[RR] Har du cyklat Vätternrundan?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    rr

NLC

Aktiv medlem
Ganska snart när mitt intresse som brevetcyklist kommer på tal i diverse sociala sammanhang kommer frågan "Har du cyklat Vätternrundan?". Svaret på den frågan är alltid "Nej" och där tar diskussionen slut. Att förklara varför det är roligare att cykla själv eller liten grupp, än i stor klunga, på snirkliga småvägar genom skog och åkrar istället för breda autostrador - nä det löns int' att förklar' för den som in't begrip.

Fast samtidigt, att inte bara klara distansen utan också se om man kan göra det lite bättre än förra gången, har alltid lockat mig och, även om det inte är en tävling, så nog finns där en liten djävul på ena axeln som får en att späka sig lite extra när stjärnorna står rätt. Ett sådant tillfälle var i lördags när Milslukarens 300K BRM från Malmö stod på programmet. Egentligen var det lite för tidigt på säsongen för att cykla fort, lite för kallt för att cykla i pyjamas, men med prognostiserat lätta vindar lite för ... lockande för att låta bli.

Planen var ganska enkel - hålla 200W så länge det gick med tempopinnar, race suit, aerohjälm samt minimal stopptid skulle det nog gå under 9 timmar. Frukosten bestående av 2 portioner ravioli, färdkosten 60-80 gram kolhydrat per timma i form av bars första halvan och gels andra halvan.

IMG_2441.webp

Prick 8 gick starten och första benet från Malmö till Önneköp (83 km) bjöd på lite lätt sida mot växlande till sida med samt en liten knäppa uppför Romelåsen i Harlösa. 10:28 stod klockan på när jag rullade in i byn vilket betydde 33.6 km/ i snitt, helt enligt plan.

IMG_2443.webp

Nästa ben var till Gumlösa kyrka (58 km) och i huvudsak utför. Den tidigare sidvinden var nu medvind och hjälpte till fint även om skogen läade lite. Det mest dramatiska som hände var ... ingenting.

IMG_2447.webp

Ett snabbt stopp framför kyrkan innan den vackraste men också segast delen av banan. Små vägar med mycket upp och ner (och mest upp) vilket inverkade menligt på snittfarten. Men ingen idé att jaga upp sig utan bara lita på processen och att höjdmeter tagna är höjdmeter vunna. Vittsjö var precis lika insomnat som vanligt och likaså Örkelljunga.
IMG_2454.webp

På väg söderut (och mest ner) mot Klippan är det återigen på vackra slingrande vägar, innan Söderåsen ska bestigas. För den som cyklat Sverigetempot är det förhoppningsvis goda minnen även om det i slutet av april är ännu vackrare då stigningen upp till Stenestad fullkomligt var en explosion i nyutslagen bokskog.

IMG_2451.webp

Väl uppe på åsen insåg jag att det fortfarande kunde gå att hinna tillbaka till Malmö innan kl 5, men det skulle bli tajt och tempot var tvunget att gå upp ett snäpp, så utan rast eller vila var det bara att sätta av för de sista 6 milen. Det gick bra ändå tills Svalöv då det var bomfällning - bokstavligen talat - då ett godståg skulle passera precis i fel tid. De 40 sekunder jag stod still kändes som en evighet, men värst av allt - höger vad började krampa lite lätt av stillaståendet.

IMG_2458.webp

För att inte riskera att förvärrat läge var det bara att sakta smyga igång igen, glida genom fälten och cykla så ekonomiskt som möjligt tills den vackraste av alla skyltar uppenbarade sig. Nu var det 4 km kvar till mål och dags för dagens eko kvart i fem. Med mindre än en total katastrof skulle detta gå vägen. Sista biten in mot målet var bara att le och vinka till ingen alls samtidigt som jag såg hur GPSens "stamina" indikerade att det nu var 0 km kvar till tom tank.

IMG_2460.webp
Med mindre än en handfull minuter tillgodo rullande jag in på CircleK, stoppade klockan, slutstämplade, klappade mig på axeln och cyklade hem igen.

Strava: https://www.strava.com/activities/14292508414

Bilagor

• IMG_2457.webp
    IMG_2457.webp
    342.9 KB · Besök: 251
  • IMG_2462.webp
    IMG_2462.webp
    275.2 KB · Besök: 244
Ganska snart när mitt intresse som brevetcyklist kommer på tal i diverse sociala sammanhang kommer frågan "Har du cyklat Vätternrundan?". Svaret på den frågan är alltid "Nej" och där tar diskussionen slut. Att förklara varför det är roligare att cykla själv eller liten grupp, än i stor klunga, på snirkliga småvägar genom skog och åkrar istället för breda autostrador - nä det löns int' att förklar' för den som in't begrip.

Fast samtidigt, att inte bara klara distansen utan också se om man kan göra det lite bättre än förra gången, har alltid lockat mig och, även om det inte är en tävling, så nog finns där en liten djävul på ena axeln som får en att späka sig lite extra när stjärnorna står rätt. Ett sådant tillfälle var i lördags när Milslukarens 300K BRM från Malmö stod på programmet. Egentligen var det lite för tidigt på säsongen för att cykla fort, lite för kallt för att cykla i pyjamas, men med prognostiserat lätta vindar lite för ... lockande för att låta bli.

Planen var ganska enkel - hålla 200W så länge det gick med tempopinnar, race suit, aerohjälm samt minimal stopptid skulle det nog gå under 9 timmar. Frukosten bestående av 2 portioner ravioli, färdkosten 60-80 gram kolhydrat per timma i form av bars första halvan och gels andra halvan.

Visa bilaga 766073

Prick 8 gick starten och första benet från Malmö till Önneköp (83 km) bjöd på lite lätt sida mot växlande till sida med samt en liten knäppa uppför Romelåsen i Harlösa. 10:28 stod klockan på när jag rullade in i byn vilket betydde 33.6 km/ i snitt, helt enligt plan.

Visa bilaga 766092

Nästa ben var till Gumlösa kyrka (58 km) och i huvudsak utför. Den tidigare sidvinden var nu medvind och hjälpte till fint även om skogen läade lite. Det mest dramatiska som hände var ... ingenting.

Visa bilaga 766089

Ett snabbt stopp framför kyrkan innan den vackraste men också segast delen av banan. Små vägar med mycket upp och ner (och mest upp) vilket inverkade menligt på snittfarten. Men ingen idé att jaga upp sig utan bara lita på processen och att höjdmeter tagna är höjdmeter vunna. Vittsjö var precis lika insomnat som vanligt och likaså Örkelljunga.
Visa bilaga 766083

På väg söderut (och mest ner) mot Klippan är det återigen på vackra slingrande vägar, innan Söderåsen ska bestigas. För den som cyklat Sverigetempot är det förhoppningsvis goda minnen även om det i slutet av april är ännu vackrare då stigningen upp till Stenestad fullkomligt var en explosion i nyutslagen bokskog.

Visa bilaga 766086

Väl uppe på åsen insåg jag att det fortfarande kunde gå att hinna tillbaka till Malmö innan kl 5, men det skulle bli tajt och tempot var tvunget att gå upp ett snäpp, så utan rast eller vila var det bara att sätta av för de sista 6 milen. Det gick bra ändå tills Svalöv då det var bomfällning - bokstavligen talat - då ett godståg skulle passera precis i fel tid. De 40 sekunder jag stod still kändes som en evighet, men värst av allt - höger vad började krampa lite lätt av stillaståendet.

Visa bilaga 766079

För att inte riskera att förvärrat läge var det bara att sakta smyga igång igen, glida genom fälten och cykla så ekonomiskt som möjligt tills den vackraste av alla skyltar uppenbarade sig. Nu var det 4 km kvar till mål och dags för dagens eko kvart i fem. Med mindre än en total katastrof skulle detta gå vägen. Sista biten in mot målet var bara att le och vinka till ingen alls samtidigt som jag såg hur GPSens "stamina" indikerade att det nu var 0 km kvar till tom tank.

Visa bilaga 766077
Med mindre än en handfull minuter tillgodo rullande jag in på CircleK, stoppade klockan, slutstämplade, klappade mig på axeln och cyklade hem igen.

Riktigt bra gjort! Imponerande.

Har den skånska randoeliten tunnats ur? Tycker mig att de snabba turerna oftare görs solo numera.
Tunnare blir vi nog alla. Men här är nog mest en fråga om tidspussel och tillfällen. Sen får man också inse att ribban höjs lite för varje gång och att de ”noterbara rundorna” av naturen blir färre och färre. Kanske dags att leta andra ”rekord” att sikta på?

Visa bilaga 766073

Visa bilaga 766092

Visa bilaga 766089

Visa bilaga 766083

Visa bilaga 766086

Visa bilaga 766079

Visa bilaga 766077

Imponerande prestation! Blev sugen på att cykla själv - blir ju som ett evighetslångt tempolopp.
Gillar att du gör det seriöst med tempohjälm, tempodräkt och tempopinnar. Det är inte VM, men att optimera är alltid rätt i min bok.

Hur löste du det med vatten/sportdryck/mat/gel?

Nyfiken på hur din cykel ser ut, komplett med väska/väskor/bentobox. Även däck, däcksbredd och slang(butyl/latex/TPU/tubless?) är jag intresserad av.

PS. Jag har heller aldrig cyklat Vätternrundan.

Senast ändrad:
Har heller aldrig cyklat Vätternrundan, men inte fan når jag upp till den där prestationsnivån för det. Inte ens i närheten.

Hatten av!
Kan inte säga att jag upplevde någon värre prestationsnedsättning som följd av de sex turer runt sjön jag gjorde "i forntiden".

Enda gången var i så fall femte turen då jag fick lite strul med en hälsena mellan Jönköping och Fagerhult vilket bromsade framfarten under återstoden av den turen och möjligen lite efter (minns inte exakt). Var dock i Norge och cyklade en månad senare utan problem så det kan inte ha varit någon långvarig negativ inverkan.

Med detta bara sagt att icke-cyklande av VR nog inte är största skälet till @NLC:s framfart.

Det är många som förknippar det de kallar "elitmotionärer" för att vara synonymt med att cykla Vätternrundan. Många på jobbet tycker jag är jättekonstig som cyklar mycket och långt om det inte är som träning inför Vätternrundan.

Imponerande prestation! Blev sugen på att cykla själv - blir ju som ett evighetslångt tempolopp.
Gillar att du gör det seriöst med tempohjälm, tempodräkt och tempopinnar. Det är inte VM, men att optimera är alltid rätt i min bok.

Hur löste du det med vatten/sportdryck/mat/gel?

Nyfiken på hur din cykel ser ut, komplett med väska/väskor/bentobox. Även däck, däcksbredd och slang(butyl/latex/TPU/tubless?) är jag intresserad av.

PS. Jag har heller aldrig cyklat Vätternrundan.

Setupen var ganska lik 400K förra året, BMC RM01 med clip-ons (Deda Jet isf 3T Team), Roval CL50 med 28/30 mm GP5000S TR (tubeless, 4 bar). Apidura Racing Long Top Tube Pack med bars (Maurten Solid 160) och gels (SIS Beta fuel), två 500 ml flaskor med vatten och elektrolyt (High-5)

En Apidura tool pack sadelväska med 2 slangar, multiverktyg och däcksavtagare. Lezyme Road Drive på sadelröret bakom flaskan.

Castelli SanRemo Race Suit + underställ
Castelli sleeves
Rapha ProTeam Gilet
Rapha ProTeam strumpor och skor
Castelli FastFeet skoöverdrag
Giro Aerohead
POC RaceDay gloves

Exposure Lights baklampa på dagsblink för de få mer vältrafikerade vägarna. Garmin Edge 840 för navigering.

Det där kräver rätt bra position 9 timmar i sträck. Bara det är imponerande.
En aerodynamiskt bra position underlättar farthållningen men att disciplinerat orka hålla den i 9 timmar varje gång det går fortare än 20 kph är definitivt en utmaning. Nu har jag förmånen att kunna ”pendelcykla” på samma cykel så även om pinnarna monterades på för säsongen först en vecka innan så finns det tid att köra in sig, men jag skulle inte välja dessa pinnar och/eller höjd för dubbla distansen eller mer.

Navigering? Kan du inte de där rundorna utantill numera? 😉
Jo. Egentligen, men man blir lite mosig när det ska räknas på distans kvar vs tid och om man behöver gasa lite eller bara hålla ut.

Jag började med att totalt räkna fel och tänka att ”33 kph i snitt räcker, så om jag har 33,5 efter 20 mil finns lite marginal” vilket förstås var helt fel men lyckligtvis kom jag på det i tid

Det var någon här på forumet ("bugge" eller något?) som körde VR solo på strax under 9h och skrev en RR här för många år sedan. Fast det var på den tiden som VR var ca 294-5 km så han fick 10 minuter gratis där jämfört med den här prestationen. :-)

Setupen var ganska lik 400K förra året, BMC RM01 med clip-ons (Deda Jet isf 3T Team), Roval CL50 med 28/30 mm GP5000S TR (tubeless, 4 bar). Apidura Racing Long Top Tube Pack med bars (Maurten Solid 160) och gels (SIS Beta fuel), två 500 ml flaskor med vatten och elektrolyt (High-5)

En Apidura tool pack sadelväska med 2 slangar, multiverktyg och däcksavtagare. Lezyme Road Drive på sadelröret bakom flaskan.

Castelli SanRemo Race Suit + underställ
Castelli sleeves
Rapha ProTeam Gilet
Rapha ProTeam strumpor och skor
Castelli FastFeet skoöverdrag
Giro Aerohead
POC RaceDay gloves

Exposure Lights baklampa på dagsblink för de få mer vältrafikerade vägarna. Garmin Edge 840 för navigering.
Tackar för svaret, men hur var det med dricka? Hur fyllde du på vatten?

En intressantare fråga är snarare hur många mil årligen de sista 5 åren. En sån här insats kräver i regel en rätt solid grund. :)
Jag körde på 9.30 nästan helt solo 1982. Började träna 19/3 samma år och fick ihop 380 mil inför VR. Här rullar jag i mål med byxor och tröja i ylle, lycra började väl bli vanligt 83-84 nåt. Långa strumpor jag hade för den tiden.
Skärmavbild 2025-05-01 kl. 18.03.44.webp

Senast ändrad:
Tackar för svaret, men hur var det med dricka? Hur fyllde du på vatten?
Inte. Det var inte optimalt men temperaturen var ganska sval fram till lunch så det gick. Hade det krisat så har jag några platser utmarkerade för påfyllning på den senare halvan av banan.

Men hade det varit varmare hade jag kört med 1.5L vätskeblåsa under tröjan.

Jag körde på 9.30 nästan helt solo 1982. Började träna 19/3 samma år och fick ihop 380 mil inför VR. Här rullar i jag i mål med byxor och tröja i ylle, lycra började väl bli vanligt 83-84 nåt. Långa strumpor jag hade för den tiden.
Visa bilaga 766193
Bra kört. Har för mig att jag körde på 10-11 timmar det året. (Brukar dock ej ta tid på min allmänna slöcykling då jag är tidsfascist i alla andra sammanhang.)

Är det den nya infallsvinkeln på n+1?

- Du har ju redan tre randocyklar, behöver du verkligen en till?
- Jo, men de är ju 20-, 30- och 40-milshojarna. Jag behöver ju en 60-milshoj också!
Jo, ja. Eller en för våriga 20- och 30-milare, en för snabba diton senare på säsongen. En för 60-milare med övernattning. En för 40 mil och 60 mil utan övernattning. En för 100/120/UTU/RAD.

@NLC Imponerande beslutsamhet! Väldigt bra gjort och målmedvetet!

Ang om jag personligen har cyklat VR så har jag 5 st genomförda på gamla sträckan, snabbaste tiden var 14 h. Vi stannade på alla depåerna. Första start 1985 bröt vi. Planen nu är att cykla 2026 med en kompis.

Tillbaka
Topp