Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

2024-07-06-18-53-55-560.jpg

2024-07-06-18-54-44-367.jpg

2024-07-06-18-55-36-134.jpg

2024-07-06-18-56-12-612.jpg

2024-07-06-18-57-10-756.jpg

Var tredje besök till Järvsö, alla i 2024. Jag såg ingen annan på hardtail förutom småbarn och Dan. Pratade med Dan idag och han hade sett en till.

Vi kam torsdagskväll. Mörkt, men det gick bra att pumpa med pannlampa:

2024-10-31-20-29-24-389.jpg

På fredag vaknade vi vid en vit backe. Ricktigt vackra förhållanden på morgonen, men det blev lerfest på eftermiddagen.

2024-11-01-07-39-56-777 (1).jpg

2024-11-03-20-27-03-269.jpg

2024-11-01-09-50-08-329.jpg

På lördagsmorgon var alla stigarna frusen och otroligt greppiga! En annan fördel var att man inte fick sand mellan tänderna.

2024-11-02-09-20-40-537.jpg

På eftermiddagen stängdes vanliga liften och fick man använda de riktigt långsamma liften. Tur att sonen också kunde köra dirt vid solnedgången:

2024-11-02-17-44-51-426.jpg

Sonen provade lite på Twist twist på lördag, lärde sig snabbt och kunde kör alla hop innan lunch på söndag:

2024-11-03-12-30-39-901.jpg

Nu är tre hardtails hem igen.

2024-11-03-20-25-15-244.jpg

Senast ändrad:
Sonen vill har en heldämpad, men det gick bra på HT idag i Hellas. Några saker klarade han inte, men en FS hade inte hjälpt. Riktigt halt med spöregn.

Sonen provade skinnyn ändå, men gled såklart av.

2024-11-10-16-12-08-470.jpg

Step-ups gick precis inte.

2024-11-10-16-12-55-020 (1).jpg

Han körde droppet på Nacke Toms line helt smut (man lär sig droppa bra på HT).

2024-11-10-16-15-28-707.jpg

Linjer lite längre ner blir lite sketchy när det är blöt, men det gick bra.

2024-11-10-16-14-30-763.jpg

Sonen, och alla andra, var verkligen nöjd med turen!

2024-11-10-16-21-10-322.jpg

Snabb lunch-tur 🙂
Väldigt varm på kort tid.
(fördel med hemmakontoret att få latja på
lokala småstigar)

Fick till hoppet rätt idag. Jag var tvungen att mäta. 3,5 cykellängder blir en perfekt landning, då blir det ingen case eller platt landning.

IMG_5385.jpeg

Bild från gårdagens bravader. Gått från en occam lt (150/150) men oj vad skoj denna är. Blir helt klart mer liv i cyklingen.
Visa bilaga 766308

Den där ser riktigt trevlig ut!

Jag cyklar också Occam LT med 160/150 slag och en NS Bikes Eccentric Alu Evo HT med RockShox Gold 35 140mm gaffel.
Håller med om att blir livligare med HT, och det går väldigt mycket snabbare uppför! Men lite petigare med spårval och man får försöka undvika dom värsta rötterna och stenarna, men roligt är det:)

Jag kör både HT och heldämpad och helt klart två olika typer av cykling men en sak jag märkt (eller inte märkt) är att det skulle gå sämre uppför med heldämpat. Jag tycker nästan den största skillnaden är på platt mark eller lätt nerför där det är betydligt skönare med heldämpat när det är rötter och stenar. Brant nerför är jag antagligen långsam på båda :).

Jag kör både HT och heldämpad och helt klart två olika typer av cykling men en sak jag märkt (eller inte märkt) är att det skulle gå sämre uppför med heldämpat. Jag tycker nästan den största skillnaden är på platt mark eller lätt nerför där det är betydligt skönare med heldämpat när det är rötter och stenar. Brant nerför är jag antagligen långsam på båda :).

Jag tycker inte att det går sämre uppför med heldämpad men däremot långsammare.

Jag tycker inte att det går sämre uppför med heldämpad men däremot långsammare.
Min ht är helt klart bättre uppför, men det beror inte på ht vs fs, utan mest på att jag har ett 2,8" bakdäck med stort inlägg och klart lägre tryck än bak på min fs. Kanske hjälper ett par kilo lättare cykel och 10-15 mm kortare kedjestag till också.

Min ht är helt klart bättre uppför, men det beror inte på ht vs fs, utan mest på att jag har ett 2,8" bakdäck med stort inlägg och klart lägre tryck än bak på min fs. Kanske hjälper ett par kilo lättare cykel och 10-15 mm kortare kedjestag till också.

~11kg vs ~16kg märks ganska tydligt uppför..

~11kg vs ~16kg märks ganska tydligt uppför..
Ja, det förstår jag! Jag tänkte på typ branta hällar där det är fråga om att komma upp eller inte, inte hur fort det går.
Men having said that så finns det features jag kommer upp för lättare på fs'n för att den är 29" och jag kan komma fram till kruxet med högre fart tack vare fs.

Ja, det förstår jag! Jag tänkte på typ branta hällar där det är fråga om att komma upp eller inte, inte hur fort det går.
Men having said that så finns det features jag kommer upp för lättare på fs'n för att den är 29" och jag kan komma fram till kruxet med högre fart tack vare fs.

Tycker korta branta hällar går lättare med HT'n, men faktorer som bredare och mer lättrullande däck med lättare casing, lägre tryck, inga inserts och en lägre totalvikt påverkar en hel del.

Senast ändrad:
Tycker korta branta hällar går lättare med HT'n, men faktorer som bredare och mer lättrullande däck med lättare casing, lägre tryck, inga inserts och en lägre totalvikt påverkar en hel del.

Håller med om branta hällar, mycket trevligt på HT, även om jag kör samma typ av däck som på FS. Men kring Stockholm finns det också många branta klättringar som är steniga med en rätt här och det. Också roligt på HT men pedalarna swishar gärna runt när bakhjulet studsar på en sten. Mycket enklare på FS.

Sen kör jag låg kadens på klättringar med HT, också för att kunna tajma krafterna beroende på sten och rätt. Har nu en FS sedan några månader och på den kör jag högre kadens. Jag får dock inte till tajmingen då och då.

Håller med om branta hällar, mycket trevligt på HT, även om jag kör samma typ av däck som på FS. Men kring Stockholm finns det också många branta klättringar som är steniga med en rätt här och det. Också roligt på HT men pedalarna swishar gärna runt när bakhjulet studsar på en sten. Mycket enklare på FS.

Sen kör jag låg kadens på klättringar med HT, också för att kunna tajma krafterna beroende på sten och rätt. Har nu en FS sedan några månader och på den kör jag högre kadens. Jag får dock inte till tajmingen då och då.
Kör du inte låg kadens för att du bara har en växel? 😁

Jag är på väg att skaffa mig en ht som ska komplettera mina fs-cyklar (top fuel och en slash) Något att cykla på tillsammans med barn och cykla lite stig.

Funderar på en habit ht 3 som utgångpunkt men frågan är om den är för flack och trög? https://www.tcmcykel.se/p/mountainbike-3/hardtail-mtb/cannondale-habit-ht-3-mtb-black-pearl-svart

Såg en bmc two stroke på bike24 https://www.bike24.com/p2575800.html och den vore ju betydligt rappare, och mer olik de cyklar jag redan har, och kanske rimligare att bygga single speed-cykel av? Vad tänker ni? Vilken ss-ht hade ni föredragti om ni redan hade andra stig-cyklar?

På längre sikt kanske min ht ersätter top fuel men det beror ju på hur kul jag tycker det är med ss-ht..

Längre kedjestag är bättre för klättring = bättre viktfördelning. Men såklart är det inte lika lätt att manövrera.

Jag är på väg att skaffa mig en ht som ska komplettera mina fs-cyklar (top fuel och en slash) Något att cykla på tillsammans med barn och cykla lite stig.

Funderar på en habit ht 3 som utgångpunkt men frågan är om den är för flack och trög? https://www.tcmcykel.se/p/mountainbike-3/hardtail-mtb/cannondale-habit-ht-3-mtb-black-pearl-svart

Såg en bmc two stroke på bike24 https://www.bike24.com/p2575800.html och den vore ju betydligt rappare, och mer olik de cyklar jag redan har, och kanske rimligare att bygga single speed-cykel av? Vad tänker ni? Vilken ss-ht hade ni föredragti om ni redan hade andra stig-cyklar?

På längre sikt kanske min ht ersätter top fuel men det beror ju på hur kul jag tycker det är med ss-ht..

Jag vet inte vad du är ute efter. Habit är som en modern stig-FS, men HT. Jag skulle undvika den pga 25 mm smala fälgar. Jag tror att man behöver bredare fälgar på en stig-HT. Two stroke är XC.

Personligen skulle jag vill har (och har jag, både stig-HT och SS-HT) något emellan. Tycker att Allebike Rescue är lagom, och dessutom snygg och prisvärd. Lite dyrare än de två du lånkade, åtminstone utan rabatt.

Jag vet inte vad du är ute efter. Habit är som en modern stig-FS, men HT. Jag skulle undvika den pga 25 mm smala fälgar. Jag tror att man behöver bredare fälgar på en stig-HT. Two stroke är XC.

Personligen skulle jag vill har (och har jag, både stig-HT och SS-HT) något emellan. Tycker att Allebike Rescue är lagom, och dessutom snygg och prisvärd. Lite dyrare än de två du lånkade, åtminstone utan rabatt.
Inte riktigt jag heller, annat än ht och single speed :) Jag har ett ordentligt hjulpar i kolfiber med 30 mm invändigt +single-speed-prylar liggandes hemma och planen är att använda dessa på "nya" cykeln. Bevakar KoS och en rescue vore nog också en trevlig ss-ht.

Instämmer med Berk - skaffade min Rescue just som komplement till min FS. Tycker den klättrar riktigt bra och snabb på platt stig. Rel flack gaffel vilket ger lite mer förtroende utför. Utseendemässigt snygg också, körde svart ram med ljus däcksidor.
IMG_1512.webp

Vill man inte ha sliding dropouts på ss? Spec fuse tex.

Fördelen med rescue är att du troligen kan få tag på ram relativt billigt om du redan har hjul och grejor

Vill man inte ha sliding dropouts på ss? Spec fuse tex.

Fördelen med rescue är att du troligen kan få tag på ram relativt billigt om du redan har hjul och grejor
Egentligen vill man ju ha den, eller en perfekt sliten kedja så man slipper kedjespännare. För typ 5 år sen körde jag en piglet där jag fick till en magisk växel utan spännare.. Kanske rimligt att leta beg ram istället för komplet cykel och då försöka sälja tunga hjul, tråkig gaffel och trött drivlina..

Egentligen vill man ju ha den, eller en perfekt sliten kedja så man slipper kedjespännare. För typ 5 år sen körde jag en piglet där jag fick till en magisk växel utan spännare.. Kanske rimligt att leta beg ram istället för komplet cykel och då försöka sälja tunga hjul, tråkig gaffel och trött drivlina..
Allebike säljer dig troligen en ram för 4500 eller nåt sånt. Om de har några kvar.

Fuse verkar svår att hitta begagnad och det är väl bara nyare som har sliding. Minns inte vilka fler som har det. Honzo ESD...

Annars får du handla en Marino. Inget till krig med Peru.

Allebike säljer dig troligen en ram för 4500 eller nåt sånt. Om de har några kvar.

Fuse verkar svår att hitta begagnad och det är väl bara nyare som har sliding. Minns inte vilka fler som har det. Honzo ESD...

Annars får du handla en Marino. Inget till krig med Peru.
Har en Pipedream Sirius med sliding dropouts, kanske kan vara nåt,

Har någon här testat denna? Känns som att den checkar av många boxar.
20 000 för 35 gold och nx?

Tror den blir för kort för mig att sitta ner på också. 77 grader sta är i värsta laget. Fast den är så låg att man kan ta en större storlek....

Nån som vet vad en ram kostar?

Tillbaka
Topp