Var kan man få tag på en M3x4 mm försänkt skruv?

erolwi

Aktiv medlem
Sonen tappade en liten skruv på sitt växelreglage och behöver en ny ganska snart då SM hägrar om en knapp vecka.

Googlat mig fram till att det är en M3x4 med försänkt skalle. Går ju att köpa ett reservdelskit där den ingår men tänker att skruven borde ju gå att köpa i stan.

Men googlar jag får jag fram antingen 1000-pack eller Aliexpress mm. Bauhaus mm verkar inte ha så små. Någon RC butik har vi tyvärr ej i stan. Helst ska det vara insex för då skulle den bli hundra gånger lättare att få dit. En eller tio-pack spelar ju ingen roll men hundra lär jag inte behöva.

Bor i relativt stor stad så många butiker finns men vet inte riktigt var jag ska leta.

Här verkar du kunna köpa styckvis:

Här verkar du kunna köpa styckvis:
Tack men jag tänkte främst försöka handla i stan. Med midsommar är risken stor att den inte hinner fram vid beställning.

Vet inte hur det är med Hornbach rent generellt i Sverige men Hornbach i Göteborg har iaf ett rätt stort skruvsortiment i "lösvikt". Så om du har ett Hornbach i närheten så hade jag kollat där.

Lite beroende på hur skruven sitter så tänker jag att det borde att gå å sätta dit vilken M3 som helst med rätt längd och gängstigning, åtminstone som en tillfälligt fix.

1750257047768.webp

Sonen tappade en liten skruv på sitt växelreglage och behöver en ny ganska snart då SM hägrar om en knapp vecka.

Googlat mig fram till att det är en M3x4 med försänkt skalle. Går ju att köpa ett reservdelskit där den ingår men tänker att skruven borde ju gå att köpa i stan.

Men googlar jag får jag fram antingen 1000-pack eller Aliexpress mm. Bauhaus mm verkar inte ha så små. Någon RC butik har vi tyvärr ej i stan. Helst ska det vara insex för då skulle den bli hundra gånger lättare att få dit. En eller tio-pack spelar ju ingen roll men hundra lär jag inte behöva.

Bor i relativt stor stad så många butiker finns men vet inte riktigt var jag ska leta.
Det hade hjälpt om du skrivit vilken stad.

Som tidigare nämnt har Hornbach bra utbud.
Swedol har också bra utbud.

Kan dock vara svårt i så små dimensioner som M3. Om du hittar en längre försänkt M3 kan du ju kapa den till lämplig längd.

Det hade hjälpt om du skrivit vilken stad.
+1
Kan dock vara svårt i så små dimensioner som M3. Om du hittar en längre försänkt M3 kan du ju kapa den till lämplig längd.
Så skulle jag göra, även rostfria M3 är lätta att kapa
Du kanske redan har en lämplig tång liggande långt ned i en låda
annars är jag övertygad om att ngn kompis/granne har det
Jag menar förstås en sådan här kabelskotång
71-869_xl_1.jpg

Men köp den inte, låna!
För även om den "bara" kostar 129SEK är det väl inget man köper för att kapa en skuv en gång.

<REDIGERAT>
För den som inte har använt en kabelskotång för att kapa skruvar så har de gängade hål nära ledpunkten för att med så låg kraft som möjligt kapa skruv, gängningen rensar gängorna efter kapningen.
Här sitter M3-hålet på biltematången ovan
Kabelskotång_M3.webp

Senast ändrad:
Tack för svar. Jag bor såklart i vackra Västerås. Tänkte att det mest är kedjor som finns och vi har väl de flesta, utom Hornbach…

+1

Så skulle jag göra, även rostfria M3 är lätta att kapa
Du kanske redan har en lämplig tång liggande långt ned i en låda
annars är jag övertygad om att ngn kompis/granne har det
Jag menar förstås en sådan här kabelskotång
71-869_xl_1.jpg

Men köp den inte, låna!
För även om den "bara" kostar 129SEK är det väl inget man köper för att kapa en skuv en gång.
Mäter en gång, kapar två gånger.

Den här ligger på mitt skrivbord i Västerås. Ingen insex tyvärr. Jag kan se till att den blir 4 mm lång.

1000024487.webp

Glid in på: Västerås MS 1:10 Buggy på Facebook och ställ din fråga. Flera i den klubben som kör samma märke som mig och på dom bilarna finns flera av skruvarna du eftersöker. Finns garanterat någon extra skruv i deras lådor. :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp