folk som ligger för nära i bikepark...

johan12345

Aktiv medlem
Har kört en hel del bikepark och detta har (märkligt nog) inte varit ett problem tidigare men nu har jag råkat ut för folk som ligger galet nära dom två sista gångerna jag kört park. Hur tänker man då liksom? Lite som dom i BMW som ligger en halvmeter bakom nån på motorvägen.

Jag kör alltså inte extremt långsamt utan hyggligt van i parken. Och dom som hunnit upp mig har heller inte varit några fartfantomer. Helt främmande människor som ligger ungefär två cykellängder bakom och dessutom ständigt släpp på bakhjulet för att jag verkligen inte ska missa att nån ligger bakom mig. En annan gång var det en person som först släppte förbi mig nerför enduro-spåret i Flottsbro, sen la sig galet nära och slutligen försökte köra om(!) mitt i spåret. Ärligt talat. Inte ok.

Har en känsla av att dessa personer inte är medvetna om hur irriterande dom är. Dom tycker säkert att dom har 100% koll på läget. Det har dom inte. Dom flesta kör ändå med gott om avstånd till framförvarande (om inte annat för sin egen skull) men vissa verkar ha svårt för det. Obegripligt.

Senast ändrad:
Det är ju inte direkt säkert att köra om mitt i ett DH-spår... Klart dom får vänta in ett tillfälle när det är tomt i backen om det ska köras som om livet hänger på det. Håller med, det är inte ok!

Behåll lugnet, fokusera på din åkning, vill bakomliggande cyklist om så får den hitta ett säkert sätt att ta sig förbi alternativt vänta tills du släpper förbi. Tycker personligen inte att två cykellängder är så farligt, ligger dom längre bak så blir det svårare att komma förbi när möjlighet ges.

Sen se till att kommunicera, ropa dina intentioner, tex "släpper förbi vid nästa berm", "går höger" osv.

Behåll lugnet, fokusera på din åkning, vill bakomliggande cyklist om så får den hitta ett säkert sätt att ta sig förbi alternativt vänta tills du släpper förbi. Tycker personligen inte att två cykellängder är så farligt, ligger dom längre bak så blir det svårare att komma förbi när möjlighet ges.

Sen se till att kommunicera, ropa dina intentioner, tex "släpper förbi vid nästa berm", "går höger" osv.
Som sagt, jag är rätt van parkåkare. Självklart gör jag allt ovanstående. Men skulle aldrig själv lägga mig onödigt nära en åkare jag inte känner. Förstår inte hur man tänker då.

Som sagt, jag är rätt van parkåkare. Självklart gör jag allt ovanstående. Men skulle aldrig själv lägga mig onödigt nära en åkare jag inte känner. Förstår inte hur man tänker då.
Problemet är väl att man ofta måste fram och stressa lite för att visa att man vill om.

Själv upplever jag att det är ett större problem att folk inte släpper förbi, är inte bara frustrerande utan kan vara direkt farligt om framförvarande ligger på gränsen fartmässigt för att klara alla hinder. En lösning är väl att likt en vattenrutschbana släppa ut folk i spåret med jämnt mellanrum men tills dess så är det väl kommunikation som gäller.

Problemet är väl att man ofta måste fram och stressa lite för att visa att man vill om.

Det tycker jag inte. Det är ofta för smalt och hastigheten för högt att köra om säkert. När jag och sonen har langsåmare åkare framför oss stannar vi i en kurva med översikt för att skapa avstånd.

Att hänga bakom någon i park känns riktigt otrevligt och farligt.

Det blir väldigt långa mellanrum om det ska hjälpa.
Ofta ser man väl vem/vad som kör ner före och anpassar, men skiljer det 5min på en 3min nedfart är även det svårt.

Det är väldigt stressande att bli upphunnen. Hur nära de brukar ligga kan jag inte säga.

Men visst, kommer jag i fatt någon ligger man kanske inte långt bakom...Men inte ligger jag och slirar demonstrativt heller

Minifart hör inte hit. Stanna själv och invänta fritt spår eller abbonera annars parken. Fritt spår ingår inte i liftkortet

Jag antar att det är en läggningssak om man ser det här som ett problem eller inte. Som att ligga nära folk i trafiken ungefär. Hade en kompis som kunde ligga en halvmeter bakom folk på motorvägen men tyckte jag var en jävla tråkmåns när jag påtalade det mindre lämpliga med det.

Det tycker jag inte. Det är ofta för smalt och hastigheten för högt att köra om säkert. När jag och sonen har langsåmare åkare framför oss stannar vi i en kurva med översikt för att skapa avstånd.

Att hänga bakom någon i park känns riktigt otrevligt och farligt.
Ja det händer att jag stannar eller till och med avbryter åket om jag upplever att framförvarande sällskap kör för långsamt och/eller osäkert. Men som jag skrev tidigare så är det cyklisten som kör om som ska se till att det sker på ett säkert sätt, och i bästa fall i samråd med den som blir omkörd.

Sen kan jag absolut inte hålla med om att det per automatik är otrevligt och farligt att ligga efter en långsammare cyklist, men det är klart att det beror på hur man gör det. Skulle dock bestämt vilja påstå att det är nyttigt att lära sig fokusera på sin egna åkning och inte bli stressad av att det ligger någon bakom.

Det är såklart stressigt att ha någon bromsande och slirande bakom sig tänker jag. Jag upplever att det är svårt att köra för sakta på vissa leder/över vissa hinder så då blir det lätt att man hamnar "hack i häl". Är det svårt att stanna på sidan av leden så måste man ju "bromsa" sig efter vederbörande hela vägen ner, stanna helt på en smal led går ju inte heller för då blir det ännu farligare..

Men självklart är det den omkörande som behöver visa hänsyn osv, ofta funkar det att bara stanna på sidan av eller vänta på att folk ska få en del försprång.

Har kört en hel del bikepark och detta har (märkligt nog) inte varit ett problem tidigare men nu har jag råkat ut för folk som ligger galet nära dom två sista gångerna jag kört park. Hur tänker man då liksom? Lite som dom i BMW som ligger en halvmeter bakom nån på motorvägen.

Jag kör alltså inte extremt långsamt utan hyggligt van i parken. Och dom som hunnit upp mig har heller inte varit några fartfantomer. Helt främmande människor som ligger ungefär två cykellängder bakom och dessutom ständigt släpp på bakhjulet för att jag verkligen inte ska missa att nån ligger bakom mig. En annan gång var det en person som först släppte förbi mig nerför enduro-spåret i Flottsbro, sen la sig galet nära och slutligen försökte köra om(!) mitt i spåret. Ärligt talat. Inte ok.

Har en känsla av att dessa personer inte är medvetna om hur irriterande dom är. Dom tycker säkert att dom har 100% koll på läget. Det har dom inte. Dom flesta kör ändå med gott om avstånd till framförvarande (om inte annat för sin egen skull) men vissa verkar ha svårt för det. Obegripligt.
Är det yngre åkare? Eller nyare åkare?
Har varit med om det EN gång i järvsö, och gillar det inte heller.

Tycker det är allmänt vett att ligga så långt bakom som möjligt i park, jag brukar stanna på väl valt ställe och vänta in ett bra avstånd om åkaren framför är långsammare.
Skulle aldrig ligga två cykellängder bakom någon jag inte cyklat med i ett dh spår.

Är det yngre åkare? Eller nyare åkare?
Har varit med om det EN gång i järvsö, och gillar det inte heller.

Tycker det är allmänt vett att ligga så långt bakom som möjligt i park, jag brukar stanna på väl valt ställe och vänta in ett bra avstånd om åkaren framför är långsammare.
Skulle aldrig ligga två cykellängder bakom någon jag inte cyklat med i ett dh spår.
Det här har ju faktiskt varit mer eller mindre vuxna och hyggligt erfarna åkare som inte haft vett att hålla rimligt avstånd. Och alltså helt främmande personer. Jag brukar ju också (för min egen skull) hålla rejält med avstånd till framförvarande. Kommer jag ikapp nån väntar jag hellre en stund och kör när avståndet blivit tillräckligt. Extremt sällsynt att jag försöker köra om någon på en dh-led. Bara onödigt riskfyllt IMHO.

ja, jag blev orolig att jag ligger för nära på grön och blå tex. Jag har i alla fall aldrig kört om nån som inte stannat först och inte heller blivit omkörd.

Tillbaka
Topp