Farligt att cykla landsväg på landsvägscykel?

Därom tviste de lärde! Min erfarenhet är att oftare än inte så kör bilar om där det finns plats. Så om du ligger långt till höger så kommer bilar köra om i samma fil, vilket är trångt och obehagligt. Bättre att köra precis till höger om mitten för att visa att du aktar dig, men ändå tvingar fram en korrekt omkörning.

Tycker jag då.

Det funkar bra, särskild i kombination med radar. Men ibland, när det bara är för mycket och går för fort, får man hålla sig längst ut och hålla tummarna.

Finns flera studier som pekar på att Garmin Varia, radarn med blinkande lampa från 140-153 m vid omkörning, ger både större upplevd trygghet och mindre risk för faktisk påkörning. Varian uppfostrar väl dessutom genom tätare blink när fordonet närmar sig. Dock finns en varia med fast sken och den hade jag undvikit.

För min del känner jag mig tryggare på de flesta landsvägar än på cykelbanorna…men cyklar visserligen sällan träningsrundor i rusningstid… senaste jag sett på cykelbanan var tre kids som satt på elkicken på varsin brassestol och åkte smått vinglande.

En sak jag börjat göra när jag är ute på trafikerade vägar är att alltid när jag ser en mötande lastbil komma mot mig kasta ett öga bakåt. Kommer det då bilar eller framförallt en annan lastbil bromsar jag lugnt in och ställer mig i gruset bredvid vägen.

Jag behöver inte slå någon tid när jag kör själv och det gör att även en trång väg känns trygg. Att ha dubbla lastbilar på en smal väg däremot är fruktansvärt.

Jag tycker spy mirror är smidig. Sätter den på topp-röret och kikar mellan benen bakåt. Funkar oväntat nog toppen. Enkel att ta av med om man tycker det ser för muppigt ut med spegel.

Finns flera studier som pekar på att Garmin Varia, radarn med blinkande lampa från 140-153 m vid omkörning, ger både större upplevd trygghet och mindre risk för faktisk påkörning. Varian uppfostrar väl dessutom genom tätare blink när fordonet närmar sig. Dock finns en varia med fast sken och den hade jag undvikit.

För min del känner jag mig tryggare på de flesta landsvägar än på cykelbanorna…men cyklar visserligen sällan träningsrundor i rusningstid… senaste jag sett på cykelbanan var tre kids som satt på elkicken på varsin brassestol och åkte smått vinglande.
Samma här. Cykelbanor är ett h-e, man vet aldrig vad cyklister hittar på. Bilister är mycket mer förutsägbara.

Det går bra att cykla från Järna till Mörkö
det är dock mycket trafik vid motorvägen morgon och kväll på vardagarna men det kan undvikas genom att cykla lite grus över bron vid saltå kvarn

Färgstarka kläder och lampa bak även dagtid. Kör om cyklister då och då som syns väldigt dåligt, tex helt svartklädda.
+1

Jag bilpendlar en hyfsad sträcka på 80-väg varje dag och det förekommer en del cyklister. Det är helt brutal skillnad i synlighet mellan nån i mörka kläder som håller sig längst ute på kanten, mot nån i varselfärger, lampa och som kör i höger hjulspår. Även i fullt solsken.

Edit: Gäller dessutom särskilt LVG-cyklister som gör allt för att minimera sin vindfångande area och klä sig "snyggt". Blir som ett osynligt streck i periferin bara. 😰

Dessutom indikerar man tydligt att man faktiskt bryr sig när man har lite tingeltangel och lampor. Verkar kunna ge effekt även på rövhattade bilister. Själv funderar jag inte ens på att köra om, om jag inte kan göra det helt i mötande fil.

Känns kanske tryggare för vissa men kör du på samma sätt hela tiden dvs så säkert du kan så hjälper inte den där radarn om nån är berusad eller framför sitt fordon på felaktigt sätt. Eller stannar du och går åt sidan utanför vägen var gång den där radarn piper till? Aldrig förstått det där med radar, backspegel mm när man kör cykel.

En sak jag börjat göra när jag är ute på trafikerade vägar är att alltid när jag ser en mötande lastbil komma mot mig kasta ett öga bakåt. Kommer det då bilar eller framförallt en annan lastbil bromsar jag lugnt in och ställer mig i gruset bredvid vägen.

Jag behöver inte slå någon tid när jag kör själv och det gör att även en trång väg känns trygg. Att ha dubbla lastbilar på en smal väg däremot är fruktansvärt.

Jag tycker spy mirror är smidig. Sätter den på topp-röret och kikar mellan benen bakåt. Funkar oväntat nog toppen. Enkel att ta av med om man tycker det ser för muppigt ut med spegel.

Tror mer att kika sig över axeln vid tungt trafikerad väg ökar risken för en eventuell påkärning. Då risken för att du vinglar till med cykeln ökar i samma veva du vänder huvudet för att kolla bakåt. Säger inte att du vinglar till, men däremot påstår jag att risken för att du vinglar till när du kollar bakåt ökar markant.

+1

Jag bilpendlar en hyfsad sträcka på 80-väg varje dag och det förekommer en del cyklister. Det är helt brutal skillnad i synlighet mellan nån i mörka kläder som håller sig längst ute på kanten, mot nån i varselfärger, lampa och som kör i höger hjulspår. Även i fullt solsken.

Edit: Gäller dessutom särskilt LVG-cyklister som gör allt för att minimera sin vindfångande area och klä sig "snyggt". Blir som ett osynligt streck i periferin bara. 😰

Dessutom indikerar man tydligt att man faktiskt bryr sig när man har lite tingeltangel och lampor. Verkar kunna ge effekt även på rövhattade bilister. Själv funderar jag inte ens på att köra om, om jag inte kan göra det helt i mötande fil.
Lampa bak är dunder oavsett tidpunkt och väder. Har oftast det med.

Visa bilaga 772750

F.ö. cyklar jag kring 10000 km om året, kanske 80% landsväg (har dålig koll) och har inga farliga situationer att förmedla. Men det är klart att man får ha nån sorts koll bakåt, musik i öronen är kanske inte att rekommendera.
Däremot är en stark röd lampa i röven och kläder som syns rätt bra.
This ? :rolleyes:

Bilagor

• BPL.webp
    BPL.webp
    10.7 KB · Besök: 28
Jag har aldrig varit direkt orolig när jag cyklat solo men visst beror det på vilka vägar man härjar på och självklart kan man ha otur med obehagliga trafiksituationer ändå.

Cykling i grupp (i synnerhet stora grupper) är däremot en totalt annan sak, jätteroligt men farligare, fokus är nödvändigt. Dels riskerar det reta upp en del i trafiken men det blir också avsevärt mindre marginal i en grupp för misstag.

Lampa är bra, även jag har en Garmin Varia.

Senast ändrad:
Vet jag att jag ska ut på lite "för trafikerade vägar" så har jag samtliga mina attribut aktiverade:
  • Röd lampa bak på sadelstolpen.
  • Röd lampa bak i hjälmen
  • Varia radar.
  • Ett par neonfärgade cykelhandskar som både är bekväma, och som syns väldigt tydligt när man viftar med händerna.
Varian, har jag mest för att på smala vägar när jag behöver stanna, eller vika av lite extra för att kunna släppa förbi försiktiga bilister. Bra att göra det smidigt för bilisterna. Det otäcka med Varian, är när jag inte har den eller när batteriet torskar, så sitter det ändå lite i ryggmärgen att när den inte varnar så finns inget bakom och jag märker att jag blir lite nonchalant. På högtrafikerade vägar kan man fundera på nyttan, eftersom den piper mest hela tiden. :)

Neonfärgade cykelhandskar var en slump när det låg i rea-korgen hos min lbs. Men stannade på Cricle-k tidigare i våras vid en cykeltur. Så kom det fram en kille och sa att det var ju jättebra med mina handskar för han såg så tydligt när jag viftade för sväng när han tydligen låg bakom mig sista biten in mot macken.

Tror mer att kika sig över axeln vid tungt trafikerad väg ökar risken för en eventuell påkärning. Då risken för att du vinglar till med cykeln ökar i samma veva du vänder huvudet för att kolla bakåt. Säger inte att du vinglar till, men däremot påstår jag att risken för att du vinglar till när du kollar bakåt ökar markant.
Nej det kan man såklart inte göra då. Men de mest trafikerade vägar jag kör på har ofta luckor på någon kilometer. Då kan man kasta ett öga bakåt om man ser en lastbil en bra bit fram. Då hinner man lugnt stanna i god tid. Men då måste man veta att man inte har någon i närheten.

Är det full rulle med trafik får man bara hålla in axlarna och hoppas :D

De flesta av mina gamla landsvägskompisar har börjat cykla gravel istället.. De tycker det har blivit för riskfyllt att cykla landsväg..

De flesta av mina gamla landsvägskompisar har börjat cykla gravel istället.. De tycker det har blivit för riskfyllt att cykla landsväg..
Var i landet är detta? Det skiljer sig nog ganska mycket åt var man bor.

Ska tillägga att den allvarligaste olyckan senaste tiden är en krasch vid gruppcykling, där lite trötthet säkert påverkade koncentrationen så att en av medcyklisterna gick i asfalten, med skrubbsår från huvud till tå, en bunt brutna revben och något nyckelben samt eventuellt punkterad lunga.
Man ska ha respekt för bilar i trafiken, men riskmässigt om man cyklar i grupp kanske klungcykling i sig är en större risk? Nu äger jag ingen gravel, men när vi kör på med lite fart på grusvägar med landsvägshojar, så känns det som att man behöver ännu mer koncentration och det ligger närmare vurpor där på gruset om man ska ligga på rulle.

Var i landet är detta? Det skiljer sig nog ganska mycket åt var man bor.

Ska tillägga att den allvarligaste olyckan senaste tiden är en krasch vid gruppcykling, där lite trötthet säkert påverkade koncentrationen så att en av medcyklisterna gick i asfalten, med skrubbsår från huvud till tå, en bunt brutna revben och något nyckelben samt eventuellt punkterad lunga.
Man ska ha respekt för bilar i trafiken, men riskmässigt om man cyklar i grupp kanske klungcykling i sig är en större risk? Nu äger jag ingen gravel, men när vi kör på med lite fart på grusvägar med landsvägshojar, så känns det som att man behöver ännu mer koncentration och det ligger närmare vurpor där på gruset om man ska ligga på rulle.
Kristianstad, finns väldigt gott om grusväg (gör det kanske i hela landet) på åsarna, godsen och militärfälten.. Händer kanske inga större incidenter men hela tiden relativt många små.. De säger att de går att slappna mycket mer på grusväg..

Fast hur vanligt är det att bli påkörd bakifrån på landsväg egentligen? Vad jag har förstått så är den stora merparten av allvarliga olyckor med cyklister inblandade mer av typen kollisioner i tätort pga komplicerade trafiksituationer, att folk inte följer väjningsplikten, mörker etc samt singelolyckor.

Det känns trist om folk känner att de behöver radar och olika blinkande ljus för att ge sig ut och cykla landsväg, men frågan är om det är en reell, substantiell risk som man minimerar eller mer en känsla av att det är farligt som man vill hantera...? :-/

Jag har nog ett 10 tal kompisar som nu för tiden kör mycket mer gravel än landsväg.. Deras landsvägscyklar står mest hemma och samlar damm..
Pratar mycket med några av dem och de säger att de är minst 1 mindre incident varje runda och någon gång har det nästan slutat med handgemäng.
Håller med om det finns väldigt många idioter på vägarna men jag tror inte det finns fler här än på andra ställen..

Fast hur vanligt är det att bli påkörd bakifrån på landsväg egentligen? Vad jag har förstått så är den stora merparten av allvarliga olyckor med cyklister inblandade mer av typen kollisioner i tätort pga komplicerade trafiksituationer, att folk inte följer väjningsplikten, mörker etc samt singelolyckor.

Det känns trist om folk känner att de behöver radar och olika blinkande ljus för att ge sig ut och cykla landsväg, men frågan är om det är en reell, substantiell risk som man minimerar eller mer en känsla av att det är farligt som man vill hantera...? :-/
De flesta cykelolyckor är singelolyckor utan någon annan varken cyklist, gående eller bilist inblandad.

Kristianstad, finns väldigt gott om grusväg (gör det kanske i hela landet) på åsarna, godsen och militärfälten.. Händer kanske inga större incidenter men hela tiden relativt många små.. De säger att de går att slappna mycket mer på grusväg..
Trist. Vet ju att vägarna neråt Österlen där jag cyklat en del om åren är lite värre och utan vägren än jag är van vid hemma i Skaraborg. (Billingetrakten). Däremot tyckte jag att till och med under turistsäsong så fick jag till ganska många fina rundor utan besvärande trafik. (Området runt Skillinge/Simrishamn)

Tipsa dina kompisar om att ta en cykelsemester uppåt Skaraborg, där det går att få till nästan oändligt många rundor på knall-fin landsväg med lugn eller obefintlig biltrafik. Inga alper men kuperat och fint med svenska mått mätt.

Kan du länka dessa vetenskapliga studier? Jag har letat men inte lyckats hitta några.

Trist. Vet ju att vägarna neråt Österlen där jag cyklat en del om åren är lite värre och utan vägren än jag är van vid hemma i Skaraborg. (Billingetrakten). Däremot tyckte jag att till och med under turistsäsong så fick jag till ganska många fina rundor utan besvärande trafik. (Området runt Skillinge/Simrishamn)
Tipsa dina kompisar om att ta en cykelsemester uppåt Skaraborg, där det går att få till nästan oändligt många rundor på knall-fin landsväg med lugn eller obefintlig biltrafik. Inga alper men kuperat och fint med svenska mått mätt.
Inga problem med Skåne,

Ja det är väldigt fina vägar runt Simrishamn med omnejd och absolut inte några problem att cykla även om det är lite fler bilar än i Skaraborg. Men som JPL skriver finns det oändligt med fina vägar här i Skaraborg, oavsett om du väljer grus eller den "livsfarliga" landsvägen.

Det är imo ytterligare en fördel med gravel, fler vägar. Bara inom en mils radie från mitt hus har jag 2-3st asfalterade vägar. Samtliga 80km/h utan vägren. Men jag har minst 100 grusalternativ. Både plan grusväg och lite mer spåraktigt men utan stök. Får fler stigningar också.

Det är imo ytterligare en fördel med gravel, fler vägar. Bara inom en mils radie från mitt hus har jag 2-3st asfalterade vägar. Samtliga 80km/h utan vägren. Men jag har minst 100 grusalternativ. Både plan grusväg och lite mer spåraktigt men utan stök. Får fler stigningar också.
Det är ju helt beroende på var man bor. Där jag är uppväxt är det ganska dåligt med mindre asfalterade vägar, men massor med grusvägar på skogarna. Cyklade en hel del på dem om somrarna när jag började cykelträna för 25-30 år sedan, dock så otroligt trist att knappt se nåt annat än skog.

Att cykla lvg är ju nåt helt annat, man kommer ut i kulturlandskapet och får se mycket mer, dessutom är det ju en helt annan känsla i själva cyklingen. Runt Uppsala där jag spenderar mest tid finns dessutom massor av fina asfalterade landsvägar med lite trafik, en ren njutning att cykla på. Finns inte en chans att jag skulle byta ut den cyklingen mot trista skogsvägar.

u äger jag ingen gravel, men när vi kör på med lite fart på grusvägar med landsvägshojar, så känns det som att man behöver ännu mer koncentration och det ligger närmare vurpor där på gruset om man ska ligga på rulle.
Vi kör gravel vintertid (20+ grupp körning med lampor) och det går ibland 40+ på ganska steniga vägar . Det känns 10 ggr farligare än att köra berusad på natten utan belysning, mot trafiken på tysk autobahn! Jag tänker hela tiden HUR DJUPA sår blir det om vi vurpar och "river" kroppar om underlaget 🥶

Jag tror inte det är farligare att cykla landsväg med landsvägscykel än med nån annan cykel ;-)
de till synes närmast med flit gjorda påkörningar man ser rapporterade tycks uteslutande vara just cyklister på landsvägscyklar.

i en engelsk intressant studie såg man att passerande bilar lämnade dubbelt så mycket utrymme till barn och kvinnor. så det är knappast att de passerande bilisterna inte ser cyklisten alls som är problemet. de har koll på mer än så.

själv brukar jag ta min plats l högra hjulspåret på landsväg, och när jag hör en närmande bil demonstrativt och med visst vingel ta mig åt höger.

god plats lämnas.

Visst är det grymma naturupplevelser samt avsevärt mindre trafik etc när man cyklar grus men snabbt kan det ju bitvis gå ändå. Risken samt frekvensen för olika typer av hål i vägbanan ökar samt varierande typer samt mängd av grus gör dock att jag generellt känner mig mer avslappnad under cykling på asfalt vs grus. Men har självklart mycket att göra med var man cyklar samt vana etc. och min plan är ändå att öka gruscyklandet, variation är kul.

Senast ändrad:
Det är ju helt beroende på var man bor. Där jag är uppväxt är det ganska dåligt med mindre asfalterade vägar, men massor med grusvägar på skogarna. Cyklade en hel del på dem om somrarna när jag började cykelträna för 25-30 år sedan, dock så otroligt trist att knappt se nåt annat än skog.

Att cykla lvg är ju nåt helt annat, man kommer ut i kulturlandskapet och får se mycket mer, dessutom är det ju en helt annan känsla i själva cyklingen. Runt Uppsala där jag spenderar mest tid finns dessutom massor av fina asfalterade landsvägar med lite trafik, en ren njutning att cykla på. Finns inte en chans att jag skulle byta ut den cyklingen mot trista skogsvägar.
Det beror som sagt på var man bor. Här i Sörmland är grus mycket bättre för att komma ut och se kulturlandskapet. Mer intressanta stopp och fina vyer. Längs asfalten finns mest lupiner och sly.

Om man cyklar på en väg utan bred vägren, är det bättre att ta upp hela filen eller ska man försöka hålla sig så höger det går?
Du är väl, om jag minns rätt, ålagd hålla dig så långt till höger som möjligt.

Med det sagt brukar jag, som cyklar väldigt mycket landsväg under utan att ha tillgång till vägren, ligga längre ut till höger ju lugnare trafiken är. Är det väldigt lugn trafik ligger jag gärna strax vänster om kantsträcken. Är det mycket trafik ligger jag så pass långt till vänster (vanligtvis ungefär i höger hjulspår) att det blir omöjligt köra om mig vid möte. Lämnar jag, vid mycket trafik, minsta möjlighet att köra om mig när bilen i fråga har mötts kommer jag ofrånkomligen bli det; det är ofta en oangenäm upplevelse.

Har samma känsla. Jag har varit med om ett par obehagliga omkörningar som kunde ha slutat riktigt illa om jag hade vinglat till lite, men tänker att absolut största risken att skada sig allvarligt är bilister som struntar i väjningsplikten i olika situationer, t ex mötande som ska svänga vänster eller köra ut från anslutande väg. Gillar ändå min radar eftersom den på ett enkelt sätt ger bättre koll på vad som händer runt omkring mig.

de till synes närmast med flit gjorda påkörningar man ser rapporterade tycks uteslutande vara just cyklister på landsvägscyklar.

i en engelsk intressant studie såg man att passerande bilar lämnade dubbelt så mycket utrymme till barn och kvinnor. så det är knappast att de passerande bilisterna inte ser cyklisten alls som är problemet. de har koll på mer än så.

själv brukar jag ta min plats l högra hjulspåret på landsväg, och när jag hör en närmande bil demonstrativt och med visst vingel ta mig åt höger.

god plats lämnas.
Nästa steg, klänning?

F.ö. har du en länk till den engelska studien?

Det var ju kvinnor som fick mer utrymme. Kilt bärs väl(?) närmast uteslutande av män och borde därmed inte ge något extra sidledsutrymme.
Sälj med tillhörande peruk? Eller hoppas på att den gemene bilistens syn är såpass grumlig som den många gånger framstår. 👌

Idiotens mamma är alltid gravid. Utgå från att bilar som kör om dig inte håller avstånd. Gäller särskilt lastbilar där man kan sugas in mellan bil och släp vid omkörning. Har du möte så är risken stor att eventuella omkörare som sammanfaller med mötet, kommer att klämma si förbi trots att de borde vänta. De sistnämnda råkade jag utför bla då jag cyklade med min tioåriga dotter på Österlen för ett par år sedan. En omkörare tryckte sig förbi med centimeter tillgodo. Dottern blev så rädd att hon började gråta. Tur för den kärringen att vi inte stötte på varandra längre fram.

+1

Svartklädda lvg-cyklister är en styggelse! Även jag har en del svarta cykelkläder, men jag försöker alltid hitta ngt plagg i lådan som lyser upp lite. Hackar på frun om detta ganska ofta också. Hon har lite för många mörka träningsplagg. Jag vill inte bli ensam vårdnadshavare till våra barn...

Tolkar jag det rätt att det mest är i Stockholmstrakten och Skåne det är problem? Stämmer ju f.ö. med min egen erfarenhet, de två incidenter jag varit med om som jag reagerat på under mina drygt 20 år som lvg-cyklist har inträffat i Stockholms län 😁

Idiotens mamma är alltid gravid. Utgå från att bilar som kör om dig inte håller avstånd. Gäller särskilt lastbilar där man kan sugas in mellan bil och släp vid omkörning. Har du möte så är risken stor att eventuella omkörare som sammanfaller med mötet, kommer att klämma si förbi trots att de borde vänta. De sistnämnda råkade jag utför bla då jag cyklade med min tioåriga dotter på Österlen för ett par år sedan. En omkörare tryckte sig förbi med centimeter tillgodo. Dottern blev så rädd att hon började gråta. Tur för den kärringen att vi inte stötte på varandra längre fram.
Hade inte långtradare ”förr” en skylt på höger framskärm där det stod SLÄP? Om de hade släp. Har ett minne av det. Det saknar jag när jag blir överraskad av ett långt ekipage.
Fö tycker jag att det oftast är väldigt lugnt på skånsk landsväg med undantag för några av riksvägarna, 101, 104, 108,110 där jag ibland blir tvunget att cykla mellan småvägarna.

Tillbaka
Topp