Kattsäkra cykel inne i lägenheten

miyatafarfar

Aktiv medlem
Hej alla!

Vi ska skaffa katt, och jag förvarar min cykel inne i lägenheten. Just nu står den i vardagsrummet som är det enda stället den får plats på.

Jag har inte haft katt och cykel inomhus samtidigt förut och har nu blivit lite mer rädd om cykeln. Har sett videos på när katter använder cykeldäck som klösbräda och undrar nu hur jag bäst ska kunna skydda cykeln, på ett smidigt och snyggt sätt?

Är det en bra idé att bygga en slags grind för cykeln med hjälp av tex kompostgaller så att katten inte tar sig innanför detta? Skjuta med vattenspruta på katten när den närmar sig cykeln så att den respekterar den/blir rädd för den? Eller måste jag borra hål i väggen och hänga upp cykeln framöver?

Tar tacksamt emot synpunkter och erfarenheter från kattägare här på forumet!

Våra katter använder cyklarna i lägenheten som buskage att gömma sig bakom "Milo är i ekerskogen."
Vi har visserligen klösträd men ingen katt har visat intresse för ett slipa klorna på några cykeldäck, stående eller hängande, lvg eller skogsluktande mtb.
Ta problemet om det kommer och gläd dig åt den kommande familjemedlemmen 😻

Se till att ha vettiga klösmöbler/brädor tillgängliga så är det inget problem.
Spruta med vatten osv på katter är inte en bra metod, att enkelt lyfta dem till rätt klösmöbel om det skulle uppstå oönskat klös kommer lära dem fortare.

Stoppas katter av kompostgaller och att saker är upphängda?
Haha, förstår hur du tänker. Men cykeln är tänkt att stå tight mot väggen och då blir det ingen plats för katten där inne. Och hoppar dom upp på den en gång och den välter tillsammans med kompostgallret bör det bli tillräckligt avskräckande? Och hänger den högt uppe på väggen i två krokar tex utan att det finns några andra språngbrädor i närheten finns det inte en chans att katten tar sig upp där, ens om den skulle försöka. Men vill helst inte borra och ha mig om jag inte måste.

Haha, förstår hur du tänker. Men cykeln är tänkt att stå tight mot väggen och då blir det ingen plats för katten där inne. Och hoppar dom upp på den en gång och den välter tillsammans med kompostgallret bör det bli tillräckligt avskräckande? Och hänger den högt uppe på väggen i två krokar tex utan att det finns några andra språngbrädor i närheten finns det inte en chans att katten tar sig upp där, ens om den skulle försöka. Men vill helst inte borra och ha mig om jag inte måste.
Titta på lite jutjubevidjor på katter ska du få se vad katter kan och vad som kan hända…. 😂

1749542814184.webp

Hej alla!

Vi ska skaffa katt, och jag förvarar min cykel inne i lägenheten. Just nu står den i vardagsrummet som är det enda stället den får plats på.

Jag har inte haft katt och cykel inomhus samtidigt förut och har nu blivit lite mer rädd om cykeln. Har sett videos på när katter använder cykeldäck som klösbräda och undrar nu hur jag bäst ska kunna skydda cykeln, på ett smidigt och snyggt sätt?

Är det en bra idé att bygga en slags grind för cykeln med hjälp av tex kompostgaller så att katten inte tar sig innanför detta? Skjuta med vattenspruta på katten när den närmar sig cykeln så att den respekterar den/blir rädd för den? Eller måste jag borra hål i väggen och hänga upp cykeln framöver?

Tar tacksamt emot synpunkter och erfarenheter från kattägare här på forumet!
Göm vinet och vinglasen! 😜

Vi har två katter och sju cyklar inomhus och jag har hittills aldrig sett ett däck bli föremål för klovässning. Skaffa en bra klösbräda eller klättermöbel (gärna med struktur av en sisalmatta!) så kommer missen fokusera på dessa. En lite sprayflaska med kattmynta kan bidra till att öka det initiala intresset för rätt ställe att vässa på.

Vi har två katter och sju cyklar inomhus och jag har hittills aldrig sett ett däck bli föremål för klovässning. Skaffa en bra klösbräda eller klättermöbel (gärna med struktur av en sisalmatta!) så kommer missen fokusera på dessa. En lite sprayflaska med kattmynta kan bidra till att öka det initiala intresset för rätt ställe att vässa på.
Det var ett bra tips du! Bättre att belöna rätt beteende än att straffa fel. Funkar även på människor.

Du tror kanske cykeln och lägenheten är din eller er, men det kommer katten snabbt att ta ur dig. Mitt tips är att förfjäska med lyxmat på ett ställe kissen accepterar, och du tycker funkar. Ett ställe där den kan vara herre-på-täppan är också bra, där den kan känna sig trygg och titta ner på er i er ynklighet. Då går den till de platserna och bryr sig inte om dum plåt och plast.

Skulle se om jag hittade någon fin bild på katt bakom ekrar, men hittade bara en serie när han fick för sig att klättra upp på min vardagsCX, 3 bilder när han klättrar och sedan fint sitter på topprör och har allt under kontroll,och sedan 2 där han hänger och sprattlar för glatta livet med vilda ögon.
Stackarn. För hans värdighets skull (som jag iof kastat under bussen just nu) så får ni tyvärr inte se dem.
Men det var enda gången på hitills 3 år han gjort nåt sånt, och den andra katten har inte gjort det någon gång.

Edit: han förtjänar att få visas upp på sin stoltaste stund, precis innan katastrofen...
Milo_cykelklättring01.webp
Milo_cykelklättring02.webp
Milo_cykelklättring03.webp

Senast ändrad:
Verkar vara konsensus i tråden att katter är snälla, så känner att en anekdot för att varna för katters personlighet.är på sin plats.

En tjej jag var ihop med skaffade två kattungar, ett syskonpar, hane och hona. Var någon blandning typ bondkatt och perser. Söta, tills honkatten kom in i tonåren - typ.

Honkatten gillade inte mig, kissade i en väska jag hade, försökte alltid smita ut om jag var ensam med henne, t.o.m. genom en minimal springa i ett fönster. Lyckades ta tag i svansen och dra in henne, det blev hon ju inte gladare av. Försökte klösa mig då och då, så jag vågade inte sova med henne i samma rum.

Hankatten däremot blev jag bästis med. En natt när jag gick upp för att pinka så vaknade han till, sträckte på sig och gick med in på toa. När jag började pinka så satte han sig i kattlådan och kompispinkade, eller försökte, det kom inget, men om kompisen pinkar så gör jag sällskap tänkte han.

När jag var klar ställde han sig framför toastolen med baken mot och försökte sprätta, man hjälper ju en kompis, det gick dock inte eftersom det var klinkers.
När jag spolade blev han lite förvånad och skuttade upp och tittade intresserat ner i toastolen - typ vad konstigt.

Om jag hade haft en cykel i lägenheten är jag säker på att honkatten hade försökt klösa sönder så mycket det gått.

tl;dr
Se till att inte bli ovän med katten.

Min katt har luktat på ett däck och gnuggat sig så att cykeln har vält, en gång, och då hade jag ställt cykeln dumt.
De är mycket mer intresserade att riva sönder mattan som trainern står på än några däck, än mindre ram.

Tar lång tid att "blanda" katter, även om de är från samma kull. Mor och dotter funkar sådär. Varje katt måste liksom känna att de har en plats att fly till.

Öh, en sak från en kattbok sitter i bakhuvudet, ungefär: "Katter är solitärer. De kan tycka det är kul om du är med. Annars klarar de sig alldeles utmärkt själva.

Månsan brukar få "lyxkex" efter avlusning, så hon förkliar sig i hopp om belöning.
DSCF0006b.webp

Senast ändrad:
tre katter o fyra cyklar i hemmet aldrig haft problem med klovässande på cyklarna.
mina vässar bara på sina klösträd o klösbrädor däremot man man ibland hitta en sovande katt på nån av sadlarna. vattenspruta kompostgaller etc e lönlöst de ser katter snarare som en utmaning...

Längesedan sista katten dog (av hög ålder med veterinärens hjälp) Men ingen av mina katter har aldrig varit intresserad av att göra någon åverkan på mina cyklar. Däremot hade min sista ovanan att blockera musmattan och hade ovanan att vässa klorna på blomkrukorna, gnisslet var fasansfullt

Sadeln hade jag kanske skyddat men vi har haft katt i hur många år som helst och det har aldrig hänt att någon vässat klorna eller gjort någotannat på en cykel och kabelhöljena sitter inte så att de inbjuder att tugga på heller.

Katter tar sig in och igenom allt du kan bygga runt cykeln utan att göra det omöjligt för dig själv. När det gäller katter handlar det inte om hur, utan när, och kommer de inte in till den otroligt spännande cykeln tar de kanske ut sin frustration på något annat. Bäst är att göra cykeln ointressant, tex genom citron eller annat som gör att de tycker cykeln är avskyvärd. Exakt hur det tillämpas beror lite på omständigheterna, men konkrekt handlar det om att låta katten själv förstå att cykeln är blä och äcklig, och då brukar citron fungera bra.

Mina katter har lyckats vält nån cykel genom åren pga rivstarter, så det har jag i åtanke när jag parkerar dem inne. Ibland sitter han på sadeln och glor men har inte sett några klösmärken på dem. Har aldrig haft en katt som klöst eller bitit på en cykel.

vad kostar era katter, allt inkluderat?

har sett uträkningar som säger 1000-2000 kr/mån med mat, sand, kattprylar, förstörda saker, försäkring, medicin och medicinskt foder som inte täcks av försäkringen, andra medicinska kostnader som inte täcks av försäkringen, vaccinationer, självrisker, kattvakter, chipp, kastrering, inköp, avlivning, kremering, begravning. det kan bli som att köpa något för en halv miljon på avbetalning, som inte går att göra sig av med om barn eller du fått känslor för katten.

har sett uträkningar som säger 1000-2000 kr/mån med mat, sand, kattprylar, förstörda saker, försäkring, medicin och medicinskt foder som inte täcks av försäkringen, andra medicinska kostnader som inte täcks av försäkringen, vaccinationer, självrisker, kattvakter, chipp, kastrering, inköp, avlivning, kremering, begravning. det kan bli som att köpa något för en halv miljon på avbetalning, som inte går att göra sig av med om barn eller du fått känslor för katten.

Ingen aning om katt. Men hund var dyrt, vi var dessutom tvungna att ha henne på hunddagis.

Värt varenda krona.

Några tips, om nu er katt pratar samma språk som mina:
- Om den ger snabba blink, med nästan slutna ögon, så är läget bra och den visar att den tycker om dig. Du kan gärna svara på samma sätt, dock utan att stirra på den.
- Om katten ligger på magen med båda tassarna utsträckta framför sig, så är något allvarligt, vanligen svälter hon, tycker hon. En tass är det inte så akut, men hjälp behövs inom kort. Bägge tassarna osynliga under bröstet: Allt är tryggt och bra, observationsläge intas.
- De vill gärna tacka för (fr a) maten, men det går fort i kattvärlden: En snabb strykning mot benen, eller bara att den går sakta förbi dig med hög, litet vaggande svans.
- Den ena katten, men inte den andra, ställer sig på mina skor eller fötter när den är riktigt hungrig.
- Om de luktar ivrigt på maten, och sedan går iväg, är smaken bra men stället dåligt: Följ sakta efter och ha litet tålamod. När den stannat och snabbt trycker hakan mot golvet eller marken...
- Verkar den aktiv och tittar snabbt åt ett visst håll, så ska du försöka komma ihåg vad roligt som skedde där för en tid sedan: Gos, lek, trygghet.

Finns mer, men tiden hastar.

Några tips, om nu er katt pratar samma språk som mina:
- Om den ger snabba blink, med nästan slutna ögon, så är läget bra och den visar att den tycker om dig. Du kan gärna svara på samma sätt, dock utan att stirra på den.
- Om katten ligger på magen med båda tassarna utsträckta framför sig, så är något allvarligt, vanligen svälter hon, tycker hon. En tass är det inte så akut, men hjälp behövs inom kort. Bägge tassarna osynliga under bröstet: Allt är tryggt och bra, observationsläge intas.
- De vill gärna tacka för (fr a) maten, men det går fort i kattvärlden: En snabb strykning mot benen, eller bara att den går sakta förbi dig med hög, litet vaggande svans.
- Den ena katten, men inte den andra, ställer sig på mina skor eller fötter när den är riktigt hungrig.
- Om de luktar ivrigt på maten, och sedan går iväg, är smaken bra men stället dåligt: Följ sakta efter och ha litet tålamod. När den stannat och snabbt trycker hakan mot golvet eller marken...
- Verkar den aktiv och tittar snabbt åt ett visst håll, så ska du försöka komma ihåg vad roligt som skedde där för en tid sedan: Gos, lek, trygghet.

Finns mer, men tiden hastar.
Cykelklättrarkatten bestämde var kattlådorna skulle vara placerade, ni kan aldrig gissa hur...

Väljer man deluxe-paketet med Evidensia och Dura Ace-foder så hamnar det nog i sådana summor, eller kanske rättare sagt finns det nästan ingen gräns. Men det går att få ner kostnaderna såklart. Man kan diskutera om deluxe-paketet är det bästa för katten eller om det är till för ägaren.

Tillbaka
Topp