Fulldämpad MTB till 15-årig dotter

henkan_2001

Aktiv medlem
Hej!

Söker en fulldämpad MTB till dottern min. Hon är 15 år och 165cm lång. Gillar utförscykling, främst flow trails, men vi cyklar mest trail i Skåne.
Idag har hon en fulldämpad White Intercepter, där hon känner att sadeln är lite i vägen då hon vill röra rumpan bakåt (vill alltså få ned sadeln lite mer).

Har funderat lite på om en begagnad cykel, t.ex. Canyon Neuron eller Kona Process 153.

Vad har ni andra för erfarenheter av dessa cyklar?
Andra förslag på lämliga cyklar tas även gärna emot.

// Henrik

De flesta eller många moderna cyklar har korta sadelrör.

Ändå konstigt att sadel hela vägen ner skulle vara i vägen om man är 165cm på en small. Det får inte plats längre dropper?

Canyon eller kona blir nog bra men gäller att kolla att seat tube är kortare speciellt om det är äldre cyklar och medium.

De flesta eller många moderna cyklar har korta sadelrör.

Ändå konstigt att sadel hela vägen ner skulle vara i vägen om man är 165cm på en small. Det får inte plats längre dropper?

Canyon eller kona blir nog bra men gäller att kolla att seat tube är kortare speciellt om det är äldre cyklar och medium.
Jag borde skrivit att droppern redan är monterad längst ned på White Interceptor…

Sadelröret är betydligt kortare på Kona, så där skulle just det problemet troligen lösas.

Vevarmslängden spelar in också men inte när man står upp och droppern är monterad i botten.

Det finns droppers med lägre stack men jag tror inte det är avgörande här.

Min minsta dotter som är 13 har en Neuron -2021(?) i small. Hon är väl ca 157cm och det sitter en 150mm dropper på cykeln. Blir precis lagom med den slammad mot klämman. Är även 165mm vevar på cykeln.

Stumpjumper för förstås också en modell jag håller lite koll på, för att se om det kommer ut någon small eller S2.
Kanske även Canyon Spectral kan vara något.

Någon har erfarenhet av Cube Stereo ONE44 C:62 PRO 29?
Verkar ha fått ganska omdöme: https://bike-test.com/en/review/cube-stereo-one44-c62-pro-2023/
Jag har ingen egen erfarenhet men har ändå tipsat om Cubes heldämpade kolfibercyklar förut. Deras ramar är förhållandevis lätta så jag tycker vikten talar för att de kan vara lämpliga till ungdomar. En trail-/ lätt endurocykel runt 13-13.5 kg sticker ut när många tillverkare hela tiden verkar göra större och tyngre cyklar. I övrigt så är det små skillnader mot mycket annat bra på marknaden. Brukar finnas till bra pris på Bike-Discount, Bike24 och Alltricks som alla är helt pålitliga postorderföretag.

Jag har ingen egen erfarenhet men har ändå tipsat om Cubes heldämpade kolfibercyklar förut. Deras ramar är förhållandevis lätta så jag tycker vikten talar för att de kan vara lämpliga till ungdomar. En trail-/ lätt endurocykel runt 13-13.5 kg sticker ut när många tillverkare hela tiden verkar göra större och tyngre cyklar. I övrigt så är det små skillnader mot mycket annat bra på marknaden. Brukar finnas till bra pris på Bike-Discount, Bike24 och Alltricks som alla är helt pålitliga postorderföretag.
Japp, vilkten tittar jag en hel på.
Cube modellen ovan väger mindre än 13kg... och kommer med bra komponenter för sitt pris.

Mitt intryck av Canyons ramstorlekar är att de är rätt små i storleken, dvs att man kan lätt ha lite större ram än vad de rekommenderar.Känns så för grabbens Neuron Young Hero. Vad är din erfarenhet?

Cube modellen ovan väger mindre än 13kg... och kommer med bra komponenter för sitt pris.

Mitt intryck av Canyons ramstorlekar är att de är rätt små i storleken, dvs att man kan lätt ha lite större ram än vad de rekommenderar.Känns så för grabbens Neuron Young Hero. Vad är din erfarenhet?
Jag har ingen koll på geo för andra storlekar än för mig själv (192 cm). Går jag på Canyons rekommendationer så ligger jag på gränsen mellan large och xl men jag vet med mig att large skulle vara för liten. Jag tror Canyon generellt rekommenderar lite för små cyklar. @Berk har stenkoll på Canyons storlekar och cyklar till ungdomar generellt.

Spontant så känns Neuron young hero liten. Min dotter är ungefär lika lång och hon har en Vitus som jag köpte när hon var <160 cm. Det enda som kändes stort var vevarna som var idiotiska 175 mm.
En sak till som jag gillar med Cuben nu när jag tittade närmare på den är att Stack och kedjestagslängd liknar Spectralen mer än Neuron, lite tryggare när det börjar luta utför.

På just Neuron skulle jag säga att Canyon rekommenderat en halv storlek för små. På t.ex. Spectral är rekommendationen rätt. Sen måste man titta bara på kroppslängd, inner på innerben, som är fel hos Canyon.

På just Neuron skulle jag säga att Canyon rekommenderat en halv storlek för små. På t.ex. Spectral är rekommendationen rätt. Sen måste man titta bara på kroppslängd, inner på innerben, som är fel hos Canyon.
Men visst måste en Neuron young hero med 410 cm reach vara i minsta laget för tjejens 165 cm?
430-440 i reach borde vara lämpligare.

Men visst måste en Neuron young hero med 410 cm reach vara i minsta laget för tjejens 165 cm?
430-440 i reach borde vara lämpligare.
Nej, jag tittar inte på Neuron åt dottern. Grabben är 158cm nu och i höstas fick han en Neuron Young Hero när modellen var på kampajn. Min kommentar om storleken på Canyons modeller är att vi först var rädda för att välja den större varianten på Young Hero till honom, men den har aldrig känts för stor.

Tillbaka
Topp