Hjälp, går detta att laga?

Hej!

Har en cresent cyclocross som jag använt under flera år som pendlingshojj men som har nedan skada i ramen vid infästningen till bakhjulet. Hade inne den hos en verkstad som sa att jag bara skulle kppa ny cykel, att de inte kunde göra något. Vad är er bedömning?
Vad jag tror har hänt är att axeln suttit snett och att navet på bakhjulet därför skurit in I aluminiumen.

Så går det laga?
Det optimala för min del hade varit det gick att laga så hjälpligt att den kunnat sitta i trainern.

Tacksam för svar!

Bilagor

• 20250611_105115.webp
    20250611_105115.webp
    346.5 KB · Besök: 1,736
Ta bort aluminiumet som tryckts åt sidorna så sitter det nog bättre och möjligtvis en bricka i rätt tjocklek så navbredden blir rätt. Fortfarande användbar enligt mig.

Hej! Aluminium är allmänt sett svårt att laga/svetsa, och det är en känslig bit.

Eddiet: Hoho! Två ganska olika svar inom minuten!

Tror verkstannämnde något om hjullagret, har dålig koll men det är kanske något som går att byta på egen hand?
Det är väldigt dumt att försöka laga något utan att ta tag i problemet som orsakar skadan. Hjullagret är troligen "slut" i ditt hjul, men ibland går det att fixa. Räkna in det i kostnaden bara :) Kanske finns jättebilliga dylika hjul dock, för det är ju qr.

Konsultera den lokala cykelverkstan och lämnade sen in den där. De tog isär navet och smörjde till det och sen satte de en bricka där det fattades aluminium i ramen. Inte helt perfekt men nu är den cykelbar.
Stort tack för all input!

Tillbaka
Topp