Ersättare till Microshift R8 2x8?

Ramblemoe

Aktiv medlem
Halloj!

Upptäckte idag att min bakväxels dåliga växling hade en oväntad och otrevlig orsak.
2025-05-11 19.57.23-1.webp2025-05-11 19.57.20.webp
Den kallsmidda metalldelen har inte överlevt någon okänd form av kaos i cykelstället.

Med begränsad budget undrar jag vad som är smartast köp för att få en fungerande bakväxel igen. Tysken tar i teorin 120€ för dessa reglage, men de finns inte i lager. Är Shimano Claris 2x8 att föredra? Är det likadana microshift r8 reglage jag bör satsa på?

Å ena sidan vill man ju inte pendla med fina grejer som går sönder. Å andra sidan är det orimligt även med billigt skit som inte överlever parkeringen. Pendlar med cykeln året runt, i alla väder. Kör även ett par längre turer på sommaren, 10-20mil.

Cykeln är en Vitus Substance 2 som köptes hos Bikester innan KK (2023/03). Kassett och växelvajerhöljen är nybytt, varför det känns extra surt att lämna cykeln obrukbar.
Annars hade man kunnat se hela skiten som avskriven. Hade tänkt att ta ett steg upp i prisklass vid nästa inköp, men är lite fast i studentbudget just nu varför reparation känns rimligare. Kan utföra arbetet själv.

Vet inte om det är värt att bråka med försäkringsbolaget, även de kommer väl se hojen som avskriven och inte vara till mycket nytta.

Uppskattar alla tips.

Det skall väl funka med vilken gammal Shimano 8-delad som helst? Om man orkar vänta på ebay...

Säkrast mot att nån våldar mot din cykel är väl ramreglage, men inte säkert man vill ta det steget.

Om du känner någon i de civiliserade delarna av Europa, så säljer Decathlon vänsterhandtag till microSHIFT R8 för ungefär €25.

Du kan ju maila på service-fr@microSHIFT.com med bilder och se om de kan hjälpa dig.
Jag hittar bara vänster bromshandtag (1x) för den pengen. Det är höger reglage för 8-delad bakväxel som jag behöver. Tvådelade reglaget till framväxeln är ju kass det med, men det beror väl på byggkvalitet snarare än yttre åverkan.

Pga upplevd kvalitet så funderar jag på om jag ska byta båda reglage eller bara det helt trasiga.
Hittar högra Shimano Claris x8 för 60€, men bara bundlade microshift för 120€, bundlade shimano för samma pris. Vet inte om folk tycker att Claris är ett bättre bygge eller ej.

Har dragit iväg ett mejl till dem på microshift, får se vad de säger.

Jag hittar bara vänster bromshandtag (1x) för den pengen. Det är höger reglage för 8-delad bakväxel som jag behöver. Tvådelade reglaget till framväxeln är ju kass det med, men det beror väl på byggkvalitet snarare än yttre åverkan.

Pga upplevd kvalitet så funderar jag på om jag ska byta båda reglage eller bara det helt trasiga.
Hittar högra Shimano Claris x8 för 60€, men bara bundlade microshift för 120€, bundlade shimano för samma pris. Vet inte om folk tycker att Claris är ett bättre bygge eller ej.

Har dragit iväg ett mejl till dem på microshift, får se vad de säger.
Moderna Claris tror jag är ett bra steg upp i känsla. Tror att det är "samma" som Sora och Tiagra.

Skickade ett mejl till microshift där jag försynt framförde åsikter och frågor om byggkvalitet samt bifogade bilder på framväxeln som inte riktigt återställer reglaget som den ska.

Fick besked att skadorna tråden handlar om inte går under garantin (inte oväntat). Däremot hade de följdfrågor om det andra reglaget till framväxeln. Gav dem lite mer detaljer om hur reglaget inte återställs ordentligt varpå de erbjöd att byta ut det. De erbjöd även att skicka med en ersättare till det skadade som egentligen inte täcks av garantin.

Bara att tacka och ta emot, inväntar svar på hur pass långa ledtider det blir från deras distributör i USA.

Ser med spänning fram emot att jämföra med exemplaren som satt på cykeln vid inköp. Misstänker att cykeln misshandlats i butik. Tog mig två år att inse att den undermåliga växlingen, upplevd sedan inköp, berodde på snett växelöra och inte reglage eller derailleur.

Tillbaka
Topp