Storlek landsvägscykel

Jimmy_

Medlem
Storlek landsvägscykel
Hej,
Har börjat kolla lite på en begagnad landsvägscykel. Har framförallt kollat på Trek Emonda ALR 5, kollat på nån 2016 årsmodell. Min fråga är, hur ska man tänka med storlek? För när jag köpte min MTB tyckte jag att den blev för stor trots att jag låg inom intervallet med längden.
Är 188-189 cm, och har inseam mått på 86-87 cm. Kollat på ram i 58 cm på den där Trek cykeln, dock ligger den mellan 179-186 cm. Hur bör man tänka, vill inte råka göra samma misstag som med min MTB och köpa en cykel som jag ska störa mig på att den känns för stor.

Storlek landsvägscykel
Ramstrl i cm, säger inte så mycket. Köper man en hoj efter mått angivna i cm, finns ingen garanti, för att du kommer att trivas på den. Köper du beg. Är tipset alltid att testa hojen och känna efter. Köper du nytt är tipset alltid att göra en "Bikefit" innan. Detta för att inte gå in i tunnan. Mycket går att efterjustera, men inte allt.

Storlek landsvägscykel
Jag tror att 58 blir ganska lagom. 56 om du vill komma ner i stack vilket kanske kan vara bra eftersom du har korta ben för din längd (- iaf enligt grafen nedan).
1748976558926.webp

Storlek landsvägscykel
Jag tror att 58 blir ganska lagom. 56 om du vill komma ner i stack vilket kanske kan vara bra eftersom du har korta ben för din längd (- iaf enligt grafen nedan).
Visa bilaga 772604
Oj, nu blir jag osäker om jag mätt rätt, när statistiken ser ut sådär. Körde de där "bok tricket" att man placerar en bok mellan benen, och pressar den uppåt som att man skulle sitta på den, sen mäta från golv till överkant på boken. Eller ska man göra på något annat sätt?

Storlek landsvägscykel
Bra tips. Men inte givet. Hur man fungerar på en cykel är så mycket mer. För att nämna några: Armlängd. Böjlighet i ryggen etc. Händernas placering på styret.
Har man tur sitter hojen som en smäck, (eft just). Har man otur gör den det inte...

Storlek landsvägscykel
Jag är 188/89 och hade tyckt både 56 och 58 funkat på längd. Det skiljer bara 4mm mellan 56 och 58, det är försumbart och löses med styre/stam.
Men 58 är 19mm högre än 56, det är rätt mycket. 56an hade blivit låg för mig med korta armar. Är du i mitten, gorilla eller T-rex?

Vad är det för mtb och storlek?

Storlek landsvägscykel
Jag är 188/89 och hade tyckt både 56 och 58 funkat på längd. Det skiljer bara 4mm mellan 56 och 58, det är försumbart och löses med styre/stam.
Men 58 är 19mm högre än 56, det är rätt mycket. 56an hade blivit låg för mig med korta armar. Är du i mitten, gorilla eller T-rex?

Vad är det för mtb och storlek?
Skulle säga varken korta, eller överdrivet långa armar för min längd. Är en Orbea Alma H30 i XL. Har även kollat på en Trek Madone 5.2 C H2 i 60 cm, men den känns riktigt stor. Blir till och med högre standover height än min Orbea som jag tycker är otympligt stor.

Storlek landsvägscykel
En för stor hoj, är inte mycket att göra något åt. En för liten! Tja... man kan göra hojen "större".
Med längre sadelstolpe och längre styrstam, kommer man en bra bit på väg. Titta gärna på hojarna man kör på i Giro Italia, (Pågår fn). Dessa hojar är maxade individuellt. Kan tom ses som skräddarsydda. För ögat kan dessa hojar se ut att vara för små, för dessa många gånger långa cyklister. Men ack inte!

Kör själv racer på en ramstrl 53cm. Är då själv 182cm lång och väger 72kg. Skulle aldrig cykla på en sådan hoj om den inte suttit som en smäck!

Senast ändrad:
Storlek landsvägscykel
En för stor hoj, är inte mycket att göra något åt. En för liten! Tja... man kan göra hojen "större".
Med längre sadelstolpe och längre styrstam, kommer man en bra bit på väg. Titta gärna på hojarna man kör på i Giro Italia, (Pågår fn). Dessa hojar är maxade individuellt. Kan tom ses som skräddarsydda. För ögat kan dessa hojar se ut att vara för små, för dessa många gånger långa cyklister. Men ack inte!

Kör själv racer på en ramstrl 53cm. Är då själv 182cm lång och väger 72kg. Skulle aldrig cykla på en sådan hoj om den inte suttit som en smäck!
Nej, Giro d’Italia pågår inte för närvarade, det avslutades i söndags.

Storlek landsvägscykel
Det blir sällan rätt storlek första gången, och cykelhandlare bör vara medvetna om det. Fråga noga om bytesrätt, efter att du ev. fått justeringshjälp.

Storlek landsvägscykel
Vid privata köp av begagnat, finns aldrig några garantier, för att hojen kommer att passa. Men det går ju alltid att
lämna över stafettpinnen till någon annan. Hojen behöver ju inte initialt sitta som en smäck. Men då bör man vara medveten om vad som går att förändra i form av inställningar och ev byte av styrstam, eller sadelstolpe.

Storlek landsvägscykel
Vid privata köp av begagnat, finns aldrig några garantier, för att hojen kommer att passa. Men det går ju alltid att
lämna över stafettpinnen till någon annan. Hojen behöver ju inte initialt sitta som en smäck. Men då bör man vara medveten om vad som går att förändra i form av inställningar och ev byte av styrstam, eller sadelstolpe.

Tillbaka
Topp