[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Tror att jag var något på spåret redan för en månad sen.
Jo jag såg det! Tänkte att jag skulle undvika att pseudodoxxa 😄

Lustigt ändå att det är så lätt att känna igen den skarpa stilististiken. För tankarna till Cormac McCarthy.

Är på jakt efter ett par billiga små passiva bokhyllehögtalare.
Fick en massa träffar på Micca MB42, kinesgrejer! troligen.
850:- på Amazon.
Nån som vet nått om dessa eller hört dom?

71bQ9jQWd3L._AC_SL1280_.webp

Senast ändrad:
Har läst/sett väldigt mycket bra om dem. Kör bara kör. =)
These are not good speakers, in fact they are kind of shit. The hole in the midrange and the screeching highs are testament to that and stumbling on a track that they fall apart on, about half of my regular line up, gives the audible effect of being shrunken. The one thing that these do right is off axis, they have a very smooth off axis sound. Most, if not all, listening is done off axis to varying degrees and it's usually over looked when eyeballing a spec sheet.

Blev ägare till en hygglig Onkyo receiver, en Technics CD-spelare + ett par ok Jamohögtalare för några månader sen.

Har i några år kört två (en i köket och en i vardagsrummet ) aktiva Audio Pro multiroomhögtalare (C10 och C3) och Spotify, men blir nu sugen på att istället spela på en "riktig" stereo i vardagsrummet.

Blir nog lite CD men förmodligen 99% Spotify. Har ingen 3,5 mm på mobilen och skulle nog inte heller orka med att ha mobilen trådbunden. Hittade däremot Audio Pro link 1 multiroom för en billig peng, och fattar jag saken rätt skulle den kunna lösa uppgiften. Alltså att spela upp musik från Spotify via wifi, från 3,5 mm till RCA i Onkyon, med telefonen som fjärrkontroll, eller?

Blev ägare till en hygglig Onkyo receiver, en Technics CD-spelare + ett par ok Jamohögtalare för några månader sen.

Har i några år kört två (en i köket och en i vardagsrummet ) aktiva Audio Pro multiroomhögtalare (C10 och C3) och Spotify, men blir nu sugen på att istället spela på en "riktig" stereo i vardagsrummet.

Blir nog lite CD men förmodligen 99% Spotify. Har ingen 3,5 mm på mobilen och skulle nog inte heller orka med att ha mobilen trådbunden. Hittade däremot Audio Pro link 1 multiroom för en billig peng, och fattar jag saken rätt skulle den kunna lösa uppgiften. Alltså att spela upp musik från Spotify via wifi, från 3,5 mm till RCA i Onkyon, med telefonen som fjärrkontroll, eller?

Det låter ju som om den borde integrera rakt av med dina befintliga, så du kan välja vilken eller alla högtalarna precis som du gör idag.

Om förstärkaren har optisk ingång kan du skippa RCA-delen.

Hittade däremot Audio Pro link 1 multiroom för en billig peng, och fattar jag saken rätt skulle den kunna lösa uppgiften. Alltså att spela upp musik från Spotify via wifi, från 3,5 mm till RCA i Onkyon, med telefonen som fjärrkontroll, eller?
Nu har jag bara kollat som hastigast, men den verkar kunna fungera som en ersättare för den nu nedlagda ChromeCast Audio och får du den för 500 SEK är det ju ett helt OK pris.

<REDIGERAT>
Sen, @Rattnalle skrev för mig

Beställt. Verkar mystiskt billig... Är det en gammal standard eller ngt som är på väg att sluta fungera? Ja ja...

Nu har jag läst där, och totalt skit verkar de väl inte vara trots allt?
Tänker mera filter mesigt en kondning på diskanten högpass bas/mid fullrange och det blir inte riktigt bra jag hade hellre sett ett riktigt filter 12/18 med dämp motstånd och kanske en konjugat länk på diskanten men då måste man mäta elementen först för att få fram TS värdena.

Jösses vad folk slänger grejer...
Hittade den här i soprummet, var ju tvungen att ta vara på den, testat lite snabbt och den verkar funka.
Kopplade in mina hörlurar och lyssnade på FM radio.
Jäklar vilket bra ljud!
Vill du utöka samlingen?
Jag har en gammal Pioneer surroundreceiver på landet med bra ljud men utan HDMI-kontakter,
den kan du få gratis om du kommer o hämtar den vid östra Siljan.

Tänker mera filter mesigt en kondning på diskanten högpass bas/mid fullrange och det blir inte riktigt bra jag hade hellre sett ett riktigt filter 12/18 med dämp motstånd och kanske en konjugat länk på diskanten men då måste man mäta elementen först för att få fram TS värdena.
Det är inte alltid ett brantare filter ger bättre ljud
Ino Audio pi60 har som lågpassfilter endast en spole i serie med med baselementet (dvs endast 6 dB/oktav), enl Ingvar.

Det är inte alltid ett brantare filter ger bättre ljud
Ino Audio pi60 har som lågpassfilter endast en spole i serie med med baselementet (dvs endast 6 dB/oktav), enl Ingvar.
ino audiopi 60 har 12/12 i filterdelning och det visar även bilden som visar filtret med kondningar och dämpmotstånd den liggande spolen är bas/mid den ståendespolen är diskant.
se läger jag med en bild på hur ett avancerat filter ser ut . du kan försöka att gissa vilka högtalare det filtret sitter i .

Bilagor

• 2025-05-18_113555.webp
    2025-05-18_113555.webp
    13.7 KB · Besök: 49
  • DSC01370.webp
    DSC01370.webp
    363.7 KB · Besök: 47
ino audiopi 60 har 12/12 i filterdelning och det visar även bilden som visar filtret med kondningar och dämpmotstånd den liggande spolen är bas/mid den ståendespolen är diskant.
se läger jag med en bild på hur ett avancerat filter ser ut . du kan försöka att gissa vilka högtalare det filtret sitter i .
Vad det gäller "det avancerade" filtret så har konstruktören lyckats positionera och vända spolarna så att de stör varandra med deras respektive magnetfält.

Dessutom är det svårt att veta filterbrantheten för ett filter genom att räkna antalet spolar och kondensatorer. Man behöver titta på hur de är kopplade. Spolar och kondensatorer kan ju även användas för att jämna ut impedanskurvan för högtalarelementet eller att snygga till dippar eller toppar i ett högtalarelements frekvensgång.

Vad det gäller "det avancerade" filtret så har konstruktören lyckats positionera och vända spolarna så att de stör varandra med deras respektive magnetfält.

Dessutom är det svårt att veta filterbrantheten för ett filter genom att räkna antalet spolar och kondensatorer. Man behöver titta på hur de är kopplade. Spolar och kondensatorer kan ju även användas för att jämna ut impedanskurvan för högtalarelementet eller att snygga till dippar eller toppar i ett högtalarelements frekvensgång.
Intressant tes det avancerade filtret är en ren kopia av ett annat avancerat filter men med olika filtervärden

Ett 6 db filter har bara en spole inget annat och då lågpass delning.
Ett 12 db filter har spole + kondensator
Ett 6db diskant filter har högpass delning ned en enkel kondensator.
Ett 12 db diskant filter har kondensator + spole
Sen kan olika dämpmotstånd läggas in.

Blev nyfiken på hur den lilla Denonreceivern såg ut inuti.
Ganska gediget byggt med tanke på att den är specad till 40W.
tom. motordriven volymkontroll!

IMG_0035[1].webp

Intressant tes det avancerade filtret är en ren kopia av ett annat avancerat filter men med olika filtervärden

Ett 6 db filter har bara en spole inget annat och då lågpass delning.
Ett 12 db filter har spole + kondensator
Ett 6db diskant filter har högpass delning ned en enkel kondensator.
Ett 12 db diskant filter har kondensator + spole
Sen kan olika dämpmotstånd läggas in.
Ett exempel från Troels Gravesen och hans Illuminator. Hur brant filter är det till diskanten (övre elementet)?
Filter_TG.webp

Ett 24Db filter borde dela highpass runt 2000Hz ganska överarbetat .
Det är 12 dB/oktav. C3 och L2 är till för att göra diskantens impedans mer linjär. Därav mitt påstående att det inte går att räkna antalet kondensatorer och spolar och tro att man kan avgöra med vilken branthet filtreringen sker utan att titta på hur de är kopplade.

Det är 12 dB/oktav. C3 och L2 är till för att göra diskantens impedans mer linjär. Därav mitt påstående att det inte går att räkna antalet kondensatorer och spolar och tro att man kan avgöra med vilken branthet filtreringen sker utan att titta på hur de är kopplade.
Men det är ganska bra av dig när du kommenterade det avancerade filtret som är uppritat av Ingvar Öhman med exakta mått mellan spolar och hur dom skall stå.

Men det är många som tycker att gravesens filter är ganska överarbetade.

Du har väl inte köpt ett flatpack i från honom.

Har ett par DALI IV-högtalare jag räddade från morsans garage, gav dom till brorsan för några år sedan, nu är de rejält slitna, ska provlyssna om de är hela fortfarande, minns att de lät riktigt bra direkt efter att jag hade köpt dom.

Funderar på att de dom lite kärlek, slipa och snygga till dom externt, nytt tyg till frontskyddet. Några tips, lack, fernissa? Var köper man tyg utan att ruinera sig? Gissar att värdet inte är speciellt stort?

Ser ut som dessa:
1747656027962.webp

Såg att det fanns "coola" ben till dessa.

1747656106738.webp

Har ett par DALI IV-högtalare jag räddade från morsans garage, gav dom till brorsan för några år sedan, nu är de rejält slitna, ska provlyssna om de är hela fortfarande, minns att de lät riktigt bra direkt efter att jag hade köpt dom.

Funderar på att de dom lite kärlek, slipa och snygga till dom externt, nytt tyg till frontskyddet. Några tips, lack, fernissa? Var köper man tyg utan att ruinera sig? Gissar att värdet inte är speciellt stort?

Ser ut som dessa:
Visa bilaga 769917

Såg att det fanns "coola" ben till dessa.

Visa bilaga 769918
Är det Vifa element i dom där?
Har för mig att de var rätt bra.

Funderar på att de dom lite kärlek, slipa och snygga till dom externt, nytt tyg till frontskyddet. Några tips, lack, fernissa?
Om inte trät, eller ytan, är skadad skulle jag börja med trävax, tex

Var köper man tyg utan att ruinera sig?
Kolla hos tex Hifi Kit
(Kolla runt på sidan, det finns alternativ)

Är det nån här som bygger egna högtalare?
Hittade gamla element som jag knappt visste jag hade; var kommer dessa ifrån. :unsure:
Seas CA21REX bas
och Seas 25TFFC diskant
Går det bygga nått skapligt av dessa?
Hur räknar man ut lådvolym och delningsfilter?
många frågor....

Är det nån här som bygger egna högtalare?
Hittade gamla element som jag knappt visste jag hade; var kommer dessa ifrån. :unsure:
Seas CA21REX bas
och Seas 25TFFC diskant
Går det bygga nått skapligt av dessa?
Hur räknar man ut lådvolym och delningsfilter?
många frågor....
Generellt är Seas kvalitet, så om det bara är helt så går nog att bygga något bra 🙂 Utan att kollat på spec något närmare...

Ska man göra "rätt" så ska man väl mäta upp TS-parametrar, räkna på låda, bygga låda och sen mäta respons i låda, därifrån designa filter. Men man kan ju också jobba på tillverkarens parametrar och teoretiska värden.

Jag har byggt lite olika, för jag gillar att bygga saker generellt. Det är väldigt kul att bygga högtalare :) men det är också en stor värld att dyka in i där det finns många meningar om vad som är "rätt" :) diyaudio.com och faktiskt.io är två forum där man kan starta.

Finns många färdiga beskrivningar man kan bygga efter, så slipper man själv räkna. Har du tur kanske du en gång köpt just de där elementen efter någon sådan beskrivning.

Generellt är Seas kvalitet, så om det bara är helt så går nog att bygga något bra 🙂 Utan att kollat på spec något närmare...
Ska nog börja med att ohmmäta elementen, så man vet om de är hela åtminståne...
Om man mäter med multimeter, ska man få ungefär samma resistans som elementen är specade i?

Tillbaka
Topp