Läckande SRAM FORCE reglage

Daweb

Aktiv medlem
Hej!

Har problem med att mitt ena SRAM FORCE d1 reglage läcker hydraulvätska.
Först trodde jag att det bara kom från lilla "luftningshålet" och tog reda på att det inte behövde vara något läckage i själva systemet om det kom där ifrån. Bra tänkte jag och rengjorde grundligt.

Men efter varje tur så ser det likadant ut. Tänkte först att det är styrlindan som absorberat och att det är svårt att få bort. Har tvättat och rengjort noggrant varje gång och ser likadant ut efter varje tur. Kan inte få fram något läckage av att bara stå och bromsa hemma.

Bromsen fungerar ungefär likvärdigt som andra sidan. Cykeln är ny sen i november.

Några idéer?

1000002184.webp
1000002102.webp

Bilagor

• 1000002183.webp
    1000002183.webp
    251.4 KB · Besök: 45
Har samma problem (Rival m vajer vxl). Jag har bytt bladdern bakom luckan men det hjälpte inte. Kommer byta banjon eller packningarna i banjon i nästa steg.

Med tanke på varifrån vätskan kommer (hålet i kåpan) verkar det väl ändå extremt osannolikt att det skulle vara något annat än ett pinhål i blåsan under? Jag har bytt blåsa på flera SRAM mekaniska reglage men tack och lov inte behövt göra det på AXS ännu. Åtminstone tidigare fanns de inte att köpa som reservdel för AXS…

Det var första gången jag upptäckte såg det tveklöst ut att komma ifrån hålet. Men efter rengöring och fler turer ser det ut som att mer kommer ifrån sidan där "slangen" går in och inga tecken alls på att mer kommit ur hålet. Kanske läcker på fler ställen 🥴

Okej, tack för svar. Känner du att bromsen blir sämre och sämre? Jag tycker inte jag märkt någon större skillnad hittills.
Min broms la av. Känns slapp och ingen bromsverkan. Om pistången har gått, för tredje gången, får jag nog byta ut hela reglaget. Jag ska först testa om jag kan få igång bromsen genom att justera om handtagets reach. Det kan hamna i ogynsammt läge där flödet i bromsen blockeras av pistongens läge har jag märkt.

Tillbaka
Topp