Kedja till gammal crescent

Hej!

Har precis skaffat mig en Crescent med treväxlat torpedonav från 70-talet. Jag har nyligen servat den, bromsar och växlar är bytta och smorda men nu är det dags att byta kedja. Vad ska jag ha för kedja? Är student så har begränsat med pengar att lägga.

Duger exempelvis denna från Biltema?: https://www.biltema.se/cykel-elcyke...edjor/cykelkedja-singlespeed-116-l-2000060674

Biltemas kvalitet kan alltid diskuteras, men frågan handlar mer om huruvida kedjan är av rätt typ för min cykel, än om den håller samma kvalitet som dyrare kedjor.

Nästa grej, tänkte byta kugghjulet bak, bakdrevet kanske det heter? Nr 27 på sprängskiss för sram t3 som jag förstår typ är samma nav som Torpedo. Var kan jag hitta ett sånt?

Är det knepigt att byta?
Tack för svar!

Senast ändrad:
Borde vara 1/8 för gamla standard växel nav drev är Sachs och Sram och Sturmy Archer och lite pass trångt är Shimano är en av tre grepp my utstickande har själv sådana fick putsa ny lite då passade drevet lite my fel tolerans till verkad i stansen.

Vanlig standardkedja, finns hos vilken cykelnasare som helst. BT hade en som var ”rostfri” men jag tror inte den finns där längre.
Kedjan stängs med ett lås typ (medföljer kedjan)
1746639620798.webp

- där bygeln överst trycks i, i kedjans färdriktning. Funkar med vilken tång som helst.
Du kan behöva korta den nya kedjan genom att trycka ut en nit, jämför med den gamla. En spik och en hammare funkar att trycka ut niten.

Det där med kedjans öppning är tänkt så inget i rotation riktigt kan öppna lås bläck av gamla traditionella typen som kedje brytare duger Julas tyvärr är den för 3/32 kedje rullar i håll klykan är lite kant 1/8 men går är 2 som är för skarva kedja innan kollar skruv gräns pinne med gavel bit och andra klykan är glesa skarv efter hop press mest förhindra stum kedja skarv men blir nog inte göra annat än ta bort och använda skarv länken bilden är det glesa är ev drev växel kedja men principen är samma.
Ser att youtube efter beskrivningen är med Jula typ här på bilden är länk glesa vilket går göra på länkar vid skarvning kedja och hela rader höger vänster 1/2x3/32 kedja på drev växel kedja blad mått mellan inner dubbel inner länkför och ytter för maximal flexibilitet på fast drev en och nav växel 1/2x1/8 kedja är det inte nödvändigt mer än inte stum länk uppstår.
1000000284.webp

Senast ändrad:
Drevet bak sitter med en låsring som du får på/av med 2 plattmejslar. Ha på skyddsglasögon första gången ifall den flyger.

Kvaliteten på gamla drev och kedjor är ibland oslagbar. Om kedjan och drevet fungerar så hade jag övervägt låta det sitta kvar. Annars bara byta.

Har du kikat YouTube?
Låsringen sitter likadant som på nexus navet.

Okej, så var det nu några timmar senare och precis allt gick åt helvete. Lyckades byta drevet utan konstigheter (en låsringstång hjälpte något enormt!).

Jag passade även på att byta bromskona inne i navet, eftersom jag visste att det var slitet. Tyvärr råkade jag på något sätt sabba fotbromsen när jag var inne i navet och nu kan jag trampa bakåt utan att cykeln bromsar, vad kan jag ha gjort för fel? Alla tips mottages tacksamt.

Gällande kedja så undrar jag lite över längd. Jag köpte en som passade, men det kändes som att jag saknade typ 1/2 länk hela tiden, oavsett om jag förlängde eller förkortade. Kändes inte som att något passade riktigt bra. När hjulet sitter längst ner i "jacket i ramen" så slår däcket i bakre skärmen. Nåväl, går väl att justera på något sätt. Det slutade med att jag i ren frustration monterade tillbaka den gamla kedjan och gick och tog ett glas vin.

Sista grejen. Hur hårt ska en kedja sitta? Tyckte det var knepigt att få dit den utan att den sitter supertajt.

Tack för all hjälp!

Okej, så var det nu några timmar senare och precis allt gick åt helvete. Lyckades byta drevet utan konstigheter (en låsringstång hjälpte något enormt!).

Jag passade även på att byta bromskona inne i navet, eftersom jag visste att det var slitet. Tyvärr råkade jag på något sätt sabba fotbromsen när jag var inne i navet och nu kan jag trampa bakåt utan att cykeln bromsar, vad kan jag ha gjort för fel? Alla tips mottages tacksamt.
Kann det vara ni hittat Nolla växel mellan 2 och 3 justera växel är tyvärr inte alltid beskrivning utan bild andra nav är märken med växel i ike här.😇
Gällande kedja så undrar jag lite över längd. Jag köpte en som passade, men det kändes som att jag saknade typ 1/2 länk hela tiden, oavsett om jag förlängde eller förkortade. Kändes inte som att något passade riktigt bra. När hjulet sitter längst ner i "jacket i ramen" så slår däcket i bakre skärmen. Nåväl, går väl att justera på något sätt. Det slutade med att jag i ren frustration monterade tillbaka den gamla kedjan och gick och tog ett glas vin.
har med dubbla länk kedja och drev storlek göra hamnar så off i justera fäste inne eller yttre vanlig kedja är ju inte halv Länk.
Sista grejen. Hur hårt ska en kedja sitta? Tyckte det var knepigt att få dit den utan att den sitter supertajt.

Tack för all hjälp!
Kedjans spänning på en standard cykel med bara en krans på bakhjulet ska kedja inte vara hårdare spänd än att den kan höjas sänkas nära 15 mm mitt mellan kedje drevet och bakhjuls kransen. Om den är för hårt eller löst spän lossar man på bakhjulet och justerar kedjans spänning genom att flytta bakhjulet framåt eller bakåt och drar fast riktat hjulet.
1000000296.webp

Senast ändrad:
Kann det vara ni hittat Nolla växel mellan 2 och 3 justera växel är tyvärr inte alltid beskrivning utan bild andra nav är märken med växel i ike här.😇
Så kan det naturligtvis vara! Tyckte dock inte att det blir någon skillnad oavsett vilken växel jag har i... Är på landet över helgen, men ska kika när jag kommer hem till stan igen. Jag återkommer med hur det har gått :)

Tack för bilderna!

Tillbaka
Topp