Breda asfaltsdäck som ändå ska tåla grus.

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Ja, jag har sökt. Jag har efterlyst tråden i "var är tråden - tråden". Men det är ändå ok om ni pekar mig till tråden som jag vet redan finns men som jag inte hittar.

Jag letar efter ett landsvägsdäck i den bredare dimensionen. Typ 32-35mm. För 622-fälg med 22mm id och hookless. Ska köras tubeless.

Scenario: 100 mil asfalt i skiftande kvalitet, 10 mil brutalgrus.
Jag behöver inte har kurvgrepp eller liknande på gruset, men jag vill inte stå med trasiga däck.
Och givet mängden asfalt vill jag att det ska vara lättrullat.

Vad tipsar ni om?

Panaracer Gravelking Slick
Continental Grand Prix 5000 AS TR
Schwalbe Pro One Evo
Specialized S-Works Mondo
??

Hur sannolikt är det att man punkar med ett par Conti GP 5000 (slang 28 mm) eller Conti 4 season 28 mm, på det här underlaget? Sitter och komponerar turer inför sommarens "egentids-vecka" och får till en vad det verkar, kalasfin runda, men då måste jag där det är som mest ödsligt lägga in ca 5 km på detta.

Min lvg (som är till åren men fungerar tillräckligt bra) reder möjligen ut 30 mm, men med 32 vill jag inte chansa med även om det går att trycka i med skohorn. Och 28:or har varit perfekt i övrigt på blandade asfalts-kvalitéer, men där merparten är bra.

1745789568556.webp

Hur sannolikt är det att man punkar med ett par Conti GP 5000 (slang 28 mm) eller Conti 4 season 28 mm, på det här underlaget? Sitter och komponerar turer inför sommarens "egentids-vecka" och får till en vad det verkar, kalasfin runda, men då måste jag där det är som mest ödsligt lägga in ca 5 km på detta.

Min lvg (som är till åren men fungerar tillräckligt bra) reder möjligen ut 30 mm, men med 32 vill jag inte chansa med även om det går att trycka i med skohorn. Och 28:or har varit perfekt i övrigt på blandade asfalts-kvalitéer, men där merparten är bra.

Visa bilaga 765523

Jag kör en del grus med 4 seasons och dom håller bra. GP5 hade jag inte chansat med även fast det går bra om man har tur.

Har kört en hel del grus med GP5000, både med och utan slang och kan rent anekdotiskt säga att jag aldrig haft problem. GP 5000 AS verkar ju vara ett vettigt alternativ med högre punkaskydd på sidoväggarna. Men hur brutalt är brutalgruset?
IMG_4084.webp

Enligt bicycle tire rolling resistance har GP5000 betydligt bättre punkaskydd än dedikerade grusdäck som Schwalbe G-One R och RS, så skulle tänka att det är lungt.

Jag har också helt anektdotiskt cyklat flers mil på vägbyggesgruskross med GP5000 utan punka. Speciellt vid två långa Randonnée, där sträckorna var punkafester och en del valde att gå. Jag har dock ingen aning om vilka däck som punkade. Säker en del GP5000 också

Visa bilaga 765523
Anekdotiskt 0% risk för punka.
Jag kör de däcken på min racer, några km promenadgrusväg varje runda, med löst grus ovanpå hård botten. Kör också, kilometervis varje runda, på vägar och cykelvägar där vinterns döds-sten-kross ligger kvar större delen av året.
Och såhär 1,5 år senare inte en incident.

Senast ändrad:
Har kört saker som verkar rätt likt det på bilden med 25 mm GP4000 med viss försiktighet utan problem så rent anekdotiskt tror jag inte det ska bli några problem så länge du inte ska rejsa. Och är det 5 km och lite, som jag uppfattar det, turistartad cykling finns väl ingen anledning att stresscykla den biten.

Sen kan man ju ha otur och punktera, men det gäller ju även asfaltsväg.

Har kört saker som verkar rätt likt det på bilden med 25 mm GP4000 med viss försiktighet utan problem så rent anekdotiskt tror jag inte det ska bli några problem så länge du inte ska rejsa. Och är det 5 km och lite, som jag uppfattar det, turistartad cykling finns väl ingen anledning att stresscykla den biten.

Sen kan man ju ha otur och punktera, men det gäller ju även asfaltsväg.
Nä det är väl kanske lugnt. Det är väl så att för 10-isch år sedan när jag körde conti-däck (som jag inte minns modellbeteckningen på eftersom jag är gammal och glömsk) så punkade jag sidovägg 2 gånger om under en vecka när jag körde i relativt löst grus av den där typen, så det är väl det som är gör mig lite överförsiktig kanske.
Och att det är under en ödslig del av rundan uppe i bergen. (I ett land söderöver.)

Visst kan du få en punka men du behöver inte vara överdrivet rädd. Förra helgen var vi 8 eller 9 som körde till Öregrund på ca 1 mil brutal grus eller finmakadam. Ingen av oss fick punktering där, jag fick dock punka senare på asfalt. En av oss hade graveldäck. För två år sedan hade MSR 1200 med ca 70 startande en ca 1 mil lång grusväg upp till Kittelfjäll, dålig grus. Det blev några punkteringar men inte många. Jag tror ytterst få hade extra tåliga däck, jag och de har cyklade med hade det i alla fall inte.

Hmm.. antar att detta var min däckstråd inför TCR.
Mitt val blev i alla fall Specialized Mondo i 35mm efter rekommendation från känd deltagare på Race around Poland.
Och jag var nöjd! I dags läge +500 mil utan punktering.

Jag har cyklat både 0-128 bärlager och teknisk singletrack med min gravel med 32mm Michelin Pilot Road TR utan att få punka, åtminstone 25 mil grusväg eller värre har de drabbats av. Enda punkan hittills kom när jag lämnade cykeln i gassande sol i söderläge några timmar 😁

Jag Har har 40mm på gravel och ingen punka än iaf . Finns smalare 33 o 35mm
svåra att få på fälgen när dom kommer helt platta ur paketet ..

Har precis monterat ett par Strada Bianca 40 och hunnit med några turer - riktigt sköna däck faktiskt. Snudd på racerspeed på vägen och förvånansvärt bra grepp på allt jag hunnit utsätta dem för (nu är det dock torrt).

Tillbaka
Topp