Blockettråden 2

Blockettråden 2
Du kommer hem till en person för att köpa en lampa. Personen ska flytta. När du är där ser du att det står ett unikat av Stig Lindberg på ett bord i hörnet. Du uppskattar värdet till omkring 10 000 kronor. Du frågar vad personen ska ha för det, och personen svarar: ”Åh, jag vet inte. Det är nog inte värt något. Ge mig en hundring.” Vad gör du?

1. Du säger ”Okej” och swishar en hundring.
2. Du säger ”Det är Stig Lindberg som har gjort det.” och ber personen själv föreslå ett pris.
3. Du säger ”Det är Stig Lindberg som gjort det.” och föreslår 5000 kronor.

Inget av alternativen är olagliga och inget av dem innebär att du far med osanning. Alternativ två och tre skulle nog ingen ha några synpunkter på, och alternativ ett gör dig till ett as. En klippare/flippare väljer alternativ ett.

Blockettråden 2
Jag gör inga klipp. Jag hade antagligen engagerat mig i att hen som flyttar ska få nära 10000 men om jag lyckas upptäcker jag nog att hen är ett as, som inte ens bjuder på ett glas om jag lyckas. Men tids nog stöter man kanske på ett icke-as. Vem vet...

Blockettråden 2
Jag sålde en bil till en kompis för tio-tolv år sedan. En polisblå Volvo 240. Jag hade lagt 8000 kronor på den, och en jäkla massa arbetstimmar, så den var rätt fin. Men min kompis var nyskild med två barn och behövde en bil, så jag tror att han betalade mig 7000 spänn för den.

För några år sedan kom det plötsligt in 6000 kronor på mitt konto, med min kamrat som avsändare. Jag skrev till honom att han hade swishat fel, men se, det hade han inte. Han hade precis sålt den blåe tvåförtin för 18 000 kronor. ”Det är ju helt orimligt att jag ska ta hela vinsten. Den delar vi på.”

Karma, tänker jag. 🩵

Blockettråden 2
Du kommer hem till en person för att köpa en lampa. Personen ska flytta. När du är där ser du att det står ett unikat av Stig Lindberg på ett bord i hörnet. Du uppskattar värdet till omkring 10 000 kronor. Du frågar vad personen ska ha för det, och personen svarar: ”Åh, jag vet inte. Det är nog inte värt något. Ge mig en hundring.” Vad gör du?

2. Du säger ”Det är Stig Lindberg som har gjort det.” och ber personen själv föreslå ett pris.

Inget av alternativen är olagliga och inget av dem innebär att du far med osanning. Alternativ två och tre skulle nog ingen ha några synpunkter på, och alternativ ett gör dig till ett as. En klippare/flippare väljer alternativ ett.
Du tror gott om folk :-) Ett riktigt as hade sagt att en hundring är för mycket och swishat 50.

Blockettråden 2

Jag valde alternativ tre när jag för ett tag sedan köpte en cykel av en äldre herre. Kändes bra.

Edit: jag sa alltså inte att det var Stig Lindberg som gjort cykeln utan att den var värd mer än vad herren ville ha för den.

Blockettråden 2
Säg inte att det nu blivit en trend att ta hutlöst betalt för gamla mtb´s... Vart får de sina priser ifrån?

1746433600567.webp

Blockettråden 2
Jo men lycka till!

En Colnago Super och en Master för typ samma pris. Hmm.. Äh, jag tar Monarken istället!

Blockettråden 2
Är detta en klenod och gömt "fullblod" jag hittat här.... Aldrig hört talas om märket ifråga. Är det någon som vet mer om detta... Är det Ritchey rör rakt igenom?

Jag hittar ingen ytterligare info på Mountainbike museet i Holland, mer än att denna finns i museet:

1746449727064.webp

Blockettråden 2
Kul att se en så välhållen 91:a till salu på Blocket..... Börjar bli sällsynta.... Den vita färgen har en tendens att se gulaktig ut efter många år...

1746618023637.webp

Väldigt lik 92:an som också fanns i vitt, men utan det röda i logotypen:

1746619392650.webp

Senast redigerad av en moderator:
Blockettråden 2
Dessa stålramar var väldigt bra... skönt att se en resonabelt prissatt hoj för en gång skull...

Visa bilaga 766903
Tyvärr för liten (och med dämpgaffel).
Är detta en klenod och gömt "fullblod" jag hittat här.... Aldrig hört talas om märket ifråga. Är det någon som vet mer om detta... Är det Ritchey rör rakt igenom?

Jag hittar ingen ytterligare info på Mountainbike museet i Holland, mer än att denna finns i museet:

Visa bilaga 766939
Kolla startfältet på de stora elittävlingarna i cykelcross. Stevens (tillsammans med Ridley) är de stora märkena där. Gör väldigt fina cyklar. Den i annonsen är säkert en fin retro-MTB från 90-talet. Kunde tänkt mig den med en stel gaffel.

Blockettråden 2

Visa bilaga 766939
Stevens var iaf fina cyklar på sin tid..om det var ritchey rör vet jag inte, men säkert många delar från ritchey.
Hel ok pris för den tycker jag.

Blockettråden 2

Det står "Stevens custom" på sadelröret. Jag har aldrig sett, och skulle inte förvänta mig, Ritchey rör på en Stevens. Jag har själva en lite nyare lvgcykel från Stevens. Var bra, och snygg, på den tiden.

Blockettråden 2
Har dålig koll på prisläget på just denna produkten. Men kan ändå ha förståelse för att man lägger ut något, får jättemånga svar direkt och tänker att hmm nu lade jag nog ut den för billigt. 😆

Blockettråden 2
Har dålig koll på prisläget på just denna produkten. Men kan ändå ha förståelse för att man lägger ut något, får jättemånga svar direkt och tänker att hmm nu lade jag nog ut den för billigt. 😆
Fast då säljer man väl till den som först var villig att betala det man lade ut den för?
Ja, ja. Vi är alla olika.

Blockettråden 2
Fast då säljer man väl till den som först var villig att betala det man lade ut den för?
Eller så inser man att man lagt sig för lågt, och höjer priset. Eller låter intresserade köpare bjuda mot varandra. Jag ser faktiskt inget konstigt i det. Detta sker ju i en mängd andra sammanhang. T.ex. vid många bostadsköp (budgivning alltså).

Blockettråden 2
Eller så inser man att man lagt sig för lågt, och höjer priset. Eller låter intresserade köpare bjuda mot varandra. Jag ser faktiskt inget konstigt i det. Detta sker ju i en mängd andra sammanhang. T.ex. vid många bostadsköp (budgivning alltså).

Det är inte emot nån lag, men riktigt otrevligt när man har lagt upp till ett pris. Vid bostäder skriver man "startpris" och inte "pris". Jag haft köpare från Happy bjuda mot varandra på en (barn)cykler, men det var innan jag skulle lägga ut den på K&S.

Blockettråden 2
Jag skulle köpa växelreglage av en här på forumet. Fick swishnummer osv. Allt klart.

Sen fick han ett högre bud han inte kunde tacka nej till, tyckte han.

Inget att göra åt. Bara sätta dom på shitlist och undvika dom framöver

Blockettråden 2
Sälja till högsta bud kan man göra på t ex Tradera. Skulle många ändra priserna i efterhand på K&S så skulle det förstöras. Vill man få bud så kan man väl skriva det och ange ett riktpris om man vill.

Blockettråden 2
Mja det beror lite på hur mycket det handlar om skulle jag vilja påstå.
Och ja, har man accepterat en köpares bud och påbörjat en försäljning så kan det ju vara försent att backa ur.
Men jag tycker absolut det finns tillfällen då det är helt ok att höja priset pga underprisat vid första uppläggning.

Blockettråden 2
Har man det tufft att sätta mat på bordet så kanske man måste förnedra sig för en femhundring.

Ny går på 2800 idag och verkar ha sålts så billigt som 2200.
1500 var tydligen att bra pris om man ville sälja

Blockettråden 2
Ähh, som säljare får man väl välja vem man säljer till och till vilket pris. Jag har gått åt båda håll. Bäst känns det när jag gör en dålig affär...

Har man däremot sagt Yes så gäller det oavsett vad som dyker upp, eller så får man väl dela överpriset på något vis. Sånt är; 'complicado'.

Tillbaka
Topp