Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man ska aldrig anta något...Skillnaden är enkelt att förstå. Nästan som att växla mellan 27 till 30 bak, lite mindre stor en sista steget från 30 till 34 bak (där jag antar att du har en 11-34 kassett).
Att växla upp från lilla till stora klingan blir kanske lite mindre smut, men borde inte vara problematiskt. Enda jag inte har koll på är om framväxeln är tillräckligt låg. Men det borde du kunna ser. Kedjan hamnar 5 mm lägre på lilla klingan.
30 finns ju från Shimano för det är standard på GRX 600 (46/30)Någon som har erfarenhet av att byta GRX innre framklinga 31 tänder till 28 tänder?
Blir det bra, märker man skillnad och fungerar växlingen mellan stora och lilla klingan?
Finns några tillverkare som gör 30, 29 och 28 tänder.
Någon som har erfarenhet av att byta GRX innre framklinga 31 tänder till 28 tänder?
Blir det bra, märker man skillnad och fungerar växlingen mellan stora och lilla klingan?
Finns några tillverkare som gör 30, 29 och 28 tänder.
Man ska aldrig anta något...
Jag använder en 11-36 tänders kassett, vilket fungerar jättebra mekaniskt. Men funderar vilket som skulle vara bäst - 28 tänders framklinga eller testa 11-40 kassett. Då jag titt som tätt är jag i behov av lättare växlar.
Ett tips när man använder AI är att dubbelkolla svaren man får. Framförallt om man bara dunkar in svaret i en tråd för att hjälpa någon annan. Jag hittar inga klingor från varken Wolftooth eller AB som inte är NW/1x (Wolftooth använder ju dropstop som benämning för sina NW)Deep Seek:
Tillgängliga alternativ (28T, 29T, 30T)
- Shimano GRX(officiella alternativ):
- 30T (RX600-10 / RX810-11)
- 31T (standard)
- Ingen officiell 28T eller 29T från Shimano, men eftermarknad finns.
- Aftermarket(t.ex.):
- Wolftooth Drop-Stop (30T, 28T) – kompatibel med GRX och ger bra växlingsprestanda.
- AbsoluteBlack (30T, 28T ovala klingor) – populärt för grus/cykelcross.
- Praxis Works (30T, 28T) – högkvalitativa klingor.
11-40 skall funka med rx810 enligt vissa på "internet". Själv har jag bara kört 11-36 och det funkar bra.OK, steget från 31 till 28 fram är nästan lika stor som 32 till 36 bak. Bytte från 36 till 40 bak är samma som byte fram. Om du har en Shimano bakväxel till 2x gissar jag att den inte tar ett 40t drev bak.
11-40 skall funka med rx810 enligt vissa på "internet". Själv har jag bara kört 11-36 och det funkar bra.
En fördel med att byta till 28t klinga är ju att man kan behålla stegen på kassetten om man är nöjd med det. Jag skulle själv tänka mig att gå ner till 28t för att ha lättare "bail-out växlar" vid exempelvis bikepacking men ändå ha lite tätare steg bak.
Jag har 11-delad kassett.2 tänder mer verkar alltid funka på Shimano, 4 mer ofta. 6 känns på gränsen. Om internet säger såg funkar det väl. Jag vet dock inte om TS kör 11- eller 12-delad.
Håller med. Jag trodde först att det skulle finnas ett hål i växlarna mellan lilla fram och stora bak, men det finns fortfarande overlap när man har 11-36 bak. Själva skulle jag också byta till 44t fram. Jag har använt min tyngsta växel av 42/11 en gång i ett år. Då har man antagligen också lite smidigare växlingar fram.
Man får ta svar från AI som ytterst preliminära - det vet vi alla.Ett tips när man använder AI är att dubbelkolla svaren man får. Framförallt om man bara dunkar in svaret i en tråd för att hjälpa någon annan. Jag hittar inga klingor från varken Wolftooth eller AB som inte är NW/1x (Wolftooth använder ju dropstop som benämning för sina NW)
Jag använder en 11-36 tänders kassett, vilket fungerar jättebra mekaniskt.
Vilken kassett är det du har?Jag har 11-delad kassett.
11-delat, 11-36 tänder. Sram 1170-modellen. Funkar riktigt bra. Lite annat ljud vid växlingarna än Shimano.Vilken kassett är det du har?