Ultimata downcountry-däcks-kombon?

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum

ybs

Aktiv medlem
Det blir 4:e säsongen med min Allebike Alpha. Under den blöta/kalla årstiden kör jag Schwalbe Magic Mary fram och bak. Och övriga året kör jag Vittoria Barzo. Barzo gillar jag skarpt då de är bra på det mesta. Saknar dock ibland ett mer "confidence inspiring" framdäck och ev ett lite snabbare bakdäck.

Nu när schwalbe wicked will finns med soft tror jag det skulle kunna vara ett grymt framdäck ihop med racing ralph bak. Bak behöver jag inte mer grepp. Jag bor i Stockholm och här brukar det bli väldigt torrt så i princip kan man ju köra med conti race king bak och typ schwalbe racing ray fram men då får man ge avkall på "confidence inspiring" grejen fram och det "nya" race king mönstret känns väldigt punkteringsbenäget. På tidigare cykel brukade jag ha smalare däck bak än fram men det har jag lämnat. 2.35-2.40 passar mig perfekt.

Tankar?

Ray räcker bra om det är torrt tycker jag. Annars är väl rocket ron tillräckligt?
Nu var det typ 4 år sen jag körde racing ray. De är ju väldigt lika barzo i mönstret men lite lägre/plattare mittdubbar och, som jag minns det, liiite vassare gummiblandning på hala rötter etc men sämre vid lera. Det går ju oavsett inte att komma ifrån att ray & ralph är en vass kombo.

Forekaster fram Rekon Race bak. Du kan ju gå upp på maxxterra fram om du vill ha bättre grepp i väta.
Forekaster fram är intressant. Lite för tungt och grovt men helt klart intressant. Skulle vara intressant att jämför med magic mary ground control som jag har på nu. Känns som de liknar varandra.

Forekaster fram är intressant. Lite för tungt och grovt men helt klart intressant. Skulle vara intressant att jämför med magic mary ground control som jag har på nu. Känns som de liknar varandra.

Långt ifrån MM, men inte superlätt.

Jo de är grova men relativt hyfsat rull ändå tycker jag. Jag har de lättare ground control som väger dryga kilot vilket kanske spelar en viss roll också. Jag har dessa däck under höst/vinter för greppet och det funkar bra

Antar att du menar Super Ground och inte Ground Control. Men det är då väl med Soft gummi. Skulle tänka att det rullar lite trögt.

Tänkte själva på Ground Control. T7 om man föredrar grepp, lite på tyngre sidan, men än väldigt bra däck, åtminstonde bak. T5 med Control stomme om man föredrar till och ett lite lättare däck.

Antar att du menar Super Ground och inte Ground Control. Men det är då väl med Soft gummi. Skulle tänka att det rullar lite trögt.

Tänkte själva på Ground Control. T7 om man föredrar grepp, lite på tyngre sidan, men än väldigt bra däck, åtminstonde bak. T5 med Control stomme om man föredrar till och ett lite lättare däck.
Skrev fel yes menade super ground och ja det är soft. De rullar helt ok eller i alla fall tillräckligt ok för höst/vinter. Egentligen hade jag velat haft conti trail king 2.2 som bakdäck men de tillverkas ju inte längre

Tricket är att hitta nåt tillräckligt lätt som inte offrar det mekaniska greppet fram. Många däck offrar ju det helt när de börjar bli lättare DHR2 2,3 exo håller en bra vikt med ett bra mönster. Kör XR4 och det är rätt bra men begränsningarna märks när det är mjukt före.
Bak spelar ju inte så stor roll med mönster och gummi så länge det rullar.

Tricket är att hitta nåt tillräckligt lätt som inte offrar det mekaniska greppet fram. Många däck offrar ju det helt när de börjar bli lättare DHR2 2,3 exo håller en bra vikt med ett bra mönster. Kör XR4 och det är rätt bra men begränsningarna märks när det är mjukt före.
Bak spelar ju inte så stor roll med mönster och gummi så länge det rullar.
Exakt det är därför jag har varit sugen på att testa wicked will fram. Men det har ju fått lite blandad kritik - verkar vara mer lämpligt som bakdäck. XR4 har jag kollat på tidigare de verkar bra. Bra tips med dhr varianten

Jag har varit nöjd med rekon 2,4 och 2,6 och tycker greppet är tillräckligt. Kört både med exo-plus och utan plus och är nöjd med bägge varianterna. Har kört 2,6 rekon fram och rekon 2.4/rekon race bak. lyxade till det med nytt 2,6 till framhjulet och ska prova med 2,6 även bak. blir nog bra!

Postade denna även fynd-tråden men klistrar in här också. sällan man hittar vettiga däck för under 300 kr.

Har nu kört med Ground Control Grid T7 fram/bak för första gången på DC-cykel och har lite svårt att reda ut mina intryck; överlag trevlig känsla med bra grepp på fuktiga rötter och stenar och riktigt bra rull på stig MEN obegripligt trögrullat på väg till skogen på packat grus och asfalt-?!? Känns som om stigcykeln med Dissector/Forekaster (i Exo 3C MaxxTerra) går mkt lättare vid transportcykling… Någon som har en åsikt om bästa åtgärden för att få bättre rull på transporten utan att offra för mkt grepp på stigen: byta bakdäck till Fast Trak i T7 eller Ground Control i T5-? Eller helt annan kombo?

Knard 29x3.0 fram
WTB vigilante 29x2.8 bak

Hoppborg i fram, traktor i bak. Vet inte om hellas är downcountry dock. Måste countryt liksom luta åt ena hållet hela vägen för att räknas som det? Här är ju netto noll fallhöjd hur man än gör.

Har nu kört med Ground Control Grid T7 fram/bak för första gången på DC-cykel och har lite svårt att reda ut mina intryck; överlag trevlig känsla med bra grepp på fuktiga rötter och stenar och riktigt bra rull på stig MEN obegripligt trögrullat på väg till skogen på packat grus och asfalt-?!? Känns som om stigcykeln med Dissector/Forekaster (i Exo 3C MaxxTerra) går mkt lättare vid transportcykling… Någon som har en åsikt om bästa åtgärden för att få bättre rull på transporten utan att offra för mkt grepp på stigen: byta bakdäck till Fast Trak i T7 eller Ground Control i T5-? Eller helt annan kombo?
Gc/fast trak grid t7 kör jag det funkar kanon. T5 funkar på vår/sommar då det är mycket "halare" på blötta rötter o stenar.

Väcker liv i denna tråd. Vad gäller 2025?

Precis köpt mig en ”downcountry”. Cykeln kom med Maxxis Forekaster (den äldre versionen, cykeln köptes begagnad). Körde premiär igår, rullade snabbt men var också snustorrt och rätt snälla stigar. Tänker att jag för lite mer stök och även lite blötare dagar vill ha lite mer fäste/bromsförmåga.

Hade först tänkt mig Dissector fram och Rekon bak (eller behålla forekaster bak). Men också börjat snegla på Purgatory T7 fram och Ground Control T7 bak (satte det på sonens trailcykel och han är nöjd, tack @Berk för tips).

Kör mest berghäll och sten/rotfyllda stigar, inte så mkt jord/lera.

Har ni några andra tips?

Ny eliminator fram i t7/t9 gummit ihop med purgatory t7 bak 🤘🏻. Kan också varmt rekommendera Michelin Wild am2 fram med force am2 bak också en riktigt trevlig combo för stig cykling.

Väcker liv i denna tråd. Vad gäller 2025?

Precis köpt mig en ”downcountry”. Cykeln kom med Maxxis Forekaster (den äldre versionen, cykeln köptes begagnad). Körde premiär igår, rullade snabbt men var också snustorrt och rätt snälla stigar. Tänker att jag för lite mer stök och även lite blötare dagar vill ha lite mer fäste/bromsförmåga.

Hade först tänkt mig Dissector fram och Rekon bak (eller behålla forekaster bak). Men också börjat snegla på Purgatory T7 fram och Ground Control T7 bak (satte det på sonens trailcykel och han är nöjd, tack @Berk för tips).

Kör mest berghäll och sten/rotfyllda stigar, inte så mkt jord/lera.

Har ni några andra tips?

Mina Purgatory i T9 fram och T7 bak funkar bra, också i park, körde dom i Flottsbro. Har ännu inte provat dom i blöttare förhållanden. Tycker fortfarande att de kunde har varit lite lättare.

Jag har ett nytt Dissector/Rekon i MaxxTerra kombo kvar, om du behöver sån.

Jag har kört ground control t7 grid på 120-hojen den här våren. Mina första specialized däck, kör oftast nån maxxis kombo. Dom har funkat bra, snabba och väldigt hållbara kantdobbar jämfört med maxxis, men inte alls lika bra grepp så fort det blir lite fuktigt i marken.
Hade det varit en normalblöt vår hade jag bytt tillbaka till rekon/dissector max terra.

Mina Purgatory i T9 fram och T7 bak funkar bra, också i park, körde dom i Flottsbro. Har ännu inte provat dom i blöttare förhållanden. Tycker fortfarande att de kunde har varit lite lättare.

Jag har ett nytt Dissector/Rekon i MaxxTerra kombo kvar, om du behöver sån.
Precis hemkommen ifrån Flottsbro, sonen klagade inget heller på sina Purgatory där… Är de tyngre än Dissector/rekon? Jag skulle absolut kunna vara intresserad av din kombo!

Schwalbe Wicked will är jag nöjd med. Dess bra egenskaper vid blöta rötter etc samt punkteringsskydd gör att de vinner över vittoria barzo. Jag saknar barzo väldigt ofta men hellas har för mycket stökig terräng för att chansa på xc-däck med klena sidor. Hade jag bara kört stig hade jag gått tillbaka till ursprungliga racing ray o ralph som jag hade på 26" tiden

Precis hemkommen ifrån Flottsbro, sonen klagade inget heller på sina Purgatory där… Är de tyngre än Dissector/rekon? Jag skulle absolut kunna vara intresserad av din kombo!

Min Purgatory Grid T9 väger 1044 gram (mycket mer än speccat, som vanligt hos Specialized), Grid Trail T7 981 gram.

Dissector väger 944 gram, Rekon 898 gram.

Jag har kört ground control t7 grid på 120-hojen den här våren. Mina första specialized däck, kör oftast nån maxxis kombo. Dom har funkat bra, snabba och väldigt hållbara kantdobbar jämfört med maxxis, men inte alls lika bra grepp så fort det blir lite fuktigt i marken.
Hade det varit en normalblöt vår hade jag bytt tillbaka till rekon/dissector max terra.
Intressant input - tack. Jag som sällan orkar byta däck kanske ska köra på Maxxis kombon så klarar jag fler förhållanden än snustorrt.

Kort rapport efter premiär med Dissector fram och Rekon bak, lite morgonfuktiga stigar med en del rötter och berghäll: bra fäste, halkade inget varesig fram eller bak, men framförallt riktigt bra rull. Kul när man enkelt får hög fart på platt stig, blir mkt roligare då.
IMG_1722.webp

Tillbaka
Topp