi behöver omvärdera vad vi äter och tanken att naturen finns till för att fylla på enskilda individers plånböcker.

Jag omger mig med en hel del människor som bedriver småskalig matproduktion. De har såklart sina problem, men det handlar mest om hur de skall hinna äta det som de producerar.

[OT] Djurplågeri!
Min farfar och farmor och generationerna innan dem var jordbrukare i Tornedalen så jag tillbringade en stor del av barndomsårens somrar där. Tyvärr så försvann de flesta små- och medelstora jordbruk under 80- och 90-talet under en allt större konkurrens och prispress. Gården var i princip självförsörjande på protein med eget kött och mjölk, hönsgård och marker att jaga vilt på och närhet till fisk i Torneälven. När jag cyklade genom Tornedalen för några år sedan så slog det mig hur landskapet var på väg att växa igen. Jag stannade och pratade med en av de kvarvarande bönderna, Pelle Pesula som höll med men att det också finns en viss spirande motståndskraft med en ökande medvetenhet hos kunder att köpa kött av god kvalitet, närodlat och närproducerat.

Nu när jag bor i landets sydliga delar så är det en sak som också påverkar min egen konsumtion. I norr kunde jag köpa en halv ren då och då; ibland en tjäder eller nyfångad fisk. Här har jag inte riktigt samma kontaktnät (eller inget alls), men jag strävar efter att köpa närproducerat kött och jag köper ofta ägg från lokala producenter, inte sällan när man ser en skylt efter vägen. Den etiska aspekten är en del, men den stora grejen för mig är att jag vill bidra till kvalitet och småskalig differentierad produktion. Visst blir det en ekonomisk fråga, men jag säger som Markus Aujalay som jag intervjuade för många år sen; man behöver inte äta det bästa av kött varje dag och man kan också lära sig ta tillvara det mesta från djuren. Något som också vanligt i samisk mattradition där det mesta från renen kommer till användning.

När det gäller odling i stor skala finns det ytterligare baksidor. En är att odling globalt i väldigt hög grad är beroende av konstgödsel. Konstgödsel har revolutionerat odling och den "yield" man kan få ut från en viss areal, men processen att skapa konstgödsel är energikrävande och som regel används naturgas i processen. Det har också lett till stora monokulturella odlingar och problem med övergödning av vattendrag som orsakat överväxt av exempelvis alger och utslagning av naturliga ekosystem. Samtidigt är väldigt många människor beroende av konstgödsel; det finns beräkningar som anger siffror på 3,5-4 miljarder människor som lever tack vare användande av konstgödsel.

Det finns ju dock i ärlighetens namn baksidor med småskalig produktion också. På plussidan finns ekologisk mångfald, djurhållning, öppna landskap, levande landsbygd och liknande, men på minussidan så är det svårt att komma ifrån att småskalighet i rent effektiva termer har svårt att konkurrera med storskalig produktion och klimatutsläpp. Jag har själv bedrivit småskalig produktion (öl) i en norrländsk glesbygdskommun och det är prismässigt omöjligt att konkurrera med storskalig produktion och i en stor skala skulle det nog inte vara hållbart ekologiskt heller, dvs energikostnaden för varje producerad enhet omfattande råvarutransporter, leveranser av färdiga produkter osv blir avsevärt högre för den småskaliga produkten än för den storskaligt producerade. I detta finns det tycker jag ofta en naivitet i delar av miljörörelsen som verkar tro att det är bättre att odla sina grödor själv än att köpa storskaligt producerade grödor. Ja, utifrån vissa aspekter, men troligtvis inte om man skulle multiplicera upp den småskaliga produktionen till stora volymer.

Jag tror det är svårt att hitta några enkla givna lösningar och personligen lutar jag nog åt att jag föredrar en mångfald och en diversifierad produktion som utgår från lokala förutsättningar, historiska traditioner och behov där det finns utrymme för både småskalig kvalitetsfokuserad produktion och mer storskalig produktion har en plats.

[OT] Djurplågeri!
Min farfar och farmor och generationerna innan dem var jordbrukare i Tornedalen så jag tillbringade en stor del av barndomsårens somrar där. Tyvärr så försvann de flesta små- och medelstora jordbruk under 80- och 90-talet under en allt större konkurrens och prispress. Gården var i princip självförsörjande på protein med eget kött och mjölk, hönsgård och marker att jaga vilt på och närhet till fisk i Torneälven. När jag cyklade genom Tornedalen för några år sedan så slog det mig hur landskapet var på väg att växa igen. Jag stannade och pratade med en av de kvarvarande bönderna, Pelle Pesula som höll med men att det också finns en viss spirande motståndskraft med en ökande medvetenhet hos kunder att köpa kött av god kvalitet, närodlat och närproducerat.

Nu när jag bor i landets sydliga delar så är det en sak som också påverkar min egen konsumtion. I norr kunde jag köpa en halv ren då och då; ibland en tjäder eller nyfångad fisk. Här har jag inte riktigt samma kontaktnät (eller inget alls), men jag strävar efter att köpa närproducerat kött och jag köper ofta ägg från lokala producenter, inte sällan när man ser en skylt efter vägen. Den etiska aspekten är en del, men den stora grejen för mig är att jag vill bidra till kvalitet och småskalig differentierad produktion. Visst blir det en ekonomisk fråga, men jag säger som Markus Aujalay som jag intervjuade för många år sen; man behöver inte äta det bästa av kött varje dag och man kan också lära sig ta tillvara det mesta från djuren. Något som också vanligt i samisk mattradition där det mesta från renen kommer till användning.

När det gäller odling i stor skala finns det ytterligare baksidor. En är att odling globalt i väldigt hög grad är beroende av konstgödsel. Konstgödsel har revolutionerat odling och den "yield" man kan få ut från en viss areal, men processen att skapa konstgödsel är energikrävande och som regel används naturgas i processen. Det har också lett till stora monokulturella odlingar och problem med övergödning av vattendrag som orsakat överväxt av exempelvis alger och utslagning av naturliga ekosystem. Samtidigt är väldigt många människor beroende av konstgödsel; det finns beräkningar som anger siffror på 3,5-4 miljarder människor som lever tack vare användande av konstgödsel.

Det finns ju dock i ärlighetens namn baksidor med småskalig produktion också. På plussidan finns ekologisk mångfald, djurhållning, öppna landskap, levande landsbygd och liknande, men på minussidan så är det svårt att komma ifrån att småskalighet i rent effektiva termer har svårt att konkurrera med storskalig produktion och klimatutsläpp. Jag har själv bedrivit småskalig produktion (öl) i en norrländsk glesbygdskommun och det är prismässigt omöjligt att konkurrera med storskalig produktion och i en stor skala skulle det nog inte vara hållbart ekologiskt heller, dvs energikostnaden för varje producerad enhet omfattande råvarutransporter, leveranser av färdiga produkter osv blir avsevärt högre för den småskaliga produkten än för den storskaligt producerade. I detta finns det tycker jag ofta en naivitet i delar av miljörörelsen som verkar tro att det är bättre att odla sina grödor själv än att köpa storskaligt producerade grödor. Ja, utifrån vissa aspekter, men troligtvis inte om man skulle multiplicera upp den småskaliga produktionen till stora volymer.

Jag tror det är svårt att hitta några enkla givna lösningar och personligen lutar jag nog åt att jag föredrar en mångfald och en diversifierad produktion som utgår från lokala förutsättningar, historiska traditioner och behov där det finns utrymme för både småskalig kvalitetsfokuserad produktion och mer storskalig produktion har en plats.
Va?! Ett balanserat inlägg med belysande av för- och nackdelar med olika val? Är du säker på att du att du postat detta i avsett forum? 😏

[OT] Djurplågeri!
Tycker vi ska vara glada över samhällets och teknikens utveckling. Och att det finns bra tillgång på hyfsat billigt kyckling / kött / fisk, utan att man behöver föda upp eller fånga själv -> det kan ju bara ett fåtal här göra. Med det sagt så skulle jag gärna handla en del från småskalig matproduktion, om det fanns några i närheten, och om det inte är mkt dyrare.
Och skulle gärna handla mer svenskt viltkött om det fanns i butikerna här.

Och så är det jvlgt irriterande att torkat renkött kostar 4ggr mer än oxfile från Brasilien (eller Parmaskinka) !

Senast ändrad:
[OT] Djurplågeri!

Tack för att du tog dig tid att formulera allt det där som jag inte har tid och ork för för tillfället.

[OT] Djurplågeri!
Absolut. Jag har inte sagt att det inte finns väl som är högst tveksam, minst sagt, att nyttja till (traditionell) odling. Eller att ingen mark skall nyttjas som betesmark.

Vad jag säger är att vi behöver omvärdera vad vi äter och tanken att naturen finns till för att fylla på enskilda individers plånböcker.

Jag omger mig med en hel del människor som bedriver småskalig matproduktion. De har såklart sina problem, men det handlar mest om hur de skall hinna äta det som de producerar.
Vår extremt slappa potatisodling räcker oftast hela året. Och det är absolut noll bragd i att tex odla mer zuccini än man vill äta, det växer som ogräs och är oätligt. Och även om man skulle älska det så går det inte att hinna äta upp det.
Jag bor på en gammal grönsaksodling, 1,5ha
Hade det gått att få in 500 000 i årsinkomst på att odla grönsaker här, så hade jag gjort det.

Ekologi går alltid före etik.

[OT] Djurplågeri!
Fantastiskt inlägg @Domestique ! I en värld där gemene man kommer allt längre bort från matproduktionen är det härligt att läsa ett nyanserat inlägg med många kloka tankar! Jag hade gärna sett att folk faktiskt på djupet funderade över sina val kring mathållning. Det är enkelt att skrika "dåligt dåligt dåligt" om sådant som väcker lite känslor, och sen äta produkter som har avsevärt mycket större effekter på natur, djur och miljö utan att man begriper det (hint: soja som människor kan äta går inte att odla här i Sverige, till exempel).

Det är lätt att tappa hoppet emellanåt kan jag tycka, när det är så extremt stora mängder människor som inte har möjlighet eller vilja att påverka vad de stoppar i sig. Samtidigt ser man ju en alltmer ökande medvetenhet som förhoppningsvis leder till något gott på sikt.

[OT] Djurplågeri!
Ingenting i den här tråden har ifrågasatt människors beteende mot våra kamrater på den här jorden.

Det jag ville belysa är det ursinniga djurplågeriet, som pågår varje dag 24/h.

Finns det någon på "Happy", som inför sig själv kallar sig djurvän. Eller är denna fråga endast en utopi?
Ja, men jag är inte rabiat, det säger jag inte att du är heller. Jag såg en film på 70 talet som visade hur kyckling levde och slaktades. Jag har sen dess inte ätit kyckling mycket alls, får jag välja själv kanske det är 1 gång per år.

Sen kan jag verkligen rekommendera en av de bästa djur och naturfilmer jag sett, my octopus teacher, bläckfisken och jag tror jag den heter på svenska, finns på nätflix, den fick en oscar för sin kategori. Jag har lite svårt att förstå hur man kan fortsätta äta bläckfisk efter att ha sett den, jag pratar om min tjej, usch, har lite svårt att förlåta henne för det.

Senast ändrad:
[OT] Djurplågeri!
Kan rekommendera TS filmen ”Vårt dagliga bröd”. Där får man se tex hur kycklingar har det i vissa länder. Men man blir även tveksam till att äta ko, fisk, gurka, paprika, salt, oliver… ja läxan är att närproducerad, ekologiskt och småskaligt vinner 🥇

[OT] Djurplågeri!
Tänk att bland dessa svar på denna tråden, finns inte minsta självkritik, om att man som konsument har ett ansvar, för det lidande man orsakar!

Var detta endast en from förhoppning?

[OT] Djurplågeri!
Tänk att bland dessa svar på denna tråden, finns inte minsta självkritik, om att man som konsument har ett ansvar, för det lidande man orsakar!

Ta du det ansvar du anser vara korrekt för dig. Men din moralpredikan för vad andra ska tycka är tragiskt. Lycka till och njut av livet.

Själv ska jag som tack för dina åsikter gå ner och köpa en riktig bit död ko.

[OT] Djurplågeri!

Jag konstaterar att du nu startat ett antal trådar där

(a) du verkar missnöjd med hur tråden utvecklas, och
(b) personer i tråden antingen explicit skrivit att de upplever att trådens syfte är oklart baserat på titel och första inlägg i tråden, eller att svaren indikerar att syftet är oklart.

Jag tror att det kan finnas en poäng i att reflektera lite över detta inför kommande trådstarter. Och ta nu inte detta som ett personligt påhopp utan försök se det som konstruktiv kritik.

[OT] Djurplågeri!
Sverige har väl ändå ganska strikta regler när det gäller djurhållning osv. Så TS är som vanligt helt fel ute att skylla på snella & oskyldiga Happyiter som äter smarrig kyckling. Slipa knivarna och attackera dom som gör regler istället.

Sååå jobbigt med djurrättsTalibaner !

[OT] Djurplågeri!
Mkt kul inlägg "Bikzz"! Har du någon aning om hur stor importen av fåglar är till Sverige. Gå till Google" och titta hur hanteringen av fåglar ser ut. kolla noga! Säg sedan att du öppet stöder hanteringen. Då visar du för alla vem du är...
Inser mkt väl att empati inte är din starka sida...

Hur går det med dotterns planer på att studera i USA?

[OT] Djurplågeri!
Hm... "Gorans". Har du sett någonsin, sett hur "djurfabriker", hanterar våra fåglar? Ingenting i ditt inlägg tyder på detta!
Jag kan inte påminna mig att jag sagt varken det ena eller det andra i ämnet så du har rimligen inget faktaunderlag för att tro vare sig det ena eller det andra angående vad jag sett eller inte sett.

Vidare, om du menar att man är en "förövare" i alla hemskheter som man inte kommenterar har nog samtliga, du inkluderat, ett mkt digert jobb att göra.

[OT] Djurplågeri!

Tänker du sluta kalla djuruppfödning för koncentrationsläger? Har du nån som helst tanke på hur det kan uppfattas för folk vars släktingar dog i koncentrationsläger?

Om du nu vill att folk ska bikta sig, så kan du börja.

[OT] Djurplågeri!
Mkt kul inlägg "Bikzz"! Har du någon aning om hur stor importen av fåglar är till Sverige. Gå till Google" och titta hur hanteringen av fåglar ser ut. kolla noga! Säg sedan att du öppet stöder hanteringen. Då visar du för alla vem du är...
Inser mkt väl att empati inte är din starka sida...

Hur går det med dotterns planer på att studera i USA?
Nu blandar du ihop, har ingen dotter som ska studera... Det är otroligt mkt skit i världen just nu, tiotusentals som dödas i Somalia och Ukraina & Gaza. Så kycklingar ser jag som ett mkt litet problem, och något som Svensk djurskydds-lagstiftning ska ta hand om.

[OT] Djurplågeri!
Förstår att jmf kan verka svår, PJF). Men om du betraktar vår art som männikskor, stående över alla andra arter. kan du gå tillbaka 1000år och se hur minoriteter behandlats på vår planet genom historien. Då skulle du upptäcka att problemet knappast är fokuserat till 1900talet. Koncentration = Ansamling.
Fö är jag 100% ateist, så jag behöver absolut inte bikta mig!

Vi kan föra debatten om detta någon annanstans.

Men nu handlar den här tråden inte om detta. Som du säkert själv kan läsa!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp