Rätt position för nacken

lidalooparn

Aktiv medlem
Rätt position för nacken
Har en förskjutning i disken mellan nacke och bröstryggen som ger sig särskilt till känna när jag cyklar racer och sitter med en position med huvudet för högt upp.
Har funderat på en lösning som fönsterputsare har- dvs glasögon med spegel- som möjliggör att jag kan hålla huvudet med blicken mer nedåt backen framhjulet.
Tips?

Rätt position för nacken
Lätt hjälm, håll ner huvudet och lyft på ögonen. Sänk ner huvudet och slappna av vid tillfälle ofta.
Lazer Genesis t ex trillar in på strax över 200 gram.

Mvh whiplasharn.

Rätt position för nacken
Det kan ju absolut vara bra. Men de kan ju inte trolla bort ett sådant bekymmer. Om man inte vill förlänga och ha 350mm spacer t ex.
Grejen är att man vill vara där nere ändå.
Så är det. Men tänker det är en bra bit på vägen och kunna få bra tips också vad man kan tänka på. Det fick iallafall jag när jag gjorde min.

Rätt position för nacken
sett prismor för ändamålet att köpa.

själv föredrar jag en mer upprätt position och en droppformad ryggsäck långt ner på ryggen. den aerodynamiska effekten är betydande, ergo förbjudet hos uci.

ett mer radikalt alternativ lancerades nyligen🤣
.

Senast ändrad:
Rätt position för nacken
Jag fick sluta med racer och började stöka i skogen för 15år sedan. men allt skakande trots 150mm slag har gett problem i ländryggen istället så tillbaka på ruta 1.
Bikefit gjord. Jobbar med Specialized.

Rätt position för nacken
sett prismor för ändamålet att köpa.

själv föredrar jag en mer upprätt position och en droppformad ryggsäck långt ner på ryggen. den aerodynamiska effekten är betydande, ergo förbjudet hos uci.

ett mer radikalt alternativ lancerades nyligen🤣
.
Bra kvantitativt svar! Eller inte ...
1728302732793.png

Rätt position för nacken
Vet inte läget, men du bör variera sittställning litet också, hålla på olika ställen på styret, mikrolyft av stjärten, skaka loss armar och ben etc.
Har de något gemensamt, såsom en orsak, nack- och ländryggsbesvären?

Rätt position för nacken
Lånkapar oförskämt tråden. Har lite stelhet men ingen skarp smärta när jag kollar vänster/höger efter längre cykelturer på 2+ timmar. Det håller i sig till dagarna efter och strålar ner lite till skulderbladen men tydligt att det hör till nacken på något sätt. Även lite problem med en något lättare smärta i vänster axel som också verkar höra ihop med nacken på något sätt.

Iallafall, har testat att googla mig fram på lite olika bike fitting-råd för nacksmärtor och det verkar bero på att styret är för brett? Kan det stämma? Eller är det på grund av ovana och svaga muskler bara och går att träna upp? Har varken råd med fysio eller riktig bike fit just nu, annars är det helt klart en fråga för en sån.

Rätt position för nacken
Lånkapar oförskämt tråden. Har lite stelhet men ingen skarp smärta när jag kollar vänster/höger efter längre cykelturer på 2+ timmar. Det håller i sig till dagarna efter och strålar ner lite till skulderbladen men tydligt att det hör till nacken på något sätt. Även lite problem med en något lättare smärta i vänster axel som också verkar höra ihop med nacken på något sätt.

Iallafall, har testat att googla mig fram på lite olika bike fitting-råd för nacksmärtor och det verkar bero på att styret är för brett? Kan det stämma? Eller är det på grund av ovana och svaga muskler bara och går att träna upp? Har varken råd med fysio eller riktig bike fit just nu, annars är det helt klart en fråga för en sån.
Vanligast är att styret är för lågt så man sitter med raka armar vilket är rena döden för nacke och axlar när man cyklar långt.

Rätt position för nacken
Vanligast är att styret är för lågt så man sitter med raka armar vilket är rena döden för nacke och axlar när man cyklar långt.
Nä jag böjer på dom så det är inte det! Försöker tänka på det hela tiden. Däremot kanske jag tröttar nackmusklerna genom att ”kolla uppåt” ändå. Men då borde det väl göra mer ont att röra huvudet uppåt/nedåt än åt sidan?

Rätt position för nacken
Nä jag böjer på dom så det är inte det! Försöker tänka på det hela tiden. Däremot kanske jag tröttar nackmusklerna genom att ”kolla uppåt” ändå. Men då borde det väl göra mer ont att röra huvudet uppåt/nedåt än åt sidan?
Kan vara styret som är för lågt ändå om du behöver tänka på att böja armarna, det kommer naturligt när styret är högre upp och man behöver inte böja upp huvudet lika mycket heller. Men även andra saker påverkar som att sadeln inte ger stöd utan flyttar vikt till händerna (typiskt om sadelnspetsen är vinklad nedåt) och även ett för brett styre..

Rätt position för nacken
Kan vara styret som är för lågt ändå om du behöver tänka på att böja armarna, det kommer naturligt när styret är högre upp och man behöver inte böja upp huvudet lika mycket heller. Men även andra saker påverkar som att sadeln inte ger stöd utan flyttar vikt till händerna (typiskt om sadelnspetsen är vinklad nedåt) och även ett för brett styre..
Låter mer som att styret är för brett för min del. Har inte direkt slammat styre och vill heller inte ha en chopper till lvg-racer, så kommer testa att köra på ett mindre brett styre. Gjorde underverk för komforten på min gamla cykel också! Sadeln är redan utplanad till 0 grader men det är ett bra tips som många inte tänker på. Att vinkla upp den lite igen fick bort mina avdomningar i händerna och fick lättare att släppa styret för att signalera och göra annat med händerna utan att peterniklas började domna heller.

Rätt position för nacken
Låter mer som att styret är för brett för min del. Har inte direkt slammat styre och vill heller inte ha en chopper till lvg-racer, så kommer testa att köra på ett mindre brett styre. Gjorde underverk för komforten på min gamla cykel också! Sadeln är redan utplanad till 0 grader men det är ett bra tips som många inte tänker på. Att vinkla upp den lite igen fick bort mina avdomningar i händerna och fick lättare att släppa styret för att signalera och göra annat med händerna utan att peterniklas började domna heller.
Väl värt att testa och smalare styre är trenden inom landsväg så inte fel oavsett. Jag tycker själv att det är skönare med smalare, man offrar något lite i styrkontroll men på väg är det inget avgörande.

Tillbaka
Topp