En jungel av cykel brallor

Jag skulle behöva lite råd om cykel brallor .min ömma rumpa får ont efter 2 timmar på sadeln så vad finns det för hjälp
Jag skulle vilja ha långa brallor för kall sommar här i Norrland .max dämpning ca 1500 max
Det finns så många välja på och viktigaste för mig jag sitter bra .kan vara sadeln på min Trek fx 2 gen 4 möjligen men verks einre spela någon roll hur jag ställer den
Jag är 191 long 104 i midjan

Ett märke som är lätt att hitta i Sverige, ofta finns i stora strl och även till bra pris, är Craft
Välj gärna modeller med minst C2-pad, som tex de här

Ett märke som är lätt att hitta i Sverige, ofta finns i stora strl och även till bra pris, är Craft
Välj gärna modeller med minst C2-pad, som tex de här
Viktigt att tänka på är att C1 är bäst/tjockast, sen C2, sen C3 osv i den ordningen. Så man inte hittar ett par C5 och tror att det ska vara the shit.

sååå c1 eller c2 ska jag ha?
Så bra du har råd med, men jag har haft Craft bibs med både C3 och C4 som har fungerat bra. Åtminstone ett par år innan stoppningen tröttnade.

Jag hör till de som alltid tvättar mina cykelbyxor efter att jag har använt dem (alltid utan ngt under!) och för att slippa tvätta varje/varannan dag försöker jag köpa mer än ett par.
På XXL går det extra bra eftersom de har generösa öppetköp regler, man kan ju inte lämna tillbaka använda bibs, men när jag köper flera par använder jag bara det ena tills jag har tvättat det åtminstone några ggr. Funkar de inte bra då kan jag alltid returnera de oanvända och ha förhoppningsvis använda de andra till spinning och/eller andra korta pass.

Men nu har jag precis beställt nya med C1 pad

Brallor i all ära men än viktigare är , för dig rätt sadel. Är den inte rätt i bredd och form kan du köpa sönder dig på byxor och ändå få ont. Tro mig, jag har testat.

Nåja, till frågan.
Jag har ingen som jag har hört om som inte är nöjd med ASSOs brallor. Ska det smaka så kostar det.

På avdelning prisvärdhet tycker ja Verge gör fina byxor för en dryg tredjedel av vad ASSOs kostar. La Chemise säljer dem.

Köp dom här om du vill ha längre ben som täcker allt. Jag hade exakt dom här innan jag vurpade och gjorde hål på dom, C3-dynan funkade mycket fint för två timmar i sadeln.

Är på REA nu och allt. Tänk dock på att benen blir riktigt varma och många av dessa längre tights är isolerade för att behålla värmen på höst/vinter, så det finns risk att du överhettar på sommaren även uppe i Norrland.

Brallor i all ära men än viktigare är , för dig rätt sadel. Är den inte rätt i bredd och form kan du köpa sönder dig på byxor och ändå få ont. Tro mig, jag har testat.

Nåja, till frågan.
Jag har ingen som jag har hört om som inte är nöjd med ASSOs brallor. Ska det smaka så kostar det.

På avdelning prisvärdhet tycker ja Verge gör fina byxor för en dryg tredjedel av vad ASSOs kostar. La Chemise säljer dem.
Just Assos är ju ökända för att highlighta viss anatomi extra bra. Smaksak såklart, men värt att känna till.

IMG_8723.webp

IMG_8722.webp

som sakt jungeln. sååå c1 eller c2 ska jag ha?

riktigt bra men inga långa ben. jag är super känslig för solen
Dagens solskyddsmedel är ruggigt bra. Finns enligt min mening ingen poäng med byxor som solskyddsfaktor. Snarare tvärtom då man lätt blir överhettad när det varmt och kan få värmeeksem

Jag gillar långa bibs utan stoppning i röva. Tycker det är fint att köra med et par korta bibs under.
För pendling och softare åkturer behöver jag inte tvätta sönder vind/regn-membranet efter varje runda. Jag får även lite extra värme runt rumpan som jag gärna fryser om när det är kallt.

Jag börjar väl med mäts mina sitben .tror någon sade det
Jag tror annars den är rätt .den är spik rak rätt höjd tror jag .framåt bakåt tror jag
Har du inte några gamla sadlar liggande med olika bredd, stoppning och form att testa för att få lite feedback på hur olika sadlar påverkar? Annars kanske du kan låna? Man kan mäta sittben och sånt men det är så många olika parametrar som inverkar att man måste testa tycker jag.

Jag börjar väl med mäts mina sitben .tror någon sade det
Jag tror annars den är rätt .den är spik rak rätt höjd tror jag .framåt bakåt tror jag
Den kanske inte skall vara spikrak utan någon eller några grader vinklat åt något håll?
Snacka om en cykeldel som skall passas in individuellt - förutom typ och modell.
Kommer du på att vilja pröva nåt annat titta då på begagnade sadlar på K&S där urvalet brukar vara rikt utan att leda till personlig konkurs. De opassande säljs med fördel,på samma ställe.

Pearl Izumi och Assos kör jag med nu. Bra grejer. Finns budgetassos.

Köp inte långbyxor, känns instängt. Bättre att komplettera med benvärmare. Finns även solskyddande lösa ben om man inte behöver så mkt köldskydd.

Jag har ett par Verge (VERGE GRAND BIBS [LONG + 2 CM]) som jag är supernöjd med som är rätt långa och täcker hela låret åtminstone. Precis som ovan nämts kompletterar jag med benvärmare när det behövs (sol, svalare etc)

Sitter du rätt och har värdelösa bibs nu kan ett par brallor med tjock bra pad räcka. Annars får du mixtra med sittställningen.

Som tidigare skrivet köp långbyxor utan pad och använd bibsen under. Perfekt när det för svalt med ett tunt lager vilket det ofta är om man tex pendlar och minskar också tvättberget förutom tidigare nämnda slitage på dwr:n. För start i kallt väder använd knä eller benvärmare. Och helst bibs också så slipper du bli inspärrad.

Om du är helt ny på cykling kan det möjligen vara s.a. du bara behöver vänja dig.

Annars är det nog, som nämnts ovan, läge att försöka att först säkerställa att sadeln funkar innan du ger dig in i byxdjungeln. Är förvisso väldigt olika hur känslig man är för sadel - vissa verkar ha bakdelar som kräver väldigt precis utformning/mått för att det ska funka medan andra kan sitta skapligt på det mesta. Jag själv ligger nog åt det senare slaget och slutade efter ett tag t.o.m. att plocka med egen sadel då jag skulle hyra cykel på cykelresor.

Byxor kan däremot vara mer känsligt, ffa vad gäller vadderingens utformning. Är den inte synkad med min anatomi kan bli dåligt. Personligen har jag kört en del Assos och Castelli och tyckt de funkat bra.

För sommarcykling kan man köra lite mer luftig klädsel! 😉
1749628489190.webp

Har förresten börjat testa kort sadel på min nya lvg. Har inte hunnit utvärdera ännu men så här långt tror jag att det kan vara en bra grej (för mig).

Så får sammanfatta .mät sittbenen köp en bra sadel och om det behövs cykel brallor ? Gör det enkelt för mig helt enkelt
Brsllorna för 1000 kr på xxl såg bra ut

Nåja, till frågan.

Jag är måttligt nöjd med mina Assos bibs, tightens däremot är mycket bra.

Så får sammanfatta .mät sittbenen köp en bra sadel och om det behövs cykel brallor ? Gör det enkelt för mig helt enkelt
Brsllorna för 1000 kr på xxl såg bra ut

Mäta sittbenen kan du strunta i. Har diskuterat frågan med en mycket kunnig bike fitter som helt sågar konceptet, bla pga att sättet som man mäter, att sittbenen inte är symmetriska och flera andra skäl som jag inte kommer på nu.

Vilka sadlar och bibs som passar en är inte alltid lätt att bli klok på. Dessutom kan det påverkas av sittpositionen på cykeln. Jag gjorde en bike fit med en cykel vars sadel jag hade dömt ut helt. Jag älskar den inte, men kan sen dess utan vidare cykla 6-7 mil utan problem. Troligen körde en jag en 12 mila runda med den utan problem.

Tjockleken på vadderingen är inte avgörande. Jag har cyklat 18 mil i en triathlondress med minimalt och enkel stoppning, Jag trodde innan att det skulle vara omöjligt. Det viktiga är att bibsen sitter bra och att du gillar sadeln och hur den är inställd. Du kan även behöva vänja dig, som @GoranS är inne på.

För mig har Castelli och Craft genomgående funkat bra, men det betyder inte att de är bra för dig.

Undvik de riktiga budgetbibsen, de är sällan/aldrig köpvärda.

Jag har 75 mil på cykeln .inte vänta mig än .
Varför känns det alltid som man alltid får olika svar och inga konkreta svar ...
Så i stället för brallor och sadel bikefit?

Jag har 75 mil på cykeln .inte vänta mig än .
Varför känns det alltid som man alltid får olika svar och inga konkreta svar ...
Så i stället för brallor och sadel bikefit?

Bike fit behöver du inte göra. Rätt bibs och sadel samt inställning är mycket individuellt. En bra början är att köpa någon av Crafts bättre modeller. Flera gillar Craft, tillgången är god och att priset rimligt är skälen. Om det blir bra för dig kan ingen svara på.

Två timmar i sadeln är bra. Assos har föreslagits ovan, sköna och pålitliga, men är kanske litet för bra/dyra om du stannar vid den sträckan. Här ett gott alternativ, men utan kudde: https://www.erlan.se/produkt/pearl-izumi-amfib-bib-lite-tight-utan-vaddering-med-hangslen/
Utan att veta för mycket om Norrlands cykelväder tror jag du vill ha korta byxor en del av säsongen. Du kan ju fundera på att skaffa vanliga, korta cykelbyxor, och sedan dra över långa när kylan kommer. De långa utan kudde, alltså.

Du ska inte märka av kudden alls under cyklingen, inte ägna den en tanke, utan den ska fungera "sömlöst".
Inga kallingar eller så närmast kroppen, under kudden, ty där ska vara sömlöst...

Tillspetsat är cykelbyxor främst till för att man inte ska få skavsår av friktionen när man rör sig mot sadeln. Ömhet efter några timmar bottnar, som tidigare påpekats, framförallt i ovana, sadel som inte passar, eller att sadel och/eller sittställning behöver justeras. Om man lyckas få ordning på de sistnämnda klarar man många timmar i sadeln utan problem. Mitt råd är alltså att köpa dig ett par cykelbyxor för att komma ut och cykla, men lägg tid på att försöka få till en bekväm justering av cykeln, hitta en bekväm sadel och framförallt att härda rumpan.

Senast ändrad:
@Northenflattire
Hur har det gått med bibsinköpen?
Jag blev såpass inspirerad att jag köpte Craft Adv Unbound bibs på deras rea
De kom snabbt men eftersom jag har dem direkt mot kroppen ville jag tvätta dem innan jag använde dem och nu har jag hunnit med både och.
Det var riktigt bra bibs för pengarna (med C1 pad), åtminstone för min bakdel.
Men man får stå ut med att de är lite speciella, dels med Unbound tryck både på rygg o ena benet
image
1912369-999000_AdvUnboundBibShortsW_Closeup5.jpg

Dels med nätficka på högerbenet o dubbelt tyg på utsidan av vänstra
Men materialet är väldigt skönt mot kroppen och själva bibsen(hängslena) är både sköna och väldesignade.

@Northenflattire
Hur har det gått med bibsinköpen?
Jag blev såpass inspirerad att jag köpte Craft Adv Unbound bibs på deras rea
De kom snabbt men eftersom jag har dem direkt mot kroppen ville jag tvätta dem innan jag använde dem och nu har jag hunnit med både och.
Det var riktigt bra bibs för pengarna (med C1 pad), åtminstone för min bakdel.
Men man får stå ut med att de är lite speciella, dels med Unbound tryck både på rygg o ena benet
image
1912369-999000_AdvUnboundBibShortsW_Closeup5.jpg

Dels med nätficka på högerbenet o dubbelt tyg på utsidan av vänstra
Men materialet är väldigt skönt mot kroppen och själva bibsen(hängslena) är både sköna och väldesignade.
Härligt! Bådar gott inför mitt kommande C2-köp.

Tillbaka
Topp