En trainer 2 olika cyklar, går det?

marca

Medlem
Halloj!
Vi, eller mest jag, är sugen på en trainer till hösten. Min fundering är om det på något enkelt sätt går att ha 2 olika cyklar med olika antal växlar till samma trainer? Jag har 9 och sambon har 11 växlar.

Jag har kikat på en Elite Suito-T Trainer om det spelar någon roll. Finns det en annan trainer som funkar så är jag öppen för förslag då vi inte har plats för 2 st eller vill lägga jättemycket pengar på en.

Halloj!
Vi, eller mest jag, är sugen på en trainer till hösten. Min fundering är om det på något enkelt sätt går att ha 2 olika cyklar med olika antal växlar till samma trainer? Jag har 9 och sambon har 11 växlar.

Jag har kikat på en Elite Suito-T Trainer om det spelar någon roll. Finns det en annan trainer som funkar så är jag öppen för förslag då vi inte har plats för 2 st eller vill lägga jättemycket pengar på en.
Då vill ni nog ha en Zwift Cog också…

En sån hade jag inte hört talas om innan. Hur fungerar den? Sitter den på trainern hela tiden och man bara byter cykel och flyttar "växeldosan"? Eller måste den flyttas mellan cyklarna?
Cogen sitter på trainern, bara att byta cykel. Cog är en Zwift grej, så andra trainers kan funka. Dock funkar endast växlingsknapparna om du kör Zwift (jag kör utan Zwift och styr trainern med Garmin).

Cogen sitter på trainern, bara att byta cykel. Cog är en Zwift grej, så andra trainers kan funka. Dock funkar endast växlingsknapparna om du kör Zwift (jag kör utan Zwift och styr trainern med Garmin).
Smidigt!

Finns det liknande produkter som cog eller är de ensamma om denna lösning?

Zwift cog är nog det smidigaste.

Jag har en Tacx Neo, på den byter jag på 1 minut genom att skruva loss hela hubben med kassett på när jag byter hoj på trainern.

Nu är jag inte helt med på vad du menar.

Vi har samma typ av axel, samma märke på kasetten bak. Bara olika antal växlar (vilket jag lyckats läsa mig till att det inte är optimalt).

Ja, samma axlar är bra. Hur samma märke är relevant vet jag inte.

Det jag säger är att det blir för jobbigt att byta kassett eller adapter för axel.

Och tänk då på att alla trainers inte är kompatibla med Zwift virtual shifting. Looking at you Tacx 🫵 om det inte hänt något nyligen....

Och tänk då på att alla trainers inte är kompatibla med Zwift virtual shifting. Looking at you Tacx 🫵 om det inte hänt något nyligen....
Det går utmärkt att använda cog med en trainer i ergmode (eller lutning) styrd från Garmin (eller liknande). Så kör jag nu "off-season" när det regnar och jag inte betalar för Zwift. Virtual shifting är ju bara intressant om man virtuell cyklar. Men det kanske var självklart att det var det det handlade om.

Det går utmärkt att använda cog med en trainer i ergmode (eller lutning) styrd från Garmin (eller liknande). Så kör jag nu "off-season" när det regnar och jag inte betalar för Zwift. Virtual shifting är ju bara intressant om man virtuell cyklar. Men det kanske var självklart att det var det det handlade om.

Oklart om det är självklart att det är växlingen i sig TS vill åt.

Själv föredrar jag för det mesta att stirra på staplar i ERG-mode. Zwiftande ger inte mig så mycket, förutom när det är i regi av Randonneur Stockholm 😊

Oklart om det är självklart att det är växlingen i sig TS vill åt.

Själv föredrar jag för det mesta att stirra på staplar i ERG-mode. Zwiftande ger inte mig så mycket, förutom när det är i regi av Randonneur Stockholm 😊
+1
Kör i princip bara ERG-mode, så använder inte växlarna. Om åtminstone en av användarna bara kör ERG, så borde de vara hemma.

Jag kör aldrig erg. Jag är inte så fyrkantig 😉

Kör man erg behöver man väl inga växlar alls, eller? Det är som att köra elbil... (Det är väl därför de chaufförerna ofta halvsover bakom ratten) 😂 En lätt överdrift bara...☺️

(Kan ju vara att min Direto är direkt kass i kombination med mig och Zwift. Den fungerar utmärkt om jag får växla själv...)

Jag kör aldrig erg. Jag är inte så fyrkantig 😉

Kör man erg behöver man väl inga växlar alls, eller? Det är som att köra elbil... (Det är väl därför de chaufförerna ofta halvsover bakom ratten) 😂 En lätt överdrift bara...☺️

(Kan ju vara att min Direto är direkt kass i kombination med mig och Zwift. Den fungerar utmärkt om jag får växla själv...)
ERG mode är väl mest praktiskt för (tortyr)intervaller.

ERG mode är väl mest praktiskt för (tortyr)intervaller.
Beror nog på vilken typ av intervall.
Korta högintensiva hinner många trainers inte med att justera intensiteten respektive kör man tunga treor eller fyror eller över under tröskel osv. så blir man snabbt stekt om man tappar tempot.

Utan ERG kan man skifta till lättare växel snabbt, återhämta sig lite och sen gå på måleffekt igen istället för the erg spiral of death.

Ja, det är lite jobbigt när man kommit en bit in i andra fyran i ERG mode och man desperat börjar inse att man nog överskattat sin förmåga med några Watt. Finns liksom ingenstans att ta vägen... 😅

Tillbaka
Topp