Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Min dotter har precis bakat en "vanlig" tårta och meddelat att det finns lite extra i kylen. Ska genast ta mig dit. Fattar inte riktigt hur det kan bli över när man gör en rund tårta men jag ska snart undersöka saken (befinner mig på annat våningsplan och har endast info via app 😀)
Jag är säker på att även en rund gör jobbet! (Praktiskt taget en skiva rulltårta även om den är på fel ledd) Det är väl en bit över... Tårtor kan gå åt snabbt... Eller så hittar du en hjärtformad tårta till imorgon och får 'skrapet' 🤣

Vilka piller äter ni?
@jonja - tror jag var ganska tydlig i att jag personligen tror vi långt ifrån har en komplett bild av omega3/6 förhållandet och vad som är "bäst" ur alla aspekter (en situation som så klart aldrig kommer uppstå då det inte finns ett bäst i alla lägen).

Däremot vad som är väldigt tydligt är populationen i stort får i sig omega6 lättare och mer och ofta relativt låga mängder omega 3. Så jag tror som sagt att man kommer rätt långt bara med att fundera på hur ens kost ser ut avseende omega 3 och om man kanske skulle öka intaget något om det är lågt - inte att för den sakens skulle börja toktrycka tillskott.

Sen får vi se vad forskningen visar framöver.

Vilka piller äter ni?
Professor Göran Petersson, Kemi- och Bioteknik, Chalmers har gjort lite sammanställningar kring fetterna i vår kost.
Nu har jag inga starka åsikter om fettsammansättning i kost och bryr mig egentligen inte om den här diskussionen, men som lite insyltad i universitetsvärlden vill jag höja ett varningens finger för forskare som ger sig in i diskussioner utanför deras eget ämne. Peterssons publikationslista är nog så imponerande med peer reviewade publikationer inom pyrolys, kromatografi och vad det nu är för något, men det är rätt långt från forskning om hälsoeffekter av kost.

Vilka piller äter ni?
Status:

Jag övergav tyvärr min nollvision efter ca 24 timmar, beställde Omega 3 tidigare i veckan. Men en skillnad nu mot tidigare är åtminstone att jag enbart tar Omega 3, inga vitamin- eller mineraltillskott alls (än så länge...).

1739612929595.webp

Men eftersom trådens ämne är "Vilka piller äter ni?" så bör ju detta vara helt ok. (y)

(Det blev helt enkelt lite tufft mentalt med ett fiskätartvång på mina axlar. Även om inte Omega 3 kapslar är alls lika bra som riktiga firrar så känns det lite bättre nu, att jag kan gå vidare i mitt liv.)

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Status:

Jag övergav tyvärr min nollvision efter ca 24 timmar, beställde Omega 3 tidigare i veckan. Men en skillnad nu mot tidigare är åtminstone att jag enbart tar Omega 3, inga vitamin eller mineraltillskott alls (än så länge...).

Visa bilaga 752403

Men eftersom trådens ämne är "Vilka piller äter ni?" så bör ju detta vara helt ok. (y)
Var extremt försiktig, jag glömde mina piller igår morse och nu har jag feber🥵

Vilka piller äter ni?
Hon lever i en pillerthriller.
Aldrig mera heroin.
Hon får väl ringa upp sin pillerkille.
Så att hon blir lugn och fin.
Tabletterna till natten tar hon
redan på dan.
Sen sitter hon och snöar framför
Pippi Pelikan.
När TVn tar slut, ja då ringer hon sin pillerkille.
Snälla, hjälp mig att stå ut!
/Sundström

Vilka piller äter ni?
Det där ”Tyngre”, vad säljer dem för nåt? Kan det vara kosttillskott?
1000030629.webp

Vilka piller äter ni?
Dom avråder ju nästan snarare folk att äta tillskott, och på frågan om dom själva äter tillskotten så svarar dom nej. Men dom pratar sakligt om hur och varför det funkar. Sen är Ville väldigt cynisk och tycker att om man inte är absolut världselit är det så mycket annat som är viktigare för ens prestation än tillskott. Basic som sömn, återhämtning och mat ska vara topp innan man börjar labba med annat.

Vilka piller äter ni?
Vad tror kollektivet om broccoligroddar?

Att jobb, familj och högst medioker genuppsättning är några av många anledningar till att det för egen del vore ett fantastiskt effektivt sätt att vaska pengar på.
Men hade jag varit sponsrad elitatlet hade jag baske mig inte kunnat få nog av groddarna! 😂

Som alltid "more research is needed" haha

Vilka piller äter ni?
Att jobb, familj och högst medioker genuppsättning är några av många anledningar till att det för egen del vore ett fantastiskt effektivt sätt att vaska pengar på.
Men hade jag varit sponsrad elitatlet hade jag baske mig inte kunnat få nog av groddarna! 😂

Som alltid "more research is needed" haha
Sulforafan. - det är väl den koncentrationen som gör att de sticker ut, groddarna, om jag fattar rätt. Sen går det åt några kilo groddar, 10-20 eller så, för en liter motsvarande deras dryck. Då kan man ju undra. Är det nyttigt att äta så mycket broccoligroddar i en sittning. Jag tror jag hoppar... Tar några riktiga på mackan istället.

Vilka piller äter ni?
Om man inte sover bra, så är det ju nåt som inte är i balans. Om tillskott löser det så är det ju uppenbart nåt med kosten som är fel. Eller placebo som ni säger.

Vilka piller äter ni?
Jag har ballat ur helt.

Proteinpulver slutade jag iofs aldrig med men...

förutom Omega 3 (första återfallet) har jag nu även börjat med multivitamin igen (andra återfallet) samt ytterligare förfinat/spetsat min dagliga jättesmoothie genom att tillsätta en rejäl dos med "Complete Greens" från Bulk. (y) Numera ser min smoothie så där äckligt mörkgrön och nyttig ut, en så kallad "influenser smoothie" men resten av ingredienserna balanserar smaken perfekt.

Fiskar och grönsaker i tillräcklig mängd är ju lite jobbigt att hålla på med disciplinerat och regelbundet så jag hoppas att detta ändå är bättre än noll.

Såga mig gärna, jag ger ändå f-n i det. 🙂

1747685270149.webp

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Jag har ballat ur helt.

förutom Omega 3 (första återfallet) har jag nu även börjat med multivitamin igen (andra återfallet) samt ytterligare förfinat/spetsat min dagliga jättesmoothie genom att tillsätta en rejäl dos med "Complete Greens" från Bulk. (y)

Visa bilaga 770021
Sålänge det är stolpiller så är det ok 👍

Vilka piller äter ni?
Jag har ballat ur helt.

förutom Omega 3 (första återfallet) har jag nu även börjat med multivitamin igen (andra återfallet) samt ytterligare förfinat/spetsat min dagliga jättesmoothie genom att tillsätta en rejäl dos med "Complete Greens" från Bulk. (y) Numera ser min smoothie så där äckligt mörkgrön och nyttig ut, en så kallad "influenser smoothie" men resten av ingredienserna balanserar smaken perfekt.

Fiskar och grönsaker i tillräcklig mängd är ju lite jobbigt att hålla på med disciplinerat och regelbundet så jag hoppas att detta ändå är bättre än noll.

Visa bilaga 770021
Så du spetsar filen med linfröolja, knaprar valnötter som en ekorre, har hittat ett lager av jordnötsmjöl som du spär ut allt möjligt med (ibland bara för att se om det går) och sen äter du varierade grönsaker, det du kallar complete greens? Vi är kanske två då, som spårat... 😏 Varierad kost brukar jag kalla det. Du vet, ät regnbågen 🌈

Tillbaka
Topp