Vilken cykel söker jag?

Lusse72

Medlem
Vilken cykel söker jag?
Hej, ny här på happyride och startar min första tråd.

Jag har motionscyklat och använt cykel för pendling i över 35 år - dvs aldrig hållit på med tävlingar, lopp eller långväga cykling. En lång runda nu för tiden är 3-4 mil på varierande underlag och normalt tar jag en tur på 1-2 mil en eller ett par gånger i veckan, som mest. Pendling gör jag inte längre sedan 15 år eftersom jobbet kräver bil (tyvärr). Med andra ord är jag väl att betrakta som en "glad motionär" som tycker om lite lugnare och kortare cykelturer för att det är roligt och trevligt. Jag har sedan några år två olika cyklar: en Scott sportster 20 och en specialized allez expert. Jag brukar välja cykel efter underlag och terräng.

Nu har jag dock insett att jag hellre vill ha en cykel som är någonstans mittemellan en racer och mtb hybrid. Jag tycker om den mer avslappnande sittställningen på Scotten, samt de låga växlarna. Samtidigt tycker jag inte det är kul med de grova däcken och att cykeln är betydligt tyngre - det blir ganska trögt på asfalt.

Specialized cykeln är väldigt fin att trampa. Lätt och snabb, men samtidigt ganska extrem sittställning. När jag ibland cyklar på grus så hade jag önskat ett rakt styre och kanske lite bredare däck, samt en drivlina med lägre utväxling.

För ca 20 år sedan hade jag en specialized sirrus - minns inte modellen men den var ljusblå med smala däck, fjäderdämpad sadel och 18 eller möjligen 27 växlar (shimano deore tror jag) och en vikt på ca 10 kg om jag minns rätt. Denna cykel var underbar, hade den till pendling och tog mig även även fram på sämre vägar (typ skogsväg). Tog vägen slut så bar jag den lätt över axeln.
Tyvärr blev cykeln stulen efter 10-12 år och då köpte jag Scotten....som inte riktigt var samma sak.

Nu känner jag att mina nuvarande cyklar inte riktigt passar mig. Det ideala vore en cykel någonstans mittemellan, typ den jag hade förr. Men kanske med möjlighet att kunna skifta mellan smala och breda däck?

Tips mottages gärna!

Vilken cykel söker jag?
Denna typ av cykel är rättså snabb, har en snäll sittstälning och löljigt lätta växlar tack vare tredelat fram. Vill man minska luftmotståndet lutar man sig framåt och vill man ha bättre balans på grysvägar lutar man sig bakåt. Jag köpte en sådan när jag hade en skadad armbåge. Det är en rolig typ och cykel använde den dels på grusvägar men körde även motionslopp. Nedanstående exempel kanske inte är det mest prisvärda valet men visar på en möjligt typ av styre och utväxling.
1749989375432.webp

Vilken cykel söker jag?
Specialized roubaix. Välj den mindre av de storlekar du funderar på. Ramen tar lite större däck. Upprät sittställning. Vibrationsdämpad och möjlig att åka gravel med. Pris mellan 7.000 och 100.000 på blocket.

Vilken cykel söker jag?
Tack för svar hitintills. Jag är mer inne på någon slags racerhybrid, även om Rivendell ser trevliga ut. Jag glömde nämna budget och jag ser väl 15 k som max, snarare kring 10-12k som önskvärt. Vet att det finns hur dyra cyklar som helst, men jag tänker att mitt cyklande är på amatörnivå samtidigt som jag vill undvika de billigaste komponenterna.
Min nuvarande specialized allez har gaffel och vevparti i kolfiber, det gillar jag. Tänker att det bidrar till låg vikt men samtidigt styrka. Jag är ute efter en cykel som väger max 10 kg eftersom den ska vara lätt att slänga över axeln om vägen tar slut eller blir för dålig.
Det jag tror att jag söker är en cykel typ Nishiki pro sld, merida speeder 500 eller en specialized cirrus 4.0 etc med två uppsättningar hjul/däck.
Kanske....?

Vilken cykel söker jag?
Tack för svar hitintills. Jag är mer inne på någon slags racerhybrid, även om Rivendell ser trevliga ut. Jag glömde nämna budget och jag ser väl 15 k som max, snarare kring 10-12k som önskvärt. Vet att det finns hur dyra cyklar som helst, men jag tänker att mitt cyklande är på amatörnivå samtidigt som jag vill undvika de billigaste komponenterna.
Min nuvarande specialized allez har gaffel och vevparti i kolfiber, det gillar jag. Tänker att det bidrar till låg vikt men samtidigt styrka. Jag är ute efter en cykel som väger max 10 kg eftersom den ska vara lätt att slänga över axeln om vägen tar slut eller blir för dålig.
Det jag tror att jag söker är en cykel typ Nishiki pro sld, merida speeder 500 eller en specialized cirrus 4.0 etc med två uppsättningar hjul/däck.
Kanske....?
Funderar ifall du kan bygga om allez cykeln och byta styre till rakt. Och byta utväxling bak eller fram. Det finns väldigt snälla kasetter bak att byta till ( betyder dock ofta att man måste byta bakväxeln också). Det går även att byta styre till rakt. Jag har bytt på en racer till liknande som på min bild. Det funkade lätt då man bytte till styrändsväxlar och bromsreglage istället för kombinerade. Rakt styre har jag inte bytt till men det borde det gå.

Vilken cykel söker jag?
Tycker det låter som om du söker fartens tjusning ändå. :-) Dvs en racer, om än inte en extrem sådan. Det är litet pyssel med cykelskor/pedaler, om man vill få ut maximal upplevelse, men det går att använda vanliga skor om man vill. ...Det här är ju inga stora pengar nuförtiden:

Vilken cykel söker jag?
Tack igen för tips. Att bygga om en av mina befintliga cyklar är något jag inte tänkt på.....men det kanske går rätt smidigt? Tänker att min Scott har ju redan rakt styre och en drivlina (Deore 27 växlar) som är mer anpassad för lätt utväxling jämfört med min Specialized.
Skulle man kunna byta befintlig framgaffel (dämpad Suntour) som väger bly, mot en odämpad i kolfiber, samt skaffa ett par extra hjul med smalare däck så är jag ju ganska nära det jag söker?

Vilken cykel söker jag?
Om rakt styre är mer än ett önskemål är väl svaret som nämnts "flat bar gravel" men det är ju samma sak som en äldre finare MTB med stel gaffel tänker jag mig. En kolfibergaffel för några tusenlappar och en beg finare MTB ca 10 år gammal blir nog bra och inom budget i så fall.

Vilken cykel söker jag?
1000014704.webp

Det är en sån här Scott jag har, ca 8-9 år gammal i väldigt bra skick. Den väger ca 14 kg och det är för mycket. Kan det vara värt att byta framgaffel till kolfiber och lite smalare däck, typ 30-35 mm. Frågan är om man kan få ned vikten till 11 max 12 kg? Helst vill jag ha något ännu lättare, typ ca 10 kg.

Vilken cykel söker jag?
Ok, jag fattar, var nog lite dryg där och ber om ursäkt. Jag har inte specarna på a-c-mått och om man mäter detta, ska gaffeln vara "komprimerad" med min belastning eller helt öppen?
Vad kostar en vettig framgaffel i kolfiber? Funderar på om det är värt att lägga pengarna på att modifiera en 10 år gammal cykel för att göra den typ 1-1,5 kg lättare? Samtidigt får jag ju inte en ny, bättre cykel för den pengen

Vilken cykel söker jag?
Nu har jag kört några rundor med min Scott och inser att det är en alldeles för trevlig cykel att "bygga om". Det blev ca 2 mil skogsväg och grusväg i kuperad terräng ikväll och då uppskattade jag faktiskt den dämpade framgaffeln och de grovmönstrade däcken. Vägen var bitvis sådär löst sandig i uppförsbackarna och långa sträckor var belagda med sån där hemsk 50-70 mm bergkross....då kom cykeln till sin rätt. Den var även lättrampad på asfalten de sista kilometrarna.
Nu är jag nog mer inne på att komplettera med en tredje cykel - typ racerhybrid som ligger någonstans mittemellan. Eller är det tokigt att ha tre cyklar?

Vilken cykel söker jag?
Nu har jag kört några rundor med min Scott och inser att det är en alldeles för trevlig cykel att "bygga om". Det blev ca 2 mil skogsväg och grusväg i kuperad terräng ikväll och då uppskattade jag faktiskt den dämpade framgaffeln och de grovmönstrade däcken. Vägen var bitvis sådär löst sandig i uppförsbackarna och långa sträckor var belagda med sån där hemsk 50-70 mm bergkross....då kom cykeln till sin rätt. Den var även lättrampad på asfalten de sista kilometrarna.
Nu är jag nog mer inne på att komplettera med en tredje cykel - typ racerhybrid som ligger någonstans mittemellan. Eller är det tokigt att ha tre cyklar?
Din fråga har besvarats bl a här:

Vilken cykel söker jag?
Jag saknar en gravel, en finhoj att åka ner på stan med och en DH. Jag kör tre mtb's, en HT, en stighoj med 150-slag och en vinterhoj. Jag har tre vintagehojar och två väghojar. Man har iaf alltid för få.

Tillbaka
Topp